Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei, mutta polttaa.
 
Hmmm. Ruotsalaisilla on aina ollut suuret linjat polttoaineiden kanssa. Polttokennosuunnitelmista luovuttiin Stirlingin eduksi. Sakemanneilla puolestaan oli snorkkelit hallussa…

Petrooli?
 
Ei. Äsken poltti jo sangen kuumasti.

Kyseinen laite on siinäkin mielessä erikoinen, että usein sota kiihdyttää laitteen tai teknologian yleistymistä. Tälle laitteelle kävi päinvastoin ja omalta osaltaan juuri sotatoimien vuoksi.
 
Diesel-sähkö oli jo vanha juttu tuossa vaiheessa, mutta nopeuteen sukelluksissa tarvittiin dieseliä.

Suljettu kierto? Polttokennot on nykyään käytössä maailmalla, ranskalaisilla on höyryturbiini, ruotsalaisten suljettu kierto käyttää Stirlingiä - mutta se ei nyt ollut oikein… Eikä ruotsalaiset kai olleet ensimmäisiä suljetussa kierrossakaan?

Onpas hyvä!
 
Näkyy tosiaan olevan olettamaani kinkkisempi knoppi. Puolikas vastaus on tavallaan tullut jo usein.
 
Sukellusveneessä suljettu kierto hapettimena vetyperoksidi? Äkäistä ainetta, viimeisin uhri taitaa olla Kursk
 
Nyt ette vastaa alkuperäiseen kysymykseen.
 
Prkl hyvä kysymys.

Itse yrittänyt pohtia asiaa tuon logistiikan kautta? Logistiikka tärkein tämän laitteen tarkoitus??
Kyllä, sitä käytettiin yksinomaan logistiikkaan. Malleja oli tosiaan useita.
 
Itse lähden loppuillaksi black metal-kekkereihin, joten jätän yleisön pähkäilemään. Vastaus on lopulta suhteellisen ilmeinen, vihjeitä ja läheltä piti-iskemiä on ollut jo paljon.
 
Itse lähden loppuillaksi black metal-kekkereihin, joten jätän yleisön pähkäilemään. Vastaus on lopulta suhteellisen ilmeinen, vihjeitä ja läheltä piti-iskemiä on ollut jo paljon.
Tarjoa itsellesi yks sheriffi paukku bileissä hyvästä kysymyksestä. :)

Ja tämä ketju ei saa kuolla, yks tämän palstan parhaita.
 
Tämän kysymyksen aihe on logistiikka.

Kysytyn laitteen tai koneen kehitystyö on nykyään tunnetussa muodossa alkanut 1800-luvulla. 1940-lukuun mennessä sitä olivat vaihtelevin menestyksin kokeilleet niin (ei missään järjestyksessä) ruotsalaiset, italialaiset, saksalaiset, ranskalaiset kuin brititkin. Laitteesta saivat hyviä tuloksia niin britit kuin ruotsalaisetkin, mutta vain Ruotsissa onnistuttiin tuottamaan enemmän kuin prototyyppi, eli kolmen kappaleen sarja joka oli käytössä 24 vuotta.

Mikä laite tai kone on kyseessä?
Onko kyseessä höyryturbiiniveturi?
 
Onko kyseessä höyryturbiiniveturi?
Tämä on oikea vastaus.

Höyryturbiini oli koeteltua sotalaivatekniikkaa, mutta laivat uivat jäähdytysvedessä, joka antoi niille mahdollisuuden lauhduttaa koneiston poistohöyryä (se on hyödytöntä massaa jonka alempi paine edesauttaa koneen käyntiä). Rautatiepuolella turbiini olisi auttanut paljonkin, esmes kytkintankojen kautta välitetty vetoliike aiheutti raskasta pystysuuntaista väsyttävää kuormaa kiskoihin, se inertiallaan hyppyytti raskastakin veturia jne. Turbiiini olisi ratkaissut suuren osan ongelmista, mutta myös käytännössä vaatinut höyrynlauhdutinta, sillä turbiini vaatii kunnolla toimiakseen suurta massavirtaa (itse asiassa suurella teholla ja massavirralla turbiini on hyötysuhteeltaan parempi kuin mäntähöyrykone). Laivoissa tämä voitiin tehokkaasti toteuttaa, sillä ne uivat jäähdytysvedessä, mutta veturit joutuivat jäähdyttämään ulkoilmalla. Monia kokeita kuitenkin tehtiin myös ilman lauhdutinta.

Ruotsalainen Ljungstörmin veljesten turbiiniveturi veti 1800 tonnin junia Oxelösundiiin noin 10-20 % pienemmällä kulutuksella, kuin mäntähöyryveturit, vaikkei siinä ollutkaan lauhdutinta, Pohjoismaissa vettä on lähes aina edullisesti saatavilla. Koneita tilattiinkin siksi kaksi lisää, ja niillä ajettiin 1954 saakka.

Epästandardit veturit kuitenkin silloin hylättiin, ja syy on sama, kuin miksi turbiini ei koskaan tullut veturikäytössä yleiseksi: turbiinien kehityttyä riittävän kypsiksi merivoimien ja voimalaitoskäytön kautta, oli sekä erittäin monikäyttöinen diesel kehittynyt todella hyväksi kaikkiin käyttötarkoituksiin, sekäå sähköistys edennyt pitkälle. Turbiinit toimivat parhaiten suurella teholla ajaen pitkää linjaa. Sensijaan edes peruutusvaihteelle vaihtaminen vaatii niiltä joko raskasta vaihdetta tai erillisiä peruutusturbiineja (ylipäätään turbiinit vaativat alennusvaihteen) ja osateholla turbiiniveturit olivat melkeinpä hyödyttömiä. Vaihtotyöhön ei tällasita laitetta voinut kuvitellakaan, kun taas dieselit toimivat siinä vallan oivallisesti. Turbiinit myös toimivat sangen suurilla kierrosluvuilla, yli 8000 RPM, mikä edellyttää suurta ja raskasta alennusvaihdetta tai sähköistä voimansiirtoa, mikä tuo omat ongelmansa. Myös lauhduttimet olivat suuria, raskaita ja työläitä, mikäli niitä käytettiin (hyötusuhde edelleen paranee, mutta veturikäytössä lauhduttimia käytettiin käytännössä vain, jos puhtaasta vedestä oli pulaa). Käytännössä ylläpidossa menetettiin mikä hyötysuhteessa saavutettiin.

Sota-aikana 1940-luvulla turbiinien teknologia olisi ollut riittävän kypsää, mutta pommitukset osuivat niin Saksassa kuin Ranskassa prototyyppivetureihin, eikä niitä korjattu. Myös Britanniassa omalaatuinen lumihiutale jätettiin omaan arvoonsa ja romutettiin 1941. Linja-ajossa yleistynyt sähkö oli ylivoimainen, vaihtotyössä ja lyhytliikenteessä taas monikäyttöinen, ketterä ja suht edullinen diesel.

Aiheesta on laaja artikkeli uusimmassa Resiina-lehdessä.

Toveri @Suluttaja jatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten Brittiläinen arktisen alueen tutkimusalus liittyy fyyisesti Yhdysvaltojen vallankäytön ytimeen?
 
Miten Brittiläinen arktisen alueen tutkimusalus liittyy fyyisesti Yhdysvaltojen vallankäytön ytimeen?
Valkoisen talon Oval Officen työpöytä, Hayes Desk tunnetaan myös nimellä Resolute Desk. Se painaa n. 600kg ja on tehty tammilankuista jotka on peräisin brittiläisen arktisen tutkimusaluksen Resoluten rungosta.

Resolute hylättiin 1854 Kanadan ja Grönlannin välille jäätyään jumiin etsiessään Luoteisväylää. Jenkit löysi aluksen vuotta myöhemmin ja palautti aluksen briteille hyväntahdon eleenä. Alus purettiin 1879 ja kiitokseksi palautuksesta britit valmistuvat ja lahjoittivat työpöydän Yhdysvaltain presidentille.
 
Valkoisen talon Oval Officen työpöytä, Hayes Desk tunnetaan myös nimellä Resolute Desk. Se painaa n. 600kg ja on tehty tammilankuista jotka on peräisin brittiläisen arktisen tutkimusaluksen Resoluten rungosta.

Resolute hylättiin 1854 Kanadan ja Grönlannin välille jäätyään jumiin etsiessään Luoteisväylää. Jenkit löysi aluksen vuotta myöhemmin ja palautti aluksen briteille hyväntahdon eleenä. Alus purettiin 1879 ja kiitokseksi palautuksesta britit valmistuvat ja lahjoittivat työpöydän Yhdysvaltain presidentille.
Hyvin vastattu!

edit: mainittakoon että Yhdysvaltojen presidenteillä on ollut käytössään vuodesta 1909 alkaen kuusi eri pöytää. Istuva presidentti saa valita omansa itse ja Resolute desk on ollut suosituin.


@Norppa jatkaa
 
Back
Top