Kysymys- ja vastaustopiikki

Selvä.
Nyt etsitään urheita miehiä urheassa aluksessa. Niin urheita, että Valhallassa on heille oma kunniapaikka varattuna, oletan.
Brittiläisen kauppalaivaston miehiä, tapahtumahetkellä kauppalaivaston palveluksessa (lastina mm. ammuksia ja juustoa), aseistuksena kaksi pienehköä tykkiä. Kävivät taistoon saksalaista modernia ja voimakasta sota-alusta vastaan, vaikka olisivat päässeet karkuun ja pitivät pintansa tuntien ajan.
Toinen maailmansota kyseessä, mutta ketkä, missä ja milloin?
 
HMS Jervis Bay marraskuussa 1940. Oli yli 30 kauppalaivan saattueen ainoa saattoalus ja vastaan tuli saksalaisten taskutaistelulaiva Admiral Scheer. Jervis Bay ei ollu mikään sotalaiva vaan aseistettu matkustajalaiva, joita britit värkkäsivät II MS alkuvuosina. Ei ollu tietysti mitään vastusta mutta onnistui pidättelemään Admiral Scheeriä tunnin. Se oli ratkaiseva hetki sillä tuli pimeää eikä Scheer onnistunu upottamaan hajaantuneesta saattueesta kun 6 kauppalaivaa.

Kapteenina toimi vanha seilori, jolla oli sointuva nimi Fogarty Fegen. Tuli luettua jo koulupoikana tarina sen ajan kioskikirjallisuudesta. Tykit ei ollu ihan pieniä, 6 tuuman MkVII Vickersejä. Samanlainen löytyy
Hangon rintamamuseosta, tosin maalavetilla. Ei sillä tietenkään mihinkään osu koska kaikki sotalaaivan tulenjohtovimpaimet puuttuu.
 
HMS Jervis Bay marraskuussa 1940. Oli yli 30 kauppalaivan saattueen ainoa saattoalus ja vastaan tuli saksalaisten taskutaistelulaiva Admiral Scheer. Jervis Bay ei ollu mikään sotalaiva vaan aseistettu matkustajalaiva, joita britit värkkäsivät II MS alkuvuosina. Ei ollu tietysti mitään vastusta mutta onnistui pidättelemään Admiral Scheeriä tunnin. Se oli ratkaiseva hetki sillä tuli pimeää eikä Scheer onnistunu upottamaan hajaantuneesta saattueesta kun 6 kauppalaivaa.

Kapteenina toimi vanha seilori, jolla oli sointuva nimi Fogarty Fegen. Tuli luettua jo koulupoikana tarina sen ajan kioskikirjallisuudesta. Tykit ei ollu ihan pieniä, 6 tuuman MkVII Vickersejä. Samanlainen löytyy
Hangon rintamamuseosta, tosin maalavetilla. Ei sillä tietenkään mihinkään osu koska kaikki sotalaaivan tulenjohtovimpaimet puuttuu.
HMS Jervis Bay oli ilmeinen vastaus. Niin ilmeinen, ettei tarvinnut miettiä edes koukkua :). Vastaus meni mehtään.
Eli kuten kysymyksenasettelussa oli, niin nyt etsitään SS-merkinnällä varustettuja laivoja. Mutta taskutaistelulaiva todellakin liittyy tapaukseen.

Edit: ja todettakoon, että kaikki kunnia Jervis Baylle, mutta haettu alus pidätteli sakuja lähes viisi tuntia, ja pienemmillä tykeillä!
 
Viimeksi muokattu:
Selvä.
Nyt etsitään urheita miehiä urheassa aluksessa. Niin urheita, että Valhallassa on heille oma kunniapaikka varattuna, oletan.
Brittiläisen kauppalaivaston miehiä, tapahtumahetkellä kauppalaivaston palveluksessa (lastina mm. ammuksia ja juustoa), aseistuksena kaksi pienehköä tykkiä. Kävivät taistoon saksalaista modernia ja voimakasta sota-alusta vastaan, vaikka olisivat päässeet karkuun ja pitivät pintansa tuntien ajan.
Toinen maailmansota kyseessä, mutta ketkä, missä ja milloin?

SS Beaverford?
 
“It is our turn now. So long. The captain and crew of SS Beaverford”
Ehkä toisen maailmansodan urhein viesti. Liittyy todellakin tähän https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_HX_84 veli @Old Boy , mutta yksi askel jäi ottamatta. Ehkä aikasi kioskikirjallisuus ei edes tiennyt tapauksesta, sillä https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Beaverford upposi by all hands, ja huomion, sinänsä toki ansaitusti varasti urhea Jervis Bay miehistöineen.
Mutta kyllä tämä alus, jonka @inscout pystyi kaivamaan, on astetta korkeammalla.

Kun sen 60-vuotias kapteeni (Gallipolin veteraani ja kerran I maailmansodassa torpedoitu) ohjasi alustaan hajaantumiskäskyn mukaan, ja vierestä räjähti alus Scheerin kranaatteihin, niin kapteeni Pettigrew kai ajatteli, että tämä on menoa, joten ostetaan muille aikaa. Vaikea sanoa, koska he kaikki kuolivat.
Mutta jumaliste, nämä miehet käänsivät kauppalaivansa (max 15 solmua), kahdella tykillä varustettuna kohti varmaa kuolemaa, ampuivat kantaman ulkopuolelta, kiinnittävät suden huomion ja jatkoivat sitä lähes viisi tuntia.
Kuinka se oli mahdollista? Scheer oli hajottanut tutkansa taistelussa Jervis Bayn kanssa, oli tullut pimeä ja ennen kaikkea, saattue oli hajaantuessaan laskenut savuverhon merialueelle. Tätä Pettigrew käytti hyväkseen.
Äärimmäisen rohkeasta legendaariseen asian korottaa se, että alus olisi päässyt karkuun savuverhoon. Mutta ei! Se jäi otattelemaan tunneiksi taskutaistelulaivan kanssa, välillä savuun ja pimeyteen häviten, taas ulos tullen ja ampuen. Tapaus ei ole saanut ansaitsemaansa julkisuutta, koska SS Beaverford osti paljon aikaa saattueelle, ja sakut eivät päässeet haluamaansa tulokseen. No, tutka rikki ja pimeä, vaikea siinä olisi ollutkaan saattuetta jahdata, mutta Scheerin kapteeni ei juuri tästä taistelusta yksityiskohtia mainitse. Olihan se nolouden huippu, kauppalaiva pidättelee merten tappajaa!

Katsokaa tätä kuvaa. Kun tilanne tulee, haluan olla heidän vertaisensa. He kaikki hukkuivat ja hävisivät sotaan. Mutta jos pitää lähteä, niin näin se pitää tapahtua.
@inscout jatkaa, ole hyvä.

30882
Captain Pettigrew aboard Beaverford had begun to scatter but after the nearest ship Kenbane Head was hit and blew up, he ordered Beaverford to turn and engage the German heavy cruiser. Beaverford opened fire with her 3-inch bow gun. The first shot landed unexpectedly close to the German heavy cruiser. Admiral Scheer turned all its attention to this unexpected challenge firing star shells to illuminate Beaverford as darkness had now fallen. Beaverford turned to bring both of its two small guns to bear and fire at the German cruiser although neither gun was in range. Beaverford sent out a wireless message as it engaged the German cruiser, “It is our turn now. So long. The captain and crew of SS Beaverford”.
Admiral Scheer opened fire on Beaverford with its 11-inch guns. However Beaverford used the reserve power of its turbine engines to quickly turn and evade the fire as the shots landed in the water, missing Beaverford although the shrapnel started small fires amidst her deck cargo. The ships of the dispersing convoy had laid a thick smoke screen from floating smoke floats and Beaverford was able to disappear into the smoke screen. Admiral Scheer, its radar broken from the prolonged bombardment of Jervis Bay, had difficulty in locating the new challenger in the smoke and darkness. Beaverford, one of the faster ships in the convoy, had a chance to escape in the darkness, but for reasons unknown, Captain Pettigrew stayed to fight it out with Admiral Scheer. For the next four hours, Beaverford played a cat-and-mouse game, emerging from the smokescreen to fire at Admiral Scheer and then seeking cover in the smoke. Captain Theodor Krancke, in command of Admiral Scheer, had identified Beaverford as “Target No. 9” and thought he had destroyed the freighter, only to find the ship reappearing to confront him again.[11] With Admiral Scheer fully engaged with this one evasive target, the Swedish freighter Stureholm was able to return and pick up sixty-five survivors from HMS Jervis Bay.[12]
However every time Beaverford emerged from cover, the ship was hit by Admiral Scheer'. In all, Admiral Scheer fired 83 shells at Beaverford, 71 from its 5.9-inch guns, with 16 hitting the unarmoured freighter, and 12 from the cruiser's massive 11-inch guns, with three making hits. Beaverford began to take on water and slow. Fires spread on the freighter making it easier for the enemy guns to find their mark. Finally at 22:45, Admiral Scheer was able to destroy Beaverford with a torpedo. The torpedo hit the fore part of Beaverford, lifting the bow and detonating the ammunition in her hold. The ship blew apart and the stern was last seen sliding into the ocean. All aboard were killed in the sinking. Beaverford had engaged Admiral Scheer for almost five hours.[13] Delayed by Beaverford, the German cruiser was only able to find and sink one more ship from the convoy, SS Fresno City.[14] Of the 38 ships in the convoy, Admiral Scheer had only succeeded in sinking six.
 
Viimeksi muokattu:
“It is our turn now. So long. The captain and crew of SS Beaverford”
Ehkä toisen maailmansodan urhein viesti. Liittyy todellakin tähän https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_HX_84 veli @Old Boy , mutta yksi askel jäi ottamatta. Ehkä aikasi kioskikirjallisuus ei edes tiennyt tapauksesta, sillä https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Beaverford upposi by all hands, ja huomion, sinänsä toki ansaitusti varasti urhea Jervis Bay miehistöineen.
Mutta kyllä tämä alus, jonka @inscout pystyi kaivamaan, on astetta korkeammalla.

Kun sen 60-vuotias kapteeni (Gallipolin veteraani ja kerran I maailmansodassa torpedoitu) ohjasi alustaan hajaantumiskäskyn mukaan, ja vierestä räjähti alus Scheerin kranaatteihin, niin kapteeni Pettigrew kai ajatteli, että tämä on menoa, joten ostetaan muille aikaa. Vaikea sanoa, koska he kaikki kuolivat.
Mutta jumaliste, nämä miehet käänsivät kauppalaivansa (max 15 solmua), kahdella tykillä varustettuna kohti varmaa kuolemaa, ampuivat kantaman ulkopuolelta, kiinnittävät suden huomion ja jatkoivat sitä lähes viisi tuntia.
Kuinka se oli mahdollista? Scheer oli hajottanut tutkansa taistelussa Jervis Bayn kanssa, oli tullut pimeä ja ennen kaikkea, saattue oli hajaantuessaan laskenut savuverhon merialueelle. Tätä Pettigrew käytti hyväkseen.
Äärimmäisen rohkeasta legendaariseen asian korottaa se, että alus olisi päässyt karkuun savuverhoon. Mutta ei! Se jäi otattelemaan tunneiksi taskutaistelulaivan kanssa, välillä savuun ja pimeyteen häviten, taas ulos tullen ja ampuen. Tapaus ei ole saanut ansaitsemaansa julkisuutta, koska SS Beaverford osti paljon aikaa saattueelle, ja sakut eivät päässeet haluamaansa tulokseen. No, tutka rikki ja pimeä, vaikea siinä olisi ollutkaan saattuetta jahdata, mutta Scheerin kapteeni ei juuri tästä taistelusta yksityiskohtia mainitse. Olihan se nolouden huippu, kauppalaiva pidättelee merten tappajaa!

Katsokaa tätä kuvaa. Kun tilanne tulee, haluan olla heidän vertaisensa. He kaikki hukkuivat ja hävisivät sotaan. Mutta jos pitää lähteä, niin näin se pitää tapahtua.
@inscout jatkaa, ole hyvä.

Katso liite: 30882
Captain Pettigrew aboard Beaverford had begun to scatter but after the nearest ship Kenbane Head was hit and blew up, he ordered Beaverford to turn and engage the German heavy cruiser. Beaverford opened fire with her 3-inch bow gun. The first shot landed unexpectedly close to the German heavy cruiser. Admiral Scheer turned all its attention to this unexpected challenge firing star shells to illuminate Beaverford as darkness had now fallen. Beaverford turned to bring both of its two small guns to bear and fire at the German cruiser although neither gun was in range. Beaverford sent out a wireless message as it engaged the German cruiser, “It is our turn now. So long. The captain and crew of SS Beaverford”.
Admiral Scheer opened fire on Beaverford with its 11-inch guns. However Beaverford used the reserve power of its turbine engines to quickly turn and evade the fire as the shots landed in the water, missing Beaverford although the shrapnel started small fires amidst her deck cargo. The ships of the dispersing convoy had laid a thick smoke screen from floating smoke floats and Beaverford was able to disappear into the smoke screen. Admiral Scheer, its radar broken from the prolonged bombardment of Jervis Bay, had difficulty in locating the new challenger in the smoke and darkness. Beaverford, one of the faster ships in the convoy, had a chance to escape in the darkness, but for reasons unknown, Captain Pettigrew stayed to fight it out with Admiral Scheer. For the next four hours, Beaverford played a cat-and-mouse game, emerging from the smokescreen to fire at Admiral Scheer and then seeking cover in the smoke. Captain Theodor Krancke, in command of Admiral Scheer, had identified Beaverford as “Target No. 9” and thought he had destroyed the freighter, only to find the ship reappearing to confront him again.[11] With Admiral Scheer fully engaged with this one evasive target, the Swedish freighter Stureholm was able to return and pick up sixty-five survivors from HMS Jervis Bay.[12]
However every time Beaverford emerged from cover, the ship was hit by Admiral Scheer'. In all, Admiral Scheer fired 83 shells at Beaverford, 71 from its 5.9-inch guns, with 16 hitting the unarmoured freighter, and 12 from the cruiser's massive 11-inch guns, with three making hits. Beaverford began to take on water and slow. Fires spread on the freighter making it easier for the enemy guns to find their mark. Finally at 22:45, Admiral Scheer was able to destroy Beaverford with a torpedo. The torpedo hit the fore part of Beaverford, lifting the bow and detonating the ammunition in her hold. The ship blew apart and the stern was last seen sliding into the ocean. All aboard were killed in the sinking. Beaverford had engaged Admiral Scheer for almost five hours.[13] Delayed by Beaverford, the German cruiser was only able to find and sink one more ship from the convoy, SS Fresno City.[14] Of the 38 ships in the convoy, Admiral Scheer had only succeeded in sinking six.

No jatketaan.

Eräs suomen kohtaloon merkittävästi vaikuttanut taistelu alkoi seuraavilla sotapäiväkirjan merkinnöillä:

18.29 Mahdollinen vihollishavainto
18.34 Torjuntavaroitus aseille
18.42 Vihollishavainto kaakkoinen sektori
18.43 Torjuntahälytys kaakkoon
18.45 Hälytys n:o 410
18.49 Vihollishavaintoja idässä ja kaakossa. Noin 40 havaintoa
18.50 Teollisuushälytys
18.53 Tulenavauskäsky
18.58 Tulenkajoa maassa suunnassa 22-00
19.00 Taivas: Ääniä lähestyy idästä
19.05 Torni: Sulku n:o 656 4400

Kysymys on kaksiosainen. 1. Mikä taistelu oli kyseessä ja 2. mitä tarkoittaa 19.05 Tornin lähettämä viesti?
 
No jatketaan.

Eräs suomen kohtaloon merkittävästi vaikuttanut taistelu alkoi seuraavilla sotapäiväkirjan merkinnöillä:

18.29 Mahdollinen vihollishavainto
18.34 Torjuntavaroitus aseille
18.42 Vihollishavainto kaakkoinen sektori
18.43 Torjuntahälytys kaakkoon
18.45 Hälytys n:o 410
18.49 Vihollishavaintoja idässä ja kaakossa. Noin 40 havaintoa
18.50 Teollisuushälytys
18.53 Tulenavauskäsky
18.58 Tulenkajoa maassa suunnassa 22-00
19.00 Taivas: Ääniä lähestyy idästä
19.05 Torni: Sulku n:o 656 4400

Kysymys on kaksiosainen. 1. Mikä taistelu oli kyseessä ja 2. mitä tarkoittaa 19.05 Tornin lähettämä viesti?
Koetetaan.
Helsingin suurpommitukset.
Torjuntasulku iiteelle, jossa kranaatteihin oli lisätty fosforia, jotta räjähdys leimahtaa voimakkaammin ja moraalinen efekti on voimakkaampi.
 
Koetetaan.
Helsingin suurpommitukset.
Torjuntasulku iiteelle, jossa kranaatteihin oli lisätty fosforia, jotta räjähdys leimahtaa voimakkaammin ja moraalinen efekti on voimakkaampi.

Ensimmäinen osa oikein. Toinen osa vaatii tarkennusta. Mitä tarkkaan ottaen nuo numerot kertovat
 
Suunta ja korkeus.
Oftopikkina; äitini syntyy juuri sinä yönä 6.-7.2.1944 pommien paukkeessa.

656 = 6km etäisyys, 56-00 suunta. 4400 on korkeus.

Isoisäni ajoi kranaatteja tykeille ja sitten hieman synkempää lastia pommitusten jälkeen.

Isäni oli 5v ja junassa joka pysäytettiin hyökkäyksen ajaksi. Ei kuunaan unohtanut kun taivaanranta heloitti punaisena ja joku kysyi mikä se oli. Yksi sotilas oli sanonut että Helsinki palaa. Oli ollut aika hiljaista sen jälkeen kun kaikki miettivät onko kaupungista aamulla enää mitään jäljellä.

@JR49 voi jatkaa.
 
Toinen osa vaatii tarkennusta.
656 = 6km etäisyys, 56-00 suunta.
Oikea vastauskin vaatii vielä tarkennusta, tosin vaan merkityksettömän detaljin osalta. Numero 656 oli ainoastaan sulun numero, joka saattoi olla millä tahansa kolmesta vakioetäisyyskehästä, joille ampuma-arvot laskettiin. Nehän piti kalkyloida etukäteen kun ei ollu laskimia. Suunta 56-00 eli pohjoisluoteeseen oli lisäksi mahdoton; eihän sieltä Tampereen suunnasta mitään maaleja tullu.

Mainio kysymys, josta olisi voinut vielä kysyä, mikä oli Torni? Ja mistä sen nimi tuli?
 
Oikea vastauskin vaatii vielä tarkennusta, tosin vaan merkityksettömän detaljin osalta. Numero 656 oli ainoastaan sulun numero, joka saattoi olla millä tahansa kolmesta vakioetäisyyskehästä, joille ampuma-arvot laskettiin. Nehän piti kalkyloida etukäteen kun ei ollu laskimia. Suunta 56-00 eli pohjoisluoteeseen oli lisäksi mahdoton; eihän sieltä Tampereen suunnasta mitään maaleja tullu.

Mainio kysymys, josta olisi voinut vielä kysyä, mikä oli Torni? Ja mistä sen nimi tuli?

Sen olisi voinut lisätä, samoin kuin kysymyksen "mikä oli Taivas":).

Itse asiassa 56-00 on suoraan otettu kirjatusta tulikomennosta. Minulla on lähteenä Jukka Mäkelän teos Helsinki Liekeissä. Siinä on mukana kuvat torjuntatasolta jokaisesta koneesta kolmen suurhyökkäyksen ajalta sekä sulkuammuntakartat ja pommikartat. Viimeisen suurhyökkäyksen aikana sekä rynnäkkö, että uuvutusvaiheissa (18.43-22.30 ja 22.30-02.30) koneita tuli myös pohjoisesta ja pari konetta lännestäkin. Itse asiassa kantakaupungin ulkopuolisille pohjoiselle ja koiliselle sektorille putosi pelkästään tässä viimeisessä suurhyökkäyksessä 1700 pommia.

Sinänsä sulkuammunnasta väiteltiin pitkään eivätkä tosiaankaan kaikki olleet sen kannalla. Merkittävä syy siihen, miksi Jokipaltion kanta voitti oli se, että käytössä oleva tykkikalusto oli osittain niin vanhaa, että se ei soveltunut seuranta-ammuntaan.
 
656 = 6km etäisyys, 56-00 suunta. 4400 on korkeus.

Isoisäni ajoi kranaatteja tykeille ja sitten hieman synkempää lastia pommitusten jälkeen.

Isäni oli 5v ja junassa joka pysäytettiin hyökkäyksen ajaksi. Ei kuunaan unohtanut kun taivaanranta heloitti punaisena ja joku kysyi mikä se oli. Yksi sotilas oli sanonut että Helsinki palaa. Oli ollut aika hiljaista sen jälkeen kun kaikki miettivät onko kaupungista aamulla enää mitään jäljellä.

@JR49 voi jatkaa.
Vaimon suvun patriarkka T., vanhin hengissä olevista, kiipesi pommitusten aikana Pusulassa kotitalon katolle. Palojen valot, valoheittimien valot, räjähdykset yms. kuuluivat hyvin.
Tilasin juuri äsken seutulainalla Aake Pesosen Tuli-iskuja taivaalle, onkin pitänyt tarkistaa pari yksityiskohtaa sukutarinasta, että mummoni ponnisti samaan aikaan, kun sireenit soi ja pommit räjähtelee.
 
Nopea kuva-arvoitus. Nämä pistoolit melkein liittyivät Suomen puolustusvoimiin. Mistä on kyse?

30892
30893
 
JägerPlatoon sivuston mukaan ei pelkästään liity vaan niitä on ollu 120 kpl käytössäkin Suomen Puolustusvoimissa. Venäjä osti I MS aikana 51.000 kpl Colt1911 aseita, joita sitten tämän verran meille jäi.
Tosin, tuntien veli @JR49 n ikävasti laaditut kysymykset, ei tämä tietenkään ole oikea vastaus. Kuvan pistoolitkin ovat siviilimallisia.
 
JägerPlatoon sivuston mukaan ei pelkästään liity vaan niitä on ollu 120 kpl käytössäkin Suomen Puolustusvoimissa. Venäjä osti I MS aikana 51.000 kpl Colt1911 aseita, joita sitten tämän verran meille jäi.
Tosin, tuntien veli @JR49 n ikävasti laaditut kysymykset, ei tämä tietenkään ole oikea vastaus. Kuvan pistoolitkin ovat siviilimallisia.
Kiitos palautteesta veli @Old Boy , tiedän että arvostat aivopähkinöitä. Tosin tämä on aina tasapainottelua, ketju ei etene, jos kysyisin parhaimpien opponenttien kykyjen mukaan! Kauppalaiva-kyssärissä minulla oli suuri houkutus viitata ainoastaan ensimmäisenä vihjeenä pelkästään tehtävänantoon :).
Colt1911-aseita oli kesäkuussa 1940 60 kpl. Vuonna 1951 niitä oli 121 kpl. Ne hylättiin puolustusvoimien käyttöön soveltumattomina 1955. Eli juu, väärä vastaus :).
Asiaan palattiin niihin aikoihin, kun OldBoy oli parikymppinen, eli 1970-luvulla.
 
Annetaan nyt vielä pieni vinkki ennen vastauksen julkistamista.
Pistooleiden melkein uuteen tulemiseen liittyi vahvasti M91-kiväärit.
 
Back
Top