Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Ryssälän kovalla korkotasolla on siinä kiinalaisilla hyvä tilaisuus tehdä bisnestä ja ujuttaa vaikutusvaltaansa mm. teollisuusyrityksiin. Jos luototettu firma rupeaa kyykkäämään, ei siinä maksuajoista tietenkään neuvotella yhtään, vaan annetaan ota tai jätä-mallinen tarjous vakuudeksi annettujen tehdaskiinteistöjen, energiainfran ym. myymisestä rahoittajapankille velkojen kuittaamiseksi.

Raiffeisen Bank näyttää jutun mukaan yrittävän vetäytyä ryssänmaalta tai ainakin sellaista väittää. USA:n kiinnostuminen ja uhkaavat pakotteet taitavat olla varsinainen syy, mitään yllättävää moraalin heräämistä ei varmasti Natsi-Itävallassa ole tapahtunut.
Näin se menee. Kiina ei tänä päivä tee mitään hyvää hyvyyttään, vaan kaikella on tarkoituksensa ja jos jollakin, niin tällä haetaan kunnon kuristusotetta venäjän taloudesta. Jännä nähdä, milloin Kiina tekee ensimmäisen kunnon näkyvän siirron, jossa jokaiselle venäläiselle tehdään selväksi, kuka on uusi isäntä talossa? Kiinalla, kuten myös venäjällä on aikamoinen fiksaatio erinäisiin symbolisiin eleisiin.
 
Boris Martsenkevitshiä kuunnellessa saa sellaisen vaikutelman, että Venäjän rautatiet ja Venäjän valtiovarainministeriö ovat liittyneet Venäjän vastaisiin pakotteisiin.
Ei uusia jalostamoita, rautatiet solmussa ja "ruuhkassa", ei uusia kenttiä ilman ulkomaisia investoijia & asiakkaita...

Taitaa kyseessä olla vaan rehellisen miehen turhautunut tilitys tai sitten pitää ajoissa heittää musta pekka pois omasta kädestä, kun syyllinen pitää tiputtaa ikkunasta. Kun raha loppuu, niin silloin ei vaan rahaa riitä edes kaikkein välttämättömimpään. Putelta tulee vaatimuksia tehostaa toimintaa satoja prosentteja, mutta kun kaikki hajoaa alta. Yritä siinä sitten pitää infra toimivana, kun ei ole rahaa, miehet on viety rintamalle tai lähteneet ulkomaille ja vara-osat loppui ties kuinka kauan aikaa sitten. Tälläkin palstalle on postattu uutisia, että rautateillä on keskitytty polttamaan ohjausjärjestelmien bokseja. Toimimattomia laakereita juniin saa Kiinasta. Ei taida ketään yllättää tämäntyyppiset puheenvuorot. Senkin uhalla että pian kalsareissa kutittaa.
 
Arvuuttelua ryssän lentokoneiden tilasta.
2025 kolmas osa nykyisistä länsi koneista pois käytöstä kannibalisoinnin vuoksi.
Kovasti on omalta teollisuudelta koneita tilattu, mutta taitaa nykyisin matkustaja lentokoneen rakennus kyky olla luokkaa huonompi, kuin neukkuaikaan.


 
F5XhpJLXoAAjXRT

..mielestäni tuossa lukee ihan selvällä toisella kotimaisella, että oligarkeilta takavarikoituja varoja käytetään veteraanien kuntoutukseen?

5,4 miljoonaa dollarssia ei ole kummoinen summa, mutta alku. 53 miljardista.
 
Tässä vähän osviittaa kuinka huonoja ryssien diilit kiinalaisten kanssa ovat, siitä täällä on kirjoitettukin että kun putkikaasu virtasi länteen saivat venäläiset siitä selkeästi paremman hinnan kuin toimittamalla sitä itään saatikka nesteyttämällä sen ensin ja sen jälkeen myymällä sen LNG:ä tiukasti kilpailulla globaalilla markkinahinnalla. Kaasusta tulot ovat siis dramaattisesti pudonneet vaikka sitä edelleen liikkuu, se vain menee omakustannushintaan tai jopa tappiolla. Ja vielä isompi ongelma on siirtokapasiteetin puute jonka vuoksi vaihtoehdot ovat vain kenttien sulkeminen tai soihdutus.


Tässä toinen hyvänmielen uutinen. Brasilia joka on käytännössä omavarainen öljystä ostaa ryssiltä tankkerikuorman joka lähtee Murmanskista ja purjehtii Brasiliaan. Taitaa olla todella halpa setti brasseille kun ryssien varastot täyttyvät niin pakkoraossa myydään sitten eniten tarjoavalle.


Kansallisessa hyvinvointirahastossa kato käy, kenenkähän määräyksestä tuolta saa varoja ottaa? 70 miljardia kadonnut hieman yli vuodessa ja vasta on vauhti kiihtymässä.

 
Viimeksi muokattu:
Jokin tässä venäläisten polttoainepulassa ja sen aikataulussa ei nyt täsmää. Seisokkeja on joka vuosi, osa jalostamoista seisoo keväällä ja osa syksyllä. Ne eivät seiso kaikki yhtä aikaa vaan liukuen ja siten osittain päällekkäin.

Uutisen mukaan seisokkien pahin vaihe on syyskuun puolivälistä lokakuun puoliväliin eli vasta edessä ja ryssillä on jo ihan todellinen ongelma käsissä polttoaineiden loppuessa monilla alueilla.

Ja uutisen mukaan elokuussa jo vietiin ulos selkeästi vähemmän dieseliä kuin aikaisemmin, jolloin sitä loogisesti ajateltuna olisi pitänyt riittää vähintään samaan tapaan kuin viime vuonnakin, todennäköisesti paljon paremminkin koska ulos vietiin vähemmän.

Sodan diesel kulutus on luonnollisesti korkea, mutta varmasti perusvenäläisen autoilijan diesel kulutus on laskenut koska rahaa autoiluun on vähemmän samoin kuin niitä liikkuvia autoja.

Täytyy siis olla jotain muita syitä taustalla. Oma oletukseni on, että useissa jalostamoissa on ratkaisemattomia teknisiä ongelmia, joiden johdosta tuotanto on pysyvästi rajoittunut ja logistiikka laajassa maassa on siirtynyt voimakkaasti sähkövetureista diesel vetureihin sekä kumipyöräkuljetuksiin.
Eli pitää olla merkittäviä sisäisiä tekijöitä, jotta Venäjän ylijäämä dieselissä voi kääntyä puutteeksi.

Heitän ennustuksen, että nyt kun dieselin vienti Venäjältä putoaa kuin kivi niin se ei tule enään koskaan palaamaan samalle tasolle kuin oli esimerkiksi 2022.



Tässä on Bloombergin uutisesta kuva joka kertoo kuukausittain eri polttoaine lajien viennistä ja viime vuoden elo-syyskuussa ei ole mitään 25 % pudotusta kuten nyt on tulossa. Oli sota käynnissä silloinkin, siksi tuo ei selity kausittais vaihtelulla tai sodalla.
-1x-1.png
 
Polttoainepula zenäjällä on hiukan vaikea ymmärtää. Totaalista ryssimistä?

Jännä nähdä, milloin Kiina tekee ensimmäisen kunnon näkyvän siirron, jossa jokaiselle venäläiselle tehdään selväksi, kuka on uusi isäntä talossa?
Tuskin nähdään koska ei tästä olisi kiinalaisille kuin haittaa. Optimitilanteessa zenäläiset "johtajat" tarjoavat viihdedraamaa vatnikeille ja luonnonrikkaudet valuvat Kiinaan sen kummempia selittelemättä tai hehkuttamatta.
 
Jo sodan alussa ilmeni että ryssä luotti veturien osalta ulkomaiseen tekniikkaan eli Siemens ja SKF oli pääyhteytökumppanit. Automaation osalta N-liitto ei koskaan päässyt länsimaiden tasolle joten epäilen vahvasti että ryssä olisi osannut tehdä nykyaikaista rautatien kulunvalvontaa ja ohjausta. Länsimaissa rautatien kuljetuskapasiteettia on nostettu rajusti nimenomaan modernilla automaatiolla, noilla saadaan ihminen ulos luupista jolloin voidaan ajaa enemmän junia samalla radalla ilman vaaraa. Pakotteiden myötä ainakin Siemens on lopettanut kaiken yhteistyön ryssän kanssa joten rautatien automaation varaosat saattaapi olla loppu. Vikatilassa olevalla radanpätkällä ajetaan rajoitetulla nopeudella ja harvennetulla junavälillä.

Kun ryssä on hyvä kähveltämään rahat välistä niin on luontevaa että siperian radan kapasiteettia on kasvatettu nimenomaan ostamalla edullista kulunvalvontaa. Lisäraiteet ovat huomattavasti kalliimpia. Kärsivällisellä sopivien kaappien poltolla saadaan hyvinkin siperian radan kapasiteetti tiputettua pieneen murto-osaan jos joudutaan siirtymään puhelin+mies liikenteenohjaukseen. Samaan aikaan logistiikka tarve on kasvanut kun pitää yrittää kuskata ölppää kohti itää ja romurautaa länteen. Rautatieruuhka viittaa juuri tähän. Armeija vie hupenevasta kapasiteetista merkittävän osan joten siviilipuolen rahtikapasiteetti käytännössä romahtaa.

Jo historiasta tiedetään että ryssällä ei liiku mikään muu kuin junat pitemmillä rahtimatkoilla. Joten otetaan ne laakerit ja veturipula sekä ruplapula niin yllättäen ryssälässä ei liiku enää mikään mihinkään.
 
poisto
 
Taitaa pitkäkilpiset kadota katunäkymästä Suomessakin. Lopullisesti:


Venäläiset turistit eivät saa enää saapua omalla autollaan Euroopan unionin alueelle.

Euroopan komissio julkaisi perjantaina 8. syyskuuta uudet ohjeet Venäjän-vastaisten pakotteiden toimeenpanosta, ja tässä yhteydessä komissio ohjeisti jäsenmaita pysäyttämään rajalle myös yksityishenkilöiden ajamat Venäjän kilvissä olevat autot.

Kyse ei ole varsinaisesti uusista pakotteista, vaan henkilöautot ovat olleet EU:n tuontikieltolistalla jo jonkin aikaa. Sen sijaan komissio antoi jäsenmaille uudet ohjeet tuontikiellon tulkinnasta. Ohjeet sitovat jäsenmaita.

”Pakotteet ovat EU:n lainsäädäntöä, ja jäsenmaiden on noudatettava niitä”, EU-komission tiedottaja sanoo.

Kielto ei kuitenkaan koske EU-kansalaisten tai heidän välittömään lähipiiriin kuuluvien henkilöiden omistamia autoja.

Pakotteet kieltävät myös esimerkiksi kullan ja luksustuotteiden tuomisen Venäjältä. Niiden osalta tulkinta on kuitenkin löyhempi, eikä esimerkiksi EU:hun saapuvan venäläisen turistin yllä olevien kultakorujen tai luksusvaatteiden tuontia estetä, jos viranomaisilla on syytä uskoa, että tuotteet ovat vain henkilökohtaiseen käyttöön.

”Yksityishenkilön käyttämiä vaatteita tai koruja tuskin käytetään pakotteiden kiertämiseen. Kalliin auton kohdalla tilanne voi olla erilainen”, komission tiedottaja sanoo.
 
Back
Top