Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämähän meni loppupeleissä hyvin, olisi ollut sinun vuorosi jatkaa joka tapauksessa :)
Ylenmääräisen härdellin välttämiseksi, katsoin parhaaksi vastata oikein :)
Tämä oli hyvä logiikkapähkinä. Olisi ollut järjetöntä, mikäli kysymyksen ratkaisut eivät olisi liittyneet henkilöihin.
Se oli myös mielenkiintoinen detalji, että Charlton Heston palveli B-25-laivueessa Aleuteilla radisti-ampujana.

https://en.wikipedia.org/wiki/William_Wyler

Between 1942 and 1945, Wyler volunteered to serve as a major in the United States Army Air Forces and directed a pair of documentaries: The Memphis Belle: A Story of a Flying Fortress (1944), about a Boeing B-17 and its U.S. Army Air Force crew;[36] and Thunderbolt! (1947), highlighting a P-47 fighter-bomber squadron in the Mediterranean. Wyler filmed The Memphis Belle at great personal risk, flying over enemy territory on actual bombing missions in 1943; on one flight, Wyler lost consciousness from lack of oxygen. Wyler's associate, cinematographer Harold J. Tannenbaum, a First Lieutenant, was shot down and perished during the filming.[37] Director Steven Spielberg describes Wyler's filming of Memphis Belle in the 2017 Netflix series, Five Came Back.[38] Before being assigned to the Air Force, Wyler was hired to direct the documentary The Negro Soldier on African-Americans in the United States Armed Forces.[39]
Working on Thunderbolt! Wyler was exposed to such loud noise that he passed out. When he awoke, he found he was deaf in one ear.[6] Partial hearing with the aid of a hearing aid eventually came back years later.[40] Wyler returned from the War a lieutenant colonel[41] and a disabled veteran.[42]


Tuosta tutkimaan missä kohtaa vilahtaa Lorient; ainakin kohdassa 20:19 on sukellusvenetukikohta. Selostus tosin puhuu Wilhemshavenista, mutta mistä näistä taiteilijoista tietää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Memphis_Belle:_A_Story_of_a_Flying_Fortress
 
Nyt etsitään lentokonetta, joka on marinoitunut lukemattomissa taistelutehtävissä useilla sotanäyttämöillä.
Netistä on löydettävissä sille 10 lempinimeä, ja virallisia nimiä sillä on vähintään 3.
Siihen liittyy myös 2 "ainutta".

Mistä lentolaitteesta on kyse? Tämä saattaa kyllä olla hyvin helppo kyssäri.
 
Locheed C-130 Hercules
 
Douglas Boston aka A-20 Havoc korjaan B-26 invader... Jatkokehittely A-20:stä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kannattaa miettiä niistä lempinimistä sitä päättelypolkua. Kovin monelta koneelta niitä ei löydy näin montaa, ja veikkaanpa, että vaikka osa on tuntemattomia suomalaisille, muutaman niistä on kuullut jokainen sotahistoriaa harrastava tästä vehkeestä.
 
Nyt kannattaa miettiä niistä lempinimistä sitä päättelypolkua. Kovin monelta koneelta niitä ei löydy näin montaa, ja veikkaanpa, että vaikka osa on tuntemattomia suomalaisille, muutaman niistä on kuullut jokainen sotahistoriaa harrastava tästä vehkeestä.
Koskan tiedän maailman vähiten aiheesta, heitän ilmaan helpoimman eli maailman eniten valmistetun rahti/matkustajalentokoneen…

Dakota? DC-3? Tehty lisenssillä Nliitossa ja Japanissa, jatkojalostettu myös turbopropeiksi. En edes muista ensimmäisen gunship-version virallista nimeä, mutta tämän AC130:n edeltäjän lempinimi oli Puff the Magic Dragon.

Ainakin toinen näistä ”ainoista” oli kahdesta DC-raadosta siirtolentoa varten kasattu yksilö - toinen siipi oli alkuperäinen DC-3, mutta ainoa löytynyt varaosasiipi oli DC-2:sta.
 
Nyt kannattaa miettiä niistä lempinimistä sitä päättelypolkua. Kovin monelta koneelta niitä ei löydy näin montaa, ja veikkaanpa, että vaikka osa on tuntemattomia suomalaisille, muutaman niistä on kuullut jokainen sotahistoriaa harrastava tästä vehkeestä.
F-4 Phantom
 
Mikään aikaisemmista ei osunut. Joten lisää vihjeitä.

Haettu kone oli hitaan lentonopeutensa vuoksi erittäin vaikea maali. Silti sille on merkitty ainakin 1 ilmavoitto, jopa 2, mikäli ei pidetä kriteerinä sitä, että miehistön pitää selvitä elossa. Nämä ovat nyt niitä osastoa ”ainut”.
Erään lähteen mukaan pääkäyttäjävaltion lentäjille jaettiin laskuvarjot vasta siinä vaiheessa, kun sotaa oli noin 1 vuosi jäljellä.
Ainakin jenkit ja saksalaiset ovat onnistuneet pudottamaan näitä alas ilmataisteluissa.
 
Itselleni tuli mieleen Antonov An-2.
Mä en tiedä saiko Antonov yhtään pudotusta tililleen, mutta pari An-2 on kyllä pudotettu AK:lla helikopterista ainoina CIA:n ilmavoittona…

Voisiko olla joku toinen Kukuruznik? Milläs ne neuvostonaiset eli Yönoidat lensikään, Polikarpov 3?

Putosiko Koreassa joku ensimmäisen sukupolven suihkuhävittäjistä torjuessaan Polikarpovia? Liian matalalla, liian hitaasti, liikaa konetehoa laskien ja hitaasti reagoiva moottori sinetöi sakkauksen. Sabre se ei ollut, mutta samaa kautta. Eräänlainen ilmavoitto tuokin…
 
Polikarpov Po-2? Lempinimiä ainakin Hermosaha, Kukuruznik, NATO-nimi Mule (ja 30 000 kappaletta rakennetulla koneella varmasti lukuisia muitakin). Sakut ampuneet alas WW2, jenkit Koreassa. Huippunopeus 152 km/h, ja ainoa ilmavoitto niin ikään Koreassa, kun jahtaava Lockheed F-94 Starfire hidasti sakkausnopeuteensa yrittäessään saada Polikarpovia tähtäimeen. Tällainen tunnetaan nimellä 'maneuver kill' ja yleensä lasketaan ilmavoitoksi.
 
Polikarpov Po-2? Lempinimiä ainakin Hermosaha, Kukuruznik, NATO-nimi Mule (ja 30 000 kappaletta rakennetulla koneella varmasti lukuisia muitakin). Sakut ampuneet alas WW2, jenkit Koreassa. Huippunopeus 152 km/h, ja ainoa ilmavoitto niin ikään Koreassa, kun jahtaava Lockheed F-94 Starfire hidasti sakkausnopeuteensa yrittäessään saada Polikarpovia tähtäimeen. Tällainen tunnetaan nimellä 'maneuver kill' ja yleensä lasketaan ilmavoitoksi.
No nimenomaan, jatka ole hyvä.
Po-2, U-2, NATO-nimi Mule, ja vähintään 10 lempinimeä.
Koreassa yksi F-94 törmäsi ao. koneeseen, siitä toinen "kill". Focke Wulfit jne. ampuivat alas toisessa rähinässä, Koreassa muutamat lisäksi.

Eight Po-2 “Mules” were confirmed air-to-air shootdowns during the war: one by a B-26 Invader, one by a F3D-2 Skyknight, one by a A-1 Skyraider, two by F7F Tigercats, and three by F4U Corsairs. A ninth was destroyed in the midair collision with the F-94 Starfire as described earlier. A tenth was hit by a F-94 and last seen trailing flames headed north, where the Starfire was prohibited to operate. As the Po-2 was made of wood and fabric, it is doubtful that one made it home, but per US Air Force regulations it was not counted. Another three Po-2s were claimed as hit by groundfire but none of these were confirmed.
https://wwiiafterwwii.wordpress.com/2021/10/09/bedcheck-charlie-1950-1953/

https://en.wikipedia.org/wiki/Polikarpov_Po-2
The U-2's 5-cylinder engine had an unusual exhaust manifold arrangement that gave the engine a peculiar rattling or popping sound which made the airplane easily identifiable even at night. German soldier Claus Neuber listed in his war diary six different German nicknames for the plane, the most common of which were Nähmaschine (sewing machine) or Kaffeemühle, (coffee mill), both due to the distinctive engine sound.[6] Neuber added that some German troops derisively called it the "Runway Crow" or "Fog Crow." He also cited the nicknames "Iron Gustav," for the belly armor the plane carried to protect it from ground fire, and "The Duty NCO" because the plane almost always came at night at the same time.[11] The fabric and wood construction of the airplane made it extremely vulnerable to catching fire when hit by tracer rounds, resulting in a Russian nickname of Kerosinka, or kerosene lantern.[12] Finnish troops called it Hermosaha (Nerve saw)[
 
Tämän kysymyksen aihe on logistiikka.

Kysytyn laitteen tai koneen kehitystyö on nykyään tunnetussa muodossa alkanut 1800-luvulla. 1940-lukuun mennessä sitä olivat vaihtelevin menestyksin kokeilleet niin (ei missään järjestyksessä) ruotsalaiset, italialaiset, saksalaiset, ranskalaiset kuin brititkin. Laitteesta saivat hyviä tuloksia niin britit kuin ruotsalaisetkin, mutta vain Ruotsissa onnistuttiin tuottamaan enemmän kuin prototyyppi, eli kolmen kappaleen sarja joka oli käytössä 24 vuotta.

Mikä laite tai kone on kyseessä?
 
Tämän kysymyksen aihe on logistiikka.

Kysytyn laitteen tai koneen kehitystyö on nykyään tunnetussa muodossa alkanut 1800-luvulla. 1940-lukuun mennessä sitä olivat vaihtelevin menestyksin kokeilleet niin (ei missään järjestyksessä) ruotsalaiset, italialaiset, saksalaiset, ranskalaiset kuin brititkin. Laitteesta saivat hyviä tuloksia niin britit kuin ruotsalaisetkin, mutta vain Ruotsissa onnistuttiin tuottamaan enemmän kuin prototyyppi, eli kolmen kappaleen sarja joka oli käytössä 24 vuotta.

Mikä laite tai kone on kyseessä?
Tulee mieleen Stirling-moottori sukellusveneessä.
 
Ei ole Stirling, mutta käsi on lämpimässä vedessä.
 
Armeijan laitteesta kumminkin kysymys. Yöllä yritin tätä pohtia, kun unta odottelin. Hyvää unilääkettä tälläistä kysymystä pohtia.
Armeija ei ole ainoa instanssi, joka vaatii logistiikkaa, mutta liittyy kyllä asiaan.
 
Jossain vaiheessa oi ajatus, että sukellusveneet toimisivat yhdessä laivasto-osaston kanssa. Tämä vaati suurta nopeutta, jota johon sen aikaiset dieselmoottorit eivät pystyneet. Sukellusveneiden nopeutta pyrittiin kasvattamaan asentamalla niihin dieselien sijasta höyrykattila ja -turbiini, mikä ei ollut toimiva konstruktio... Onko kyseessä höyryturbiinilla varustetut sukellusveneet?
 
Back
Top