Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Uutinen alla ei ole sinänsä ajankohtainen, mutta sisältää muutaman tärkeän tiedonjyväsen nyt kun noita ryssälän jalostamoita on erinäisistä syistä mennyt epäkuntoon.

Ensinnäkin tuollaisen tislauskolonnin vaihto (100000 bpd) maksoi 2020 rahassa ehkä 500 miljoonaa dollaria. Siis aivan helvetisti rahaa. Nyt ryssillä menee noita pari per viikko droonien iskuissa ja ne pitäisi saada bulvaanien kautta hommattua sekä kiireellä ja jostain vielä pimeää osaavaa työvoimaa. Ei ole miljardista kaukana hinta per kappale ja siihen öljytulojen menetys päälle. Kyllä Ukraina iskee halvoilla drooneillaan Kremlin lompsaan niin että sattuu.

Toisekseen artikkeli kertoo korroosio-ongelmasta joka on enemmän tai vähemmän väistämätöntä ja vaikeasti ennustettavaa ja sitä pahempi mitä happamampia raaka-öljyjä käytetään.

Kello siis tikittää melkeinpä kaikkien Venäjän jalostamojen osalta eikä apuja ole luvassa, jutussa myös lukee että ensimmäisenä on tingittävä kerosiinin valmistamisesta. Venäjän siviili- ja sotilasilmailulla ei näytä kovin valoisalta tässäkään suhteessa.

 
Kello siis tikittää melkeinpä kaikkien Venäjän jalostamojen osalta eikä apuja ole luvassa, jutussa myös lukee että ensimmäisenä on tingittävä kerosiinin valmistamisesta. Venäjän siviili- ja sotilasilmailulla ei näytä kovin valoisalta tässäkään suhteessa.
Homma on sikäli tasapainossa ja synkroonissa, koska myös koneiden varaosat loppuvat.
 
Nyt on sitten ryssillä pää silmukassa ja se on vain nykäisyä vaille valmis.

Jo aiemmin on nähty, että Kiinan ja Venäjän sopimukset energiassa ovat edullisia vain Kiinalle. Nyt Intia haluaa samalle apajalle tietäen, että Venäjä on pakkoraossa koska se ei saa tuotettaan muille markkinoille uppoamaan ja viimeiset iskut sen omiin jalostamoihin vähentävät ryssälän kykyä jalostaa raakaöljyjä tuotteiksi saakka, joten se pakottaa etsimään sille markkinat jostakin. Varastoja ei paljon ole ja kelluvia varastojakin eli tankkereita on jo kymmeniä täydessä lastissa viikkoja ja kuukausia odottamassa määränpäätä.
Eikä ryssät halua sulkeakaan öljykenttiä koska jos sen tekevät niin ne eivät enää omin rahoin aukene.

Sopimuksen myötä siis keskimääräinen barrelihinta menee pohjiin, kuljetukset pitää aina viedä Intiaan saakka sovitulta osin ja sopimusklausuulit kirjataan kyllä aivan varmasti Intialle edullisiksi, muutenhan sen ei tarvitse tehdä mitään muutosta nykyiseen.

Vittumainen tilanne, mutta mitäs läksivät.

 
Kun ryssien energiatoimituksiin ei voi luottaa niin vapaa maailma järjestää energiansaantinsa sitten ilman Venäjää.

Yli triljoona dollaria on menossa öljyn ja kaasuntuotantoinvestointeihin, mikä takaa matalahkot hinnat vaikka OPEC kuinka perseilee kartellikikkailulla ja sen, että pakotteet Venäjän suuntaan voidaan pitää voimassa vaikka kuinka pitkään.

Ja varmasti Putler saa lisää kavereita OPEC tapaamisessa kun kaikki muut huomaavat, että maksavat laskun tuosta yhden sotakääpiön hulluudesta joutumalla vapaaehtoisiin tuotantoleikkauksiin sekä kestämään matalan hintatason mahdollisesti sinne saakka, että korvaavat energialähteet isossa mittakaavassa korvaavat öljyn ja kaasun.

Lisäksi huvittaa kun ilmastohihhulit saavat hyppiä vaikka tasajalkaa niin tämä silti tapahtuu.

 
FSB ratsasi Venäjän lentoliikenteestä vastaavan viraston jonka väitetään luvattomasti hyväksyneen lentokoneiden viennin ulkomaille. Väitetysti kolme Mi-8 helikopteria päätyi Ukrainaan.

The FSB conducted searches in the Federal Air Transport Agency due to the illegal export of 59 aircraft abroad​

The FSB opened a criminal case of negligence against several employees of the Federal Air Transport Agency, who, after the start of the SVO, illegally removed almost 60 planes and helicopters from Russian jurisdiction, Izvestia learned.

Some of these aircraft ended up in unfriendly countries and began to be used to provide Western assistance to Ukraine . Two sources close to law enforcement agencies told Izvestia about this, and it was confirmed by an interlocutor at the Ministry of Transport.

In particular, according to these reports, three Mi-8 helicopters took part in air defense on the enemy side, and Il-76 aircraft flew with their transponders turned off. The practice of disabling transponders makes it possible to hide information about the routes along which the aircraft transports cargo.

As part of this case, searches were carried out at the central office of the Federal Air Transport Agency on Leningradsky Prospekt in Moscow on February 7. They were carried out, as Izvestia sources explained, by employees of the FSB and the Ministry of Internal Affairs in the offices of two agency officials: acting Head of the Flight Safety Inspection Department Kristina Byvalina and Deputy Head of the Department of State Registration of Civil Aircraft, Rights and Transactions with Them Petr Kozyrev.

During the searches, objects and documents were seized confirming the illegality of the actions of employees of the Federal Air Transport Agency and other as yet unidentified persons to deregister aircraft, one of the interlocutors clarified.

A criminal case under the article on negligence (Part 1 of Article 293 of the Criminal Code of the Russian Federation) was initiated against Pyotr Kozyrev, Kristina Byvalina and her former deputy Anna Zhiltsova, who was fired from the agency in June 2023 after an anti-war poster was found at her workplace , say two interlocutors close to law enforcement agencies.

One of the sources added that a criminal case was also opened against Kristina Byvalina for abuse of office (Part 2 of Article 286 of the Criminal Code of the Russian Federation).
https://iz.ru/1648542/2024-02-12/fs...-iz-za-nezakonnogo-vyvoza-za-rubezh-59-bortov
 

Kohti täydellistä vaihdantataloutta🤣🍌

"Venäjän viranomaiset ovat nyt lyömässä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja ratkaisemassa sekä banaaneja että Intian kauppaa koskevat ongelmansa alkamalla ostaa banaaneja Intiasta. Rosselkhoznadzor tiedotti 6. helmikuuta, että ensimmäinen banaanierä Intiasta Venäjälle on lähtenyt. Virasto korosti, että päätös Venäjän markkinoiden avaamisesta Intian banaaneille tehtiin pitkien neuvottelujen tuloksena, ja että tuontivolyymit kasvavat."
Menee parhaiden neukkuperinteiden mukaan bilateraalisena-, eli clearing -kauppana. Neukkulassa tosin tehtiin viisivuotissuunnitelmia, jotka myös pyrittiin toteuttamaan. Perillisellään mennään sitten näköjään ihan fiilispohjalta, mulkku sepaluksesta pilkottaen - silleen rennosti päin helvettiä.
 
Surullista tarinaa, ahneudesta ja valehtelusta.

Tikkurilan vastine
TIKKURILAN Suomen-toimitusjohtaja Vainikka tyrmää selvityksen disinformaatioksi. Hänen mielestään suomalaismedia nielee sen turhan hanakasti.

Insiderin raportoima pakotteiden vastainen silikonin vienti Venäjälle tapahtui Vainikan mukaan jo heinäkuussa 2022, eikä elokuussa, jolloin EU-pakotteet hänen mukaansa astuivat voimaan.

”Tikkurila on toiminut koko ajan tarkasti pakotteita noudattaen”, Vainikka sanoo.

Muilta osin tapauksissa on Vainikan mukaan kyse siitä, että Tikkurilan Venäjän-tytäryhtiö on toiminut omin päin ja piittaamatta Suomen tai USA:n päästä annetuista kielloista.

Esimerkiksi uusien maalilinjastojen hankkimiseen Venäjän-tytäryhtiön pitäisi kysyä lupaa, mutta Suomeen asti ei ole tullut tietoa, onko näin tehty. Mikäli olisikin, asia ei olisi edennyt, koska voimassa olevat EU-pakotteet estävät Vainikkalan mukaan EU-kansalaisia toimimasta venäläisten yritysten johdossa.

Sen vuoksi hän katsoo, ettei voi vaikuttaa Tikkurilan venäläiseen tytäryhtiöön. Lisäksi hän kertoo, että Tikkurilan emoyhtiö PPG on kieltänyt venäläistä tytäryhtiötä enää käyttämästä Tikkurilan brändiä tai valmistusmenetelmiä, mutta näille kielloille on viitattu Venäjällä kintaalla.

Venäläisen tytäryhtiön jatkunut Tikkurila-liikemerkin käyttö on Vainikan selityksen perusteella se syy, miksi Tikkurilan logo ja osastot olivat niin näkyvästi esillä vielä esimerkiksi Venäjän suurimmassa sisustustapahtumassa City Build Russiassa ainakin viime syyskuussa, samoin kuin Moskovan sisustus- ja designviikolla lokakuussa. Lisäksi Tikkurilan logo on ollut näyttävästi esillä mainoskampanjassa yhdessä EU:n, USA:n ja Britannian sanktioiman Tinkoff-pankin kanssa. Myös tämän mainosyhteistyön kaivoi esille The Insider.
 
Tässäpä uutispari joka kertoo kuinka takapajuinen ajatusmaailma ryssälässä on talouden suhteen ja kaivavat vain omaa kuoppaansa syvemmäksi takertumalla aloihin, joilla ei ole tulevaisuutta.

Ne haluavat lisätä raidekuljetuskapasiteettia Siperian läpi itään eli Aasiaan ja päätuotteina olisi hiili - ja öljy, jotka molemmat ovat tuotteita joiden kannattavuus ei kestä junakuljetusta, saatikka varsin pitkää kuljetusmatkaa. Ja kaiken huipuksi tuo Siperian rata kuluu jo nyt nopeammin kuin sitä ylläpidetään ja silti Putler vaatii sinne lisää tonnistoa, täysin idioottimaista mutta sopii ryssille. Todennäköisesti ei tule tapahtumaan ainakaan ryssien oman rahoituksen turvin ja aikataulu on täysin epärealistinen. Toki koko hanke henkii sitä epätoivoa mikä pakotteista on seurannut, että Venäjä ei enää tienaa lähellekään mitä se syö.


Samaan aikaan tässä uutisessa mainitaan se mitä olen jo kuukausia sanonut, hiilibisneksestä hävisi kannattavuus sillä hetkellä kun länsi lopetti ostamasta. Matalan marginaalin tuote ei kata kustannuksia Aasiaan millään reitillä.


Tuo mainittu Tamanin satama on siinä Kertsin sillan kupeessa ja se on periaatteessa lyhyin reittiyhdistelmä rautatie+merikuljetus markkinoille, jotka edelleen ryssien hiiltä ostavat ja mikäli se ei ole kannattava niin se automaattisesti tarkoittaa, ettei ole mikään muukaan reitti.

Nautin tästä.
 
Tikkurilan vastine

Odotamme, että Tikkurila katsoo ryssän omaisuutensa varastetun (kerta eivät enää toimi emoyhtiön ohjeiden mukaan) ja kirjaa sen pois omistuksistaan. Sitten alan uskoa tarinaa.

Tehtailla on toivottavasti varmistukset, jotka estävät niiden jatkokäytön ilman merkittäviä muutoksia. Jos ei ole, on asiaa syytä pahoitella.
 
Odotamme, että Tikkurila katsoo ryssän omaisuutensa varastetun (kerta eivät enää toimi emoyhtiön ohjeiden mukaan) ja kirjaa sen pois omistuksistaan. Sitten alan uskoa tarinaa.

Tehtailla on toivottavasti varmistukset, jotka estävät niiden jatkokäytön ilman merkittäviä muutoksia. Jos ei ole, on asiaa syytä pahoitella.
Eiköhän tämä asia ole mennyt perinteikkäästi. Tikkurila hankkinut aikoinaan venäjän markkinat tuntevan tyypin/ryhmän hoitamaan bisnesten laajentamisen itään. No tälläinen henkilö tai henkilöt täytyy olla ryssämielisiä kun bisnestä aletaan tuonne tunkemaan. Kaverit tietysti pelaa luottamuksen kuntoon joten kun paska osui tuulettimeen niin ollaan toivotaan-toivotaan tilassa eikä saada toimia aikaiseksi. Seuraavaksi huomataan että ryssän-vatnikiksi paljastuvat hoiti homman kotiin ja on myöhäistä tehdä mitään koska muuten tulee iso alaskirjaus. Jenkkiläiselle rahoitusvetoiselle kasvuyritykselle se alaskirjaus on myrkkyä.

Tarina on ihan sama aika monen muun suomalaisen firman kanssa, eli vatnikki pääsi remmiin ja sitten vatuloidaan. Fazer lienee hyvä, vastaava esimerkki kun vähän viilliintynyttä tytäryhtiötä ei saada kuriin. Tai ei haluta saada kuriin.
 
Tässäpä uutispari joka kertoo kuinka takapajuinen ajatusmaailma ryssälässä on talouden suhteen ja kaivavat vain omaa kuoppaansa syvemmäksi takertumalla aloihin, joilla ei ole tulevaisuutta.

Ne haluavat lisätä raidekuljetuskapasiteettia Siperian läpi itään eli Aasiaan ja päätuotteina olisi hiili - ja öljy, jotka molemmat ovat tuotteita joiden kannattavuus ei kestä junakuljetusta, saatikka varsin pitkää kuljetusmatkaa. Ja kaiken huipuksi tuo Siperian rata kuluu jo nyt nopeammin kuin sitä ylläpidetään ja silti Putler vaatii sinne lisää tonnistoa, täysin idioottimaista mutta sopii ryssille. Todennäköisesti ei tule tapahtumaan ainakaan ryssien oman rahoituksen turvin ja aikataulu on täysin epärealistinen. Toki koko hanke henkii sitä epätoivoa mikä pakotteista on seurannut, että Venäjä ei enää tienaa lähellekään mitä se syö.


Samaan aikaan tässä uutisessa mainitaan se mitä olen jo kuukausia sanonut, hiilibisneksestä hävisi kannattavuus sillä hetkellä kun länsi lopetti ostamasta. Matalan marginaalin tuote ei kata kustannuksia Aasiaan millään reitillä.


Tuo mainittu Tamanin satama on siinä Kertsin sillan kupeessa ja se on periaatteessa lyhyin reittiyhdistelmä rautatie+merikuljetus markkinoille, jotka edelleen ryssien hiiltä ostavat ja mikäli se ei ole kannattava niin se automaattisesti tarkoittaa, ettei ole mikään muukaan reitti.

Nautin tästä.
Neuvostoliitto aikoinaan ratkaisi tämän ihan vastaan kaikenkattavan kannattavuusongelman sulkemalla markkinat kokonaan. Eli keskityttiin puuhastelemaan keskenään itä-blokin sisällä ja muualta ei myyty/ostettu mitään. Näin tuotteelle muodostui sisämarkkinoilla hinta jolla homma toimi.

Kaikki varmasti keksii nyt heti miksi tämä ei lilliputtelin ryssällässä toimi, omavaraisuus kun on ollut tuntematon käsite. Kaikkea sai hiilivetyrahoilla niin ei tarvinnut tehdä itse.
 
Näin se omaisuuden uusjako ryssälässä alkaa. Et toimita tsaarille niin huomaat rikkoneesi muutamaa lakipykälää ja valtio vie yritykset ja antaa ne jonkun muun hoidettavaksi.

 
Back
Top