Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Tätä mukavaa herrasmiestä ainakin ketuttaa sanktiot
Ainahan tuo riemuidiootti voi käydä viemässä ne rahat sinne ryssälään, pakkoko niitä on lähettää, aivan varmasti kelpaa handuun tuotuna yhtä hyvin kuin tilille siirrettynä, vai onko niin että kotimatkaan sisältyy pieni riskimomentti...


Vuosi 2023 oli Gazpromin historian heikoin kaasuntuotannossa/myynnissä. Vielä heikommalta näyttää kuluva vuosi sekä etenkin 2025.

Nyt haetaan askelmerkkejä ryssien LNG kaasun asettamiseen ainakin jonkinlaisten pakotteiden alle ja Ukrainan kautta kulkeva virta loppunee reilun puolen vuoden päästä. Teknologiapakotteet vaikeuttavat jo nyt tuotannon ylläpitämistä ja kaikki on kallista tappiota tuottavalle yhtiölle.


Eikä takaisin ryssäkaasun ole tarkoitus palata ehkä koskaan, kun esimerkiksi Bulgariassa rakennetaan pohjois-etelä suuntaista putkilinjaa joka yhdistää kaksi kaasuverkkoa, molempia on sen jälkeen mahdollista syöttää Kreikassa olevasta LNG terminaalista ja tuoda kaasu mistä tahansa muualta kuin Venäjältä. Putken odotetaan valmistuvan vuoden 2025 loppupuolella.

Koko Euroopan energiahuollon kannaltakin tärkeä hanke.

 
Viimeksi muokattu:
Korruption takia noin kaikki bisnes on ollut hyvin kannattamatonta ryssälässä ja tätä on kompensoitu kaatamalla öljy/kaasumiljardit osittain paikalliseen talouteen. Osin siksi kun osa valuu korruption kautta ulkomaisille numerotileille. Tämä hiilivetyrahoitus on sitten pyörittänyt ryssälän sisäistä taloutta kun eliitillä on ollut pätäkkää pistää palamaan. Vähänkin syrjemmässä sitten kaikki taantuu kun ei ole valtiota tai öljy-yhtiötä pyörittämässä paikallistaloutta.

Keskiverto pitkänaikavälin keskivertotuotta on erilaisilla rahastoilla sen 5-10%. Tämä on samalla myös se keskivertokate mikä markkinataloudessa saadaan liiketoiminnasta. Kun katsoo sitä 30% minkä ryssän korruptio syö ja tähän päälle sitten kauppatavaran sanktiot ja ostotavaran sanktiot niin keksii miksi ryssän taloudellinen lento ei tule kestämään enää pitkään. Hiilivetybisnes on pitänyt ryssän rattaa pyörimässä mutta pakoteet vie siltäkin katteet. Kentät ryssälässä on maailman ikävimmissä paikoissa. Edes palkkatasolla ei pääse keulimaan, hiilivetybisneksiä kun on laajasti muissakin paskastaneissa joissa ei juuri palkkoja tartte maksella. Joten kisaa siinä energiamarkkinoilla kun toinen saa pumpata lämpimällä hiekka-aavikolla ja ryssä rämpii ikiroudasta sulavassa suossa ellei palellu -50c pakkasessa.

Tähän päälle sitten kolmipäiväisenerikoisen rahoitus niin hyvä siitä tulee.
 
1718094888036.png
Tuosta näkee hyvin, että kyllä pakotteilla joku vaikutus on ollut Uralssiin vaikka ryssä ja ryssän kätyrit muuta haluavat väittää.

Ennen helmikuuta 2022 Urals kulki käsi kädessä muiden öljylaatujen kanssa. 2022 eteenpäin Urals on ottanut hiukan osumaa.

-

Viisaat kertovat, että ryssän tuotantokustannukset ovat noin 20 dollaria per barrel. Eli kyllä se ryssän öljybisnes taitaa edelleen positiivista olla, vaikka voitot onkin kutistunut lännen pakotteisiin.

EDIT. Lisättäköön nyt tähän vielä, että itse en näin alhaisiin summiin usko. Oma valistunut arvaus on että tänä päivänä se on jotain 40-60 dollarin väliltä.
 
Viimeksi muokattu:
Katso liite: 98265
Tuosta näkee hyvin, että kyllä pakotteilla joku vaikutus on ollut Uralssiin vaikka ryssä ja ryssän kätyrit muuta haluavat väittää.

Ennen helmikuuta 2022 Urals kulki käsi kädessä muiden öljylaatujen kanssa. 2022 eteenpäin Urals on ottanut hiukan osumaa.

-

Viisaat kertovat, että ryssän tuotantokustannukset ovat noin 20 dollaria per barrel. Eli kyllä se ryssän öljybisnes taitaa edelleen positiivista olla, vaikka voitot onkin kutistunut lännen pakotteisiin.

EDIT. Lisättäköön nyt tähän vielä, että itse en näin alhaisiin summiin usko. Oma valistunut arvaus on että tänä päivänä se on jotain 40-60 dollarin väliltä.
Kiina (40%) ja Intia(25%) kattaa ryssän öljyviennistä valtaosan. Kiina ostaa perseraiskattuun pakkomyyntihintaan. Ja maksaa yaneissa. Intialla on tapana jättää ryssäntankkerit redille pyörimään muutamaksi viikoksi että öljyerän hinta saadaan kohdilleen. Ja maksaa rupioissa jotka ovat ryssälle lähes vaihtokelvottomia. Ylläoleva ja muut öljyhintatilastot käyttää lähteenä läntisiä raaka-ainepörssejä. Näiden kautta uralssista myydään vain pieniosa.
 
Kiina (40%) ja Intia(25%) kattaa ryssän öljyviennistä valtaosan. Kiina ostaa perseraiskattuun pakkomyyntihintaan. Ja maksaa yaneissa. Intialla on tapana jättää ryssäntankkerit redille pyörimään muutamaksi viikoksi että öljyerän hinta saadaan kohdilleen. Ja maksaa rupioissa jotka ovat ryssälle lähes vaihtokelvottomia. Ylläoleva ja muut öljyhintatilastot käyttää lähteenä läntisiä raaka-ainepörssejä. Näiden kautta uralssista myydään vain pieniosa.
Minkä verran Kiina maksaa venäjältä tuodusta öljystä?
 
Minkä verran Kiina maksaa venäjältä tuodusta öljystä?
Tieto tuntuu olevan valtiosalaisuus, eli ilmeisesti hyvin vähän. CNN kertoilee 2023 keskihinta olisi ollut 77usd/tynnyri. Brent oli samaan aikaan 90 paikkeilla. Lisäksi tuo hinta on ilmeisesti suoraan putkesta eli ryssä hoitaa putkien kulut Kiinaan saakka. Brentissä ei ole vielä kuljetuskuluja mukana.

Kaiken lisäksi Kiina ostanee vain ESPO laatua, raskaan Uralssin ryssä saa myydä sitten muualle.
 
Minkä verran Kiina maksaa venäjältä tuodusta öljystä?
Putkikaasu on alle puolet siitä mitä Eurooppaan vietäessä huolimatta pidemmästä vientimatkasta ja siten korkeammista tuotantokustannuksista.


Maksumuurin takana kylläkin.

Öljystä Kiina saa vähintään 10 % alennuksen ja ryssien kulut sisältävät myös vakuutukset ja rahdin nykyisellään kokonaisuudessaan.

 
Tieto tuntuu olevan valtiosalaisuus, eli ilmeisesti hyvin vähän. CNN kertoilee 2023 keskihinta olisi ollut 77usd/tynnyri. Brent oli samaan aikaan 90 paikkeilla. Lisäksi tuo hinta on ilmeisesti suoraan putkesta eli ryssä hoitaa putkien kulut Kiinaan saakka. Brentissä ei ole vielä kuljetuskuluja mukana.

Kaiken lisäksi Kiina ostanee vain ESPO laatua, raskaan Uralssin ryssä saa myydä sitten muualle.
No eihän toi ole kuin ~15% alle Brentin. Mä en usko että ryssä joutuu kovin isolla alennuksella myymään öljyään, muuten se näkyisi vielä isommin venäjän taloudessa.

Tuo 60 dollari barreli on omasta mielestä se pohjahinta jonka ylätaso on on sitten brentin alle, vaikka sitten sen 15%.

Eli ylätaso brentin hinta -15% ja alataso on 60 dollaria - 60 dollaria siksi, että sillä hinnalla ryssäöljyä voidaan ostaa vakuutetuista laivoista ja länsikalustolla toimitettuna.

Jos Kiina saa 15% alennuksella brenttiin esimerkiksi, niin se on jo iso boosti Kiinan taloudelle.

Omassa ajatusmaailmassani 60 dollaria ei ole ryssäöljystä edes mikään perseraiskaushinta, ne hinnat on jossain 30 dollarin ja sen alapuolella.
 
No eihän toi ole kuin ~15% alle Brentin. Mä en usko että ryssä joutuu kovin isolla alennuksella myymään öljyään, muuten se näkyisi vielä isommin venäjän taloudessa.

Tuo 60 dollari barreli on omasta mielestä se pohjahinta jonka ylätaso on on sitten brentin alle, vaikka sitten sen 15%.

Eli ylätaso brentin hinta -15% ja alataso on 60 dollaria - 60 dollaria siksi, että sillä hinnalla ryssäöljyä voidaan ostaa vakuutetuista laivoista ja länsikalustolla toimitettuna.

Jos Kiina saa 15% alennuksella brenttiin esimerkiksi, niin se on jo iso boosti Kiinan taloudelle.

Omassa ajatusmaailmassani 60 dollaria ei ole ryssäöljystä edes mikään perseraiskaushinta, ne hinnat on jossain 30 dollarin ja sen alapuolella.
Unohdat nyt kuljetus ja vakuutuskulut öljyn osalta. Lännessä oljyputkikulut itsessään ovat putkiston pituudesta ja käyttöasteesta riippuen 1-5usd/barreli 1000km kohden. Merkittävimmät kuluerät ovat pumppaus ja ylläpito.

2023 ryssän oljyn myynti on eritilassa kuin 2024. Nyt Kiinalla on monopoli tavaranviennin suhteen joten vipuvartta hinnanosalta on paljon. Nimelliesti taaloissa voi olla ihan hyvä mutta Kiina maksaa yaneissa ja hinnoittelee vientiänsä vapautuneesti. Joten todellinen hinta on ihan muuta kuin näennäesesti näyttää. Taalojahan ryssä ei saa Intialta eikä Kiinalta joten se hinta on vähän kähmäinen käsitellä.
 
Unohdat nyt kuljetus ja vakuutuskulut öljyn osalta. Lännessä oljyputkikulut itsessään ovat putkiston pituudesta ja käyttöasteesta riippuen 1-5usd/barreli 1000km kohden. Merkittävimmät kuluerät ovat pumppaus ja ylläpito.

2023 ryssän oljyn myynti on eritilassa kuin 2024. Nyt Kiinalla on monopoli tavaranviennin suhteen joten vipuvartta hinnanosalta on paljon. Nimelliesti taaloissa voi olla ihan hyvä mutta Kiina maksaa yaneissa ja hinnoittelee vientiänsä vapautuneesti. Joten todellinen hinta on ihan muuta kuin näennäesesti näyttää. Taalojahan ryssä ei saa Intialta eikä Kiinalta joten se hinta on vähän kähmäinen käsitellä.
Kyllä kyllä, mutta nyt puhuttiin siitä hinnasta jonka Kiina maksaa. Joten älä sekoita asiaa mistä puhutaan. Ryssä maksaa kuljetuskulut Kiinaan, joten ryssä voi kuljettaa tavaransa miten parhaimmaksi näkee ilman vakuutuksia omalla varjolaivastollaan.

Kyllä Yuanilla ja Dollarilla on myös vaihtokurssi, joten ei se aivan mikä sattuu Yuanhinta voi olla, kuten haluat asian esittää.

Lisäksi, aina löytyy ryssän öljylle ottaja, vaikka Kiina ei sitä ottaisi. Ei ryssä sitä tappiolla myy vaan myy sinne, mistä saa parhaimman hyödyn ja tuoton. Tämä on myös Kiinalle hyvää bisnestä, se saa ison etulyöntiaseman muihin kilpailijoihinsa nähdän alemmilla teollisuuden tuotantokuluilla kun energia on vaikka sitten vaan -15% halvempaa kuin kilpailijoilla..

Ja alle 60 dollarin ryssä ei öljyään pimeille markkinoille myy, koska tuon se saa rehdeiltäkin markkinoilta.
 
Kyllä kyllä, mutta nyt puhuttiin siitä hinnasta jonka Kiina maksaa. Joten älä sekoita asiaa mistä puhutaan. Ryssä maksaa kuljetuskulut Kiinaan, joten ryssä voi kuljettaa tavaransa miten parhaimmaksi näkee ilman vakuutuksia omalla varjolaivastollaan.
Kyllä se hinta muodostuu myös siitä mitä sillä rahalla sitten saa. Rahat tulee Kiinalaiseen pankkiin ryssän tilille joten ei ne sieltä liiku taaloiksu kuin Kiinan keskukspankin kautta. Lisäksi Kiina voi ostaa öljyä muualtakin mutta ryssä ei voi ostaa tavaraa oikein muualta kuin Kiinasta. Ainakaan noilla rahoille.

Jep, edelleen saat todeta että tulee taaloja mutta kun nämä taalat ovat ihan yhtä virtuaalisia kuin jo melkein edesmennyt Onecoin. Vai oletatko että Kiinan Xi ei tätä tilannetta käyttäisi täysillä hyväkseen?

Viimeisenä tulee sitten se että vain ryssä ja Kiina tietää minkäverran sitä ölppää kulkee putkessa Kiinaan. Kumpikaan taho ei loista luotettavuudessa tilastojensa suhteen. Varsinkin kun on kaikkien etu näytellä kauppasuhteiden normaaliutta lännelle.

Itse pidän edelleen tuota ryssän öljybarrelin hintaa hyvinkin virtuaalisena, efektiivinen hinta on toinen ja sitä ei kerrota. Mutta katsokoon kukin asiaa miten haluaa.
 
Jep, edelleen saat todeta että tulee taaloja mutta kun nämä taalat ovat ihan yhtä virtuaalisia kuin jo melkein edesmennyt Onecoin. Vai oletatko että Kiinan Xi ei tätä tilannetta käyttäisi täysillä hyväkseen?
Vastasin näin jo ylempänä:

Kyllä yuanilla ja dollarilla on myös vaihtokurssi, joten ei se aivan mikä sattuu yuanhinta voi olla, kuten haluat asian esittää.

-

Tarkoitin siis sitä, että kyllä ryssä osaa yuanit muuttaa dollareiksi ja pähkäillä, että onko se kannattavaa kauppaa Kiinan kanssa.. En tarkoita, että kiina maksaisi venäjälle dollareissa, koska näinhän se homma ei mene. Kiina maksaa venäjälle yuaneissa ja siihen on ryssän tyydyttävä.
 
Kyllähän tuo vähitellen alkaa näkymään EU:nkin kilpailukyvyssä, kun Kiina ja Intia saa niin halpaa energiaa ryssälästä. Samoilla maailmanmarkkinoilla ne on. Kyllä EU:lle ja USA:lekin olisi halvempaa painaa menemään kunnon aseistusta Ukrainaan, että sota saataisiin jossain järjellisessä ajassa päätökseen.
 
Kyllähän tuo vähitellen alkaa näkymään EU:nkin kilpailukyvyssä, kun Kiina ja Intia saa niin halpaa energiaa ryssälästä. Samoilla maailmanmarkkinoilla ne on. Kyllä EU:lle ja USA:lekin olisi halvempaa painaa menemään kunnon aseistusta Ukrainaan, että sota saataisiin jossain järjellisessä ajassa päätökseen.
Kai se tajutaan vasta sitten kun se alkaa oikeasti näkymään. Näkyy toki jo, mutta siten että tyhmempikin tajuaa.
 
Tässä on vähän ajankohtaista dataa.

Venäjä sai verotuloja öljystä ja öljytuotteista noin 7 miljardia toukokuussa, kuulostaa varmaan paljolta, mutta ei se ole.

Sota maksaa 500-1000 miljoonaa päivässä eri arvioiden mukaan, joten jostain muualta sitä rahaa on revittävä koska tuo 7 miljardia on päivälle jaettuna noin 236 miljoonaa. Ennuste povaa heikompaa hintaa sekä öljylle että kaasulle eikä sodan kulut ole ainakaan laskemaan päin.

Tuosta pitää vielä vähentää mm. jalostamojen tukemiseen tarvittavat subventiot jotka olivat noin 2 miljardia toukokuussa sekä paljon paljon muuta mihin valtio tarvitsee rahaa.

Öljyn hinnassa tuo ryssän talous nyt roikkuu, luvuista näkee että kaasusta tulee kuukautta kohti verotuloja enää neljäsosa siitä mitä öljystä ja se on hyvin voimakkaasti laskemassa vuoden päättyessä.

 
Kyllähän tuo vähitellen alkaa näkymään EU:nkin kilpailukyvyssä, kun Kiina ja Intia saa niin halpaa energiaa ryssälästä. Samoilla maailmanmarkkinoilla ne on. Kyllä EU:lle ja USA:lekin olisi halvempaa painaa menemään kunnon aseistusta Ukrainaan, että sota saataisiin jossain järjellisessä ajassa päätökseen.
Ei se nyt niin valtavan merkityksellistä ole, kun sekä Kiina että Intia käyttää pääasiallisena energian lähteenä kivihiiltä. Siekailematon hiilen käyttö on ennemminkin se kilpailukyvyn lähde, kun hiili on usein helposti teollisilla menetelmillä hyödynnettävää ja globaalilla tasolla innokkaita hiilen viejiäkin riittää, helposti kuljetettavaa & varastoitavaa. Intia ja Kiina ovat valtavia hiilen tuottajia, mutta tuovat edelleen kymmeniä prosentteja hiilen tarpeestaan. Siellä on hiilen lähtömaina esim. Australia ja USA.
Moottoripolttoaineiden hintaan (tai paikallisten jalostajien katteisiin) ryssien polkuhintaisella öljyllä on varmasti vaikutusta. Jalostajien katteisiin se valuu, koska bensiinillä ja dieselillä on maailmanmarkkinahinta ja kun ovat halukkaita alennushintaan ryssän öljyä ostamaan.

Niin päitten se menee varsinkin lyhyemmällä aikavälillä, että ryssä joutuu konttaamaan noiden omasta mielestään ali-ihmisten edessä, jotta pääsisivät öljystään eroon. Ei yksikään normijärjellä varustettu merkittävä ostaja jätä rahaa pöydälle, kun toimittaja on ahdingossa. Eikä ryssän öljykauppiasta taida enää auttaa lupaukset hyvien asekauppojen mahdollisuudesta, kun Ukrainan suunnan taistelut ovat antaneet todellisen kuvan ryssäkaluston laadusta
 
Eniten jutusta paistaa se että kaikki vastuu vientirikoksesta ja pakotteiden kierrosta on bulvaanilla. Näin varsinaisen valmistajan ei tarvitse tehdä mitään kun ei ole tulossa mitää tuomioitakaan kun ei ole rikostakaan.

Joten pyörä jatkaa pyörimistään eli otetaan EU alueen pöytälaatikkofirma käyttöön, tilataan tuotteet vaikka ennakkomaksulla ja rahdataan iloisesti tullin läpi ryssälään. Tuomio tulee sitten vuoden-kahden päästä ja sinäaikana bulvaani on kadonnut.
No tuossa kuitenkin yhtiö itse kiinnostui tutkimaan asian.
 
Uusien pakotteiden takia Moskovan pörssi lopettaa kaupankäynnin euroilla ja dollareilla huomisesta lähtien.

Due to US sanctions, the Moscow Exchange will not conduct trading in dollars and euros on June 13​

MOSCOW, June 12. /TASS/. Trading on the Moscow Exchange markets will be carried out with changes due to the introduction of restrictive measures by the United States from June 13, 2024. In particular, on the foreign exchange market and the precious metals market, trading will be carried out on all instruments, with the exception of currency pairs with the US dollar and euro.

On the stock and money markets, the market of standardized derivative financial instruments (SDFI), trading is carried out on all instruments, with the exception of instruments with settlements in US dollars and euros; on the derivatives market, trading will take place as usual.

The platform also announced that in the face of new challenges it will continue to provide clients with access to all segments of the exchange. “The Moscow Exchange Group has all the necessary tools to ensure uninterrupted trading in conditions of increased volatility, including discrete auctions, mechanisms for promptly changing risk parameters,” they added.
https://tass.ru/ekonomika/21080463
 
Ryssillä vähän probleemia öljytankkereiden kanssa Sahalinin alueella. Kentältä kuljettaa normaalisti kolme tankkeria lastia tasaisesti Kiinaan mutta yksi on hakenut edellisen lastinsa huhtikuussa ja on sen jälkeen ankkuroituneena ihan muussa satamassa, toinen alkanut reistailemaan touko-kesäkuun vaihteessa ja ilmeisesti tyhjentänyt lastinsa toiseen tankkeriin ja mennyt tyhjänä odottamaan korjauksia. Yhdellä laivalla ei ehdi millään kentän tuotantoa kuljettaa markkinoille joten tuotantoa on rajoitettava.

Sama ongelma tulee vain laajenemaan läpi koko lahon ryssälaivaston ajan kanssa.

 
Back
Top