Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onkohan nikkelin suhteen tapahtunut mitään isompaa pudotusta..

Taitaa olla Harjavallassa huoltoseisokki ja nikkelijunien kulussa pientä taukoa. (Tällä hetkellähän ei Yarallekaan mene ammoniakkijunia Venäjältä, mutta taitaako kulkea joskus ens kuun alkupuolella, Uuteenkaupunkiin meni viimeksi maaliskuun puolivälissä, Siilinjärvellä taukoa tämän kuun puolivälistä)
 
Avtovaz siirtyi vanhanaikaiseen suurien osavarastojen käyttöön toimitusten epävarmuuden takia. Modernin autonavalmistuksen yksi kulmakivistä on Just in time (JIT) jonka avulla Toyota nousi automaailman huipulle.

AvtoVAZ switched to the “Soviet” warehouse model of work​

AvtoVAZ switched to the “Soviet” system of warehouse operation in order to store more spare parts and components, in contrast to the period of working with the Renault-Nissan alliance. Interfax reported this on Thursday, May 30, with reference to Dmitry Kostromin, vice president of sales and marketing at AvtoVAZ.

“Last year there were interruptions in the supply of components from different countries. This year, let’s not jinx it, everything is stable with the supply of components, as well as with the stock. We switched from the alliance system of work to, probably, the “Soviet” system - keeping stocks in our warehouses. Because the situation forces it. A huge amount of money has been “frozen” in spare parts to ensure continuity and flexibility in production. Here we are adapting as much as possible to the external environment of sanctions,” Kostromin said at the “Modern Taxi” conference in Yekaterinburg.

According to the top manager, maintaining large stocks of components for assembling cars in warehouses insures the company against possible interruptions in their supply, including due to sanctions, but requires the company to divert significant funds. At the same time, AvtoVAZ understands the need to prepare for possible future sanctions restrictions, Kostromin noted.

In January, AvtoVAZ said that last year the production volumes of Lada cars at the Togliatti site became a record for the last 10 years. By the end of the year, there were 16 modifications in the production range, while production of 16-valve engines was resumed, and all models were transferred to the Euro-5 standard. Also, more than 1,200 parts, components and materials that were previously imported from unfriendly countries were localized and replaced.

On May 15, AvtoVAZ began production of Lada Largus cars in Izhevsk . In total, up to 50 thousand Largus are planned to be produced in Izhevsk by the end of this year, including the e-Largus electric car. It turned out that in three years the Lada Largus car has risen in price by almost 1 million rubles.
https://iz.ru/1704580/2024-05-30/avtovaz-pereshel-na-sovetskuiu-skladskuiu-model-raboty
 
Hesarin katsaus ryssän talouden näkymiin.



VENÄJÄN valtiovarainministeriö aikoo kiristää sekä tulo- että yritysverotusta merkittävästi ensi vuoden alusta, kertovat venäläiset tiedotusvälineet.

Ilmeinen syy on sota Ukrainassa: sotilasmenot syövät kuluvana vuonna 7,1 prosenttia Venäjän bruttokansantuotteesta, ja budjettimenoista 35 prosenttia kuluu sotaan, kertoo Tukholman rauhantutkimuslaitos Sipri.

Samalla Venäjä siirtyy 13 prosentin tasaverosta käyttämään progressiivista tuloveroasteikkoa. Ensimmäinen askel tähän suuntaan otettiin kolme vuotta sitten, jolloin yli viiden miljoonan ruplan eli nykykurssilla 51 000 euron vuosituloista määrättiin 15 prosentin vero.

Nyt käyttöön otetaan asteikko, jossa vanhalla 13 prosentin verokannalla selviävät ne, joiden tulot ovat alle 2,4 miljoonaa ruplaa vuodessa. Tulojen noustessa verot nousevat neljässä portaassa 22 prosenttiin, kertoo talouslehti Kommersant.

Samalla ministeriö ilmoittaa kiristävänsä yritysverotusta, joka tuottaa sen mukaan suurimman osan lisääntyvistä verotuloista. Valtion arvion mukaan yrityksillä on varaa maksaa veroa enemmän, sillä niiden markkina-asema on parantunut läntisten kilpailijoiden häivyttyä Venäjän markkinoilta.
 
Kuten aiemmin on täällä pohdiskeltu niin Kiina ottaa kuristusotetta Venäjän luonnonvaroista varmasti ja hitaasti. Pitkään käynnissä olleista kaasuputki neuvotteluista on tullut vähän tietoa ulos ja Kiina haluaa saman hinnan kuin ryssien kotimarkkinoilla joka on siis käytännössä melkein tappiollista jo ilman uuden putken rakentamista ja lisäksi todella matalan take-or-pay volyymin eli pienimmän minimitoimitusmäärän jonka sitoutuvat ottamaan vastaan kaikissa tilanteissa.

Jos venäläiset tuohon sopimuspinkkaan laittavat puumerkkinsä niin se käytännössä antaa kaasunsa pois jotakuinkin omakustanne hintaan.

Aiemmin oli juttua niistä muiden maiden LNG kapasiteetin lisäyksistä, mm. Kanadassa, mikä hiekottaa mukavasti ryssien neuvotteluja koska lisää kilpailevaa kaasuvolyymia on tuloillaan ja Japanilta käyttämättä jäävät miljardit kuutiotkin vielä hakevat uutta ottajaa.

Putki ei ole mitenkään varma edes vielä ja Kiinalla on aikaa odottaa, että ryssä kypsyy.


Samaan aikaan Eurooppa etsii tietään lopettaa viimeinenkin ryssäkaasun käyttö ja mahdollisimman nopealla aikataululla. Ukrainan sulkiessa putken joulukuun viimeisenä päivänä alkaa dominopalikat loksahdella.

 
Viimeksi muokattu:
Koko ryssän kaasubisneksen ydin oli aikoinaan Länsi-Saksan kustantama putkiverkko. Ilman tätä "ilmaista" investointia ryssän arktisilta kentiltä ei ole ollut kannattavaa porata kaasua. Neuvostoliiton aikaan putkien teko ei kustantanut mitään ja alkuinvestoinnin jälkeen ylläpitokulut ovat todella matalat. Näin ollen ryssä on vain pääosin hyödyntänyt Neukkuaikaisen investoinnin tuloutuksen.

Maakaasua saadaan ympäri maailman huomattavasti helpommilta ja halvemmilta porareijiltä. Joten kun valmis putki-infra jäi pois käytöstä EU:n suuntaan niin tämä ryssän kaasubisnes ei vain tule enää pyörimään muuta kuin tuettuna energiamuotona ryssälässä. Tämähän siinä Kiinankin kaasuputkessa tökkii, hanke ei ole millään bisnesmallilla kannattava. Varsinkaan kun Kiinalla ei ole tarvetta tuolle kaasumäärälle. Ainoa vaihtoehto on että uuden ryssäkaasuputken kaasun pitää olla merkittävästi halvempaa kuin muu tuonti ja aina pitää olla vaihtoehtoinen kaasutoimittaja olemassa.

Gaspromin tuloskehityshän tämän jo paljasti, koko kioskin bisnes oli myydä EU:hun kaasua hyvällä katteella ja sitten kaikki muu oli subventoitua toimintaa.
 
Tsekki hakee ratkaisua päästä kokonaan ryssien öljystä eroon lisäämällä TAL-öljyputken kapasiteettia, valmista pitäisi olla ensivuoden alkupuolella.

Aikansa se ottaa, mutta tuhannellakin viillolla voi ryssälän talouden tappaa.


Ja se Tuapsen jalostamo on ilmeisesti ottanut kunnolla lukua kun kesäkuun öljytuotteiden viennin ennakoidaan laskevan jopa 60 % toukokuusta ja sekin oli jo alle tavoitteiden.

 
Kiinalle tuo Venäjä on yhtäaikaa iso ongelma ja mahdollisuus, mutta se haluaa kaikin tavoin varmistaa olevansa itse enemmän hyötyjän puolella.

Kaikki jutussa mainitut hintojen korotukset ovat myrkkyä ryssille kun tuonti muuttuu merkittävästi kalliimmaksi ja kaasusta saatava vientitulo pienenee hiljalleen monen mekanismin seurauksena, voimakkaimpina ajureina volyymin lasku ja keskimääräisen myyntihinnan kokema eroosio.

Kivinen kaski on Putlerilla kynnettävänä.

 
Venäläinen taloustieteilijä Igor Lipsits maalailee suht synkkää kuvaa ryssien talouden tilanteesta. Kyseinen taloustieteilijä on Venäjällä leimattu ulkomaiseks agentiks ja Lipsits on mm. aikasemmin kehottanu länsimaita käyttään ryssien takavarikoitua omaisuutta Ukrainan tukemiseks.

Mielellään kattois koko haastattelun teksitettynä jos jostain sattuis löytyyn.

 
Tämän uutisen mukaan ryssien LNG kaasun tulo Suomeen loppuu ensi talvena.

Hyvä jos näin.



Venäjällä on hiilialalla palkat nousseet kahdessa vuodessa 42 % ja siltikin pitää palkata osaamatonta väkeä, joka on vaaraksi itselleen ja muille kaivosympäristössä. Edelleen puolet yrityksistä tekee tappiota ja loppujen voitto on aika minimaalista. Tuskin on odotettavissa mitään tekijää, joka laskisi ryssien kuluja, korot pysyvät korkeina, työvoimapula pahenee koko ajan, vielä toimiva länsitekniikka kuluu loppuun ja pitäisi korvata jollakin, ei tapahdu aivan sormia napsauttamalla. Siperian ratakin kuluu hyvää vauhtia raskaan kulutuksen alla eikä taida senkään ylläpitoon löytyä tarpeeksi ruplia.

 
Viimeksi muokattu:
Rahat on vähissä, kun tälläistä kuviota ryssät yrittää.
Toivottavasti joku pakotesäädös kieltäisi ryssän valtion lainojen oston...

 
Suoraselkäinen suomalainen pörssiyhtiö...
Eniten jutusta paistaa se että kaikki vastuu vientirikoksesta ja pakotteiden kierrosta on bulvaanilla. Näin varsinaisen valmistajan ei tarvitse tehdä mitään kun ei ole tulossa mitää tuomioitakaan kun ei ole rikostakaan.

Joten pyörä jatkaa pyörimistään eli otetaan EU alueen pöytälaatikkofirma käyttöön, tilataan tuotteet vaikka ennakkomaksulla ja rahdataan iloisesti tullin läpi ryssälään. Tuomio tulee sitten vuoden-kahden päästä ja sinäaikana bulvaani on kadonnut.
 
Venäläiset aikovat ilmeisesti paikata työvoimapulaa afganistanilaisilla. Afganistanin työministerin mukaan monet Venäjän tasavalloista ovat osoittaneet mielenkiintoa afganistanilaistyöntekijöiden käytöstä etenkin maataloudessa.

The Taliban said Afghan labor migrants could come to Russia​

ISLAMABAD, June 10. /TASS/. Several Russian regions, in particular Tatarstan and Chechnya, have offered jobs to labor migrants from Afghanistan, says the acting Minister of Labor and Social Relations in the interim government of Afghanistan formed by the Taliban (banned in the Russian Federation) Abdul Umari.

“Chechnya and Tatarstan, as well as other republics [of the Russian Federation] offered us to realize the opportunities [for employment of migrants from] Afghanistan, especially in the agricultural sector,” the National Radio and Television of Afghanistan quotes him as saying . Umari said that this issue was raised at a meeting with Russian Labor Minister Anton Kotyakov during the St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF), as well as during negotiations with representatives of Dagestan.

As official representative of the Taliban government Zabihullah Mujahid previously stated in a commentary to TASS, Kabul aims to develop positive relations with Moscow, and he called SPIEF “an important economic forum, especially from the point of view of the development of trade routes.”

On May 28, Russian President Vladimir Putin noted that it is necessary to build relations with the Taliban, since they control Afghanistan and are the current government in the country.
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/21062087
 
Back
Top