Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vielä ei vastauksia, joten avataan hieman.
Kuvasta useimmat päättelevätkin, että kyseessä USA eikä ihan moderneinta mallia oleva univormu.

Pojasta tuli ammattisotilas ja kovin kuuluisa sellainen. Oli myöskin nuorin aliupseeri Yhdysvaltain armeijassa koskaan.
Kuvan henkilö on John Lincoln Clem, joka palveli rumpalina Pohjoisvaltioiden puolella. Hän yritti värväytyä armeijaan, mutta häntä ei huolittu ikänsä ja kokonsa vuoksi. Tästä huolimatta hän seurasi 22nd Michigan yksikköä, kunnes hänet otettiin yksikön maskotiksi ja rumpaliksi. Kaksi vuotta myöhemmin hänen annettiin värväytyä virallisesti. Hän matkusti tykistön ammusvaunuissa ja hän sai hänen mittoihinsa lyhennetyn musketin. Chickamaugan taistelussa Pohjoisvaltioiden joukot perääntyivät ja John Clem ampui hänen antautumistaan vaatinutta Etelävaltioiden everstiä. Tästä teosta hänet ylennettiin kersantiksi. Sodan jälkeen hän siirtyi siviiliin. High schoolista valmistuttuaan hän palasi sotilasuralle. Hän saavutti pakollisen 64 vuoden eläkeiän everstinä vuonna 1915. Silloisen käytännön mukaisesti sisällissodan veteraanit, jotka eläköityivät eversteinä ylennettiin prikaatinkenraaliksi. Vuotta myöhemmin hänet ylennettiin kenraalimajuriksi.
 
Ilmeisesti veli @Kiusankpl hyväksyi vastaukseni, eli minun vuoroni kysellä. Tämä on helppo, mutta moniosainen

-mikä alus purjehti ensimmäisenä maailman ympäri sukelluksissa?
-aluksen kapteeni? Mistä yhteydestä siviilikin voisi tunnistaa hänet?
-kenen aiemman tutkimusmatkailijan reittiä seurattiin?
-mikä tyylirikko tapahtui matkalla?
 
Ilmeisesti veli @Kiusankpl hyväksyi vastaukseni, eli minun vuoroni kysellä. Tämä on helppo, mutta moniosainen

-mikä alus purjehti ensimmäisenä maailman ympäri sukelluksissa?
-aluksen kapteeni? Mistä yhteydestä siviilikin voisi tunnistaa hänet?
-kenen aiemman tutkimusmatkailijan reittiä seurattiin?
-mikä tyylirikko tapahtui matkalla?


Atomivoimalla tämä oli vasta mahdollista eli sieltä 50-60 -lukujen ajoilta löytyisi se oikea 1. sukupolven US Navyn veneistä.

Kaikki ne olivat jotenkin erikoistuneet eri rooleihin (kuten Nautilus, Seawolf, Halibut, Skate...),
mutta vain yksi oli varustettu pitkiin reissuihin. Kyseessä oli siis USS Triton, jossa ainoana oli 2 kpl reaktoreita.


Reitti seuraili Magellanin suorittamaa purjehdusta v. 1519-1522.


Aluksen päällikkö Edward L. Beach Jr oli myös kirjailijana tunnettu; hän julkaisi teoksen Run Silent, Run Deep ("Aja ääneti, aja syvällä”).
 
Atomivoimalla tämä oli vasta mahdollista eli sieltä 50-60 -lukujen ajoilta löytyisi se oikea 1. sukupolven US Navyn veneistä.

Kaikki ne olivat jotenkin erikoistuneet eri rooleihin (kuten Nautilus, Seawolf, Halibut, Skate...),
mutta vain yksi oli varustettu pitkiin reissuihin. Kyseessä oli siis USS Triton, jossa ainoana oli 2 kpl reaktoreita.


Reitti seuraili Magellanin suorittamaa purjehdusta v. 1519-1522.


Aluksen päällikkö Edward L. Beach Jr oli myös kirjailijana tunnettu; hän julkaisi teoksen Run Silent, Run Deep ("Aja ääneti, aja syvällä”).
Ding! Ding! Ding! Kaikki oikein! Vielä tarkennuksena tyylirikko tapahtui kun USS Triton pintautui osittain (runko veden alla, torni pinnalla), jotta munuaiskivistä kärsivä miehistönjäsen saatiin evakuoitua USS Maconille.
 
Jatketaan merisota-aiheella.

Itämeren herruudesta käyty taistelu, jossa keskeistä oli kahden amiraalin ja heidän lippulaivojensa välinen verinen kaksinkamppailu?

Mukana taistelussa oli myös "Suomen Joutsen" -niminen alus.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjoismaiden seitsenvuotinen sota
Öölannin meritaistelu (30.5.1564)
Aiheesta eli Mars lippulaivasta ja sen tuhosta tuli yleltä joku aika sitten dokkari. Jutehataren nieli Ruotsin kuninkaan sotabudjetin niin tyynten että miehistön palkkauksessa piti säästää mikä väitetysti johti epäpätevään toimintaan ja laivan tuhoon, taistelussa tappioon.



Lähellä mutta ei aivan.
Vihje: Toinen em amiraaleista syyllistyi mm. Turun kaupungin ryöstöön.
 
Toinen vihje:
Tässä taistelussa mukana ollut Suomen Joutsen -niminen ("Finska Swan") alus vaikutti suuresti voitokkaaseen lopputulokseen.
Tämän kunniaksi Turun symboli, v. 1930 ostettu uusi koululaiva (ex-Oldenburg) kastettiin Suomen Joutseneksi.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa oikea vastaus, kun sopiva aika ilman osumia on nyt mennyt.

V. 1565 suomalainen yliamiraali Klaus Kristerinpoika Horn voitti Bornholmin suuressa meritaistelussa tanskalaisen Otto Rudin laivaston.
Rudi menetti 5 000 miestä ja hänen itsensä oli antauduttava amiraalinlaivoineen. Meritaistelu oli osa Pohjoismaista seitsenvuotista sotaa, jota käytiin kesästä 1563 aina 13.12.1570 saakka.

Otto Rud oli tanskalainen amiraali. Hänen johtamansa joukot ryöstivät Turun kaupungin vuonna 1509.
Rud haavoittui ja jäi sotavangiksi 7. heinäkuuta 1565 Klaus Hornin johtamaa ruotsalaista laivastoa vastaan käydyssä meritaistelussa.
Otto Rud kuoli vankeuden aikana 11.10.1565 Tukholmassa.

Kesällä 1565 Tanskan laivasto oli taas merikelpoisena merellä. Sitä johti nyt Otto Rud. Tanskalaiseen laivastoon kuului 36 alusta. Laivasto tapasi Hornin laivaston Bornholmin ja Rügenin välillä,
jonne Horn oli vetäytynyt käytyään uudelleen Kööpenhaminan edustalla tullia kantamassa. Hornin komennossa oli nyt 46 alusta, joista pari oli vasta Suomesta tullutta.

Bornholmin ja Rügenin välissä suoritettiin ratkaiseva taistelu 7.7.1565. Tanskalainen amiraalilaiva Jägmästaren aloitti taistelun purjehtien Hornin laivaston keskelle ja ryhtyen valtausyrityksiin.
Se joutui heti alussa vierekkäin Hornin amiraalilaivan St Erikin kanssa. Amiraalilaivojen kesken käytiinkin sitten ankaraa kaksintaistelua tuntikausia,
kunnes Rudin oli pakko antautua huolimatta siitä, että hän sai lopussa avukseen kaksi muuta laivaa.

Jägmästaren oli taistelun melskeessä kuitenkin uppoamassa ja sen miehistöstä (1500 miestä) oli 2/3 osaa taistelukyvyttömiä.
St Erikin vieressä taisteli Suomen Joutsen (Finska Svan, vara-amiraali Sten Sture ja laivankapteenina Baner, jotka kaatuivat taistelun kuluessa) tanskalaisia aluksia
Kristoferia (Nils Trolle) ja Jungfrua (Erik Rud) vastaan. Tuuli ajoi niitä vastaan Troiluksen ja erään suuren lyypekkiläisen, jotka olivat kiinnittyneet toisiinsa valtauspuomeilla,
ja näin muodostuneessa viiden aluksen ruuhkassa oli taistelu tavattoman kiivas.


Kristofer upposi pian, vieden mukanaan mm tanskalaisen aliamiraalin Niilo Trollen, mutta osa miehistöä valtasi ruotsalaisen St Göranin ja sen onnistuikin Ruotsin lipun turvin päästä pakoon taistelupaikalta. Taistelu oli muuallakin ankaraa. Kun se illalla taukosi tanskalaiset olivat menettäneet 3 alusta (Kristopher, kapteenina Nils Trolle, Lübeck) uponneina ja 2 alusta (lippulaiva Jägmästaren) vallattuina sekä 5000 miestä. Pahoin runneltuna Tanskan laivasto purjehti ensin Bornholmiin ja sitten Kööpenhaminaan.

Taistelu oli Hornin johtamalle Ruotsin laivastollekin maksanut paljon: muun muassa 3 laivaa (Grip uponnut, Gyllende Lejon palanut ja St Göran vallattu) ja noin 2000 miestä oli menehtynyt.
Mutta ratkaiseva voitto oli saavutettu. Tämän jälkeen hän Horn oli Itämeren herra. Ettei hänen suurta voittoaan voitu erikoisemmin käyttää hyväksi sodan lopputuloksen kannalta,
johtuu siitä, että samoihin aikoihin Ruotsin maavoimat kärsivät tappion Axtornassa.
 
Laitetaanpa oikea vastaus, kun sopiva aika ilman osumia on nyt mennyt.

V. 1565 suomalainen yliamiraali Klaus Kristerinpoika Horn voitti Bornholmin suuressa meritaistelussa tanskalaisen Otto Rudin laivaston.
Rudi menetti 5 000 miestä ja hänen itsensä oli antauduttava amiraalinlaivoineen. Meritaistelu oli osa Pohjoismaista seitsenvuotista sotaa, jota käytiin kesästä 1563 aina 13.12.1570 saakka.

Otto Rud oli tanskalainen amiraali. Hänen johtamansa joukot ryöstivät Turun kaupungin vuonna 1509.
Rud haavoittui ja jäi sotavangiksi 7. heinäkuuta 1565 Klaus Hornin johtamaa ruotsalaista laivastoa vastaan käydyssä meritaistelussa.
Otto Rud kuoli vankeuden aikana 11.10.1565 Tukholmassa.

Kesällä 1565 Tanskan laivasto oli taas merikelpoisena merellä. Sitä johti nyt Otto Rud. Tanskalaiseen laivastoon kuului 36 alusta. Laivasto tapasi Hornin laivaston Bornholmin ja Rügenin välillä,
jonne Horn oli vetäytynyt käytyään uudelleen Kööpenhaminan edustalla tullia kantamassa. Hornin komennossa oli nyt 46 alusta, joista pari oli vasta Suomesta tullutta.

Bornholmin ja Rügenin välissä suoritettiin ratkaiseva taistelu 7.7.1565. Tanskalainen amiraalilaiva Jägmästaren aloitti taistelun purjehtien Hornin laivaston keskelle ja ryhtyen valtausyrityksiin.
Se joutui heti alussa vierekkäin Hornin amiraalilaivan St Erikin kanssa. Amiraalilaivojen kesken käytiinkin sitten ankaraa kaksintaistelua tuntikausia,
kunnes Rudin oli pakko antautua huolimatta siitä, että hän sai lopussa avukseen kaksi muuta laivaa.

Jägmästaren oli taistelun melskeessä kuitenkin uppoamassa ja sen miehistöstä (1500 miestä) oli 2/3 osaa taistelukyvyttömiä.
St Erikin vieressä taisteli Suomen Joutsen (Finska Svan, vara-amiraali Sten Sture ja laivankapteenina Baner, jotka kaatuivat taistelun kuluessa) tanskalaisia aluksia
Kristoferia (Nils Trolle) ja Jungfrua (Erik Rud) vastaan. Tuuli ajoi niitä vastaan Troiluksen ja erään suuren lyypekkiläisen, jotka olivat kiinnittyneet toisiinsa valtauspuomeilla,
ja näin muodostuneessa viiden aluksen ruuhkassa oli taistelu tavattoman kiivas.


Kristofer upposi pian, vieden mukanaan mm tanskalaisen aliamiraalin Niilo Trollen, mutta osa miehistöä valtasi ruotsalaisen St Göranin ja sen onnistuikin Ruotsin lipun turvin päästä pakoon taistelupaikalta. Taistelu oli muuallakin ankaraa. Kun se illalla taukosi tanskalaiset olivat menettäneet 3 alusta (Kristopher, kapteenina Nils Trolle, Lübeck) uponneina ja 2 alusta (lippulaiva Jägmästaren) vallattuina sekä 5000 miestä. Pahoin runneltuna Tanskan laivasto purjehti ensin Bornholmiin ja sitten Kööpenhaminaan.

Taistelu oli Hornin johtamalle Ruotsin laivastollekin maksanut paljon: muun muassa 3 laivaa (Grip uponnut, Gyllende Lejon palanut ja St Göran vallattu) ja noin 2000 miestä oli menehtynyt.
Mutta ratkaiseva voitto oli saavutettu. Tämän jälkeen hän Horn oli Itämeren herra. Ettei hänen suurta voittoaan voitu erikoisemmin käyttää hyväksi sodan lopputuloksen kannalta,
johtuu siitä, että samoihin aikoihin Ruotsin maavoimat kärsivät tappion Axtornassa.
Pieni virhe tässä. Turun ryöstön suoritti Otte Rud joka kuoli 1510. Siis eri henkilö.
Tässä kysymyksessä mainittu Otte Rud syntyi vasta vuonna 1520
 
Heja Sverige!
Vihollisen maahanlaskujoukot jyrisivät lentolaitteissaan kohteisiinsa sodan ensihetkillä. Eräässä kohteessa kuuden ruotsalaisen panssariauton kiivas tulitus (joidenkin bunkkerien avustamana) tuhosi ison määrän näitä lentolaitteita kohteeseen.
Yksi ruotsalaisen kansankodin tuotteista vaurioitui taistelussa, mutta torjunta oli niin tehokasta, että landing zonen käyttö estyi. Etupäässä siksi, että alue oli täynänsä tuhoutuneita romuja.
Maahanlasku jatkui, mutta panssariautot olivat pääroolissa siinä, että vihollinen joutui hajauttamaan joukkonsa suunniteltua laajemmalle alueelle, joka ei koskaan ole hyväksi.

Mikä taistelu oli kyseessä? Pelkästään panssariauton nimen kertominen ei riitä.
 
Onko kyseessä Landsverk L-180, hollantilaisten käytössä Pantserwagen M-38? Taistelu täsmäisi saksalaisten maahanlaskuyritykseen 10.5.1940 Hollannin ilmavoimien Ypenburgin tukikohtaan.
 
Onko kyseessä Landsverk L-180, hollantilaisten käytössä Pantserwagen M-38? Taistelu täsmäisi saksalaisten maahanlaskuyritykseen 10.5.1940 Hollannin ilmavoimien Ypenburgin tukikohtaan.
Just näin.
Vaikken täällä enää paljoa vaikuta, niin kun paljon lukee, niin tulee automaattisesti ajatus mieleen, jotta tuo olisi hyvä kyssäri MPnettiin. Tässä yksi niistä, jotenkin hauska ajatus, että ruotsalaiset panssariautot ovat olleet taistelujen polttopisteessä toisessa rähinässä.
Saksalaiset ottivat osan noista sotasaaliikseen ja käyttivät myöhemmin itärintamalla divisioonassa, joka osallistui Leningradin saartoon.
Jatka, ole hyvä.



https://en.wikipedia.org/wiki/Landsverk_L-180

The attack on The Hague ended in operational failure. The paratroopers were unable to capture the main airfield at Ypenburg in time for the airborne infantry to land safely in their Junkers. Though one armoured car had been damaged by a bomb, the other five Landsverks, assisted by machine gun emplacements, destroyed the eighteen Junkers of the first two waves, killing many occupants.[124] When the airstrip was blocked by wrecks the remaining waves aborted the landing and tried to find alternatives, often putting down their teams in meadows or on the beach, thus dispersing the troops.

1698851630084.jpeg

https://en.wikipedia.org/wiki/German_invasion_of_the_Netherlands
 
Hakusessa on sota-alus ja hänen komentajansa.

Vihjeet:
-2. maailmansota, Pohjois-Atlantti
-tunnettu susilauman hyökkäys, 7 upotettua ja 1 vaurioitettu alus, ei sukellusvenetappioita
-kysytty komentaja sai sapiskaa siitä, että jahtasi sukellusveneitä eikä suojellut saattuetta
 
Hakusessa on sota-alus ja hänen komentajansa.

Vihjeet:
-2. maailmansota, Pohjois-Atlantti
-tunnettu susilauman hyökkäys, 7 upotettua ja 1 vaurioitettu alus, ei sukellusvenetappioita
-kysytty komentaja sai sapiskaa siitä, että jahtasi sukellusveneitä eikä suojellut saattuetta
https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_ON_92

Hävittäjä Gleaves ja J. Heffernan.
Mietin jo, että miten tämä Hecht nyt niin tunnettu wolfpack oli, mutta viittannet mahdollisesti Sabatonin biisiin.
Kännykällä en viitsi sen enempää googletella, mutta jäi kiinnostamaan tuo Heffernanin myöhempi ura. Siirrettiin muihin tehtäviin, mutta mikäli tämä kaveri on sama, niin teki kelpo uran.
Järkevää, ettei uraa ja koulutusta vedetty vessasta alas, muissa tehtävissä hyvinkin pätevä, vaikkei ehkä saattueen suojaamisessa. Tai sitten on nimikaima.
https://www.washingtonpost.com/arch...storian/9812d151-ba4e-437a-8459-f31a8239ac38/
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_ON_92

Hävittäjä Gleaves ja J. Heffernan.
Mietin jo, että miten tämä Hecht nyt niin tunnettu wolfpack oli, mutta viittannet mahdollisesti Sabatonin biisiin.
Kännykällä en viitsi sen enempää googletella, mutta jäi kiinnostamaan tuo Heffernanin myöhempi ura. Siirrettiin muihin tehtäviin, mutta mikäli tämä kaveri on sama, niin teki kelpo uran.
Järkevää, ettei uraa ja koulutusta vedetty vessasta alas, muissa tehtävissä hyvinkin pätevä, vaikkei ehkä saattueen suojaamisessa. Tai sitten on nimikaima.
https://www.washingtonpost.com/arch...storian/9812d151-ba4e-437a-8459-f31a8239ac38/
Oikein meni alus, komentaja ja viittaus Sabatoniin. Sinun vuorosi
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_ON_92

Hävittäjä Gleaves ja J. Heffernan.
Mietin jo, että miten tämä Hecht nyt niin tunnettu wolfpack oli, mutta viittannet mahdollisesti Sabatonin biisiin.
Kännykällä en viitsi sen enempää googletella, mutta jäi kiinnostamaan tuo Heffernanin myöhempi ura. Siirrettiin muihin tehtäviin, mutta mikäli tämä kaveri on sama, niin teki kelpo uran.
Järkevää, ettei uraa ja koulutusta vedetty vessasta alas, muissa tehtävissä hyvinkin pätevä, vaikkei ehkä saattueen suojaamisessa. Tai sitten on nimikaima.
https://www.washingtonpost.com/arch...storian/9812d151-ba4e-437a-8459-f31a8239ac38/
Vaikuttaisi olevan sama henkilö. Legion Magazinen mukaan hän oli sodan päättyessä USS Tennesseen kapteeni ja Washington Postin mukaan menehtynyt amiraali oli sodan päättyessä USS Tennesseen kapteeni. Wikipedian mukaan hänellä oli kokemusta hävittäjistä ja sukellusveneentorjunnasta, mutta hänellä ja muulla suojueella ei ollut kokemusta saatteen suojaamisesta. Ilmeisen pätevä mies, mutta väärässä tehtävässä. Samaa mieltä, hyvä että sai jatkaa laivastossa.

https://legionmagazine.com/the-wolf-pack-attacks-the-battle-for-one-world-war-two-convoy/
The Staff Officer, Anti-Submarine, at Western Approaches Command (WAC), Commander C.D.H. Howard-Johnston—never one to mince words—wanted to confront the USN directly over the SOE’s conduct. Being active and aggressive was not enough: it was the SOE’s job to know what was going on. Captain R.W. Ravenhill, the deputy Chief of Staff (Operations) at WAC preferred to hold criticism of the USN, saving it until the Americans said something derogatory about the RN and then firing back. While this smouldered, word trickled up the USN chain of command and the SOE was shifted to another job. He ended the war as captain of the USS Tennessee.
https://www.washingtonpost.com/arch...storian/9812d151-ba4e-437a-8459-f31a8239ac38/
In the last year of the war, he commanded the battleship USS Tennessee, which had been damaged in the attack on Pearl Harbor but was put back in action. The Tennessee participated in the battles of the Leyte Gulf, Surigao Strait, Iwo Jima and Okinawa.
 
Tämä on liian kutkuttava, mutta helposti unohdettava, joten etuilen sietämättömällä röyhkeydellä.

Mitä yhteistä on Lorientin sukellusvenetukikohdalla ja Ben Hurilla?
 
Tämä on liian kutkuttava, mutta helposti unohdettava, joten etuilen sietämättömällä röyhkeydellä.

Mitä yhteistä on Lorientin sukellusvenetukikohdalla ja Ben Hurilla?
Ohjaaja William Wyler kuvasi materiaalia Memphis Belleen, ja yhdellä monista lennoista hyökkäyskohteena oli ao. tukikohta.
 
Back
Top