Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Vientipakotteiden asettamisen jälkeen Idän Liikenteenvälitys on toimittanut yhteensä 149 kuorma-autoa Venäjälle, kertovat tullitiedot.
Idän Liikenteenvälityksen Venäjälle toimittamasta maantiekalustosta ylivoimaisesti suurin osa on mennyt Liverpool-nimiselle yhtiölle. Sille päätyneiden toimitusten arvo on yhteensä lähes 19 miljoonaa euroa.
Suomalaisyhtiön toimittamat autot ja vaunut on Liverpoolille myynyt joko Kazakstanissa tai Turkissa toimiva yhtiö. Muodollisesti kyse on siis ollut näiden maiden ja Venäjän välisestä kaupasta.
Tullin mukaan Suomesta vietiin vuosina 2002–2022 yhteensä vain kuusi kuorma-autoa Kazakstaniin ja Kirgisiaan. Viime vuonna näihin maihin vietiin marraskuun loppuun mennessä 198 kuorma-autoa.
Risto Riihimäki, sinut saadaan vielä
 
Näin se omaisuuden uusjako ryssälässä alkaa. Et toimita tsaarille niin huomaat rikkoneesi muutamaa lakipykälää ja valtio vie yritykset ja antaa ne jonkun muun hoidettavaksi.

Kommersant on seurannut tätä tapausta. Yli 30 vuotta sitten tapahtunut yksityistäminen tapahtui muka laittomasti! Aika kauan odottivat ennen kuin toimivat.
Samoin hiertää se että yritykset olivat joutuneet epäystävällisten valtioiden residenttien haltuun.
 

Risto Riihimäki, sinut saadaan vielä
"Viime marraskuussa Yle kertoi Idän Liikennevälityksen hallussa olleita kuorma-autoja ja puoliperävaunuja päätyneen Venäjälle yhteensä satojen tuhansien eurojen arvosta. Toimitusjohtaja Risto Riihimäki sanoi tuolloin, ettei autoja ole viety Venäjälle, ja että yhtiö noudattaa pakotteita. Sen sijaan Kazakstaniin ja Kirgisiaan autoja oli hänen mukaansa mennyt.

SK:n saamien tietojen mukaan yhtiön hallussa olleita autoja näyttäisi päätyneen Venäjälle moninkertaisesti enemmän kuin aiemmin on tiedetty.

Riihimäki ei halunnut antaa aiheesta haastattelua puhelimessa. SK lähetti hänen pyynnöstään kysymykset sähköpostitse, mutta ei saanut niihin vastauksia."
 
Tässä aiempi 2014 HS juttu "Lappeenrantalainen yrittäjä Risto Riihimäki vie Suomesta rahtina Venäjälle metsänhoitokoneita ja kuormatraktoreita."
 
Maa joka elää 100% viennillä ja tuonnilla päätyy suurimpien kauppakumppaniensa pakotelistoille. Mikä tässä voisi mennä mantran "ei vaikuta mihinkään" mukaan. Jep, salakuljetus ja bulvaanikauppa aiheuttaa vuotoa mutta yritäppä ruokkia sillä Italian kokoinen talous. Jep, ei tule mitään. Pelkkä USA:n pakoteraippa jolla pistetään järjestään jokainen kieltoja rikkova bulvaani ulos länsimaisesta pankkimaailmasta tuhoaa ryssän tuonnin suurimmilta osiltaan. Vaikutus on hidas, eli menee se pari vuotta että ne kivuliaat tuomiot näyttää esimerkkiään mutta kyllä se pelotevaikutus alkaa nyt näkyä. Se on ihan sama onko vatnikki miten lilliputtelimielinen vai mutta kyllä ne haluaa lännen habatuksessa elää. Pakotepakolaisena ruskimirrissä ei ole ilahduttava tulevaisuudenkuva.

Venäjän tuonti ulkomailta oli 21% taloudesta ja tästä EU+USA oli 40% 2020. Tästä on hyvä miettiä mitä tapahtuu kun tuo katosi vuodessa pois. Edes Kiinalaiset ei voi viedä mitä haluaa koska merkittävä osa, kuten nuo merimoottorit ovat länsimaisten yhtiöiden lisensseillä tehtyjä. Muutenkin Kiina ainoana hiilivetyjen ostajana ja teknologian myyjänä kuulostaa jo lähtökohtaisesti aika talousitsemurhatempaukselle.

Noin ennakkotietojen mukaan ryssän hyvinvointirahastojen ligvidit osat paloi 2023 ja nyt mennään keskuspankin valuutta/kultavarannoilla. Veikkaan hankaluuksia biliteraalikauppaan kun kullan tilalle tulee vaihtovälineeksi vaikka Pietari-Moskova junarataa tai urheiluhallia Vladivostokista. Myös vähän palanut öljyjalostamo voi olla hankala kaupattava näissä olosuhteissa.
 
Iskut jalostamoihin näkyvät jo vientidatassa, jalosteiden vienti sakkaa reippaasti ja raakaöljyä on ennusteiden mukaan lähdössä helmikuussa liikkeelle paljon Opecille luvattua enemmän, koska varastokapasiteettia ei ole. Toisaalta tulee uutisia, että laivat eivät mene satamiin kun hinta olisi ostajien mielestä liian kallis joten ryssät täyttävät tankkereitaan ja sillekin tulee jossain vaiheessa loppu eteen kun jokainen kiulu on täynnä.

Ukraina voisi vielä pari jalostamoa tuolta syvemmältä ryssälää käräyttää niin eiköhän ala vatnikilla pumppuhinnat kivistämään kevättä kohti mentäessä.

Täydet tuotevarastot ovat toki myös oiva kohde saada näyttävästi vaikutusta.


EU:n mukaan ensivuodesta eteenpäin ei tarvita sen jäsenmaissa ollenkaan ryssien putkikaasua. Hyvä sanoa asia ääneen vaikkakin päätös lopulta on Ukrainalla, jos se ei laita nimeään uuteen sopimukseen niin sen jälkeen uudenvuodenaattona menee venttiilit kiinni ja soronoo. Ei auta Unkarin tai Slovakian vätystelyt.



As a result, the volume of gasoline shipments to the domestic market in the first 13 days of February turned out to be 15 percent less than the planned level of the Ministry of Energy and amounted to about 1.32 million tons.

Kotimaan markkinoille on saatu 15 % vähemmän bensaa toimitettua kuin energiaministeriön tavoite.

 
Viimeksi muokattu:
Tänään ryssälässä korkokokous ja Elviiran tiedotustilaisuus taloudesta.

Varmasti kaikki menee kuten suunniteltu ja pidellään korot maltillisessa 16 % tai voidaan pikkuisen vielä hivauttaa korkeammalle, että ei pääse inflaatiopeikko näyttäytymään.

Silti kananmunat maksaa tuplasti sen mitä viime vuonna.

Ai Elviira on vielä hengissä? Luulin hänen jo tipahtaneen harmittavasti ikkunasta tai vaihtaneen työtehtäviä Kap Deznevin piirikunnan keskuspankin johtajaksi...
 
Tutkijat taas tarinoi HS:ässä:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010234505.html

Jutusta jää vähän ristiriitainen tunnelma, eli osittain tutkijalla tuntuu olevan tietoa ja osittain tulee taas väärää käistystä. Ehkä tässä tapauksessa tutkija saa ns. vatnikkitasoista ja "virallistettua" tieto ryssälästä.

Uutisen merkittävin kohta on että lilliputteli edelleen yrittää ajaa taloutta normaalisti, eli ruplilla mennään normaali markkinaehtoisesti. Eniten tässä jutussa haiskataa tuo sotilasmenojen vaatimaton kasvu eli 5->7%. Todellisuudessahan kreml syytää rahaa varmaan kymmenkertaisesti pieneen operaationsa, se vain peitellään virallisessa totuudessa.

Tässä yhtälössä selkeästi toimitaan niin että myös virallisen totuuden mukaan "kansanhulto" pelaa markkinaehtoisesti ja ilman ongelmia. Mitänyt ruuanhinta on pääsin jo yli 2x, lähiöiden infra hajoaa ja kulutustavaroita ei saa. Mitäpä tämä zaaria kiinnostaitii, laittaa vain alamaiset ihan itse elinolonsa kuntoon. Tosin ketään ei kiinnosta myöskään se että homma on monopolisoitu ryöstäville oliargeille ja jos yrität markkin oille niin tulee ikkunaonnettomuus. Mafiameno rulettaa.

Summasummaarum: lilliputteli ei valmistautunut sotaansa ja nyt sitten on menty hätäapurahastoilla. Mitään suunnitelmaa ei ole miten ns. kansanhuolto järjestetään että kaikki resurssit saadaan suunnattua sotatarviketuotantoon. Lisäksi se sotimismotivaation raha näyttää vähän kyseenalaiselle, tällä menolla rupla on pian arvoton.
 
Kun ryssien kaasunvienti laskee koko ajan niin uudet pelurit jakavat markkinan.

Aiemmin tässä ketjussa on ollut Norjan tuonnin voimakas kasvu sekä mm. USA:n ja Qatarin LNG tuonnin lisäykset. Putkikaasun osalta Eurooppaan tulee lisää volyymia Algeriasta ja loppuvuosikymmenelle on vielä mahdollisuuksia nostaa määriä merkittävästi mikäli sellaiseen tarvetta on. Huoltovarmuuden vuoksi kuitenkin ne auki saadut LNG satamat ratkaisevat sen, että ryssien kaasusta päästään todennäköisesti putkien osalta eroon jo ensi vuoden alkupuolella ja LNG:n osalta kun joko sopimukset umpeutuvat tai pakotesäädökset mahdollistavat niiden purkamisen. Jokatapauksessa juuri näistä syistä Venäjällä tiimalasissa hiekka vähenee.

 
Financial Timesin pidempi englanninkielinen artikkeli, mutta pääviestin sisältö on aika massiivista settiä.

Ryssien omien taloustieteilijöiden mukaan Gazpromin kaasutuotanto painui tappiolliseksi jo viime vuonna ja yhtiötä kannattalee vain sen öljybisnes eli Gazprom Neft. Eikä siinä vielä kaikki vaan tilanne menee vääjäämättä huonosta vittumaiseen koska tappiollisella toiminnalla ei saa edes välttämättömiä investointeja tehtyä, jostain Power of Siberia 2 putkesta puhumattakaan. Enää ei ole satojen miljoonien tuloa jaettavaksi pajarien kesken, valtio ottaa oman pienen siivunsa.

Tässä valossa ei ole yllätys, että aika merkittävä osa Ukrainan drooni-iskuista on kohdistunut Gazpromin öljyjalostamoihin, toki muitakin menee siinä sivussa.




Ja ollaan puolentoista viikon päässä siitä, että ryssien öljyä ei saa enää tuoda Bulgariaan ja siellä oleva Lukoilin jalostamo joutuu ostamaan öljyt kalliimmalla muista maista sekä maksamaan voitostaan, mikäli sellaista onnistuvat tuottamaan vaatimattoman 60 % veron.




Ryssät joutuvat järjestemään Mustalta mereltä tankkerilastin keskimäärin joka 3-4 päivä Aasiaan(Intia/Kiina/Pakistan jne.) ja kun matka-aika edestakaisin on luokkaa 4 viikkoa eli 28 päivää niin tuohon sitoutuu sellainen 8-15 tankkeria jatkuvaan liikenteeseen sen sijaan mitä nyt ovat pystyneet 3-4 hoitamaan.



Öljyn keskihinta laskee kun se viedään Bulgarian sijasta Aasiaan ja kulut nousevat päivässä pelkästään lisääntyvän tankkerien tarpeen vuoksi pyöreästi 600000 - 1200000USD. Ja tuo olettaen, että mitään ongelmia ei ilmene ja ostaja öljylle löytyisi helposti. Isompi tappio tulee tietenkin öljyn hinnan alennuksesta ja Lukoilin voiton verotuksesta.



Mitäs läksivät.



 
Back
Top