Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä tilastoa putkikaasun siirrosta Venäjältä länteen päin eri reittejä pitkin.

Kuvien lähde:


Yamal putki Puolan kautta meni ensimmäisenä kiinni jo 2022 alussa.


Edit: lisään tähän väliin Imatran putkiyhteyden toimitusten loppumisen 21.5.2022. Venäjältä on tullut Suomen kaasuyhdistyksen mukaan putkikaasua 16.7-18.7 TWh verran vuosittain joka muutettuna kuutioiksi ja jaettuna 52 viikolle on 29-32.5 miljoonaa kuutiometriä vastaavalla tavalla ilmaistuna kuin kuvissa. Se ei ole massiivinen määrä, mutta muistetaan että välittömästi sen jälkeen alkoi rajan takana isossa mittakaavassa tapahtunut soihduttaminen koska kaasu ei löytänyt muuta tietä markkinoille.


Sen jälkeen Nord Stream putkille kävi jotain mystistä ja kaasun virtaus loppui näppärästi. Nord Stream oli volyymiltaan suurin ja Yamal toiseksi suurin.

Katso liite: 83037

Katso liite: 83038

Turkin kautta kulkevaa putkea on käytetty lähes koko ajan sen maksimikapasiteetilla, josta merkittävän osan Turkki tarvitsee omaan käyttöönsä.
Määrä ei tuosta juurikaan nouse.

Katso liite: 83040

Viimeisenä Ukrainan kautta siirretty kaasu mm. Unkarin käyttöön. Se on pudonnut merkittävästi jo ennen sodan alkua, koska ryssät halusivat että Ukrainalla ei olisi kaasua varastossa sodan alettua eli se oli osa suunnitelmaa. Vuoden 2024 alusta Ukrainan kautta kulkeva virta loppuu, koska Ukraina ei aio uusia siirtosopimusta. Ryssien pitäisi löytää kaikella tuolle määrälle siirtokapasiteettia LNG:ä (mitä ei välttämättä ole), saada se jossakin nesteytettyä (mikä maksaa, eikä ole sanottua että kapasiteetti riittää) ja löytää sille ostajat tai vaihtoehtoisesti soihduttaa kaasut pois. Jälkimmäinen on etenkin eteläisen reitin osalta todennäköisin vaihtoehto sillä LNG tankkereilla on paljon muutakin tekemistä mm. USA:n ja Euroopan välillä kuin lähteä ottamaan idioottimaisia riskejä Mustalle merelle kuljettamaan ryssien kaasuja.

Eikä sille pienelle määrälle mitä tuolta onnistutaan siirtämään löydy enää samaa hintaa kuin vaikka Unkari on ryssille maksanut putkikaasusta.

Tarkoittaa siis Venäjälle sekä volyymin että hinnan kautta tulevaa leikkausta tähän mennessä varmana pidettyyn tulonlähteeseen.
Onko todellakin näin, että venäläinen kaasu kulkee edelleen Ukrainan läpi Eurooppaan.
Tässä tilastoa putkikaasun siirrosta Venäjältä länteen päin eri reittejä pitkin.

Kuvien lähde:


Yamal putki Puolan kautta meni ensimmäisenä kiinni jo 2022 alussa.

Katso liite: 83036

Edit: lisään tähän väliin Imatran putkiyhteyden toimitusten loppumisen 21.5.2022. Venäjältä on tullut Suomen kaasuyhdistyksen mukaan putkikaasua 16.7-18.7 TWh verran vuosittain joka muutettuna kuutioiksi ja jaettuna 52 viikolle on 29-32.5 miljoonaa kuutiometriä vastaavalla tavalla ilmaistuna kuin kuvissa. Se ei ole massiivinen määrä, mutta muistetaan että välittömästi sen jälkeen alkoi rajan takana isossa mittakaavassa tapahtunut soihduttaminen koska kaasu ei löytänyt muuta tietä markkinoille.


Sen jälkeen Nord Stream putkille kävi jotain mystistä ja kaasun virtaus loppui näppärästi. Nord Stream oli volyymiltaan suurin ja Yamal toiseksi suurin.

Katso liite: 83037

Katso liite: 83038

Turkin kautta kulkevaa putkea on käytetty lähes koko ajan sen maksimikapasiteetilla, josta merkittävän osan Turkki tarvitsee omaan käyttöönsä.
Määrä ei tuosta juurikaan nouse.

Katso liite: 83040

Viimeisenä Ukrainan kautta siirretty kaasu mm. Unkarin käyttöön. Se on pudonnut merkittävästi jo ennen sodan alkua, koska ryssät halusivat että Ukrainalla ei olisi kaasua varastossa sodan alettua eli se oli osa suunnitelmaa. Vuoden 2024 alusta Ukrainan kautta kulkeva virta loppuu, koska Ukraina ei aio uusia siirtosopimusta. Ryssien pitäisi löytää kaikella tuolle määrälle siirtokapasiteettia LNG:ä (mitä ei välttämättä ole), saada se jossakin nesteytettyä (mikä maksaa, eikä ole sanottua että kapasiteetti riittää) ja löytää sille ostajat tai vaihtoehtoisesti soihduttaa kaasut pois. Jälkimmäinen on etenkin eteläisen reitin osalta todennäköisin vaihtoehto sillä LNG tankkereilla on paljon muutakin tekemistä mm. USA:n ja Euroopan välillä kuin lähteä ottamaan idioottimaisia riskejä Mustalle merelle kuljettamaan ryssien kaasuja.

Eikä sille pienelle määrälle mitä tuolta onnistutaan siirtämään löydy enää samaa hintaa kuin vaikka Unkari on ryssille maksanut putkikaasusta.

Tarkoittaa siis Venäjälle sekä volyymin että hinnan kautta tulevaa leikkausta tähän mennessä varmana pidettyyn tulonlähteeseen.
On kyllä metkaa, että Venäjä hyökkää Ukrainaan hampaat irvessä ja samalla venäläinen kaasu virtaa Ukrainan läpi, että saadaan sotakassaan massia.

Mutta ilahduttavan nopeasti tästä riippuvuudesta venäläiseen kaasuun on päästy eroon:

Näyttökuva 2023-8-30 kello 9.22.49.png

Maksamme toki kovan hinnan energiakustannuksien ja lannotteiden hintojen nousuna ja yleisenä kovana inflaationa.

Putinin Venäjän kolmipäiväisen Ukrainan-seikkailun hintalappu tulee olemaan tähtitieteellinen Ukrainalle, Venäjälle ja lännelle. Yhdysvaltojen kuono todennäköisesti jää pinnalle kaasun ja öljyn myynnin lisäyksen ja maailman asevarustelun tehostumisen kautta, vaikka melkoisen määrän dollarsseja se saa kaadettua Ukrainan aseapuun. Ne rahat kumminkin kiertävät Yhdysvaltojen taloudessa palkkoina ja verotuloina.
 
Viimeksi muokattu:
Beefeater on sitä mieltä, että kansallisen hyvinvoinnin rahastossa olisi vielä 100 miljardia taalaa kulujen kattamiseen. Muistini mukaan sinne on haalittu perustamisesta alkaen kaiken maailman epälikvidejä assetteja, eli kaikki ei ole todellakaan käteistä. Kukaan tuskin tietää, mitä kaikkea sieltä varastosta löytyy. Oma näkemys on, että tilanne on vieläkin surkeampi kuin mitä nyt pystytään niistä vähistä luvuista päättelemään.
Näin se menee. venäjä tekee kaikkensa, jotta näiden pakotteiden vaikutukset saadaan piilotettua, joten talouden todellinen tilanne voi todella karsea ja romahdus hyvinkin lähellä. Ja kun putinilla ei oikeastaa ole enään mitään todellista mahdollisuutta saavuttaa sotilaallisesti mitään, jonka hän voisi myydä voittona. Joten, vaihtoehdot on ns. ajaa venäjä romahdukseen tai sitten antaa periksi ja yrittää pelastaa se mikä on pelastettavissa.

Toisaalta, se että putin ei luovuta, voi kertoa siitä, että ollaan jo menty sen pisteen ohi, jonka jälkeen mitään ei voida tehdä. Eli, toisin sanoen venäjän talouden perusteet ovat jo romahtaneet. Nyt pidetään vaan kulissia yllä ja yritetään elää päivä kerrallaan, kunnes julkisivu pettää.
 
Beefeater on sitä mieltä, että kansallisen hyvinvoinnin rahastossa olisi vielä 100 miljardia taalaa kulujen kattamiseen. Muistini mukaan sinne on haalittu perustamisesta alkaen kaiken maailman epälikvidejä assetteja, eli kaikki ei ole todellakaan käteistä. Kukaan tuskin tietää, mitä kaikkea sieltä varastosta löytyy. Oma näkemys on, että tilanne on vieläkin surkeampi kuin mitä nyt pystytään niistä vähistä luvuista päättelemään.
Tuo on vähän epätarkkaa ilmaisua Beefeaterilta, sillä Venäjän valtionvarainministeri Siluanov sanoi puolitoistavuotta sitten maaliskuussa, miten:

Varantomme kokonaiskoko on noin 640 miljardia dollaria, ja noin 300 miljardia on sellaisessa tilanteessa, että emme voi nyt käyttää niitä nyt.

Eli lännessä olevat sotakassan rahat ja massit ja kulta on jäädytetty noin 300 miljardin edestä. Puolessatoista vuodessa olisi huvennut 240 miljardia dollarssia ja 100 miljardia likvidistä rahasta on käytettävissä. Tämä on vallan linjassa niiden arvioiden kanssa, että Venäjä voi käydä sotaa vielä noin 10 kuukautta ennen kun kirstun pohja alkaa häämöttää.

Kesällä 2024 alkaa olemaan sotakassa käytetty ja sitten käydään valtion budjetin muihin rahoihin käsiksi? Leikataanko kenties eläkkeistä, joita aiemmin nostettiin?

Trump diileineen tulee todella tarpeeseen! Venäjälle.
 
VENÄLÄISEN kaasujätin Gazpromin tulos painui tappiolle kuluvan vuoden toisella neljänneksellä, kun yhtiön kaasun vienti Eurooppaan väheni voimakkaasti.

Gazprom kertoi tiistaina, että se teki huhti–kesäkuussa 18,6 miljardin Venäjän ruplan tappion (noin 180 miljoonaa euroa), kun vuosi sitten samaan aikaan nettotulos oli 1,03 biljoonaa ruplaa voitollinen.

Tammi–kesäkuussa yhtiön nettotulos laski 296 miljardiin ruplaan vuodentakaisesta 2,5 biljoonasta ruplasta. Uutistoimisto Bloombergin mukaan yhtiön alkuvuoden tulos on heikoin sitten vuoden 2020.
 
Lappeenrannan kaupunki* ainakin näyttää palvelevan hyvin venäläisiä reissaajia heidän palatessaan maailmalta kotiin Pietariin.


*) Lappeenrannan lentoasema on kaupungin omistama ja operoima. Ei Finavian, kuten lähes kaikki muut Suomen lentoasemat.
 
Ryssillä on joko vaikeuksia saada öljyä kuljetettua markkinoille koska pohjoinen reitti menee jäihin ja Mustalle merelle ei ole halukkaita tankkereita tai sitten ostajia on yksinkertaisesti vähemmän eli Kiinan ja Intian varastot täyttymässä.




Lisäksi jalostukseen saattaa ohjautua nyt vähemmän öljyä, koska silläkin saralla pitkät kuljetukset mm. Afrikkaan, Brasiliaan ja Aasiaan vievät nopeasti kannattavuuden muutenkin pienten marginaalinen toiminnasta, eikä kapasiteettiakaan ole rajattomasti.

@Heinrich

Kyllä Ukraina on pitänyt kaasuputkea Venäjältä Eurooppaan auki koko sodan ajan koska se on toimitussopimuksessa näin luvannut tiettyyn päivämäärän saakka. Muuten osa Euroopan maista kuten esimerkiksi Ukrainan naamalle sylkevä Unkari olisi ollut aivan kusessa jo viime talvena. Ovat kertoneet hyvissä ajoin, että sopimusta ei uusita jotta ryssien kaasusta riippuvaiset maat saavat aikaa reagoida.

Sitten omaa tulkintaani useamman uutisen yhdistelmänä on se jatkokuvio, että kun Venäjän kaasua ei enään Ukrainan putkissa kulje niin Länsi-Ukrainassa olevia Euroopan suurimpia kaasuvarastoja aletaan käyttämään kuten Euroopan muitakin strategisia kaasuvarastoja, ne vain täytetään lännestä päin kesäisin kuljetettavalla LNG kaasulla ja talvella kulutetaan pois mm. Ukrainassa, Unkarissa, Slovakiassa jne. Seuraava vaihe on myöhemmin Ukrainan omien kaasukenttien avaaminen ja reitittäminen tuonne samaan suuntaan.
Se ei onnistu ilman investointeja sillä putkistoa ei ole suunniteltu massiiviselle siirrolle lännestä itään, mutta se on muokattavissa siihen.

Jokatapauksessa Venäjä on tammikuusta alkaen entistäkin syvemmällä nesteessä eikä sillä ole reittiä sieltä ulos. Pakotteita ei ole mielestäni edes suunniteltu nopeisiin vaikutuksiin, koska niillä on markkinoita häiritseviä elementtejä. Hitaasti ja ennakoitavasti vaikuttavat muutokset kuten tämäkin tapahtuu vain niin, että ryssillä jää dollarit saamatta, kaasua on ylenmäärin eikä mitään keinoa kuljettaa sitä kaikkea pois ja Eurooppa pärjää muiden toimittamilla kaasuilla.
Tuollaisessa ylitarjontatilanteessa ryssien on vaikea saada tuotteestaan kovin suuria summia siltäkään osalta minkä saavat markkinoille kuljetettua. Leikkaus tulee siis sekä hinnan että volyymin kautta ja on siksi helvetin tehokas
 
Ryssillä on joko vaikeuksia saada öljyä kuljetettua markkinoille koska pohjoinen reitti menee jäihin ja Mustalle merelle ei ole halukkaita tankkereita tai sitten ostajia on yksinkertaisesti vähemmän eli Kiinan ja Intian varastot täyttymässä.




Lisäksi jalostukseen saattaa ohjautua nyt vähemmän öljyä, koska silläkin saralla pitkät kuljetukset mm. Afrikkaan, Brasiliaan ja Aasiaan vievät nopeasti kannattavuuden muutenkin pienten marginaalinen toiminnasta, eikä kapasiteettiakaan ole rajattomasti.

@Heinrich

Kyllä Ukraina on pitänyt kaasuputkea Venäjältä Eurooppaan auki koko sodan ajan koska se on toimitussopimuksessa näin luvannut tiettyyn päivämäärän saakka. Muuten osa Euroopan maista kuten esimerkiksi Ukrainan naamalle sylkevä Unkari olisi ollut aivan kusessa jo viime talvena. Ovat kertoneet hyvissä ajoin, että sopimusta ei uusita jotta ryssien kaasusta riippuvaiset maat saavat aikaa reagoida.

Sitten omaa tulkintaani useamman uutisen yhdistelmänä on se jatkokuvio, että kun Venäjän kaasua ei enään Ukrainan putkissa kulje niin Länsi-Ukrainassa olevia Euroopan suurimpia kaasuvarastoja aletaan käyttämään kuten Euroopan muitakin strategisia kaasuvarastoja, ne vain täytetään lännestä päin kesäisin kuljetettavalla LNG kaasulla ja talvella kulutetaan pois mm. Ukrainassa, Unkarissa, Slovakiassa jne. Seuraava vaihe on myöhemmin Ukrainan omien kaasukenttien avaaminen ja reitittäminen tuonne samaan suuntaan.
Se ei onnistu ilman investointeja sillä putkistoa ei ole suunniteltu massiiviselle siirrolle lännestä itään, mutta se on muokattavissa siihen.

Jokatapauksessa Venäjä on tammikuusta alkaen entistäkin syvemmällä nesteessä eikä sillä ole reittiä sieltä ulos. Pakotteita ei ole mielestäni edes suunniteltu nopeisiin vaikutuksiin, koska niillä on markkinoita häiritseviä elementtejä. Hitaasti ja ennakoitavasti vaikuttavat muutokset kuten tämäkin tapahtuu vain niin, että ryssillä jää dollarit saamatta, kaasua on ylenmäärin eikä mitään keinoa kuljettaa sitä kaikkea pois ja Eurooppa pärjää muiden toimittamilla kaasuilla.
Tuollaisessa ylitarjontatilanteessa ryssien on vaikea saada tuotteestaan kovin suuria summia siltäkään osalta minkä saavat markkinoille kuljetettua. Leikkaus tulee siis sekä hinnan että volyymin kautta ja on siksi helvetin tehokas

Miten pitkään Orbanin mulkku pystyy imemään Putlerin kaasua (ja moloa) posket lommollaan ?
 
Miten pitkään Orbanin mulkku pystyy imemään Putlerin kaasua (ja moloa) posket lommollaan ?
Tämän mukaan sopimus jatkuu vuoden 2024 viimeiseen päivään saakka ja todennäköisesti koko loppuajan siirto on sopimuksen minimimäärän mukainen.

 
Miten samaan aikaan voi olla näin ja samaan aikaan mukamas ryssän kaasun käyttö Euroopassa on miltei nollassa? Selittäkääpä joku viisaampi mulle?!?
Maakaasu ja nesteytetty maakaasu ovat eri asioita. Putkia pitkin tuotavan maakaasun tuonnin volyymi on romahtanut, osin Venäjän omien toimien ja osin EU:n toimien vuoksi, mutta tankkereilla kuskattavan nesteytetyn maakaasun ei.

Ei auttanut demarikellokas Tytti Tuppuraisen voimakas tahtotila vuosi sitten, tietenkään, kun ei EU kovaa laukkaavan inflaation kiihtymisen pelossa uskalla posottaa energian ja esim. lannotteiden hintoja taivaisiin:

 
En olisi kovinkaan vakuuttunut ryssän merenelävistä ja niiden turvallisuudesta.
Eivät tiedä itsekään minne Neuvostoliiton aikaan mereen upotettu radioaktiivinen aines on joutunut.

Ainakin Nova ja zemlian lähistölle dumppasivat surutta säteilevää tavaraa.

Mutta meneehän se kiinalaisille...



Tuossa ihan tällä viikolla luin suomalaisen leipomon riistapiirakan sisältöjä. Pomppas kyllä silmille: saksanhirvenliha (Suomi Ruotsi, Venäjä). Voiko olla, että ei vaan ole päivitetty, vai raahataanko tänne edelleen ryssälästä lihaa, tiedä mitä paskaa tulee.

Ja noista kaloistahan oli juttua ainakin vielä viimevuonna, että marketeista saa venäläistä kalaa, oliko puikkoa vai mitä, enpä tiedä onko tilanne muuttunut? Tietääkö kukaan?
 
Maakaasu ja nesteytetty maakaasu ovat eri asioita.
Nyt pitää sanoa, että anteeksi, mutta mitä vittua? Samaa kuin sanoisi, että pastöroitu maito ja iskukuumennettu maito ovat eri asioita ja jos maidon käytöstä luovutaan, se tarkoittaakin sitten vain ikäänkuin sen pastöroidun maidon käytön lopettamista mutta iskukuumennetun maidon käyttö nouseekin sitten toiseen potenssiin.
 
Nyt pitää sanoa, että anteeksi, mutta mitä vittua? Samaa kuin sanoisi, että pastöroitu maito ja iskukuumennettu maito ovat eri asioita ja jos maidon käytöstä luovutaan, se tarkoittaakin sitten vain ikäänkuin sen pastöroidun maidon käytön lopettamista mutta iskukuumennetun maidon käyttö nouseekin sitten toiseen potenssiin.
Itse asiassa kaasu ja nesteytetty kaasu ovat kuin venäläisen maatuskan ulkohuussissa käynnin jälkeen käsiään pesemättä utareista repäisemä maatiaislehmän maito sinkkiämpäriin versus länsimainen kylmäketjun kautta kulkenut maito, joka on pastoroitu ja laitettu tölkkiin hygieenisessä olosuhteissa. Venäläinen ei vaan pysty jälkimmäisen toiminnan laajentamiseen niin kuin ei LNG-kaasun toimitusten lisäämiseen. Se paskanhajuinen venäläinen luomumaito ei oikein maistu kenellekään.
 
Miten samaan aikaan voi olla näin ja samaan aikaan mukamas ryssän kaasun käyttö Euroopassa on miltei nollassa? Selittäkääpä joku viisaampi mulle?!?
Venäläisen LNGn osuus on marginaalinen. Ryssän kaasun käyttö Euroopassa ei muuten ole nollassa. Kun katsoo Gazpromin tulosta, niin eikö olekin hienoa, että Gazprom tuottaessaan LNGtä tekee pitkää miinusta? Osallistuen omalta osaltaan Puten arkun naulojen hakkaamiseen.
 
Gazpromilla on näköjään 466000 työntekijää.

Sitä on jotenkin mukava ajatella tuon uutisen jälkihöyryissä.
Positiivista näiden firmojen työntekijämäärissä on, että noita valtiofirmojen duunareita ei hevillä laiteta kilometritehtaalle ja ne jäävät rasittamaan tulosta, vaikka liiketoiminta loppuu. Kautta linjan, Venäjällä valtion lafkoissa ja poliittisesti herkissä firmoissa on aivan liikaa työntekijöitä edelleen neukkuaikojen tyyliin. Huono uutinen on, että noista otetaan töiden loppuessa joutomiehiä kuolemaan Ukrainaan.
 
Venäläisen LNGn osuus on marginaalinen. Ryssän kaasun käyttö Euroopassa ei muuten ole nollassa. Kun katsoo Gazpromin tulosta, niin eikö olekin hienoa, että Gazprom tuottaessaan LNGtä tekee pitkää miinusta? Osallistuen omalta osaltaan Puten arkun naulojen hakkaamiseen.
Reuterssilta löytyi ihan luvutkin
https://www.reuters.com/business/en...ia-rise-despite-cuts-pipeline-gas-2023-08-30/

EU tuonnin osalta siis LNG:tä tuli 13bcm ja vastaavalla ajalla 2021 putkikaasua tuli 140bcm. Länteen siis LNG:n kapasiteetti on jotain 5-10% putkikapasiteetista. Idän suunnalla tilanne on vielä kehnompi eli ei ole riittävästi putkia ja LNG pitäisi rahdata puolen maailman läpi kun ei ole nesteytyskapasiteettia. Lisäksi suurimmat kentät on lännen suunnalla josta ei ole putkia kuin länteen.

LNG:n valmistus eli kaasun nesteytys on kallista touhua ja markkina hyvin kilpailtu. Kun ryssälässä mikään ei ole tehokasta niin siksi tuo LNG:n tuottaminen tekee negatiivista tulosta, laitokset on uusia ja niiden kuolettaminen vie vuosikymmeniä. Laitoksen käyttökustannukset on ajossa isot, eli nesteytys vie paljon energiaa.
 
Back
Top