Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vienti Suomesta Kazakstaniin kasvoi viime vuonna 143 prosenttia.


Ei kuulemma päädy Venäjälle se tavara, vaan Keski-Aasiassa on kasvanut tarve. 🤔

 
Vienti Suomesta Kazakstaniin kasvoi viime vuonna 143 prosenttia.


Ei kuulemma päädy Venäjälle se tavara, vaan Keski-Aasiassa on kasvanut tarve. 🤔


Uskoo ken tahtoo, tuollainen kasvu ei tyhjästä tule.

Kyllä bisnesmiehet tavaran kaupaksi saa vaikka mutkan kautta.
 
Kyllä ne pakotteet ja sodan järkyttävä hinta purevat muun muassa ryssien arktisiin murtajiin, kustannukset on täysin karanneet käsistä ja samoin aikataulu kun kaikki pitäisi tehdä omin votkanhuuruisin ajatuksin, minkä johdosta koko murtajaprojektilta vähennetään rahoitusta. Taitaa käydä niin, että noista ei valmista tule koskaan, ikuisuuden kestäviä rahareikiä samaan tapaan kuin se Kuznetsov. Ehkä oikein pinnistäen ne saavat yhden prototyypin valmiiksi, jossa on sitten erinäisiä toimintaa haittaavia ominaisuuksia sen verran paljon, että on enemmän aikaa telakalla kuin töissä.

Ja kun nämä eivät toteudu niin sitä ajateltua määrää rahtiliikennettä sekä erityisesti LNG tankkereita ympärivuotisesti ei seilaakaan Jäämerellä, ei ainakaan venäläisten toivomissa lukemissa.

 
Puolalaisille valmistuu reippaasti noita LNG tankkereita, hiljattain kaksi kastettu ja 6 vielä tulossa.

Puolan kaasun käytöstä oli jo 2022 43 % LNG:ä ja nyt varmasti jo selkeästi enemmän. Ryssälästä tuleva putki taitaa joutaa koipussiin.

 
Puolalaisille valmistuu reippaasti noita LNG tankkereita, hiljattain kaksi kastettu ja 6 vielä tulossa.

Puolan kaasun käytöstä oli jo 2022 43 % LNG:ä ja nyt varmasti jo selkeästi enemmän. Ryssälästä tuleva putki taitaa joutaa koipussiin.

Puolahan on päässyt irti jo irti Ryssälän kaasuista mutta Slovakiat/ Puolat ei. Siinä on savottaa/mietittävää Eu:n herroille sitten ens talveksi.
 
Kyllä ne pakotteet ja sodan järkyttävä hinta purevat muun muassa ryssien arktisiin murtajiin, kustannukset on täysin karanneet käsistä ja samoin aikataulu kun kaikki pitäisi tehdä omin votkanhuuruisin ajatuksin, minkä johdosta koko murtajaprojektilta vähennetään rahoitusta. Taitaa käydä niin, että noista ei valmista tule koskaan, ikuisuuden kestäviä rahareikiä samaan tapaan kuin se Kuznetsov. Ehkä oikein pinnistäen ne saavat yhden prototyypin valmiiksi, jossa on sitten erinäisiä toimintaa haittaavia ominaisuuksia sen verran paljon, että on enemmän aikaa telakalla kuin töissä.

Ja kun nämä eivät toteudu niin sitä ajateltua määrää rahtiliikennettä sekä erityisesti LNG tankkereita ympärivuotisesti ei seilaakaan Jäämerellä, ei ainakaan venäläisten toivomissa lukemissa.

Salakuljetus vie resursseja ja hidastaa tavarantoimitusta. Pahin tilanne syntyy kun ei edes yritetä omaa korvaavaa tuotantoa. Näin se salakuljetuksen tuoma kerroin on pahin. Hyvä keskiverto arvaus on että kun lännessä panostu-tuotta suhde on sen 1:1,1 eli toiminnalle saadaan 10% voitto niin salakuljetuksen kanssa se homma meneekin 1:0,5 - 1:0,2. Eli kaikki on sen 2-5x kalliimpaa kuin muilla ja toimintaa pitää tukea tai hinnoitella tuote moinkertaiselle hintatasolle.

Tämän efektin voi tarkastella pitkäaikaisen laboratoriokokeen muodossa eli miten pöö-korealla menee. 1950 luvun teollisuusmahti on jäänyt aivan totaalisesti jälkeen muiden kehityksestä.
 
Uskoo ken tahtoo, tuollainen kasvu ei tyhjästä tule.

Kyllä bisnesmiehet tavaran kaupaksi saa vaikka mutkan kautta.
En väitä, että tämä selittäisi kasvua mitenkään merkittävästi, mutta pakotteet on heikentänyt osaltaan ryssän kykyä tehdä laatua. Eli ennen ryssä pystyi toimittamaan tuonne jotain, mutta nyt laadukkaan tavaran raahaminen kauempaa voi olla houkuttelevaa. Olisi mielenkiintoista nähdä kauppatilasto ryssän ja esim kazakkien välillä

Edellisellä sivulla oli juttu koronnostosta 13 --> 14 %. Nyt jo --> 15 %. Hyvin menee.


Edit. Jos tämmöinen lähde on luotettava, niin vienti Kazakstanista on kasvanut selvästi, esim. elektroniikan osalta räjähtänyt. Toiseen suuntaan kevyesti laskenut. Dollareissa laskettuna kaikki. Kun tuotu tavara kallistuu ja vienti vähenee, niin suuntahan on silloin oikea. Vauhti saisi olla pirusti kovempi

 
Viimeksi muokattu:
Siinä missä ryssien talous ja tekniikka taantuu sekä lakkaa kehittymästä, Ukraina ottaa merkittäviä askeleita kohti länsimaista yhteiskuntaa, tässä esimerkkinä yhteistyösopimus API:n kanssa sekä siirtyminen länsimaisiin polttoainestandardeihin jonkin ajan kuluessa.

 
Satokausi on ohitse ja varmaan puolet ryssälästä kohta lumen peitossa niin tämä yksi valopää mesoaa uutisissa, että kolhoosien veronkiertäjille on nyt riittävästi dieseliä tarjolla, on varmasti kun yli 90 % koneista on seis.

Se on kuitenkin silmällä pidettävä asia, jos ongelma on syvemmällä rakenteissa ja liittyy mm. jalostamojen kuntoon niin polttoainepula uusiutuu viimeistään keväällä kun jalostamojen seisokit uudestaan alkavat.

 
Musiikkia korville, USA:n ja Euroopan poistuminen ryssien alumiinin asiakaslistalta on aiheuttanut sellaisen spiraalin Länsi-Venäjällä olevien tuottajien saamiin myyntihintoihin sekä logistiikkakustannuksiin, että tuotantoa joudutaan todennäköisesti sulkemaan aika pian. Aikaisemmin Länsi-Venäjän sulattamot saivat raaka-aineet Ukrainasta ja Australiasta ja tuotteiden toimitukset menivät Eurooppaan sekä joiltain osin USA:han. Nyt raaka-aineet tulevat Kiinasta ja myös asiakkaat ovat siellä ja kaikissa maailman metalleissa hintataso Aasiassa on heikoin, ryssien kilpailukyky ei riitä alkuunkaan kiinalaisia tuottajia vastaan, joten he toimivat tappiollisesti kun on huomioitava vanhentunut teknologia, kiinalaisten myymät raaka-aineet sekä erittäin pitkät kuljetusmatkat.

Tätä jatkuu todennäköisesti niin kauan kuin Rusalin Siperian sulattamot pystyvät kantamaan noiden muiden tappioita, mutta kun eurooppalaiset asiakkaat edelleen vähenevät (alumiini ei ole pakotteiden piirissä, joten lopettavat ostot vapaaehtoisesti) niin sulattamot pitää lopulta sulkea.

Sama tilanne siis alumiinissa kuin teräksessäkin, kannattavuus on mennyt ja Kiina mielellään ostaa omalla hintatasollaan, mutta se tarkoittaa ryssille tappioita jokaisesta tonnista.

Tästä syystä niitä tullitilastoja on vähän turha tuijottaa, jos toiminta oli aikaisemmin hädintuskin kannattavaa niin nykyisellään (vienti Siperian läpi Kiinan tai Intian low price markkinoille) se ei sitä ole kuin pienellä osalla Venäjän teollisuusyrityksistä

 
Voin vain kuvitella kuinka paljon ukrainalaista autoilijaa ilahduttaa nämä uudet pa standardit. Kai seilläkin sitten sekoitellaan se 10% jotain brasilialaista tai indonesialaista etanolia joukkoon että saadaan hintaa suolattua ylöspäin? Pakkasen puolella olevassa kämpässä huoli ilimaston lämpiämisestä on varmasti myös ihan päällimmäisenä mielessä kuten snadin verolokeillakin.
 
Voin vain kuvitella kuinka paljon ukrainalaista autoilijaa ilahduttaa nämä uudet pa standardit. Kai seilläkin sitten sekoitellaan se 10% jotain brasilialaista tai indonesialaista etanolia joukkoon että saadaan hintaa suolattua ylöspäin? Pakkasen puolella olevassa kämpässä huoli ilimaston lämpiämisestä on varmasti myös ihan päällimmäisenä mielessä kuten snadin verolokeillakin.
Ei kyse ole verotuksen vuoksi suoritettavista etanoli yms. sekoituksista vaan millä tavalla polttoaineet valmistetaan ja niiden laatu varmistetaan. Ryssälässä se ei ole niin justiinsa, mutta siellä ei modernien autojen katalysaattorit, DPF:t, EGR:t jne. toimikaan tukkeutumatta tai vaurioitumatta ennenaikaisesti ja moottoreiden elinikä voi olla vain murto-osa siitä mitä se olisi normaalilla polttoaineella.

Länsimaisten standardien mukaan toimiminen voi olla hieman kalliimpaa, mutta kuluttajan kannalta aivan varmasti parempi vaihtoehto kuin ryssien systeemit, koska joku lopulta käyttää sen huonolaatuisenkin polttoaineen ja tavalliselle autoilijalla se on aivan lottoarvontaa mistä pumpusta sen tankkaa itselleen jos systeemi sallii sen valmistamisen ja myynnin. Yleensä tuotannon tehokkuus myös paranee jolloin samoista raaka-aineista saadaan jalostettua enemmän niitä tavoiteltuja bensiini ja diesel jakeita, mikä ainakin tuottajan kannalta se luo säästöpotentiaalia.

Venäjä on öljyntuottajamaa jossa polttoaineiden valmistusta pitää subventoida valtion toimesta joten se ei ole hyvä esimerkki yhtään mistään, veronmaksajathan sen subventoinninkin lopulta maksavat vaikka pumppuhinta näyttääkin halvalta, siihen päälle vielä verotuksen kautta kerättyä hintatukea 30-45 c/l niin totuus valkenee.
 
Uskoo ken tahtoo, tuollainen kasvu ei tyhjästä tule.

Kyllä bisnesmiehet tavaran kaupaksi saa vaikka mutkan kautta.
Eitule tyhjästä, ei. Noita ryssälän polkemia maita pitää tarkastella alakohtaisesti. Esimerkiksi kaivos- ja energiateollisuudessa ryssän hoitanut homman näissä alusmaissaankin samalla tyylillä kuin emäryssälässä. Eli joko olet ryssän oliargin orjana tai et tee bisnestä. Mahdollisesti myös se hengittäminen loppuu jos et muuten usko, eli normaalia mafiatouhua. Nyt sitten tuo ryssän taloudellinen vaikutusvalta on vähän pakotejumissa niin monessa maassa paikallinen teollisuus on päässyt tekemään bisnestä. Varsinkin kun ryssä ei pääse sotkeentumaan eikä sotkemaan markkinoita. Näillä aloilla nähdään isoja kosvuprosentteja.

Mutta jos katsotaan vaikka elektroniikan komponentteja niin eiköhän terve epäilys +100% kasvujen suhteen ole ihan oikeutettua. Tai ainakin omalta osalta on aika vaikeaa uskoa että joku Kazastan alkaisi yhtäkkiä väsäämään sateliittipaikannuksen laitteita tms. valtavilla voluumeilla.

Vaaralliseksi tuo tilanne tulee juurikin siitä että osa teollisuuden buumista on totta niin sen taakse saa jemmattua sitten rehellistä bulvaanitoimintaa ryssälään. Kun joku EU viskaali selvittää vaikkapa sataa firmaa ja ekat viisi on kaikki oikeita niin siinä jää helposti löytymättä ne 30 ryssän bulvaania samalta listalta.
 
Gerashchenko ryssälän koronnostosta ja talousvaikutuksista

Yesterday's decision by the Bank of Russia to raise the key interest rate by 2% at once (up to 15%) becomes not an economic but a political action.​
The consequences of the rate increase could be crushing for the Russian economy.​
Before it was increased, Russian banks have almost completely stopped givinf out credits, including to the authorities. Further credit market compression due to tightening conditions will not only reduce the volume of credits but will actually create barrier conditions for all companies and individuals who do not qualify for preferential products. For companies, this will sharply reduce their opportunities to expand activities and stop investment programs in certain sectors.​
It seems that by raising the interest rate the Central Bank is playing a certain ambiguous political game. Its result, in addition to unobvious internal political benefits for the Bank of Russia's management, will be negative consequences for the economy of the whole country and its citizens.​
The money will be directed to solve the "main task": to the defense industry, which does not produce consumer goods and does not export its products.​
Accordingly, money is withdrawn from everywhere and thrown into this "black hole", which additionally depresses production.​
At the same time, salaries of the military are raised significantly, plus there are considerable payments for the wounded and dead (earlier there were reports of 1 million wounded and 300,000 killed). And this is also the money that does not produce anything, it is not tied to the production of any products.​
The result is that all consumer industries are facing shortages of products, and prices are rising. Chicken meat and chicken eggs " skyrocketed" in price significantly above the official inflation rate. And there is more money in the hands of the population due to these helicopter payments.​
Obviously, there are imbalances, deficits, and unsecured money demand everywhere in Russia. All this destroys the economy.​
Increasing the rate is an attempt to smother the negative processes. But it raises a legitimate question: and then what? The initial problems remain, and the Central Bank cannot influence them at all.​
 
Mielenkiintoinen uutinen Reutersilla Venäjän ja Kiinan kaasuputkihankkeesta ja luvut kyllä viittaavat siihen suuntaan, että hanketta ei toteuteta koska se ei ole taloudellisesti houkutteleva kummallekaan. Ryssille ei jää yhtään voittoa sen jälkeen kun kaasu on myyty halvalla kiinalaisille ja siirtokustannukset katettu.

Eli Euroopan myynnin menetystä ei tulla koskaan korvaamaan.

Tässä uutisen mehevin kohta.

Dmitry Kondratov from the Economics Institute at the Russian Academy of Science, said the project is also undermined by extra costs related to the need to transport gas across China to end-users once the gas reaches China.

"Transportation costs for the Chinese side... will be approximately $270 per 1,000 cubic metres, therefore, if the Russian side does not provide price discounts, then the prospects for the construction of this gas pipeline until 2030 remain quite pessimistic," he wrote in a note this month.

"This fact will require CNPC to build on its own all the necessary gas transportation infrastructure in China," Kondratov wrote.

Sergey Vakulenko, non-resident fellow at the Carnegie Endowment for International Peace, said the project might "leave Gazprom in the red after transportation costs".

"It will also make Gazprom dangerously dependent on one buyer, which will be able to not only dictate the terms of the contract, but also demand changes to those terms in future," Vakulenko, who has experience of working for Gazprom companies, wrote in a note in June.

Kun kustannukset siirrosta ovat noin korkeat Kiinan puolella niin ei ne ole juurikaan sen halvemmat ryssien puolella, samaa tavaraa samalla tekniikalla siinä siirretään, joskin Kiinan puolella verkoston pitää tihentyä, Venäjän puolella riittää yksi putki, mutta putken pituus on todella massiivinen. Tarkoittaa siis, että ryssillä on kolme vaihtoehtoa: 1. sulkea kenttiä joiden kaasua eivät kykene siirtämään Kiinaan, 2. rakentaa raskaasti tappiollinen kaasuputki ja olla vielä enemmän riippuvainen Kiinan armosta maksaa jotain ja 3. yrittää saada enemmän muutettua LNG:ksi, mutta koska se vaatii länsimaista tekniikkaa ja jäänmurtajia niin ei ole tapahtumassa tällä vuosikymmenellä.

 
Ryssälä on menossa kohti sitä tavoitetta eli Neuvostoliittoa, kohta lihaakaan ei näe kuin televisiossa ja ruokaa ostetaan korteilla. Tietenkin tasa-arvoisemmilla on sitten kaikkea, mutta tavallisella kansalaisella ei ole. Uutisessa mainitaan, että kanan lihasta on alkanut olemaan puutetta ja hinta on kesästä lähtien ollut jatkuvasti nousussa.

 
Back
Top