Kysymys- ja vastaustopiikki

Oikein. Ruotsi sai pitkien neuvottelujen päätteeksi kyseisen saaren Ranskalta v. 1785. Saarelle rakennettiin itseasiassa suomalaissyntyisen Rajalinin toimesta Fort Gustav niminen linnoitus. Saari oli pienoinen pettymys ruotsalaisten siirtomaa himolle karuutensa johdosta mutta hyvän satamansa ansiosta se koki jonkinlaisen kukoistuksenkin etenkin orjakaupan ansiosta.Ruotsin lippu laskettiin lopullisesti vasta 1878 ja näin Ruotsin siirtomaa -aika loppui.
Lähteenä mainio kirja :Orjia ja isäntiä,ruotsalais-suomalainen siirtomaaherruus Karibialla
Hieno kysymys ja mainio muistutus länsinaapurimme suurvalta-ajan lopuilta. Moneen ehtivät!

En nyt keksi mitään kysymystä, joten nopein ottakoon vuoron.
 
Kyseisellä linnoituksella käytiin jopa pieni taistelu 1807 jolloin ranskalaiset hyökkäsivät saarelle. Linnoitusta puolusti yksi aliupseeri ja seitsemän miestä. Laukausten vaihdossa kaatui Turun läänistä kotoisin ollut Jacob Alström.
 
Kyseisellä linnoituksella käytiin jopa pieni taistelu 1807 jolloin ranskalaiset hyökkäsivät saarelle. Linnoitusta puolusti yksi aliupseeri ja seitsemän miestä. Laukausten vaihdossa kaatui Turun läänistä kotoisin ollut Jacob Alström.
Pitääkin varata tuo mainitsemasi kirja kirjastosta! Tuore teos, huomaan, en ollut kuullutkaan tästä :salut:
 
Jos en kovin väärin muistele niin se taisi mennä niin, että Galland piti nimenomaan alkupään F-version aseistusta liian keveänä(eikä suinkaan minnään). Mitä se varmaankin oli kun siinä oli alkujaan vain 2x7,92mm konekivääriä ja yksi 15mm konetykki.

Itse olen kyllä olen ollut siinä käsityksessä, että MG 151/20 kanuuna oli hyvä ja luotettava laite. Pienoisena miinuksena taisi olla töisevä valmistettavuus ja kranaatilla olisi voinut olla enempi lähtönopeutta.

Ehkäpä veli @Pandahki viittaa MK 108 kanuunaan jumiutumisen osalta? Sehän oli sodan loppupuolen tuote, prässäämällä yms. valmistettuja osia käytettiin ja siinä taisi olla enempi luotettamuus ongelmia kuin aikaisemmassa MG 151/20 kanuunassa.
Jälkijunassa ot:tä. Mk 108 pelasi, kun ei vetänyt tulitettaessa tiukasti. Ennakko opittiin vetämään vähän yli, vedon löysäys ja tulitus, Mk 108 toimi.

Galland tosiaan laitatti moottoritilaan 13 milliset ja vielä siten, että konepeitossa ei ollut myöhemmän G:n kuhmuja. Siipiin Galland laitatti Friedrichiin 20 milliset ja siten, että ne olivat siiven sisässä. Myöhemmässä G:ssä siipitykit olivat sarjakoneissa gondoleissa, kuten hyvin tiedätte.

Galland oli tosiaan persoona. Hänen mekaanikkonsa laittoi pääpanssarin kuomuun Gallandilta kysymättä . Galland veti kuomun kiinni ja panssari helähti huolella kupoliin. Siinä tuli donnerwetteriä hetki. Lennolla tiukka paikka ja upouuteen pääpanssariin tuli muistaakseni tykin ammus ja ilman panssaria olisi pää lähtenyt hartioilta. Gallandin lennolla harkitsema rangaistus mekaanikolle muuttuikin mekaanikon palkitsemiseksi.

Gallandin kone oli luultavasti ainut Mersu, jossa oli sikarin sytytin.
 
Galland oli tosiaan persoona.
Ja kun Göring kysyi millä koneilla hän haluaisi laivueensa varustetavan.
(pf 109:stä oli tullut uusi voimakkaammalla moottorilla varustettu malli)
Hän ilmoitti että haluaa laivueensa varustetavan ”Spitfirella”


Kun E mallista oltiin luopumassa, niin keskusteltiin aseistuksetta.
Olisiko mikä aseistus valittaisiin (20mm+2*7,98mm) nokassa vai nokassa 2*7,98mm ja 2*20mm siivissä.
Vastaus oli että koska suurin osa lentäjistä ei ole ”tarkka-ampujia” niin parasta olisi ottaa (20mm+2*7,98mm) nokassa ja 2*20mm siivissä.
 
Tämä topicci ollut hieman tauolla, joten täältä katsomosta kysymys:

Minkä yhtiön koneella ja millä konetyypillä tunnuksella 4X-AGE kuljetettiin suoralla lennolla Adolf Eichman Argentiinasta Israeliin toukokuussa 1960?
 
Kuka suomalainen upseeri?
Hän on omien puheittensa mukaan lähes ampunut itsensä, isänsä ja Mikkelin läänin liikkuvan poliisin päällikön ja vielä ennen kuin aloitti kansakoulun.
 
Kuka suomalainen upseeri?
Hän on omien puheittensa mukaan lähes ampunut itsensä, isänsä ja Mikkelin läänin liikkuvan poliisin päällikön ja vielä ennen kuin aloitti kansakoulun.
Ev. luutn. Nikke Pärmi? Sai jonkun (ei vihollisen) hengiltäkin ennen Vapaussotaa... "Mustan Nuolen" komentajanahan hänellä oli tapana haastatella henkilökohtaisesti kaikki rangaistuspataljoonaan saapuvat, kysellä tuomioista jne.
Kuulemaan mukaan hän virkkoi henkirikoksesta tuomitulle:

"jahhah, vai taposta istumassa... noh, se on hyvä. Sodassa ammattimiehiä tarvitaan..." :)
 
Gustav Hägglund kirjoittaa kirjassaan Leijona ja kyyhky seuraavasti:
"Eräänä aamuna löysin sitten pikkupistoolin yöpöydän laatikosta vanhempieni vuoteen vierestä. Isäni oli sijoittanut sen sinne desanttien varalta. Tähtäilin sillä vuoteessa vielä uinuvaa äitiäni, painoin liipaisinta, mutta mitään ei tapahtunut. Seuraavaksi painoin piipun ohimolleni, sama juttu, ei lauennut. Sitten suuntasin aseen seinään ja pam, oikea laukaus, vihdoinkin. Isäni jääkäriajoilta periytyvässä Browningissa oli hieman risa varmistin. Isäni oli vapaussodassa sitä räpläillessään ampunut itseään jalkaan. Ilmeisesti varmistin luiskahti päältä tässä viimeisessä ampumayrityksessä.
Luoti tunkeutui seinän läpi ja pysähtyi viereisessä huoneessa olevan sohvan selkänojaan senttien päähän siinä lojuvan isäni päästä."

Toisella kertaa hän oli ampunut itse rakentamallaan jousella ohiajavan auton ikkunasta sisään. Autossa matkustivat Mikkelin läänin liikkuvan poliisin päälikkö apulaisineen. Ei henkilövahinkoja.

@Woodsman , tuli vapaa.
 
Kiitoksia. Sen verran olevinaan kiire ja pää tyhjänä niin jätän kysymysvuoron jollekulle toiselle.
 
Mikä itsenäisen Suomen alus toteutti ensimmäisen ulkomaanpurjehduksen Itämeren ulkopuolelle?
Lisäksi mihin reissu suuntautui?
 
Back
Top