Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Intia on Venäjän merkittävin merikuljetteisen öljyn ostaja, mutta mielenkiintoisesti volyymit ovat laskussa.


Kertonee, että Intia ei saa haluamaansa alennusta ja/tai tekniset ongelmat ryssien happaman öljyn kanssa aiheuttavat haasteita jos suhteellinen osuus kasvaa liian suureksi eli haitat ylittävät hyödyt.

Toinen mielenkiintoinen uutinen liittyen marraskuun polttoainetoimituksiin on tuo suhde, että Itämeren satamista lähtee valtaosa ja Mustalta mereltä ei juuri ollenkaan. Eli etelässä ryssien jalostamot tekevät aikalailla oman kulutuksen mukaan tuotantoa, pohjoisessa jää myytävääkin. Tässä on vain se jännä juttu, että kun asiakkaat dieselille ovat Aasiassa, marginaalit ovat olemattomat, niin kun katsoo karttapalloa niin ei juuri voisi olla pidempi matka kuljettaa Itämeren itäosista se diesel jonnekin Aasiaan ja ajaa tankkeri samaa reittiä tyhjänä takaisin. Jonnekin Brasiliaan on myös matkaa ihan kohtuullisesti. Afrikka olisi lähempänä, mutta maksukykyä ei ole sitäkään vertaa, muuten lastit menisivät sinne mutta vain pieni osa menee.



EUn kahdestoista pakotepaketti on valmistelussa, mutta vaatinee Slovakian ja Unkarin saamisen ruotuun ennen läpimenoaan.

 
Ryssien öljynsiirtomaksut missä tahansa ovat jyrkästi nousussa. Hauskinta tässä on, että myös Valko-Venäjä haluaa osille ja on aikeissa nostaa maksuja vaikka ryssäministeri onkin asiasta eri mieltä.

Ukrainan nostot on kyllä melkoisia kun katsoo kuin pitkästi putkea siellä kulkee, alkaa olemaan aivan sama ryssien kannalta toimittaako vai ei koska kaikki muut käärivät ne voitot välistä.

 
Verkkouutisissa "Venäjä-tuntijan ja Turun yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan professorin Kari Liuhdon" ajatuksia ryssälän kiinasuhteista ja -riippuvuudesta.

Mielenkiintoisimmat:

Venäjä saa joka päivä vientituloja yli 1 000 miljoonaa euroa.​
Nyt Kiinan osuus Venäjän viennistä on liki puolet, kun vuonna 2013 sen osuus oli vain seitsemän prosenttia. EU:n ja Yhdysvaltojen osuus Venäjän viennistä on pudonnut 10 prosenttiin, kun kymmenen vuotta sitten osuus oli 55 prosenttia,​
Liuhto ennakoi, että Venäjän rahat riittävät laajamittaiseen sodankäyntiin Ukrainassa ainakin ensi vuoden marraskuuhun.​
Kiinan talous on kymmenen kertaa Venäjän taloutta suurempi, ja ensi vuoden kasvuvauhdilla Kiinan bruttokansantuote on kasvanut kolmessa vuodessa Venäjän bruttokansantuotteen verran. Suurvallan ja Venäjän välille syntyy epäsymmetrinen yhteistyö, ja ennen pitkää Venäjästä tulee Kiinan vasallivaltio. Tämä tulee olemaan Putinin perintö Venäjälle, josta edes Putinin seuraaja ei pääse ongelmitta irti, Liuhto ennakoi.​
Venäjän tuontivirratkin ovat siirtyneet itään, Kiinaan, Intiaan ja Keski-Aasiaan. Vuonna 2013 Yhdysvaltojen ja EU:n osuus oli liki puolet Venäjän tuonnista, mutta nyt osuus on noin 15 prosenttia. Samassa ajassa Kiinan osuus on Liuhdon mukaan noussut 20 prosentista yli 50 prosenttiin.​
Olemme EU:ssa onnistuneet tekemään suurin piirtein toimivat sanktiot, mutta emme ole saaneet niitä toimimaan täysin, ja vaikka ne toimisivat, se ei riittäisi hyydyttämään Venäjän taloutta. Sanktioilla on kuitenkin onnistuttu hidastamaan sotatoimia, Liuhto arvioi.​
Venäjän talous kasvaa tänä vuonna kaksi prosenttia ja ensi vuonna yhden prosentin.​
– Arvatenkin ulkomaista rahaa tulee vähemmän, mutta Venäjän investointitoiminta ei ole romahtanut. Investoinnit maan sisällä ovat kasvaneet tänä ja viime vuonna keskimäärin kuusi prosenttia, Liuhto kertoo.​
Ulkomaisia investointeja tulee Venäjälle Aasian lisäksi etenkin Lähi-idästä, esimerkiksi Qatarista.​
Venäjän siirtyminen sotatalouteen merkitsee sitä, että talouden rakenne muuttuu, tuotteiden laatu kärsii ja hinta nousee.​
–Viimeistään ensi vuosikymmenen aikana Venäjän talousongelmat aiheuttavat yhteiskunnallista painetta, Liuhto arvioi.​
Jotkut myös hyötyvät sodasta: etenkin kemianteollisuudessa toimivat oligarkit ovat rikastuneet räjähdysaineiden kysynnän kasvun myötä. Liuhto uskoo, että Putinin valtakauden jälkeen tapahtuu oligarkkien omaisuuden uusjako, mutta itse järjestelmä ei muutu.​
 
Kiinan talous on kymmenen kertaa Venäjän taloutta suurempi, ja ensi vuoden kasvuvauhdilla Kiinan bruttokansantuote on kasvanut kolmessa vuodessa Venäjän bruttokansantuotteen verran. Suurvallan ja Venäjän välille syntyy epäsymmetrinen yhteistyö, ja ennen pitkää Venäjästä tulee Kiinan vasallivaltio. Tämä tulee olemaan Putinin perintö Venäjälle, josta edes Putinin seuraaja ei pääse ongelmitta irti, Liuhto ennakoi.
Putin sitten teki venäjästä aasialaisen valtion. Aasia tulee rajoillemme ??
 
Ryssälässä on suunniteltu sähköautojen massamaista vyöryä Moskovan teille, mutta eihän siitä ole mitään tullut.
Pikanttina yksityiskohtana tuo Mossen tehtaan tuotantomäärä eli 2000 autoa seitsemässä kuukaudessa, se on kyllä säälittävän ja naurettavan välimaastossa. Tuo vieläpä ennen kuin pakotteet on laitettu myös ko. valmistajalle. Alle kymmenen autoa päivässä on rullannut ulos tehtaalta, se on sellaista artesaanimeininkiä. Moskovassa menee päivittäin enemmän autoja lunastuskuntoon eli tuosta ei ole mitään apuja lyhyellä eikä varsinkaan pitkällä aikavälillä.

Vertailun vuoksi Volkswagenin Wolfsburgin tehdas on parhaimmillaan työntänyt päivässä enemmän autoja markkinoille kuin tuo Mossen käsityöläispaja seitsemässä kuukaudessa.

Tuo on ryssälän teollisuuden kuva, nyt kun sieltä tulee uutisia, että uusia halleja rakennetaan aseiden ja sotatarviketuotannon valmistukseen niin miksi tilanne olisi niiden suhteen yhtään paremmin, todennäköisesti hallit ovat tyhjiä ilman tuotantolaitteita tai niitä käytetään miten kuten osataan pienien sarjojen tekemiseen. Aika näyttää miten heille käy, mutta ilmakuvassa näkyvä halli ei vielä takaa yhtään mitään valmistuksen ylöspäin skaalauksesta.

 
Tekee hyvää ryssän maineelle asekauppiaana.

On siinä myyntijantterilla jatkossa uskottavuus koetuksella, kun asejärjestelmää kaupatessaan joutuu vakuuttelemaan että ei ihan varppina tulla myöhemmin mankumaan kriittisimpiä komponentteja takaisin omaan käyttöön ja jos ette anna niin uhkaillaan, että lopetetaan sen asejärjestelmän tukeminen. Ei olla ikinä semmosta tehty eikä tietenkään sitä taas tehdä. Ryssät...
Tekee hyvää myös niiden maineelle sotamateriaaliteollisuuden suurvaltana: "Me kun pannaan linja pyöriin niin Armataa ja ilmaherruuslaitetta tulee linjan päästä niin että koko maailma selätetään." Ja mää että, "millaisen huvijahdin meinasit tällä kertaa tilata?" Ryssät...
Tosin tällä alustalla ei taida enää paljoa Russia Stronk harhaluuloja ollakaan.
Maailman toiseksi vahvin my ass.

Edit: Ryssän tehdastuotantoon liittyvä kasku päivän vitseissä. Ei viitti tätäkin ketjua floodata OT:lla.
 
Viimeksi muokattu:
On siinä myyntijantterilla jatkossa uskottavuus koetuksella, kun asejärjestelmää kaupatessaan joutuu vakuuttelemaan että ei ihan varppina tulla myöhemmin mankumaan kriittisimpiä komponentteja takaisin omaan käyttöön ja jos ette anna niin uhkaillaan, että lopetetaan sen asejärjestelmän tukeminen. Ei olla ikinä semmosta tehty eikä tietenkään sitä taas tehdä. Ryssät...
Tekee hyvää myös niiden maineelle sotamateriaaliteollisuuden suurvaltana: "Me kun pannaan linja pyöriin niin Armataa ja ilmaherruuslaitetta tulee linjan päästä niin että koko maailma selätetään." Ja mää että, "millaisen huvijahdin meinasit tällä kertaa tilata?" Ryssät...
Tosin tällä alustalla ei taida enää paljoa Russia Stronk harhaluuloja ollakaan.
Maailman toiseksi vahvin my ass.

Ryssä on aina osannut tuon leuhkimisen ja pröystäilyn (lue: kusettamisen). Nikita Hruštšov jo 50-60 -lukujen taitteessa mahtaili mitenkä strategisia ydinohjuksia tulee liukuhihnalla. Pelottelivat jopa jenkeiltä kakat pöksyyn. Vaikka tosiasiassa USA:n johtoasema strategisten ydinaseiden määrässä ja laadussa oli aivan selkeä. Neukut saivat amerikkalaiset kiinni vasta 60-luvun lopulla.
 
Jos tilanne olisi, että Suomessa vielä Tavja, Paavo ja Erkki, suomi ei Natossa ja YYA-soppari....nyt vietäs Suhoit takas ryssälään....
Eiihh. Migit sinne vietäs.
Ja aattele minkälainen vänkäys ja jaanaaminen, kun tuli ne vanhentuneet vaunut stenattua silloin Armata tilauksen jälkeen. Sais puna-erkki selittää
 
Back
Top