Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niinistö on puhuva pää moottoriturpa, jonka juttuja ei voi uskoa missään olosuhteissa.

Vihreät Niinistön johdolla vastusti tuolloin ydinvoimaa ylipäätään, ja Venäjähaara oli vain työkalu. Vihreiden ehto hallituksessa ololle oli se, ettei yhtään lupaa myönnetä. Nyt on taas hyvä keulia, että suomettumisestahan kyse oli juu.
En ole mikään erityinen villeniinistöfani, räksyttää joka suuntaan ja tietää asiat paremmin koska vihreä. Mutta tässä ollut hyvin linjakas, haukkui mm. Rosatom-päätöksen yhteydessä hallituksensa suomettuneeksi, koska minkäänlaista kriittistä tarkastelua ei sallittu. Tuossa ohjelmassakin sanoo sinällään rehellisesti, että ei häntä kukaan ottanut tosissaan koska vihreät vastustivat ydinvoimaa niin voimalla että tämäkin katsottiin vaan keinoksi vastustaa ydinvoimaa.

Kattokaa areenasta, Niinistö mukana vain viimeisen kymmenen minuuttia, alkuosa aika turhaa varsin tämä Maria Petterson. Joka tosin sitten lopussa muistaa sanoneensa aamuteeveessä Rosatmista silloin aikanaan että heitä ei pitäisi päästää tänne edes rakentamaan atomilla toimivaa perseensuristinsa.

Sillä saa kyllä minun kirjoissa jo papukaijamerkin hänkin :solthum:

Muoks ja niin vielä oli hyvää aikalaisohjelmaa jossa Niinistöä lyödään kuin vierasta sikaa tuosta suomettumislausunnosta, niin demarit kuka se olikaan, kokkareiden Saloilainen kuin keskustan Pekkarinen. Niin ja toimittajista Timo Haapala. Oikeassa Niinistö oli, ja paljon suorasanaisemmin kuin muistin.
 
Kuka tai ketkä suomalaispoliitikot ovat nyt tämän jälkeen ensimmäisinä ehdottamassa suhteiden parantamista Putinin jälkeiseen Venäjään ? Aho jo IS:n haastattelussa totesi että tähän pitäisi jo varautua. Eli jatkuuko suomettuminen ja rähmälläänolo vielä Putlerin rikosten jälkeenkin ?
 
En ole mikään erityinen villeniinistöfani, räksyttää joka suuntaan ja tietää asiat paremmin koska vihreä. Mutta tässä ollut hyvin linjakas, haukkui mm. Rosatom-päätöksen yhteydessä hallituksensa suomettuneeksi, koska minkäänlaista kriittistä tarkastelua ei sallittu. Tuossa ohjelmassakin sanoo sinällään rehellisesti, että ei häntä kukaan ottanut tosissaan koska vihreät vastustivat ydinvoimaa niin voimalla että tämäkin katsottiin vaan keinoksi vastustaa ydinvoimaa.

Kattokaa areenasta, Niinistö mukana vain viimeisen kymmenen minuuttia, alkuosa aika turhaa varsin tämä Maria Petterson. Joka tosin sitten lopussa muistaa sanoneensa aamuteeveessä Rosatmista silloin aikanaan että heitä ei pitäisi päästää tänne edes rakentamaan atomilla toimivaa perseensuristinsa.

Sillä saa kyllä minun kirjoissa jo papukaijamerkin hänkin :solthum:

Muoks ja niin vielä oli hyvää aikalaisohjelmaa jossa Niinistöä lyödään kuin vierasta sikaa tuosta suomettumislausunnosta, niin demarit kuka se olikaan, kokkareiden Saloilainen kuin keskustan Pekkarinen. Niin ja toimittajista Timo Haapala. Oikeassa Niinistö oli, ja paljon suorasanaisemmin kuin muistin.
Maria Petterson on joutavuudessaan vertaansa vailla.

Kyllä Vihreillä ja Niinistöllä oli pontimena ydinvoiman vastustaminen. Edellisen kerran he lähtivät siitä syystä hallituksesta 2002, puheenjohtajana oli vanha stalinisti Satu Hassi. Että se suomettumisen vastustamisesta tuolloin. Ja uudelleen 2014:

Vihreät lähtee hallituksesta – Ville Niinistö: ”Ydinvoiman aika on yksinkertaisesti ohi”​

Niinistön mielestä Rosatom-hanke tuo kaikuja 1970-luvun YYA-sopimusten yhteiskunnasta.

POLITIIKKA18.9.2014
TEKSTIKATRI MERIKALLIO
Hallitus hyväksyi tänään iltapäivällä uuden periaatepäätöksen Fennovoiman ydinvoimalasta. Päätöksen jälkeen vihreät ilmoitti jättävänsä hallituksen. Puheenjohtaja Ville Niinistön mielestä ydinvoimapäätös oli hallituksen linjan vastainen.
Ville Niinistö (vihr), olet valmis marssittamaan puolueen ulos hallituksesta ydinvoiman tähden. Mikä ydinvoimassa niin rassaa?
”Ydinvoiman kaltaisen kalliin, riskialttiin ja keskitetyn tuotantotavan aika on yksinkertaisesti ohi.
Suomi on päättänyt kolmesta ydinvoimalaluvasta 20 vuoden aikana, mutta yhtäkään megawattia sähköä ei näillä päätöksillä ole tuotettu. Sen sijaan Ruotsissa ja Tanskassa on vain viiden vuoden aikana kyetty ottamaan käyttöön yhtä iso määrä uusiutuvaa energiaa kuin tämä Rosatomin reaktori mahdollisesti tuottaisi Suomessa joskus 2030-luvulla.”
Onko tuontisähkö Venäjältä parempi kuin oma voimala?
”Muut Pohjoismaat ovat panostaneet uusiutuvaan niin, että 2020 meillä on todennäköisesti ylikapasiteettia pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla. Suomen pitää olla tässä energiamurroksessa mukana ja tuottaa sähkö uusiutuvilla.”

SK tässä satunnaisena lähteenä, kyllä se noin meni.
 
Minäkään en ole "vihreiden" tai niiden niinistön fani mutta totean että Rosatomin tarjouksen hyväksyjät tekivät päätöksen silloisen tiedon ja faktojen perusteella. Mun kannatuksella ei ole väliä mutta minäkin kannatin Rosatomin mukaanottoa juuri faktojen perusteella. Ranskikset olivat jo kykynsä näyttäneet, kotimaisia rahoittajia ei lähinnä em. syystä ollut tarpeeksi ja siihen asti Venäjä oli ollut varma energian toimittaja poliittisista suhdanteista riippumatta ja Loviisankin laitos on ollut ilmeisesti yksi maailman korkeimmilla käyttöasteella toimivia. Jälkikäteen voidaan tietenkin miettiä niitä pienreaktoreita jne. mutta itse virhe oli kyllä puhtaasti sellainen "Musta Joutsen". Tärkeintä nyt olisi laittaa Hanhikivi mahdollisimman nopeasti uudestaan rakenteille, Toshiban tai jonkun muun läntisen toimittajan voimin..

En tiedä mitä sinne on jo rakennettu mutta olisiko kiinalaisilta saatavissa hyvin samanlainen reaktori ja muu rakenne jonka ympärille Hanhikiveä voisi rakentaa ikään kuin vanhoilla kuvilla? :D Tässä olisi myös monenlaista poliittista ulottuvuutta..
 
Minäkään en ole "vihreiden" tai niiden niinistön fani mutta totean että Rosatomin tarjouksen hyväksyjät tekivät päätöksen silloisen tiedon ja faktojen perusteella. Mun kannatuksella ei ole väliä mutta minäkin kannatin Rosatomin mukaanottoa juuri faktojen perusteella. Ranskikset olivat jo kykynsä näyttäneet, kotimaisia rahoittajia ei lähinnä em. syystä ollut tarpeeksi ja siihen asti Venäjä oli ollut varma energian toimittaja poliittisista suhdanteista riippumatta ja Loviisankin laitos on ollut ilmeisesti yksi maailman korkeimmilla käyttöasteella toimivia. Jälkikäteen voidaan tietenkin miettiä niitä pienreaktoreita jne. mutta itse virhe oli kyllä puhtaasti sellainen "Musta Joutsen". Tärkeintä nyt olisi laittaa Hanhikivi mahdollisimman nopeasti uudestaan rakenteille, Toshiban tai jonkun muun läntisen toimittajan voimin..

En tiedä mitä sinne on jo rakennettu mutta olisiko kiinalaisilta saatavissa hyvin samanlainen reaktori ja muu rakenne jonka ympärille Hanhikiveä voisi rakentaa ikään kuin vanhoilla kuvilla? :D Tässä olisi myös monenlaista poliittista ulottuvuutta..

Kiinalaisilta nyt ei kannata ostaa yhtään mitään jos vaan on mahdollista välttää... Jos tuota Hanhikivi-casea vähän pöyhitään, niin periaatteessa ajatus voimalan rakentamisesta muualle kuin Olkiluotoon tai Loviisaan on sikäli ihan perusteltu, että huoltovarmuuden kannalta olisi todennäköisesti parempi jos energiatuotantoa olisi hajautettu vähän enemmän. Todellinen motiivi oli todennäköisesti kyllä aluepoliittinen pisteiden keräily, Fortumilla olisi ollut pätäkkää rakentaa mutta osaomistajuus Fennovoimassa ei välttämättä ollut houkuttelevaa ja kun Loviisan lisäreaktorin rakentaminen typerästi torpattiin, rahoille piti löytää sitten muuta käyttöä. Hanhikivi-casessa erikoista on viitteet siihen, että laitostoimittajaksi haluttiin nimenomaan Rosatom. Mielestäni tätä ei voida pistää ihan pelkän mustan joustenen piikkiin. Toki sitä nyt on myöhäistä itkeä kun maito on jo maassa...

Ranskalaiset... noh, tämä taisi olla ensimmäinen ydinvoimala Suomessa uusittujen säädösten aikana ja kaikesta päätellen viranomaisten umpinihilistinen pykälien tulkintatapa tuli vähän yllätyksenä. Plus sitten erinäiset muut ongelmat laitoksen kanssa, Suomen EPR taisi kuitenkin olla lajinsa ensimmäinen mitä alettiin rakentaa. Kiinalaiset saivat omansa toimintaan nopeammin, mutta mitä siitä on kuulunut niin en välttämättä haluaisi asua sellaisen laitoksen lähimaastossa... Ehkä Suomen kannattaisi tehdä tässä kohdin yhteistyötä Ruotsin kanssa, jos sinne on tulossa uusia reaktoreja useampi niin toimittaja on luultavasti Westinghouse. Jos samoilla peeseillä päästäisiin jonkinlaisiin synergiaetuihin niin se olisi molemmille hyödyllistä - tosin, ruotsalaisten byrokratia ei taida tämän osalta olla ihan hirveästi joustavampi kuin meidänkään.
 
Kiinalaisilta nyt ei kannata ostaa yhtään mitään jos vaan on mahdollista välttää... Jos tuota Hanhikivi-casea vähän pöyhitään, niin periaatteessa ajatus voimalan rakentamisesta muualle kuin Olkiluotoon tai Loviisaan on sikäli ihan perusteltu, että huoltovarmuuden kannalta olisi todennäköisesti parempi jos energiatuotantoa olisi hajautettu vähän enemmän. Todellinen motiivi oli todennäköisesti kyllä aluepoliittinen pisteiden keräily, Fortumilla olisi ollut pätäkkää rakentaa mutta osaomistajuus Fennovoimassa ei välttämättä ollut houkuttelevaa ja kun Loviisan lisäreaktorin rakentaminen typerästi torpattiin, rahoille piti löytää sitten muuta käyttöä. Hanhikivi-casessa erikoista on viitteet siihen, että laitostoimittajaksi haluttiin nimenomaan Rosatom. Mielestäni tätä ei voida pistää ihan pelkän mustan joustenen piikkiin. Toki sitä nyt on myöhäistä itkeä kun maito on jo maassa...

Ranskalaiset... noh, tämä taisi olla ensimmäinen ydinvoimala Suomessa uusittujen säädösten aikana ja kaikesta päätellen viranomaisten umpinihilistinen pykälien tulkintatapa tuli vähän yllätyksenä. Plus sitten erinäiset muut ongelmat laitoksen kanssa, Suomen EPR taisi kuitenkin olla lajinsa ensimmäinen mitä alettiin rakentaa. Kiinalaiset saivat omansa toimintaan nopeammin, mutta mitä siitä on kuulunut niin en välttämättä haluaisi asua sellaisen laitoksen lähimaastossa... Ehkä Suomen kannattaisi tehdä tässä kohdin yhteistyötä Ruotsin kanssa, jos sinne on tulossa uusia reaktoreja useampi niin toimittaja on luultavasti Westinghouse. Jos samoilla peeseillä päästäisiin jonkinlaisiin synergiaetuihin niin se olisi molemmille hyödyllistä - tosin, ruotsalaisten byrokratia ei taida tämän osalta olla ihan hirveästi joustavampi kuin meidänkään.
Odotan enemmän kuin malttamattomana sitä kun tuo Rosatom case vielä jonakin päivänä pöyhitään pohjamutia myöten. Saa nähdä kuinka monet näpit siinä vielä kärähtää... Jäädään odottelemaan 😉
 
Väitänpä, että STUK:n "umpinihilistinen pykälien tulkintatapa" oli kyllä todellisuudessa hyvin pieni tekijä ja jotain, mistä voimalaitoksen rakentajan olisi pitänyt selvitä ongelmitta. Syitä voimalaitoksen rakennusurakan pitkälle kestolle etsisin ennen kaikkea Arevan kokemattomuudesta ydinvoimalaitosten (siis kokonaisten voimalaitosten) rakentajana, Arevan huonosta projektinjohdosta ja laadunhallinnasta ja lisäksi teknologian ja tarpeellisten kokoonpanomenetelmien uutuudesta. Jo rakennustyön aloitus viivästyi kaksi vuotta, kun Arevalla ei edes suunnitelmakokonaisuus ollut tarpeellisessa laajuudessa valmiina. Jostain syystä esim. Siemensillä ei ollut samanlaisia vaikeuksia viranomaisten vaatimusten kanssa turbiinilaitteiden kanssa Olkiluodossa. Lunkien ei-nihilististen ranskalaisten omassa maassa alkoi Flamanvillen voimalaitoksen rakentaminen 2007 eikä valmistumispäivää näy. Laatuongelmat hidastavat siellä(kin).
 
Löytyikin ihan mielenkiintoinen juttu Arevan vaikeuksista Ranskassa, jota lukiessa voi miettiä, onko viranomaiskontrollin ja tilaajan vaatimusten tarkkuus sitten näiden laitosten rakentamisessa huonokin asia. Ainakin Ranskassa viranomaiset ovat olleet tarkkana.

Ranskassa on ollut erinäisiäkin ongelmia Arevan valmistamissa ydinvoimalaitosten osissa. Nämä olivat aiheuttaneet mm. 2016 käyttökatkoja useissa laitoksissa. Yhtenä ongelmana ainakin liiallinen hiilipitoisuus komponenteissa käytetyssä teräksessä. Lisäksi on viitteitä laadunvalvonta-asiakirjojen vääristelystä (tosin ei sentään viime vuosilta).
Muuta aiheesta:

Tässä Flamanville 3:sta

On October 11, the French Nuclear Safety Authority (Autorité de Sûreté Nucléaire – ASN) published its opinion concerning the toughness of the upper and lower domes (vessel head and bottom head) of the Flamanville EPR reactor pressure vessel.

The ASN concluded that the mechanical properties of the two parts are adequate, including in extreme situations, and that they are thus serviceable. Given the uncertainty relating to the feasibility of certain inspections on the closure head, and in accordance with the principle of defense in depth, the ASN considers that this component should not be operated beyond 2024.
Tuoreempaa tietoa en nyt löytänyt, onko reaktoriastian laatuongelmille löytynyt ratkaisu, vai eletäänkö Flamanville 3:ssa vielä tuon viranomaismääräyksen kanssa.

Myönnän olevani täysin maallikko, mitä tulee ydinvoimalaitoksiin. Mutta oma maallikkojärkeni sanoo, että näitä(kin) rakennettaessa on huomattavasti parempi, että laadunvalvonta on jo rakennusvaiheessa tinkimätöntä. Silloin virheet löydetään ja joudutaan korjaamaan mahdollisimman pian. Parempi niin, jos vaihtoehto on, että virhe löydetään vasta siinä vaiheessa, kun korjaaminen vaatii jopa suurten kokonaisuuksien purkamisen ja uusimisen - tai pahimmillaan onnettomuuden tai teknisestä virheestä aiheutuvan ja jopa pitkäaikaisen käyttökatkon laitokseen.

Nyt, energiakriisin aikana, ranskalaisissa ydinvoimaloissa on löytynyt mm. kriittisissä paikoissa olevia korroosio-ongelmia, joiden vuoksi laitoksia on jouduttu seisottamaan, eikä kukaan taida vielä tietää, saadaanko niitä käyntiin nyt kun suurin tarve olisi.
 
Nesteen ja ST1:n (Shell ruotsissa) taitavat hoitaa Suomeen tuotavan tuotannon ja ovat jo siirtyneet pois venäjän öljystä. Nivoutuuko tämä polttonesteiden hinnannousu kuten sähkönkin hinnannousu euroopan hintoihin..

 
Väitänpä, että STUK:n "umpinihilistinen pykälien tulkintatapa" oli kyllä todellisuudessa hyvin pieni tekijä ja jotain, mistä voimalaitoksen rakentajan olisi pitänyt selvitä ongelmitta. Syitä voimalaitoksen rakennusurakan pitkälle kestolle etsisin ennen kaikkea Arevan kokemattomuudesta ydinvoimalaitosten (siis kokonaisten voimalaitosten) rakentajana, Arevan huonosta projektinjohdosta ja laadunhallinnasta ja lisäksi teknologian ja tarpeellisten kokoonpanomenetelmien uutuudesta. Jo rakennustyön aloitus viivästyi kaksi vuotta, kun Arevalla ei edes suunnitelmakokonaisuus ollut tarpeellisessa laajuudessa valmiina. Jostain syystä esim. Siemensillä ei ollut samanlaisia vaikeuksia viranomaisten vaatimusten kanssa turbiinilaitteiden kanssa Olkiluodossa. Lunkien ei-nihilististen ranskalaisten omassa maassa alkoi Flamanvillen voimalaitoksen rakentaminen 2007 eikä valmistumispäivää näy. Laatuongelmat hidastavat siellä(kin).
Tässä on ehkä enemmän kysymys hallintokulttuurien eroista. Suomalainen tapa lukea pykäliä tuntuu useimmiten lähtevän siitä että haetaan tiukin mahdollinen tulkinta minkä nojalla voidaan kieltää, vaatia tai muuten vain olla paskamaisia siinä missä monissa muissa paikoissa katsotaan enemmän sitä mahdollistaako pykälä jotakin vai ei. Tässä tapauksessa sääntely oli uudistettu eikä uuden sääntelyn osalta oltu vielä rakennettu yhtään voimalaa, jolloin se meni varmaan vähän opetteluksi kaikilla osapuolilla. En ottanut sinänsä kantaa siihen olisiko sääntelyn pitänyt olla lievempää tai ainakin joustavampaa, mutta noin yleisellä tasolla suomalainen sääntely on paikoitellen aika kafkamaista (mistä syystä henk.koht. vältän yleensä viimeiseen asti asiointi esim. rakennusviranomaisen kanssa, tuntuvat välillä pitävään itseään Jumalasta seuraavana - ylöspäin).

Edelleen, tämän päivän uutinen on että Fortum selvittää ydinvoimarakentamisen edellytyksiä Suomessa ja pohjoismaissa. Ainakin Ruotsissa näytetään ottaneen askeleita siihen suuntaan että ydinvoimaa halutaan lisätä. Meillä on ollut jonkinlaista varovaista puhetta siihen suuntaan (pelkäävätköhän Brysselin tuuliaurinkojihadisteja...), mutta sääntelyn osalta olemme armotta myöhässä. Päivän Kauppalehdessä asiaa kommentoidaan, että valtiohallinto aikoo käyttää seuraavat kuusi (!!!) vuotta pykälien pyörittelyyn tämän osalta. SMR:ien tutkimuksen rahoitus on leikelty pois siinä missä Ruotsi tarjoaa edullisia lainatakauksia uusien reaktorien rakentamiseksi. Huomion arvoista on että SMR:iä koskevien pykälien valmisteluun patisteltiin jo 2019, asialla vähän yllättäen Atte Harjanne ja Heikki Vestman - mutta ei edennyt. Täytyy vain toivoa että meno muuttuu, toisaalta Suomi on kaiketi virittelemässä jonkinlaista ydinvoimayhteistyötä USA:n kanssa joten lienee jonkinlaista toivoa että tehdään muutakin kuin istutaan peukku hanurissa kun tuulimyllyt seisovat talvipakkasilla...
 
toisaalta Suomi on kaiketi virittelemässä jonkinlaista ydinvoimayhteistyötä USA:n kanssa joten lienee jonkinlaista toivoa että tehdään muutakin kuin istutaan peukku hanurissa kun tuulimyllyt seisovat talvipakkasilla...
Mielenkiintoista, varsinkin jos ranskalaiset eivät nyt ole ylimpiä ystäviämme. Oliko sulla tästä lisätietoa?
 
Mielenkiintoista, varsinkin jos ranskalaiset eivät nyt ole ylimpiä ystäviämme. Oliko sulla tästä lisätietoa?
Ei sen enempää mitä uutisissa on.


Suomi valmistelee myös ydinenergiayhteistyösopimusta Yhdysvaltojen kanssa. Lintilän mukaan yhteisymmärryspöytäkirja on tarkoitus saada vielä tämän vuoden puolella siihen kuntoon, että se voitaisiin allekirjoittaa valtioiden välillä.
Käytännössä yhteistyö tarkoittaa lähinnä tiedonvaihtoa ja kehittämistä. Lintilä sanoo, että hän haluaa lisäksi herättää Yhdysvalloissa mielenkiintoa suomalaista ydinenergiaosaamista kohtaan ja myös Suomea kohtaan mahdollisena investointikohteena.

– Nyt kun haetaan investoijia uudelle ydinvoimalalle tai pienille modulaattoreille, niin kyllä ne investoijat ovat tällä hetkellä vähissä.


Ongelma taitaa kuitenkin edelleen olla se, että byrokratia ja lainsäädäntö on pahasti myöhässä.
 
Heinäkuussa 2022 Suomeen saapui viimeinen tankkerillinen venäläistä raakaöljyä Nesteen jalostamolle. Suomalaiset ovat näin etukenossa toteuttaneet EU-pakotteet, jotka astuvat virallisesti voimaan vasta myöhemmin: venäläisen raakaöljyn tuontikielto alkaa vuodenvaihteessa ja öljytuotteiden kuukautta myöhemmin.

 
Back
Top