Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En tunne asiaa tarkasti, mutta kuka estää fyysisesti ryssän öljylaivojen ajamisen Itämerellä? Eihänbryssä kunnioita mitään muitakaan sopimuksia niin ei kai se välitä laivojen öljyturvallisuudestakaan. Ajaa sitten ilman vakuutuksia ja jos lasti leviää mereen niin ei kirvaa mitään.
Näin mä luulen että ajaa vaan röyhkeästi.
.
Olet varmasti oikeassa , ryssä ei säännöistä ja sopimuksista välitä.
Kysymys lienee varustamoista. Ne eivät halua ottaa kevyin perustein riskiä. Jos jotain sattuu, tai toimitaan vastoin kansainvälisiä sääntöjä, se saattaa vaikuttaa bisneksiin laajasti.
Eli pääsetkö vakuuttamattomalla laivalla Suetzin kanavan läpi, tai Singaporen satamaan.
Tätä siis tietämättömän pohdintaa.
 
Mietin tuota niin että jos ryssä omistaa itse laivan niin se itse on varustamo ja päättää laivan kustannuksesta, vakuutuksesta ja korjauksista. Perimmäinen kysymys siis on se onko öljylaivoja venäläisissä varustamoissa?
.
 
Joten minusta tuntuu, että sellainen kunnon öljytuho Itämerellä sopisi hyvin Ryssälän nykyiseen konseptiin.

Nehän voi kehittää vaikka mitä salaliittoteorioita siitäkin katastrofista (M16 agentit tuhosi tankkerin Itämerellä yms). Samalla kun mossauttaisivat sen sopivassa kohdassa, merivirrat/tuulet veisivät öljyt Ruotsi ja Suomen saaristoon. Tässähän tulisi samalla kosto Nato-jäsenyydestäkin hoidettua.
 
Turkki on näköjään ottanut tiukan linjan öljyn roudaamiseen liittyen. Ovat tiedostaneet riskin, minkä merten ladat luovat. Saattaa vielä olla, että tahallaan hidastavat laivojen kulkua, että saavat ohjattua nämä näkkärikipot Suomenlahdelle. Melkein kauhulla odottaa, minkälaista ruostekokoelmaa tänä talvena Suomenlahden jäissä nähdään. Pravda uutisoi Ukrainan feedissä.

Länsimaiden asettama hintakatto Venäjän öljylle on aiheuttanut ruuhkan Turkin salmissa, joiden kautta Venäjän öljy kulkee meriteitse maailmalle, uutisoi Financial Times. Lehden mukaan parikymmentä raakaöljyä kuljettavaa säiliöalusta oli ankkuroitunut Bosporinsalmeen ja Dardanelleille maanantaina, jolloin hintakatto astui voimaan.

Venäläistä öljyä voidaan kuljettaa kolmansiin maihin käyttäen G7-maiden ja EU:n säiliöaluksia, vakuutusyhtiöitä ja luottolaitoksia vain, jos öljyä ostetaan 60 dollarin tynnyrihintaan tai halvemmalla.

Financial Timesin mukaan neljä öljyalan johtavissa asemissa toimivaa lähdettä kertoi Turkin alkaneen vaatia todisteita, että rahtilaivojen vakuutukset ovat voimassa hintakaton ehtojen mukaisesti.

 
Turkki on näköjään ottanut tiukan linjan öljyn roudaamiseen liittyen. Ovat tiedostaneet riskin, minkä merten ladat luovat. Saattaa vielä olla, että tahallaan hidastavat laivojen kulkua, että saavat ohjattua nämä näkkärikipot Suomenlahdelle. Melkein kauhulla odottaa, minkälaista ruostekokoelmaa tänä talvena Suomenlahden jäissä nähdään. Pravda uutisoi Ukrainan feedissä.

Länsimaiden asettama hintakatto Venäjän öljylle on aiheuttanut ruuhkan Turkin salmissa, joiden kautta Venäjän öljy kulkee meriteitse maailmalle, uutisoi Financial Times. Lehden mukaan parikymmentä raakaöljyä kuljettavaa säiliöalusta oli ankkuroitunut Bosporinsalmeen ja Dardanelleille maanantaina, jolloin hintakatto astui voimaan.

Venäläistä öljyä voidaan kuljettaa kolmansiin maihin käyttäen G7-maiden ja EU:n säiliöaluksia, vakuutusyhtiöitä ja luottolaitoksia vain, jos öljyä ostetaan 60 dollarin tynnyrihintaan tai halvemmalla.

Financial Timesin mukaan neljä öljyalan johtavissa asemissa toimivaa lähdettä kertoi Turkin alkaneen vaatia todisteita, että rahtilaivojen vakuutukset ovat voimassa hintakaton ehtojen mukaisesti.

Jospa tuota vakuutusta ryhdyttäisiin valvomaan Suomenlahdellakin. Tai käytännössä Tanskan salmissa. Tuskin nähdään Nato-aluksia pysäyttelemässä Venäjän lipun alla seilaavia romutankkereita, pelkään pahoin.
 
Turkki on näköjään ottanut tiukan linjan öljyn roudaamiseen liittyen. Ovat tiedostaneet riskin, minkä merten ladat luovat. Saattaa vielä olla, että tahallaan hidastavat laivojen kulkua, että saavat ohjattua nämä näkkärikipot Suomenlahdelle. Melkein kauhulla odottaa, minkälaista ruostekokoelmaa tänä talvena Suomenlahden jäissä nähdään. Pravda uutisoi Ukrainan feedissä.
tuossa yksi esimerkki
 
Niin se vaan RUS lentelee Boeingilla ja Bussilla yhäkin. Luulisi, että edes joissain kattiloissa alkaisi olemaan lentotunnit vähissä. Vai pitääkö coren leikata kiinni, ennen kun lopettavat käytön.
 
Venäläiset ovat kehittelemässä öljylle hintalattiaa...

Saahan ne kehittää, ei sillä ole muuta kuin propagandamerkitys. Aasian ja Turkin kanssa käyvät kauppaa pitkillä sopimuksilla, joissa hinnan alennukset on jo leivottu sisään. Muut eivät juuri osta venäläisiltä niin miten se lattia sitten oikein vaikuttaisi hintaa nostavasti mikäli Aasialaiset eivät suostu vapaaehtoisesti nostamaan hintaansa mihin en oikein usko.
 
tuossa yksi esimerkki
Toki Mastera ei enää mikään uusi laiva ole ja vanhoista laivoista luovutaan erinäisistä tunnetuista syistä, mutta kyllä tuossa jutussa vedettiin vähän mutkia suoraksi. Sisaralus Temperakin sai uuden elämän FPSO-aluksena Afrikan rannikolla, koska hyvin suunnitellun, valvotun, rakennetun ja ylläpidetyn, korkeimpaan jääluokkaan rakennetun suomalaisaluksen runko oli paremmassa kunnossa kuin useimmissa uusissa kiinanihmeissä, ja elinkaarta on tuossa käytössä vielä pariksikymmeneksi vuodeksi. Lisäksi kyseessä on maailman ainut liikenteessä oleva Azipod-ruoripotkurilla varustettu Aframax-tankkeri, jolla onnistuu niin hätäpysäytys kuin väistäminen huomattavasti nopeammin kuin perinteisellä suoravetoisella akselilla ja peräsimellä. Ei se mikä tahansa ruostekippo ole, tai ollut ainakaan silloin kun Suomen lippu laskettiin viimeisen kerran...

Toki mieluummin näkisin entisen Masterankin ennemmin romuna kuin kuljettamassa venäläistä öljyä nykytilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Toki Mastera ei enää mikään uusi laiva ole ja vanhoista laivoista luovutaan erinäisistä tunnetuista syistä, mutta kyllä tuossa jutussa vedettiin vähän mutkia suoraksi. Sisaralus Temperakin sai uuden elämän FPSO-aluksena Afrikan rannikolla, koska hyvin suunnitellun, valvotun, rakennetun ja ylläpidetyn, korkeimpaan jääluokkaan rakennetun suomalaisaluksen runko oli paremmassa kunnossa kuin useimmissa uusissa kiinanihmeissä, ja elinkaarta on tuossa käytössä vielä pariksikymmeneksi vuodeksi. Lisäksi kyseessä on maailman ainut liikenteessä oleva Azipod-ruoripotkurilla varustettu Aframax-tankkeri, jolla onnistuu niin hätäpysäytys kuin väistäminen huomattavasti nopeammin kuin perinteisellä suoravetoisella akselilla ja peräsimellä. Ei se mikä tahansa ruostekippo ole, tai ollut ainakaan silloin kun Suomen lippu laskettiin viimeisen kerran...

Toki mieluummin näkisin entisen Masterankin ennemmin romuna kuin kuljettamassa venäläistä öljyä nykytilanteessa.
Varmasti noin, mutta jos varustamolla on ollut romutus suunnitelmissa, onko ehkä jotakin ylläpitoa saattanut jäädä tekemättä? Ei se pelkästään rungolla ja potkurilla seilaa. Lisäksi noiden miehistöt eivät liene kovinta kärkeä esimerkiksi ajettaessa jäänmurtajan vetämässä saattueessa.
 
Varmasti noin, mutta jos varustamolla on ollut romutus suunnitelmissa, onko ehkä jotakin ylläpitoa saattanut jäädä tekemättä?
Neste ei myynyt laivaa romuksi vaan second hand -markkinoille. Sen mitä öljy-yhtiöitä tunnen, on äärimmäisen epätodennäköistä, että laivan ylläpidosta olisi loppua kohden tingitty. Riskit ovat yksinkertaisesti liian suuret.

Toki on mahdotonta sanoa, mitä välissä ollut omistaja laivalle teki tai jätti tekemättä, ja mitkä ovat nykyisen omistajan edellytykset ylläpitää alusta.

Lisäksi noiden miehistöt eivät liene kovinta kärkeä esimerkiksi ajettaessa jäänmurtajan vetämässä saattueessa.
Mastera pärjää Suomenlahdella ilmankin ja Venäjältä löytyy tarvittaessa osaamista vaikkapa Sovcomflotilta sikäli mikäli laivassa on venäläinen päällystö.
 
Neste ei myynyt laivaa romuksi vaan second hand -markkinoille. Sen mitä öljy-yhtiöitä tunnen, on äärimmäisen epätodennäköistä, että laivan ylläpidosta olisi loppua kohden tingitty. Riskit ovat yksinkertaisesti liian suuret.

Toki on mahdotonta sanoa, mitä välissä ollut omistaja laivalle teki tai jätti tekemättä, ja mitkä ovat nykyisen omistajan edellytykset ylläpitää alusta.


Mastera pärjää Suomenlahdella ilmankin ja Venäjältä löytyy tarvittaessa osaamista vaikkapa Sovcomflotilta sikäli mikäli laivassa on venäläinen päällystö.
En tunne asiaa siinä määrin, että yrittäisin syventää keskustelua.

Mutta jos romutettavaksi suunniteltu tankkeri siirretään venäläisten toimesta takaisin liikenteeseen, laittaisin kyllä perään pieniä riskikertoimia. Tuo jäissä ajo nyt oli yksi heitto, eiköhän sieltä löydy kaikenlaista pientä, jossa voi sattua jos on sattuakseen.
 
Mutta jos romutettavaksi suunniteltu tankkeri siirretään venäläisten toimesta takaisin liikenteeseen, laittaisin kyllä perään pieniä riskikertoimia.
Totta, ja vaikka tämä kyseinen laiva olisikin poikkeus, kokonaisuutena tämä kehityssuunta kasvattaa öljyonnettomuuden riskiä Itämerellä varsinkin talvikaudella, jolloin itänaapurilla saattaa olla painetta antaa kulkulupia myös vanhemmille ja/tai heiveröisemmille laivoille.
 
Naapurissa ei mitenkään ole itämeren sotkeminenkaan pois suljettu juttu, aiheuttaneen vaan ajatuksen siitä että niillä rannoilla olevien kiinteistöjen omistajien housussa tulisisi vipinää, not in my backyard!!!!!, all this shit..

Pikku editti: Ota siitä Hjallis nyt siinä sitä ihanasta hyvälle tuoksuvasta merestä löylyvettä ja nauti. Sen jälkeen käy ystäviesi kanssa upeasti hyppäämällä hernesopassa pulahtamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top