Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä perkele siinä on, että nyt tällä viikolla on täällä kaakkoisrajalla alkanut näkyä markettien parkkipaikoilla ryssän busseja ?

 
Remes oli purkamassa kymmeniä suomalaisjohtajien kanssa tekemiään haastatteluja, kun Venäjä aloitti helmikuussa 2022 suurhyökkäyksensä Ukrainaan. Se tietenkin järkytti ja raivostutti, mutta Remes myös tajusi, että ei enää teekään oppikirjaa tulevaisuuteen vaan historiikkia Suomen Venäjän-kaupasta. Ja ettei omalle osaamiselle ole enää tarvetta, kun noin toimivan Venäjän kanssa ei voi käydä kauppaa.

”Olo on kuin latinanopettajalla”, Remes sanoo.


 
Pakotteita kiertäviä tankkerivarustamoja aletaan rankaisemaan kulisseissa, mitä se sitten tarkoittaakaan jäänee ainakin toistaiseksi julkisuudelta piiloon, mutta jonkinlainen varoitus tässä on annettu muillekin.


Samalla sitä pakotteiden aiheuttamaa ongelmaa taas syvennetään pikkuisen kerrallaan. EU:n kahdestoista paketti on valmistelussa.


Intia haluaa luonnollisesti jatkaa rupian käyttöä maksuvälineenä koska se on sama kuin ryssät myisi öljyä avoimeen piikkiin. Eivät pysty nostamaan tuloaan pois vaan se jää velaksi Intialle ja pitäisi tehdä jotain vastakauppoja, että raha liikkuisi toiseen suuntaan. Kaikki muut vaihtoehdot ovat tietenkin Intialle huonompia, joten tällä ratkaisulla halutaan jatkaa.

Nyt jos tähän uutiseen yhdistää mm. sen faktan, että Bulgaria lopettaa ensivuoden aikana kokonaan ryssien öljyn käytön ja noin 20 % leikkaus jo tämän vuoden puolella niin entistä enemmän pitäisi kuljettaa Mustalta mereltä Intiaan tai jopa Kiinaan saakka ja kalliiksi käy. Näiden muutosten vaikutukset näkyvät hitaasti, mutta ne ovat ryssien tuloihin aika massiivisia menetyksiä.

 
Laadukkaiden voiteluöljyjen sekä niiden tekemiseen tarvittavien länsimaisten lisäaineiden vienti Venäjälle on loppunut jo aikaa sitten, nyt tuontia korvataan heikommilla Aasialaisilla vaihtoehdoilla sekä ryssien omalla tuotannolla osittain.

Kun tiedetään, että jo polttoaineissa ryssälässä on standardit todella paljon matalammalla eikä niitäkään saavuteta niin voiteluöljyissä ero tarpeen ja saavutettavan tason välillä on todella merkittävä. Tästähän luonnollisena seurauksena on ennenaikaisia vikaantumisia ja totaalisia hajoamisia herkissä moottoreissa sekä vaihdelaatikoissa. Se tarkoittaa, että länsikulkineet ryssälässä ovat kohta parkkipaikan koristeina mutta eivät paljon tiellä liikuskele. Varastot ja autoissa olevat öljyt ovat todennäköisesti riittäneet noin vuoden 2022 --> 2023, mutta nyt mennään kriittiselle alueelle kun öljynvaihdossa menee kuraa tilalle.

Sama koskee luonnollisesti laadukkaita hydrauliöljyjä.

 
Laadukkaiden voiteluöljyjen sekä niiden tekemiseen tarvittavien länsimaisten lisäaineiden vienti Venäjälle on loppunut jo aikaa sitten, nyt tuontia korvataan heikommilla Aasialaisilla vaihtoehdoilla sekä ryssien omalla tuotannolla osittain.

Kun tiedetään, että jo polttoaineissa ryssälässä on standardit todella paljon matalammalla eikä niitäkään saavuteta niin voiteluöljyissä ero tarpeen ja saavutettavan tason välillä on todella merkittävä. Tästähän luonnollisena seurauksena on ennenaikaisia vikaantumisia ja totaalisia hajoamisia herkissä moottoreissa sekä vaihdelaatikoissa. Se tarkoittaa, että länsikulkineet ryssälässä ovat kohta parkkipaikan koristeina mutta eivät paljon tiellä liikuskele. Varastot ja autoissa olevat öljyt ovat todennäköisesti riittäneet noin vuoden 2022 --> 2023, mutta nyt mennään kriittiselle alueelle kun öljynvaihdossa menee kuraa tilalle.

Sama koskee luonnollisesti laadukkaita hydrauliöljyjä.

Ai että tämä kuulostaa sitten hyvältä. Töissä pelataan paljon juurikin auton öljyjen kanssa, ja uudemman kaluston voimansiirtoöljyt ovat kyllä yksi ylivoimainen painajainen. Vaikkapa automaattilaatikkoöljyt, itse laatikon valmistajia ei ole montaakaan, ja heillä on aika tarkat speksit öljyille ja vaihtoväleille. Auton valmistajat sitten määrittelevät omat huoltovälinsä valmistajan speksien mukaan. Ja ne öljyt, voi jestas. Vaikka periaatteessa speksit sopii merkin XX öljyyn YY käy niin ei se välttämättä toimi. Tuloksena nykimisiä, vaihdot repiviä, jne jne. Tilalle kun laittaa valmistajan omat jossa kerrotut speksit on samat niin kaikki toimii niinkuin pitääkin.

Kohta tuolla on kallista kalustoa romurautana ja paljon.
 
Ryssillä ja Iranilla ei ole enään pääsyä korkealaatuisiin öljyteollisuuden teräslaatuihin ja siten uusien kenttien rakentaminen on jäissä. Olisikohan niin, että tuota nopeaa korroosiota tapahtuu olemassa oleville kentille ja jalostamoille samaan aikaan eikä niihinkään ole saatavilla uusia osia.


Tässä on pitkähkö pakistanilaisten tekemä artikkeli siitä miksi huolimatta matalasta hankintahinnasta ryssien Urals öljy on melkoista paskaa. Taitaa olla niin, että eurooppalaiset osasivat tehdä kannattavaa businesta Uralsilla mutta oikein kukaan muu ei siihen pysty. Kannattaa huomioida, että nyt kun menekki on heikkoa niin ryssät yrittävät puoliväkisin jalostaa tuota itse ja silloin heidän jalostamonsa kuluvat ennustettua nopeammin puhki ja sillä ei siitä huolimatta tehdä kovin massiivisesti voittoa. Joten tämä pitkä peli tulee olemaan ryssille todella kallis kun viimeinenkin lasku on lyöty piikkiin.

 
Ryssillä ja Iranilla ei ole enään pääsyä korkealaatuisiin öljyteollisuuden teräslaatuihin ja siten uusien kenttien rakentaminen on jäissä. Olisikohan niin, että tuota nopeaa korroosiota tapahtuu olemassa oleville kentille ja jalostamoille samaan aikaan eikä niihinkään ole saatavilla uusia osia.


Tässä on pitkähkö pakistanilaisten tekemä artikkeli siitä miksi huolimatta matalasta hankintahinnasta ryssien Urals öljy on melkoista paskaa. Taitaa olla niin, että eurooppalaiset osasivat tehdä kannattavaa businesta Uralsilla mutta oikein kukaan muu ei siihen pysty. Kannattaa huomioida, että nyt kun menekki on heikkoa niin ryssät yrittävät puoliväkisin jalostaa tuota itse ja silloin heidän jalostamonsa kuluvat ennustettua nopeammin puhki ja sillä ei siitä huolimatta tehdä kovin massiivisesti voittoa. Joten tämä pitkä peli tulee olemaan ryssille todella kallis kun viimeinenkin lasku on lyöty piikkiin.

Jos kahlaa vanhoja vuosikertomuksia vaikka Nesteen osalta niin 90-luvulla ryssän öljyn osuus, tai silloin IVY maiden osuus oli 25%. Tuo nousee sitten 2000 luvun alkuun mennessä jopa yli 50%. Tosin Neste puhuu "syöttöaineista" eli tuolla on mukana ne kaikki lisäaineetkin. Noita ei IVY tai ryssälä valmistanut koskaan joten puhtaan raaka-öljyn osuus on ollut julmetun korkea 2000 - 2020. Sama trendi on nähtävissä noin kaikissa ryssän läheisissä EU maissa. Käytännössä se 90-luvun 25% tarkoitti että seostettiin kevyellä ja saatiin jalostettua. Tuo yli 50% on käytännössä sitä että optimoitiin halpaan raskaaseen ryssän-öljyyn. Nesteen vuosiraporteista paljastuu hyvin että jokavuosi sai investoida rajusti jalostamoon että sen raskaan rikkipitoisen öljyn kanssa osattiin pelata. 2000 luvulta löytyy jopa mainintoja että raskaan halvan ryssänöljyn ansiosta kate on hyvä kun kaikki ei sitä halpaa ölppää pysty käyttämään.

Joten se jalostamojen konversio vei länsimaisella tekniikalla ja länsimaisella rahoituksella vuosikymmenen-pari. Onnea vain sinne paskastaniosastolle tuon saman kehitystyön tekemiseen nyt sillai kuukausissa. Koko ryssälän öljytuotannon kasvu on ollut Urals-kuraan perustuvaa. Se ainoa normaali öljy eli ESPO ei ole kasvanut vaan pysynyt volyymiltään samana. Näin investoinnin lopetus leikkaa nimenomaan vanhaa tuotantoa eli ESPO laatua. Urals on sekoitus ja nyt ne kevyimmät tuotannot katoaa ekana. Samalla se ESPO on myös se ainoa myyntikelpoinen niin näkee helposti sen että puttelilla on nyt Ongelma.

Mukaan vielä linkkejä mistä voi kaivella jos lukuintoa riittää:
https://www.neste.fi/konserni/medialle/materiaalit/vuosikertomukset
https://web.lib.aalto.fi/fi/old/yrityspalvelin/pdf/1996/fneste.pdf
https://web.lib.aalto.fi/fi/old/yrityspalvelin/pdf/1997/fneste.pdf
 
Se on kohta jätettävä hiljaiset jäähyväiset ryssien kaasulle, pitäköön tunkkinsa.

EU maat hankkivat jatkossa kaasunsa muualta vuosikymmenten mittaisilla sopimuksilla hajauttaen (Norja, USA, Qatar, Australia, Pohjois-Afrikka jne.) energian lähteet ja Nord Streamit jää meren pohjaan kuin yhden hyvin synkän aikakauden muistomerkiksi.


Myöhemmin noista Pohjois-Afrikan putkista voi tulla vedyn siirtoputkia.


Tästäpä olenkin muutaman kerran sanonut ja nyt se pudotuspeli alkaa, yksi ryssien suurimmista masuuneista menee kuukausiksi kiinni ensi keväänä ja en hirveästi laittaisi kopeekkoja sille arvalle, että tuo laitos 2024 enään uudelleen tuottaisi, tai sitten sen perässä menee useita pienempiä kiinni. Ylituotantoon ei ole muuta ratkaisua kuin tämä.


 
Viimeksi muokattu:
Eurooppalaiset yritykset ostavat edelleen metalleja Venäjältä pakotteista huolimatta. Maaliskuusta 2022 lähtien metallien tuonti EU:hun oli 13,7 miljardia euroa, raportoi Investigate Europe.
Toimittajat tutkivat Eurostatin ja Euroopan yhteisen tutkimuskeskuksen tietoja 34 raaka-aineen tuonnista, jotka EU luokittelee "kriittisiksi" ja joille ei ole määrätty sanktioita.
Suurin osa tuonnista oli tutkijoiden mukaan nikkeliä (3,77 miljardia euroa), alumiinia (3,42 miljardia), kuparia (2,61 miljardia), platinaa (1,66 miljardia), titaania (0,35 miljardia) ja kobolttia (0,05 miljardia). Toimittajat huomauttavat, että liitto tarvitsee metalleja ja muita raaka-aineita saavuttaakseen ilmastoneutraaliustavoitteet vuoteen 2050 mennessä, elektroniikan tuotannossa, ilmailu- ja puolustusteollisuudessa.
Kuten julkaisu toteaa, Venäjän suurimmat metallintuottajat ovat yhteydessä Kremliin.

 
Tästäpä olenkin muutaman kerran sanonut ja nyt se pudotuspeli alkaa, yksi ryssien suurimmista masuuneista menee kuukausiksi kiinni ensi keväänä ja en hirveästi laittaisi kopeekkoja sille arvalle, että tuo laitos 2024 enään uudelleen tuottaisi, tai sitten sen perässä menee useita pienempiä kiinni. Ylituotantoon ei ole muuta ratkaisua kuin tämä.
Tämähän on varmasti eurooppalaiselle (ja muunkin maailman) terästeollisuudelle varmasti mieluinen uutinen.

Ja kun vielä tiedetään ryssän prosessien ympäristöystävällisyys, niin tämähän on ympäristötekokin.
 
Back
Top