Jokin tässä venäläisten polttoainepulassa ja sen aikataulussa ei nyt täsmää. Seisokkeja on joka vuosi, osa jalostamoista seisoo keväällä ja osa syksyllä. Ne eivät seiso kaikki yhtä aikaa vaan liukuen ja siten osittain päällekkäin.
Uutisen mukaan seisokkien pahin vaihe on syyskuun puolivälistä lokakuun puoliväliin eli vasta edessä ja ryssillä on jo ihan todellinen ongelma käsissä polttoaineiden loppuessa monilla alueilla.
Ja uutisen mukaan elokuussa jo vietiin ulos selkeästi vähemmän dieseliä kuin aikaisemmin, jolloin sitä loogisesti ajateltuna olisi pitänyt riittää vähintään samaan tapaan kuin viime vuonnakin, todennäköisesti paljon paremminkin koska ulos vietiin vähemmän.
Sodan diesel kulutus on luonnollisesti korkea, mutta varmasti perusvenäläisen autoilijan diesel kulutus on laskenut koska rahaa autoiluun on vähemmän samoin kuin niitä liikkuvia autoja.
Täytyy siis olla jotain muita syitä taustalla. Oma oletukseni on, että useissa jalostamoissa on ratkaisemattomia teknisiä ongelmia, joiden johdosta tuotanto on pysyvästi rajoittunut ja logistiikka laajassa maassa on siirtynyt voimakkaasti sähkövetureista diesel vetureihin sekä kumipyöräkuljetuksiin.
Eli pitää olla merkittäviä sisäisiä tekijöitä, jotta Venäjän ylijäämä dieselissä voi kääntyä puutteeksi.
Heitän ennustuksen, että nyt kun dieselin vienti Venäjältä putoaa kuin kivi niin se ei tule enään koskaan palaamaan samalle tasolle kuin oli esimerkiksi 2022.
Russia plans to reduce diesel exports from its key western ports by a quarter this month amid seasonal refinery maintenance and government efforts to keep more…
financialpost.com
Tässä on Bloombergin uutisesta kuva joka kertoo kuukausittain eri polttoaine lajien viennistä ja viime vuoden elo-syyskuussa ei ole mitään 25 % pudotusta kuten nyt on tulossa. Oli sota käynnissä silloinkin, siksi tuo ei selity kausittais vaihtelulla tai sodalla.