Lähtisitkö sotaan?

Jos Viroon hyökättäisiin, niin en haaskaisi yhtään resursseja sinne, vaan Suomen puolustukseen. Myös Suomi vedettäisiin mukaan sotaan alkumetreillä Naton tärkeimpänä huoltoreittinä Baltiaan. Huoltoreitithän katkaistaan aina ensin. Kiva kun ei kuuluta Natoon, mutta saadaan kuitenkin Naton ongelmat niskoillemme..

Suomea puolustaisin loppuun asti, vaikkakin tuntuu välillä että täällä elävä loisporukka ei ole puolustamisen arvoinen, mutta se onkin eri tarina.

Samaa mieltä.

Jos kävisi niin että Nato Viron kimppuun Puuttini kävisi, niin jos FIN veikot tuohon "viralliselta (vrt Azov prikaati)" taholta osallistuisivat, todennäköisesti meidänkin rajalla olisi tunkua.

Siis ei, en lähtisi Viroon, mutta "ottaisin rottapyssyni" ja lähtisin kotikonnuille itä-rajan tuntumaan. Voisi nimittäin olla, jotta jos hollille sattuisi, niin tipahtaisi. Näinkin on satunnaisesti käynyt ...

Valtiona minusta meidän pitää olla ulkona Venäjän hyökkäyskohteista. Ei muuten, mutta en haluaisi jotta Puuttini kääntäisi hyökkäyskärjet Kymenlaakso-Kurskin suuntaan :-/...

Tässä ei sitten ole mitään suomettumista taustalla, vaan pelkkää realiteettia.

Viro on Naton jäsen, joten Nato hoitakoon puolustuksen 5. artiklan perusteella.
 
Milläs tuo hoidellaan kotio?

Riittävän kynnyksen omaavalla omalla SA:lla ja hyvillä poliittisilla ja taloudellisilla suhteilla Venäjän kanssa? ...

Jos yhteistyö Ruotsin kanssa tiivistyy, tämä nostanee tuota kynnystä ylittää Itäraja lännen suuntaan.
 
Valtiona minusta meidän pitää olla ulkona Venäjän hyökkäyskohteista.

Riittävän kynnyksen omaavalla omalla SA:lla ja hyvillä poliittisilla ja taloudellisilla suhteilla Venäjän kanssa? ...

Jos yhteistyö Ruotsin kanssa tiivistyy, tämä nostanee tuota kynnystä ylittää Itäraja lännen suuntaan.
Armeijan koosta ja kunnosta samaa mieltä mutta sillä ei juurikaan ennaltaehkäisevää vaikutusta ole (paitsi kääntäen jos se kokonaan romutetaan) vaan sillä hankitaan sitten tositilanteessa meille tarvittava lisäaika.


Muuten ei pystytä niin lujaa suomettumaan, että meidät sen vuoksi rauhaan jätettäisiin. Menossa on semmoinen peli että jos meidän kanssa rytyäminen sopii muuten kuvaan niin siinä ei auta vanha Erkkikään. Tottakai turha mesoaminen pitää jättää nyt pois, varsinkin kun se ei ketään auta, kaikkein vähiten meittiä.

Mouk: NATOn ja Ruåtsin kanssa heilastelut vain pahentavat asiaa, ja Putinin tie on taputeltu ennen kuin niistä oikeita apuja tulee. Venäjän jälkilöylyt ovat sitten kokonaan toinen asia joten Ruåtsin kanssa kimppaan ja sitten porukalla NATOon. En muuten pitäisi ihmeenä, vaikka tämä olisikin kupletin juoni.
 
Riittävän kynnyksen omaavalla omalla SA:lla ja hyvillä poliittisilla ja taloudellisilla suhteilla Venäjän kanssa? ...

Jos yhteistyö Ruotsin kanssa tiivistyy, tämä nostanee tuota kynnystä ylittää Itäraja lännen suuntaan.

Suomella ei koskaan tule omasta takaa olemaan riittävän uskottava puolustus Venäläisiin nähden. Uskottava puolustus saavutetaan vain oman armeijan hyvällä tasolla ja Nato-jäsenyydellä. Mitkään poliittiset ja taloudelliset suhteet eivät ikinä lisää Venäläisten silmissä Suomen puolustuksen uskottavuutta niin paljon että ne oikeasti Venäläisiä pelottaisi.
 
Suomella ei koskaan tule omasta takaa olemaan riittävän uskottava puolustus Venäläisiin nähden. Uskottava puolustus saavutetaan vain oman armeijan hyvällä tasolla ja Nato-jäsenyydellä. Mitkään poliittiset ja taloudelliset suhteet eivät ikinä lisää Venäläisten silmissä Suomen puolustuksen uskottavuutta niin paljon että ne oikeasti Venäläisiä pelottaisi.
Juuri näin. Nykyistä armeijaa ei tulisi heikentää yhtään Natoon liittymisen jälkeen, päinvastoin voimistaa. Asevelvollisuudesta ei tulisi luopua.
 
Jos naapuri alkaa osoittamaan haluja taas Virosta, olisitko valmis lähtemään auttamaan heimoveljeä? Toisaalta myös Suomessa tuossa tilanteessa on varmaan tosi toimintaa.Siis, lähtititkö palkkasoturiksi?, tai palkatta....

Tässä iässä on oltava järkevä ja ymmärtää, että olisin kannettava taakka "siellä jossain" - joten raukkamaisesti pysyttelisin koto-Suomessa ja henkisesti tukisin eestiläisiä - joskin eiköhän tukeen liittyisi myös aineellista (materiaalista) avustamista.

Jos olisin olennaisesti nuorempi ja etenkin fyysisesti terveempi niin tuolloin asiaa olisi ajateltava aivan toiselta kantilta. En kuitenkaan lähtisi taistelemaan eestiläisten rinnalle minkään veljeskansan henkisyyden nostattaman tunteen turvin tai patrioottisen puuskan johdosta (olen kaikkea muuta kuin patriootti), sen sijaan lähtisin puolustamaan sinne minulle tärkeitä arvoja joiden tukahduttamisen estämisessä haluaisin olla mukana - näin hiukan naiivisti ajateltuna.

Ja oikeastaan hyvin pitkälti samat tunnesyyt johdattaisivat minua missä tahansa taistelussa tai sodassa, patriotismia kun ei ole niin syyt on löydettävä jostain muualta - minulle tärkeistä länsimaisista arvoista jotka ovat puolustamisen arvoisia.

vlad.
 
Jos Viroon Venäjä hyökkää niin taitaa tarvetta olla ihan kotimaassakin. Meinaan että sillon ollaan kolmannen maailmansodan porteilla ja ryssä just koputti oveen.
 
Narvan kansantasavalta sinne hyökkää eikä Venäjä... :rolleyes:
Juu anteeksi. Olisi pitänyt muistaa tämä :D

Narvan kansantasavalta ei hyökkää yhtään mihinkään ilman Putinin siunausta.
 
Narvan kansantasavalta ei hyökkää yhtään mihinkään ilman Putinin siunausta.

Älähän nyt, fasistinen hallinto sortaa niitä ja eihän Putin ole niin julma että rupeaisi ESTÄMÄÄN hätää kärsivien ihmisten auttamista, jos vaikka joku prikaati haluaa yhtenä miehenä käyttää vuosilomansa mieluummin Narvan seudulla kuin jossain turhanpäiväisessä rauhallisessa paikassa perheensä seurassa... :rolleyes:
 
Tukisin armotta Viroa. Tukisin armotta mitä tahansa valtiota minne ryssä tungeksisi. Poislukien joku ISIS ehkä, sikäli kun sitä voidaan ajatella valtiona. Kaikki mikä on ryssiltä ja Putinilta pois on ihmisyyden voitto. Ryssää on vastustettava joka rintamalla. Sotilaallisella, kaupallisella, maantieteellisellä, sosiaalisella. Art of War. Lähtisinkö fyysiseen sotaan? En tiedä. En oikeasti osaa sanoa. Yhtenä päivänä lähtisin, toisina päivinä olen jo luovuttanut ihmiskunnan suhteen, irtautunut elämästä ja itsestäni. ...toisaalta nyt kun tiedostan tuon, voi olla minulle viisaampaa pysyä etäällä rintamalta viimeiseen asti. En sentään halua saattaa omia vaaraan jonkun muutaman tunnin mittaisen psykoottisen dissosiaatioepisodin takia. Pääsääntöisesti en halua ampua omiani, vaikka joku Tuomioja-piru kuinka viettelee ja koettelee minua.
Suomalaiset osaavat hyvin asettua usein asemaan, joissa heitä on mahdotonta rakastaa. Siis en tarkoita nyt sinua, vaan uskoin saavani ajatuksistasi kiinni.
 
Jos Viroon Venäjä hyökkää niin taitaa tarvetta olla ihan kotimaassakin. Meinaan että sillon ollaan kolmannen maailmansodan porteilla ja ryssä just koputti oveen.

Suuri osa 30+ miehistä voi hyvin lähteä Viroon vapaaehtoisina, siihen pitäisi valmistautuakin ennalta, samoin Viron siviiliväestön Suomeen evakuointiin ajoissa.
 
Riittävän kynnyksen omaavalla omalla SA:lla ja hyvillä poliittisilla ja taloudellisilla suhteilla Venäjän kanssa? ...

Jos yhteistyö Ruotsin kanssa tiivistyy, tämä nostanee tuota kynnystä ylittää Itäraja lännen suuntaan.

Duginilaisten kanssa ei voi olla kuin kylmä sota ja olttermannin myyntiä öljyä vastaan.
 
Suuri osa 30+ miehistä voi hyvin lähteä Viroon vapaaehtoisina, siihen pitäisi valmistautuakin ennalta, samoin Viron siviiliväestön Suomeen evakuointiin ajoissa.
En kyllä ymmärrä miksi suomalaisia halveksivaa ja vihaavaa kansaa pitäisi vielä tukea uhraamalla henkiäkin heidän takia?
 
Sen merkittävän osan takia joka pitää meitä veljinä ja siskoina, heitä en itse hylkää ikinä.
Minä en tätä tällaista ajattelua Virossa kohdannut siellä 3 vuotta asuessani. Kertaakaan en muista heidän sanoneen tai ilmaisseen suomalaisia jonkinlaisiksi veljiksi. Mutta minä kunnioitan valintaasi.
 
Minä en tätä tällaista ajattelua Virossa kohdannut siellä 3 vuotta asuessani. Kertaakaan en muista heidän sanoneen tai ilmaisseen suomalaisia jonkinlaisiksi veljiksi. Mutta minä kunnioitan valintaasi.

Siellä on hyviä ihmisiä maaseudulla, kansanperinteet ja maanpuolustus harrastuksina.
Itselle ei ole mitään välttämättä tarvittavaa roolia Suomen puolustuksessa, veroja toki makselen mukavasti
 
Jos Viroon hyökkättäisiin niin kyllä siinä kohtaa itse ottaisin suunnan omiin puolustusvoimiin " tuunko heti vai vartunko harjoituskutsua" koska uskon että niitä siinä kohtaa tarvitaan. Tuo huoltoreittien tärkeys on kuitenkin sitä luokkaa että varmasti suomi temmattaisiin mukaan siihen tahtomattaan, ainkain ulkosaaristoon ilmestyisi venäläisiä. Sama ruotsin kohdalla. Oman käsityksen mukaan venäläiset näkevät kuitenkin suomen Nato maana vaikka ei siihen liittoon kirjaimellisesti kuulukkaan. Jokuaika sitten joku oli haastatellut venäläisiä ja monella kanssassa oli käsitys että suomi on nato maa. Muutenkin silloin kriisin eskaloituminen olisi aika tod.näk. mm USA ja Nato varmasti painostaisi suomea puuttumaan viron tilanteeseen, olemmehan ainoa vahva voima täällä, kun ruotsillakin on käynnyt vähän niin ja näin uudistusten ansiosta. Tietysti jos kriisi pysyisi paikallisena virossa niin kyllä niitä voisin lähteä tukemaan, itse näen sen niin että parempi pysättää venäläiset sinne kuin omalle kotirajalle. Itse olen illan hämärissä miettinyt sitäkin että jos venäjä haluisi pullistella ja osoittaa voimiaan ym testailla länsimaita niin suomella on ehkä isompi uhka tässä kun balttialla, tietysti balttiassa on iso venäläinen jakauma mutta Nato on kuitenkin aika vahva ja voi toimi pelotteena venäjälle " Mitä jos ne toimiikin kovasti?"
 
Suomella ei koskaan tule omasta takaa olemaan riittävän uskottava puolustus Venäläisiin nähden. Uskottava puolustus saavutetaan vain oman armeijan hyvällä tasolla ja Nato-jäsenyydellä. Mitkään poliittiset ja taloudelliset suhteet eivät ikinä lisää Venäläisten silmissä Suomen puolustuksen uskottavuutta niin paljon että ne oikeasti Venäläisiä pelottaisi.
Olen eri mieltä sotilaallisesta puolustuksesta, mutta samaa mieltä jatkosta. EU-jäsenyys, heikko armeija ja Naton ulkopuolisuus voi jopa madaltaa ratkaisevasti kynnystä hyökätä Suomeen.
 
Back
Top