Kysymys- ja vastaustopiikki

Boren ja FÅA:n yhteistyö alkoi jo ennen ensimmäistä maailmansotaa ja kyseisen kahinan päättyessä mukaan liittyi ruotsalainen Svea. Tämä kolmikko perusti sitten aikanaan 50-luvulla Siljan, joka nyttemmin on siirtynyt Tallinkin omistukseen.
FÅA:lla oli sota-aikana inoastaan yksi tähdistön mukaan nimetty alus. S/S Orion. Yksittäisten tähtien mukaan nimettyjä olivat S/S Vega, S/S Sirius, S/S Arcturus ja S/S Polaris II. Näistä polaris toimi englannin linjalla ja oli 1942 alkaen telakalla. Arcturus (jolla aikanaan mm. kuljetettiin jääkäreitä Suomeen) vaurioitui pommituksessa Turun satamassa ja korjauksen jälkeen kuljetti sotalapsia Ruotsiin. Sirius oli FÅA:n vanhin laiva, eikä välttämättä liikennöinyt enää lainkaan sota-aikana, eikä tätä pidä sekoittaa Iris-varustamon saman nimiseen laivaan joka ajoi ensin miinaan 1943 ja pelastettiin, mutta sittemmin upposi ajettuaan karille Porin edustalla joulukuussa 1944.
Mutta koska vihjeenä oli nimenomaan tähdistön nimi vastaan, että S/S Orion. Tätä ei pidä kuitenkaan sekoittaa saman nimiseen alukseen joka on nykyään museona Skeppshomenissa.
Tosi joidenkin tietojen mukaan olis Crichton-Vulcanin telakalla olleita laivoja aseistettu it-asein, mutta koska arcturus ja polaris ovat yksittäisä tähtiä vastaan kuitenkin Orion.
 
niäämi kirjoitti:
Boren ja FÅA:n yhteistyö alkoi jo ennen ensimmäistä maailmansotaa ja kyseisen kahinan päättyessä mukaan liittyi ruotsalainen Svea. Tämä kolmikko perusti sitten aikanaan 50-luvulla Siljan, joka nyttemmin on siirtynyt Tallinkin omistukseen.
FÅA:lla oli sota-aikana inoastaan yksi tähdistön mukaan nimetty alus. S/S Orion. Yksittäisten tähtien mukaan nimettyjä olivat S/S Vega, S/S Sirius, S/S Arcturus ja S/S Polaris II. Näistä polaris toimi englannin linjalla ja oli 1942 alkaen telakalla. Arcturus (jolla aikanaan mm. kuljetettiin jääkäreitä Suomeen) vaurioitui pommituksessa Turun satamassa ja korjauksen jälkeen kuljetti sotalapsia Ruotsiin. Sirius oli FÅA:n vanhin laiva, eikä välttämättä liikennöinyt enää lainkaan sota-aikana, eikä tätä pidä sekoittaa Iris-varustamon saman nimiseen laivaan joka ajoi ensin miinaan 1943 ja pelastettiin, mutta sittemmin upposi ajettuaan karille Porin edustalla joulukuussa 1944.
Mutta koska vihjeenä oli nimenomaan tähdistön nimi vastaan, että S/S Orion. Tätä ei pidä kuitenkaan sekoittaa saman nimiseen alukseen joka on nykyään museona Skeppshomenissa.
Tosi joidenkin tietojen mukaan olis Crichton-Vulcanin telakalla olleita laivoja aseistettu it-asein, mutta koska arcturus ja polaris ovat yksittäisä tähtiä vastaan kuitenkin Orion.

Ei ollut Orion. Mulle tuli näköjään moka vihjeessäni, kysymys ei ole "tähtilaivasta". Sekosin vähän, kun haetun nimen omaava myöhempi alus ( 70-luvulla ) oli Siriuksen sisarlaiva. Jäljillä olet, joten nyt pitäis jo olla helppo.
 
Alkaa mennä aika sekaviksi noi sun vihjeet, mutta ainoat FÅA:n alukset, joilla oli samannimiset jälkeläiset 70-luvulla olivat S/S Aallotar ja S/S Wellamo. Kumpikaan ei ollut SIriuksen sisaralus.
Aallotar rakennettiin 1937 Tanskassa ja Wellamon toinen versio, joka oli sodan aikana käytössä, rakennettin myös Tanskassa 1927, kun taas S/S Sirius oli ostettu jo 1884. Wellamon ensimmäinen versio taas rakennettiin Skotlannissa 1898 ja oli S/S Oihonnan sisarlaiva. FÅA:lla ei ollut lainkaan S/S Siriuksen sisarlaivoja (ellet sitten tarkoita jonkun muun varustamon omistuksessa olleita Sirius-nimisiä laivoja). Niin ja 70-luvun Aallottaren sisaralus oli Svea Regina ja Wellamon Svea Corona.
Ota tuosta sitten selvää mikä noista oli hakemasi, mutta arvataan tuota Wellamoa sitten. Jos ei tämäkään osu kohdalleen niin antaa olla. Poimikoon joku muu hakuammunnalla tuosta sitten oikean. Effoan sodanaikaisista aluksista kun on enää mainitsematta S/S Ilmatar ja S/S SUomi, jotka eivät kummatkaan sovi antamiisi vihjeisiin lainkaan.
 
Kolme virhettä on vihjeisiin päässyt työkiireiden keskellä. Toi tähtijuttu, missä sekosin ja sitten viimeisen vihjeen vuosikymmen, eli oikea vuosikymmen on 80-luku, jolloin haetun niminen laiva oli silloisen EFFOAN laivastossa. Myös 80-luvun sisarlaivan nimi oli väärä, oikea on Arcturus. Tähtijutut meni sekaisin. Tosin ei enää ollut matkustajalaiva vaan rollikka.
Sorry, kiireessä ei näköjään pitäis tehdä mitään, eikä luottaa muistiinsa. Kun olen näissä molemmissa 80-luvun paateissa joskus ollut töissäkin ( en tosin merimiehenä, mutta huoltotöissä ), niin olisi pitänyt muistaa.
Kyllä sullakin on virhe viimeisimmässä vastauksessasi, tämä haettu laiva on vielä mainitsematta. Muut oletkin sitten käynyt aika hyvin jo läpi.
Jotta en enää sekoilisi, niin luovutan. Laiva oli S/S Oihonna, aseistuksena yksi Boforsin 25mm kaksoisittykki ja sen tykin miehistönä 6 ruotsalaista vapaaehtoista.
Niäämi jatkaa, oli niin hyvin jäljillä ja ilman vihjevirheitä olisi varmaan osunut oikeaan.
 
Kyllähän minä Oihonnan mainitsin Wellamon sisaraluksena, en vaan sitä osannut tarjota tuohon. Sen sodan ajan toimista tiesin vain, että oli valvontakomission majoituslaivan Helsingissä -44 lähtien. Mistä lähteestä löysit tuon tiedon aseistuksesta? Ei tuohon paljoa tilaa ollut aseistusta laittaakaan.
Niin tätäkään alusta ei muuten pidä sekoittaa toiseen S/S Oihonnaan joka rakennettiin 1872 Askaisten Louhisaaressa kartanon tilauksesta. Kyseinen kartanohan on marskin lapsuudenkoti.
Bodyguardin tarkoittama saman niminen alus M/S Oihonna taas valmistettiin 1984 Raumalla RaumaRepolan telakalla.
Oihonna on vanha suomalainen naisen nimi.
 

Liitteet

  • Oihonna.jpg
    Oihonna.jpg
    84.3 KB · Luettu: 2
Niin laitetaas jatkokysymystä. Itsenäisyyspäivä on tulossa. Minkä Ranskan kaupungintalon luona tullaan todennäköisesti 6. joulukuuta taas näkemään vanhaan tapaan suomalaisille tuttu siniristilippu?
 
[/quote]
niäämi kirjoitti:
Kyllähän minä Oihonnan mainitsin Wellamon sisaraluksena, en vaan sitä osannut tarjota tuohon. Sen sodan ajan toimista tiesin vain, että oli valvontakomission majoituslaivan Helsingissä -44 lähtien. Mistä lähteestä löysit tuon tiedon aseistuksesta? Ei tuohon paljoa tilaa ollut aseistusta laittakaan.

Taisi mennä multa kiireessä se Oihonna tekstistäsi ohi ( olen inventoimassa meidän varastoa duunissa, parin minuutin tauoilla ei oo ehtinyt keskittyä, kuten olet huomannut ). Lähteeni on Suomen Konepäällystöliiton lehti Voim&Käyttö no 7-8/2011, missä on sivulta 20 alkaen juttu sotalasten kuljettamisesta Ruotsiin. Vaikka varsinainen artikkeli kertoo Jatkosodan kuljetuksista, on yhden kuvan kuvatekstissä kerrottu tuo aseistusasia ja myös se, että S/S Oihonna oli Talvisodassa ainoa aseistettu siviilialus. Ohessa skannattu sivulehdestä ( jos liittäminen onnistuu ).
 

Liitteet

  • VoimaKäyttö syyskuu 2011.pdf
    683.8 KB · Luettu: 5
Ehdinpä tuossa jo itsekin unohtaa tuon että oli kys talvisodasta ja katsastelin jatkosodan aikojakin. Näitä sattuu tekevälle. Niinähn mullakin meni tuo kaupunkikysmys persiilleen kun luotiun lähteeseeni liikaa.

Mutta tosiaan nyt on avoimena vielä tuo kyssäri lipusta?
 
niäämi kirjoitti:
Ehdinpä tuossa jo itsekin unohtaa tuon että oli kys talvisodasta ja katsastelin jatkosodan aikojakin. Näitä sattuu tekevälle. Niinähn mullakin meni tuo kaupunkikysmys persiilleen kun luotiun lähteeseeni liikaa.

Mutta tosiaan nyt on avoimena vielä tuo kyssäri lipusta?

Marseillen lippu on samantapainen siniristilippu kuin Suomenkin. Tosin siinä risti on täysin keskeisesti toisin kuin Suomen lipussa. Vastaan siis Marseille.
 
Se oli hakemani vastaus. Olisin hyväksynyt myös Marcq-en-Barœul'n jonka lippu on myös valkopohjainen siniristillinen, vaikkakin mittasuhteiltaan jo tyystin erilainen.
 
niäämi kirjoitti:
Se oli hakemani vastaus. Olisin hyväksynyt myös Marcq-en-Barœul'n jonka lippu on myös valkopohjainen siniristillinen, vaikkakin mittasuhteiltaan jo tyystin erilainen.

Palataanpa IIMS:aan ja itärintamalle. Saksalaisethan olivat taistelleet Francon puolella Espanjan sisällissodassa ja varmaankin osoittaakseen siitä kiitollisuutta, luovutti Espanja Saksan käyttöön sotilasjoukon, joka sijoitettiin itärintamalle syksyllä 1941.
Mikä oli tämän joukon koko ja kuka sitä komensi?
 
Wehrmachtin 250. Divisioona "Sininen Divisioona" komentajanaan kenraali Agustín Muñoz Grandes.
 
Tvälups kirjoitti:
Wehrmachtin 250. Divisioona "Sininen Divisioona" komentajanaan kenraali Agustín Muñoz Grandes.

Yksikkö on oikein, minä hain kyllä kenraali Esteban Infantesia, mutta Munoz Grandes hyväksytään, koska hänhän komensi tuota divisioonaa vielä syksyllä 1941. Infantes korvasi hänet vasta v. 1942.
Tvälups, ole hyvä ja jatka.
 
Tvälups kirjoitti:
SuVe Vesikon aseistus ja sukellussyvyys?

3 kpl 535mm torpedoputkia ( yht 5 torpedoa ), 1 kpl 20mm ittki ja 1 kpl 12,7mm itkk ( joidenkin lähteiden mukaan 1 kpl 7,62mm kk 12,7mm sijasta ). Virallinen maksimisukellussyvyys 100m. Syvyys voi olla ollut suurempikin ( noin 140-150m ), mutta tuo 100m lienee lähempänä totuutta.
 
Tvälups kirjoitti:
Bodyguard jatkaa, ollos hyvä!

Kiitos. Sitten ihan toiselle puolelle maailmaa. Mikä oli tiettävästi ainoa sota-alus, joka pääsi pois Pearl Harborin satamasta kesken japanilaisten sinne tekemän hyökkäyksen?
 
Oletan että Bodyguard tarkoittaa amerikkalaisten aluksia, ja vastaan USS Nevada.
 
RPG83 kirjoitti:
Oletan että Bodyguard tarkoittaa amerikkalaisten aluksia, ja vastaan USS Nevada.

USS Nevada yritti kyllä päästä pois satamasta saatuaan torpedo-osuman, mutta japsien s-pommittajat saivat siihen useita osumia, joten se palasi laituriin ja vältti näin uppoamisen. Sanotaanko niin, että haettu laiva ei ollut taistelulaiva. USA menetti kaikki 8 taistelulaivaansa tuolloin. Tosin USS Nevada korjattiin myöhemmin, mutta se ei pystynyt osallistumaan sotatoimiin pitkään aikaan.
Ei siis ollut haettu laiva.
 
Back
Top