Lähimaksaminen ja käteisen tulevaisuus

Käytätkö lähimaksamista?

• Kyllä

Ääniä: 60 78.9%
  • En

Ääniä: 16 21.1%

• Äänestäjiä yhteensä
    76
Ostaja maksaa ne aina tuotteen hinnassa. Ei asiakkaalle kaupan sähkölaskukaan kuulu, mutta myyntikatteesta sekin on maksettava.
Niin maksaa, oli maksutapana setelit tai muovikortti tai perse, itsestään selvä asia, kumma kun en tiennytkään :cool: . Käteinen raha onkin kummallista kun se aiheuttaa woketusta, kommunismia ja kapitalismia ja muita oireita, mitä tätä kettinkiä on tullut seurattua:p. Muistuupa mieleen kaverin kreikan reissu, kun baarissa ei kortti kelvannutkaan, kyyppari sanoi vain, että kadun varressa on pankkiautomaatti, että sieltä baarilaskun rahat. Siellä vissiin kortien käsittelykustannukset tähtitieteellisiä tai mikä nyt syy voisi olla😇

Erään marketin kassalla kortinlukija tilttasi ja kassaneiti kehotti asiakkaita siirtymään viereiselle kassalle, koska kortilla maksaminen ei enää onnistunut. Jono tyhjenikin muista asiakkaista mutta olin ehtinyt jo kipata ostokseni hihnalle ja käteistäkin oli, joten ei ollut tarvetta hötkyillä. Kassaneiti toisti vähän kovemmalla äänellä, että siirtyhän viereiselle kassalle, sillä kortinlukija on tiltissä. Sanoin, etten tarvitse kortinlukijaa tässä harjoituksessa mihinkään, sillä aikomukseni on maksaa käteisellä. Kassaneidin ilme oli ihan näkemisen arvoinen. :giggle:
In_God_We_Trust.webp
Useammankin kerran on käynyt niin, että marketin kaikki kortinlukijat ovat olleet pois pelistä tietoliikennehäiriön vuoksi. Tällöin ilman käteistä liikkeellä olevat asiakkaat joutuvat jättämään eväänsä kassalle. Onneksi ihmisen ei tarvitse syödä ihan joka päivä...

Aika harvinaista se on, että ostos estyisi nimenomaan kortinlukijan tilttaamiseen, toki sitä tapahtuu. Eritysiesti kesäaikaan ostan usein yhden kaljan kerrallaan jotta saan aina kaapista kylmän, joten transaktioiden määrä on aika suuri ja olisiko viiden vuoden aikana ehkä kolmesti käynyt niin? Mutta on se aina varmempi olo kun mukana on se jokunen kymppi käteistä, ei sitä koskaan tiiä jos vaikka tärmäänkin johonkin kivaan ja omistaja ei hyväksy kuin käteisen. Tai vaikka bussin kortinlukija ei toimi (tätä muuten tapahtuu huomattavasti useammin kuin kauppojen kassapäätteiden tilttaamista). On mulla aina käteistä mukana että kaljani saan, ja esmes perjantaipulloarpajaisiin laitan aina euron kolikon.

Kuka täällä on sanonut käteisen aiheuttaman wokeutta tai kommunismia? Mun nähäkseni kukaan ei oo ees vihjannut olevansa kieltämässä käteisen käyttöä. Täällä on esitetty käteisen hyväksymispakkoa ja argumentoitu sitä pakkoa vastaan.

Tuolla torinlaidassa on parturiliike jossa käy maksuvälineenä vain käteinen, siellä perustellaan ratkaisua kustannuksilla. Parturi oli onnessaan kun kuuli ostarille tulleen käteisen talletusautomaatin, jälleen kustannusasia kuulemma.
Luullakseni monet pienyrittäjät laskevat hyvin edullisiksi ne työtunnit joilla voi välttää jonkin euromääräisen maksun, joskus jopa hinnasta viis tasoisesti.

Kotopuolessa puhuvat useammankin maanviljelijän, ainakin joinakin vuosina, maksavan viljansa puinnin ja kuivauksenkin työllään pirun isossa sikalassa. Maksukykykategorian ongelma ilmeisesti, järjestely saattaa myöskin yksinkertaistaa verotusta.

Jos lehtiä uskoo niin Säästöpankkeja taitaa useimmiten ryöstää pankin omat johtajat, tuskin nekään rahasäkkejä raahaavat.

Itse pyrin pitämään aina hiukan käteistä jemmassa, kai se on sitä varautumista.
Käteistä tulee sitten käytettyä kovin harvoin, lähinnä joihinkin lipaskeräyksiin kuten siihen joka oli pressanvaalin äänestyspaikan tykönä.

Niin, sehän riippuu yrittäjästä että millainen maksutapa hänelle parhaiten sopii. Yleensä kai yrittäjät ovat oman liiketoimintansa parhaita asiantuntijoita, eikä valtio. Itse aikanaan seuran vuoroja pyörittäessäni totesin sen käteiskassan kyllä vaivalloiseksi niin käyttä kuin vahtiakin, mutta toisaalta mun ATK skillzeillä jokin lähimaksuhärdelli olisi varmasti ollut vielä vaikeampi. Nykyään nuoremmilla miehillä on omat kortinlukuvehkeet puhelimissaan ja mä luotan että se on seuran tili minne ne on kytketty. Ihan samalla tavallahan mä olisin toki voinut koko kassan hillota haluessani. Luottamukseenhan rahakin lopulta perustuu, ei luonto sitä tunne vaan se on ihmisten keskinäinen luotto siihen, että sillä voi ostaa tulevaisuudessa tarpeellisia asioita.

No eikös tässä juurikin toimi se markkinatalous ja yrittäjät ja kuluttajat siirry pois käteisestä?
Käteisestä pois ohjaaminen on tullut pitkälti pankkien taholta, heillä on omat intressinsä siihen. Jos yksi maksuväline saadaan pudotettua pois, niin mitä arvelette esim. transaktionmaksujen kehittyvän? Käteisen suhteelliset kustannukset ovat kohonneet yrityksille, kun käyttö on vähentynyt, mutta pankkien toiminnalla on myös suuri merkitys näille kustannuksille.

Niin, pankithan ovat liikeyrityksiä eivätkä mikään julkinen palvelu. Toisaalta korttimaksamisesta ovat hyötyneet myös suuret kauppaliikkeet, joilla se maksuliikenne on volyymiltään suurta ja kaiken käsitteleminen käteisenä alkaa sitoa jo ihan täysipäiväisesti työvoimaa. Ihan samalla tavalla teollisuudessakin automaatiota on laajennettu määrätietoisesti, yleensä sellaista ei kannata käsin tehdä mihin on konekin keksitty.

…………………

Nordean verkkopankki, mobiili ja osin myös sähköisen maksamisen katkoksen ja ongelmat ovat olleet jo toista viikkoa tapetilla.

Palvelunestohyökkäykset ja Venäjäkin mainittu.

Asiakkaalle jäi ostokset hihnalle tämän takia ja sekös harmittaa.

Jos olisi ollut käteistä mukana niin maksamisen kanssa ei olisi ollut mitään ongelmia. So simple (joo joo kärjistäen näin).

Ja tosiaan edellä ketjussa se taidettiinkin mainita, että eikö juuri Nordea pankilla ja Visa Electronilla maksettaessa näitä häiriötilanteita ole kaikkein usein?

Muuten muistelen, että onko pankeista Nordea ollut se innokkain sähköisen maksamisen puolesta puhuja?
Ja kaikken useimmititen se on juuri Nordea joka on kusessa noiden häiriötilanteiden kanssa?
Mun mielestä tässä on melkosta komiikkaa:LOL:

Ehkä Nordeakin ymmärtäisi jatkossa käteisen arvon juuri näissä tilanteissa.
Ja varsinkin jos huonolla tuurilla tulisi joku isomman luokan kyberhyökkäys (epätodennäköistä kyllä, mahdotonta ei)

Mikäli Nordean kortit eivät toimi, ei niillä varmaan saa nostettua rahaakaan? Asiakas on silloin lirissä kuitenkin. Eikös Nordea ole muutenkin tunnettu asiakasvihamielisestä asenteestaan?

Tuli muuten aihe tänään mieleen, kun tuli käytyä keskustan K-marketissa: oikein kyltillä mainostettiin, että kaikista ryhmän kaupoista saa käteistä korttimaksun yhteydessä. Tästä voinee päätellä, että käteinen käy maksuvälineenäkin ja että sen asema lienee toistaiseksi turvattu. Ihan ilman valtion puuttumista asiaan. Näinhän sen pitää mennäkin, jos asiakkaat ilmaisevat haluavansa käyttää käteistä, kauppias sitten katsoo sen kannattavaksi ja toimii sen mukaan.

Huhujen mukaan käteistä voi nostaa myös ennakkoon. Olen myös kuullut tapauksista joissa sitä säilytetään aina mukana kulkevassa lompakossa varmuuden vuoksi.
Sen on mun käsittääkseni aina tultava jostain sen käteisen, ellet itse paina omaasi. Mikäli nuo Nordean häiriöt ovat jatkuneet jo viikon, siinä voi käydä se lompakon setelivaranto vähiin.

Itse otan vastaan vain Montanan miliisin painamaa valuuttaa.

Sen on mun käsittääkseni aina tultava jostain sen käteisen, ellet itse paina omaasi. Mikäli nuo Nordean häiriöt ovat jatkuneet jo viikon, siinä voi käydä se lompakon setelivaranto vähiin.

Onneksi on vielä pankkikonttoreita joissa on jopa asiakaspalvelu. Siis ihminen ihmiselle! Sieltä tiskiltä saa nostettua käteistä, vaikka se Nordean kortti ei toimisikaan. Tämä toki pankin aukioloaikoina.
Myös kaupoista saa nostettua käteistä nykyään mikä tietysti aivan loistava asia (y)

Myös kaupoista saa nostettua käteistä nykyään mikä tietysti aivan loistava asia (y)

Tämähän se oli se mun pointti. Ei se käteisen asema mun nähäkseni mitenkään uhattuna ole.

Pankkikonttorit alkavat olla jo harvassa ja käteisen nostamisesta ymmärtääkseni veloitetaan nykyään jotain (ja konttorinkin pitää olla vielä oikean pankin). Onkos siitä jo 20 vuotta kun Nalle loihe lausumahan, etteivät asiakkaat tuo kuin kuraa konttorin lattialle?

Onneksi on vielä pankkikonttoreita joissa on jopa asiakaspalvelu. Siis ihminen ihmiselle! Sieltä tiskiltä saa nostettua käteistä, vaikka se Nordean kortti ei toimisikaan. Tämä toki pankin aukioloaikoina.
Missä on sellainen nordea johon pääsee kävelemällä sisään ilman että on sopinut aikaa 2 viikkoa ennakkoon?

Sitten pitää ottaa mallia Andystä ja survoa lompakkoonsa 30 tonnia, niin ehkä rahaa riittää vielä ensiviikollakin hernekeittopurkin ostamiseen.

Suomen pankki kehottaa: varaa käteistä talteen​

KOTONA kannattaa pitää käteistä rahaa, suosittelee Suomen Pankki.

Pieni määrä käteistä on pankin mukaan osa normaalia varautumista.

”Meidän jokaisen kannattaa miettiä, miten omassa elämäntilanteessa selviämme muutaman päivän, jos normaalit maksupalvelut eivät olisi käytettävissä”, kommentoi tiedotteessa osastopäällikkö Päivi Heikkinen.

Pankki nostaa asian esiin siksi, että ”maksamisen varautuminen on herättänyt keskustelua viime aikoina”. Nordean verkkopalvelut ovat olleet vaikeuksissa koko syksyn ajanpalvelunestohyökkäysten takia.

PANKIN mielestä kotiin ei kuitenkaan kannata säilöä suuria summia. Pankki mainitsee kotivaran 72 tuntia, eli kunkin pitäisi miettiä, miten poikkeusoloissa selviää kolme päivää.

Käteisen säilömisen lisäksi se suosittelee avaamaan tilit kahteen eri pankkiin ja asentamaan pikamaksusovelluksen, eli käytännössä tavan maksaa puhelimella.

Pankki myös kehottaa ottamaan käyttöön mobiilivarmenteen.

”Mobiilivarmenne kannattaa ottaa käyttöön paitsi häiriötilanteiden varalta niin ennen muuta tietoturvan vuoksi. Pankkitunnistusta kannattaa käyttää vain pankkiasiointiin, ja kaikki muut palvelut hoitaa erillisellä mobiilivarmenteella”, Heikkinen sanoo.

…………………….

Hyviä neuvoja Suomen Pankilta (y)

Back