Kysymys- ja vastaustopiikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En sitten eilen kerennyt miettimään. Jottei tulisi pitkiä taukoja niin kuka vaan saa laittaa uuden kysymyksen.
Laitan toki itse jos kerkiän ennen muita. Jos en kerkiä niin kysymys menee "reserviin" :D

Minä voin tässä välissä heittää tällaisen pienen lämmittelykysymyksen. Nimetkää kaksi sotilasta, jotka taistelivat toisessa maailmansodassa kuuluisan setänsä / setäpuolensa vastapuolella. :)
Jos ei sotureiden nimiä tule mieleen, niin voi vastata käänteisesti: keiden veljen-/velipuolen pojat kävivät sotaa eri lipun alla kuin setänsä.

Kyllä, toinen heistä joita kysymyselläni hain on Hitler.

William Hitlerin isä oli Adolf Hitlerin velipuoli Alois Hitler junior. Hän syntyi Britanniassa ja muutti myöhemmin Saksaan hyötyäkseen kuuluisamman Hitlerin asemasta. Ei sitten kuitenkaan saanut edes kiristettyä sedältään toivomansa tasoista asemaa ja palasi, tai oikeastaan pakeni Britanniaan. Myöhemmin hän päätyi Yhdysvaltoihin, ja sai lopulta Rooseveltilta anomansa luvan värväytyä laivaston palvelukseen 1944. Hän ehti myös haavoittua saaden purppurasydämen. Vasta sodan jälkeen hän muutti sukunimensä Stuart-Houstoniksi, eli hän todella palveli laivastossa Hitler-nimisenä, minkä voisin kuvitella olleen loputon aseveljellisen vittuilun aihe palveluksen aikana.

Sitten toinen veljenpoika vielä... eli kuka?

B-17 pilotti Werner Goering väitti olevansa Hermann Göringin veljenpoika:

Joo, tätä kaveria minä hain, tietämättä/huomaamatta, että sukulaisuussuhde ei pitänytkään paikkaansa. Eli kysymykseni olikin persuksesta tältä osin.

Voitte @EXLT2 kanssa sopia, kumpi kysyy seuraavan kun kummaltakin tuli oikea osavastaus.(y)

Antaa EXLT2:n jatkaa, löysit kuitenkin oikean veljenpojan, omani kun oli vale-veljenpoika. Eikä kyllä ole nyt kyssäriäkään heittää.

Mies kaatui vapaaehtoisena taistellessaan sosialismia vastaan. Vuosikymmeniä myöhemmin hänen samanniminen veljenpoikansa tapettiin maansa sosialistisena johtajana.

Mies kaatui vapaaehtoisena taistellessaan sosialismia vastaan. Vuosikymmeniä myöhemmin hänen samanniminen veljenpoikansa tapettiin maansa sosialistisena johtajana.
Veikataan, että Salvador Allende.

Kyllä.
Olof Palme taisteli keväällä 1918 ruotsalaisten vapaaehtoisten joukossa. Hän kaatui Kalevankankaan hautuumaan keskustan puoleisessa päädyssä 3.4.1918 30-vuotiaana. Hänen nuorempi veljensä nimesi poikansa kaatuneen veljensä mukaan. Tästä pojasta sitten tuli sosialistinen Ruotsin pääministeri, joka ammuttiin Tukholmassa 28.2.1986.

Ei ole @Solidsnake kysellyt, jos minä sitten.
Mihin junaa on käytetty ja kuka mm. on ollut kyydissä, missä?
Lisäkyssärinä voitte miettiä, että mikä ase on kuvassa, en nimittäin tiedä?

1665990465402.png

Katso liite: 69373

Taitaa kyseessä olla Louhen ja Kiestingin väliä 1941 kulkenut moottorivaunu, ei siis juna varsinaisesti. JR53 käytti vallattua moottorivaunua miesten ja tarvikkeiden kuljettamiseen. Paluu kuormassa tuotiin haavoittuneita, kaatuneita, sotavankeja, sotasaalista yms kaikenlaista sotatavaraa. Kyydissä oleva ase lienee Tampellan 120 Krh/40 OHOH renkaista päätellen. Moottorivaunun katolta puuttu Maxim-kk miehistöineen.

Katso liite: 69373
Tuohon henkilökysymykseen vastaan, että Kalle Päätalo, joka haavoittui Kiestingin suunnalla. Mutta siis @vz vei tämän kysymyksen.

Tätä vielä hain.
@vz , @EK 👏

"Tällä junalla tuotiin 14.8.1941 haavoittunut alikersantti Kalle Päätalo 30 kilometrin päästä etulinjasta Kiestinkiin. Pian haavoittumisen jälkeen suomalaiset jäivät mottiin. Päätalo oli armeijan harmaissa lähes viisi vuotta, mutta muonittajana joutui vain tähän yhteen taisteluun."
TELMA-lehti

Back