Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Solangon ja Koskenniemen käsityksiä ryssää vastaan asetettujen talouspakotteiden vaikutus mahdollisuuksista ja tehosta. Ymmärtääkseni näkevät pakotteiden ajoittaiset kiristykset täysin välttämättöminä niiden toimivuuden kannalta ja valvontakyvyn oleellisena uskottavuuden näkökulmasta. Yhtäkaikki pakotteiden vaikutuksista suurimmaksi voi jäädä lännen yhtenäisyyden ylläpito ja toistuva solidaarisuuden osoitus Ukrainalle.

 
Taas on juttua... Nämä saavat touhuta vapaasti?


 
idän liikenne.. siellä samoissa tiloissa puuhastelee eräs Juri (Yuri). Näin vinkkinä mä tutkisin ennemmin sitä ja ton poppoon uutta firmaa, ni löytää sylttytehtaan.

Edit. Eipä laiteta julkiseksi vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Näille ne ryssän verirahat kelpasi.



”Me ollaan sovittu, ettei me politisoida tätä sotajuttua millään lailla”

Hitto toi viimeinen lause on kyllä niin legendaarinen ….

Suomen viranomaiset saisi kyllä kaikilla mahdollisilla keinoilla laittaa tuon yrityksen matalaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sellaisia mielipiteitä esitellään, että sodan loppuessa pakotteet laskettaisiin ja palataan vanhaan.

Oikeasti tuo ajatusmalli on sillä tavalla harhainen, että ei ole vanhaa mihin palata.

Energia-alalla on jo menossa hurjaa vauhtia uusjako, jossa ryssien entiset asiakkaat löytävät uudet toimittajat ja tekevät niiden kanssa 15-30 vuoden sopimuksia. Venäjä jää kolmannen korin toimittajaksi siinäkin tapauksessa, että pakotteet poistuisivat ja jokatapauksessa sen pitäisi investoida infraan aivan helvetisti eikä sillä ole siihen rahkeita, miksi kukaan muu investoisi kun markkinoille nousee tuotantoa ryssistä riippumatta eikä se vaadi ostajalta muuta kuin nimen hankintasopimukseen.

Erityisesti Qatar painaa pedaalin pohjaan ja aikoo olla vuosikymmenen lopussa 85 % suurempi pelaaja LNG toimituksissaan kuin nykyisin ja lisääjiä on muitakin.


Ryssien oma putkitoimitussopimus Ukrainan läpi on katkolla vuoden lopussa, vaikka Ukraina uusisi senkin mitä vahvasti epäilen, niin todennäköisesti kaasun välityspalvelun hinta nousee merkittävästi. Siinä menee 7-8 miljardia euroa vuodessa ryssiltä sivu suun.

Norjan investoinnit melkoisessa kasvussa.

 
Uusimmassa paperisesssa Talouselämä lehdessä oli useamman sivun juttu ryssälän taloudesta. Yhtenä "asiantuntijana" haastateltiin kokenutta yrittäjää jolla on/oli pisneksiä ryssälän konepajateollisuudessa. Erinäisiä huomioita:

-Olemassa olevista yrityksistä ei käytännössä pääse eroon mitenkään ellet omaa kavereita Kremlissä
-Talous pyörii, mutta kaikki uusi on Kiinalaista riippumatta oliko kyse autosta tai muusta
-Paikalliset tutut ovat erittäin huolissaan tilanteesta

Toinen asiantuntija on sitten teloustutkimuspuolen kaveri joka toteaa talouden kasvusta että se tulee puhtaasti sotateollisuudesta. Ei talous oikeasti kasva sillä että tehtaat työntää ulos tankkia joka ammutaan viikonpäästä romuksi Ukrainassa.

Talousluvut saadaan ryssän virallisista lähteistä ja niitä koetetaan varmistella seuraamalla ryssän uutisia ja Telegram kanavia.


Joten paikallisia bisnesmiehiä hirvittää ja täkäläinen taloustieto perustuu uutisiin. Että tältäpohjalta sitten saadaan sitä täkäläistä tietoa miten tuolla idänihmemaassa menee. Tuleeko muille mieleen että nykytilanne olisi jotenkin kremlin 5D-illuusio siitä että kyllä tässä vielä porskutetaan? Lisäksi kaikki puhuu ryssän hiilivetytuloista vaikka tiedetään että tankkerit lähinnä pyörii odotusrinkiä satamanedustalla.
 
Saksassa otettu käyttöön jälleen yksi uusi LNG satama ja seuraava tulossa käyttöön muutaman viikon kuluessa, palvelevat myös muita itäisen Keski-Euroopan asiakkaita.

 

Eurooppa ostaa venäläistä lng:tä yhä kiihtyvään tahtiin​

HS todisti Zeebruggessa, kuinka Venäjä nojaa eurooppalaisten apuun toimittaessaan nesteytettyä maakaasua Pohjois-Siperiasta Aasiaan.

LÄMPÖTILA on tukevasti plussan puolella, mutta Pohjanmereltä käyvä viima sukeltaa salakavalasti takin sisään. Hytisemme kuvaajan kanssa aallonmurtajan nokassa ja odotamme, että lähtöä tekevä konttialus saatetaan satamasta merelle. Olemme tulleet tänne siinä toivossa, että saamme hyvän näköyhteyden vastarannalle, mutta nyt valtava alus estää näkymän. Hitaasti se lipuu ulos satamasta ja paljastaa näkymän lahden toiselle puolelle.

Näkyvyys on kuitenkin heikko. Sumu nielee konttinostureiden korkealle kurottavat varret, ja taivas on paksujen pilvien peitossa.

Kuvaaja suuntaa pitkän putken kohti vastarantaa ja ottaa muutaman kuvan. Niihin tallentuu kaksi sinirunkoista tankkeria. Zoomaamme kuvaa kameran ruudulta. Tästä ei voi erehtyä: toisen aluksen savupiipussa lukee miehenkokoisin kirjaimin Yamal LNG ja keulassa nimi Nikolay Zubov.

Juuri se, mitä etsimme.

JOS minulla on Pohjanmeren viimassa kylmä, Nikolay Zubovin miehistö todennäköisesti nauttii Belgian rannikon lauhasta talvesta. Heillä on takanaan hyinen merimatka: Laiva lähti matkaan Pohjois-Siperiasta, Sabettan satamasta. Se puski Pohjoista Jäämerta länteen, kunnes lähti seuraamaan Norjan rannikkoa kohti etelää. Tänä aamuna, kymmenen päivää lähtönsä jälkeen, se saapui määränpäähänsä Zeebruggeen.

Miehistön tunnot jäävät kuitenkin arvailujen varaan, sillä meitä ei päästetä laivan läheisyyteen. Pyysimme pääsyä terminaaliin, ja vastaus oli ystävällinen mutta yksiselitteinen: ei ulkopuolisia vieraita. Siksi kiertelemme satama-aluetta autolla ja yritämme löytää paikan, josta näkisimme terminaaliin, jossa Nikolay Zubov seisoo.

ALUS kantaa nimittäin kiusallista lastia, kymmeniä tuhansia tonneja nesteytettyä maakaasua eli lng:tä suoraan Venäjältä. Mitään laitonta tässä ei ole. Sota Ukrainassa on jatkunut kaksi vuotta, ja EU on iskenyt Venäjää ennen näkemättömän kovilla talouspakotteilla, mutta lng ei ole pakotteiden piirissä.

Päinvastoin lng on osin paikannut aukkoa, jonka putkikaasun toimitusten katkeaminen on aiheuttanut. Nord Stream -kaasuputken sabotaasin ja kaasuyhtiö Gazpromin toimituskatkosten vuoksi putkikaasun toimitukset Venäjältä EU:hun ovat kutistuneet murto-osaan siitä, mitä ne olivat ennen Venäjän suurhyökkäyksen alkamista. Venäläisen lng:n tuonti sen sijaan on lisääntynyt 11 prosenttia sotaa edeltävältä tasolta. Esimerkiksi tuonti Espanjaan on kaksinkertaistunut.

Kahden viime vuoden aikana EU on ostanut venäläistä lng:tä lähes 24 miljardin euron arvosta, kertoo EU:n tilastoviranomainen Eurostat.

Zeebrugge on nyt venäläisen lng:n tärkein reitti Eurooppaan. Tuonti Belgiaan on peräti kolminkertaistunut vuodesta 2021......

 
Venäjän ja Kiinan välinen liikenne kasvaa mitä on ennakoitukin, mutta koska ryssien vienti on pelkkää bulkkia ja Kiinan tuonti on kaikkea mahdollista krääsää konteissa niin ne kontit jäävät ryssälään kun kukaan ei viitsi niitä omin kustannuksin palauttaa.

Uutisen mukaan ainakin 150 000 konttia jumissa Venäjällä. Jossain vaiheessa tuosta syntyy iso ongelma Kiinalle.

 
Venäjän ja Kiinan välinen liikenne kasvaa mitä on ennakoitukin, mutta koska ryssien vienti on pelkkää bulkkia ja Kiinan tuonti on kaikkea mahdollista krääsää konteissa niin ne kontit jäävät ryssälään kun kukaan ei viitsi niitä omin kustannuksin palauttaa.

Uutisen mukaan ainakin 150 000 konttia jumissa Venäjällä. Jossain vaiheessa tuosta syntyy iso ongelma Kiinalle.

Ongelma leviää kyllä muuallekin jos kontit eivät kierrä pallon pinnalla eestaas oikeaan tahtiin.
 
Tuliko HD-Partsille kakki pöksyyn kun joutui jenkkien pakotelistalle ? Mut ollaan sovittu hei, ettei tätä politisoida.



Suomalainen yritys HD-Parts lopettaa kaupankäynnin Venäjälle. Yhtiö kertoo asiasta STT:lle sähköpostitse.

HD-Parts joutui viime perjantaina Yhdysvaltain Venäjä-pakotelistalle. Maan valtiovarainministeriön mukaan suomalaisyritys on toimittanut Venäjälle tuhansia lähetyksiä kuorma-autojen varaosia vuoden 2022 jälkeen.

Yhtiö kuitenkin sanoo, että sen joutuminen Yhdysvaltain pakotelistalle oli järkytys, joka sai arvioimaan toimintaa uudelleen.
 
Tuliko HD-Partsille kakki pöksyyn kun joutui jenkkien pakotelistalle ? Mut ollaan sovittu hei, ettei tätä politisoida.



Suomalainen yritys HD-Parts lopettaa kaupankäynnin Venäjälle. Yhtiö kertoo asiasta STT:lle sähköpostitse.

HD-Parts joutui viime perjantaina Yhdysvaltain Venäjä-pakotelistalle. Maan valtiovarainministeriön mukaan suomalaisyritys on toimittanut Venäjälle tuhansia lähetyksiä kuorma-autojen varaosia vuoden 2022 jälkeen.

Yhtiö kuitenkin sanoo, että sen joutuminen Yhdysvaltain pakotelistalle oli järkytys, joka sai arvioimaan toimintaa uudelleen.
Taitaa olla ainoa järkytys siinä et lisätienestit meni nyt sivu suun. Sieluttomat paskat.
 
Back
Top