-TripleX-
Respected Leader
Tässä vuoden vanha uutinen jossa mainitaan nuo bensiinin ja dieselin tukihinnat eli kun ryssävaltio on maksanut enemmän tukea jalostamoille dieselin tuottamisesta niin siinä käy sitten niin, että juuri kukaan ei ole tuottanut bensaa ja sitten kun dieselillä on ollut kysyntää ulkomailla niin sitä on viety ulos niin paljon kuin kuskaavia kippoja vain löytynyt.
Nyt uumoillaan, että ryssät eivät voi kauaa pitää sitä vientikieltoa, korkeintaan viikkoja. Dieseliä on viety vuodessa noin 35 miljoonaa tonnia ja kun sen hinta pyörii 1000 €/t nurkilla niin siitä on saatu ulkomaanvaluuttaa ainakin 3 miljardia per kuukausi. Ei se kaikki ole voittoa, läheskään, mutta kuitenkin kauppaa jossa tuote muuttuu ulkomaan rahaksi (USD/€).
Nyt kun tuottavat vain kotimaahan ja muutamiin köyhiin naapureihin niin sieltä ei juuri maksukykyä löydy.
Turkkikin on yksi maista joihin ei enään viedä ja se tuskin miellyttää sulttaania.
Ja Venäjällä on aika pienet mahdollisuudet varastoida jalosteita sisäisesti. Eiköhän viimeistään marraskuussa ole pakko alkaa myymään jonkinlaisia määriä uloskin kun omakulutus on turvattu ja varastoissa tavaraa.
Mutta pitäydyn edelleen arviossani, että vienti ei tule enään koskaan palaamaan 2022 tasolle koska ne ovat ajaneet jalostamoita niin korkealla kuormituksella ilman kunnollista kunnossapitoa ja todennäköisesti sillä raskaalla happamalla Kuralsilla, eli tuotantokykyyn on tullut leikkaus jota ei ilman länsiyritysten tukea korjailla. Toinen rajoittava tekijä on kyky kuljettaa ESPO laadun raaka-öljyä idästä länteen, kesäisin ei liene ongelmaa kun tankkerit kuljettavat Jäämerellä tavaraa, mutta talvella paljon on Siperian radan varassa.
Nyt uumoillaan, että ryssät eivät voi kauaa pitää sitä vientikieltoa, korkeintaan viikkoja. Dieseliä on viety vuodessa noin 35 miljoonaa tonnia ja kun sen hinta pyörii 1000 €/t nurkilla niin siitä on saatu ulkomaanvaluuttaa ainakin 3 miljardia per kuukausi. Ei se kaikki ole voittoa, läheskään, mutta kuitenkin kauppaa jossa tuote muuttuu ulkomaan rahaksi (USD/€).
Nyt kun tuottavat vain kotimaahan ja muutamiin köyhiin naapureihin niin sieltä ei juuri maksukykyä löydy.
Turkkikin on yksi maista joihin ei enään viedä ja se tuskin miellyttää sulttaania.
Ja Venäjällä on aika pienet mahdollisuudet varastoida jalosteita sisäisesti. Eiköhän viimeistään marraskuussa ole pakko alkaa myymään jonkinlaisia määriä uloskin kun omakulutus on turvattu ja varastoissa tavaraa.
Mutta pitäydyn edelleen arviossani, että vienti ei tule enään koskaan palaamaan 2022 tasolle koska ne ovat ajaneet jalostamoita niin korkealla kuormituksella ilman kunnollista kunnossapitoa ja todennäköisesti sillä raskaalla happamalla Kuralsilla, eli tuotantokykyyn on tullut leikkaus jota ei ilman länsiyritysten tukea korjailla. Toinen rajoittava tekijä on kyky kuljettaa ESPO laadun raaka-öljyä idästä länteen, kesäisin ei liene ongelmaa kun tankkerit kuljettavat Jäämerellä tavaraa, mutta talvella paljon on Siperian radan varassa.
Russia Poised to Push Diesel Exports in November
Russia is planning to ramp up diesel exports by 40% in November, sources familiar with the situation tell Energy Intelligence.
www.energyintel.com