Tätä mukavaa herrasmiestä ainakin ketuttaa sanktiot
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ainahan tuo riemuidiootti voi käydä viemässä ne rahat sinne ryssälään, pakkoko niitä on lähettää, aivan varmasti kelpaa handuun tuotuna yhtä hyvin kuin tilille siirrettynä, vai onko niin että kotimatkaan sisältyy pieni riskimomentti...Tätä mukavaa herrasmiestä ainakin ketuttaa sanktiot
Kiina (40%) ja Intia(25%) kattaa ryssän öljyviennistä valtaosan. Kiina ostaa perseraiskattuun pakkomyyntihintaan. Ja maksaa yaneissa. Intialla on tapana jättää ryssäntankkerit redille pyörimään muutamaksi viikoksi että öljyerän hinta saadaan kohdilleen. Ja maksaa rupioissa jotka ovat ryssälle lähes vaihtokelvottomia. Ylläoleva ja muut öljyhintatilastot käyttää lähteenä läntisiä raaka-ainepörssejä. Näiden kautta uralssista myydään vain pieniosa.Katso liite: 98265
Tuosta näkee hyvin, että kyllä pakotteilla joku vaikutus on ollut Uralssiin vaikka ryssä ja ryssän kätyrit muuta haluavat väittää.
Ennen helmikuuta 2022 Urals kulki käsi kädessä muiden öljylaatujen kanssa. 2022 eteenpäin Urals on ottanut hiukan osumaa.
-
Viisaat kertovat, että ryssän tuotantokustannukset ovat noin 20 dollaria per barrel. Eli kyllä se ryssän öljybisnes taitaa edelleen positiivista olla, vaikka voitot onkin kutistunut lännen pakotteisiin.
EDIT. Lisättäköön nyt tähän vielä, että itse en näin alhaisiin summiin usko. Oma valistunut arvaus on että tänä päivänä se on jotain 40-60 dollarin väliltä.
Minkä verran Kiina maksaa venäjältä tuodusta öljystä?Kiina (40%) ja Intia(25%) kattaa ryssän öljyviennistä valtaosan. Kiina ostaa perseraiskattuun pakkomyyntihintaan. Ja maksaa yaneissa. Intialla on tapana jättää ryssäntankkerit redille pyörimään muutamaksi viikoksi että öljyerän hinta saadaan kohdilleen. Ja maksaa rupioissa jotka ovat ryssälle lähes vaihtokelvottomia. Ylläoleva ja muut öljyhintatilastot käyttää lähteenä läntisiä raaka-ainepörssejä. Näiden kautta uralssista myydään vain pieniosa.
Tieto tuntuu olevan valtiosalaisuus, eli ilmeisesti hyvin vähän. CNN kertoilee 2023 keskihinta olisi ollut 77usd/tynnyri. Brent oli samaan aikaan 90 paikkeilla. Lisäksi tuo hinta on ilmeisesti suoraan putkesta eli ryssä hoitaa putkien kulut Kiinaan saakka. Brentissä ei ole vielä kuljetuskuluja mukana.Minkä verran Kiina maksaa venäjältä tuodusta öljystä?
Putkikaasu on alle puolet siitä mitä Eurooppaan vietäessä huolimatta pidemmästä vientimatkasta ja siten korkeammista tuotantokustannuksista.Minkä verran Kiina maksaa venäjältä tuodusta öljystä?
No eihän toi ole kuin ~15% alle Brentin. Mä en usko että ryssä joutuu kovin isolla alennuksella myymään öljyään, muuten se näkyisi vielä isommin venäjän taloudessa.Tieto tuntuu olevan valtiosalaisuus, eli ilmeisesti hyvin vähän. CNN kertoilee 2023 keskihinta olisi ollut 77usd/tynnyri. Brent oli samaan aikaan 90 paikkeilla. Lisäksi tuo hinta on ilmeisesti suoraan putkesta eli ryssä hoitaa putkien kulut Kiinaan saakka. Brentissä ei ole vielä kuljetuskuluja mukana.
Kaiken lisäksi Kiina ostanee vain ESPO laatua, raskaan Uralssin ryssä saa myydä sitten muualle.
Unohdat nyt kuljetus ja vakuutuskulut öljyn osalta. Lännessä oljyputkikulut itsessään ovat putkiston pituudesta ja käyttöasteesta riippuen 1-5usd/barreli 1000km kohden. Merkittävimmät kuluerät ovat pumppaus ja ylläpito.No eihän toi ole kuin ~15% alle Brentin. Mä en usko että ryssä joutuu kovin isolla alennuksella myymään öljyään, muuten se näkyisi vielä isommin venäjän taloudessa.
Tuo 60 dollari barreli on omasta mielestä se pohjahinta jonka ylätaso on on sitten brentin alle, vaikka sitten sen 15%.
Eli ylätaso brentin hinta -15% ja alataso on 60 dollaria - 60 dollaria siksi, että sillä hinnalla ryssäöljyä voidaan ostaa vakuutetuista laivoista ja länsikalustolla toimitettuna.
Jos Kiina saa 15% alennuksella brenttiin esimerkiksi, niin se on jo iso boosti Kiinan taloudelle.
Omassa ajatusmaailmassani 60 dollaria ei ole ryssäöljystä edes mikään perseraiskaushinta, ne hinnat on jossain 30 dollarin ja sen alapuolella.
Kyllä kyllä, mutta nyt puhuttiin siitä hinnasta jonka Kiina maksaa. Joten älä sekoita asiaa mistä puhutaan. Ryssä maksaa kuljetuskulut Kiinaan, joten ryssä voi kuljettaa tavaransa miten parhaimmaksi näkee ilman vakuutuksia omalla varjolaivastollaan.Unohdat nyt kuljetus ja vakuutuskulut öljyn osalta. Lännessä oljyputkikulut itsessään ovat putkiston pituudesta ja käyttöasteesta riippuen 1-5usd/barreli 1000km kohden. Merkittävimmät kuluerät ovat pumppaus ja ylläpito.
2023 ryssän oljyn myynti on eritilassa kuin 2024. Nyt Kiinalla on monopoli tavaranviennin suhteen joten vipuvartta hinnanosalta on paljon. Nimelliesti taaloissa voi olla ihan hyvä mutta Kiina maksaa yaneissa ja hinnoittelee vientiänsä vapautuneesti. Joten todellinen hinta on ihan muuta kuin näennäesesti näyttää. Taalojahan ryssä ei saa Intialta eikä Kiinalta joten se hinta on vähän kähmäinen käsitellä.
Kyllä se hinta muodostuu myös siitä mitä sillä rahalla sitten saa. Rahat tulee Kiinalaiseen pankkiin ryssän tilille joten ei ne sieltä liiku taaloiksu kuin Kiinan keskukspankin kautta. Lisäksi Kiina voi ostaa öljyä muualtakin mutta ryssä ei voi ostaa tavaraa oikein muualta kuin Kiinasta. Ainakaan noilla rahoille.Kyllä kyllä, mutta nyt puhuttiin siitä hinnasta jonka Kiina maksaa. Joten älä sekoita asiaa mistä puhutaan. Ryssä maksaa kuljetuskulut Kiinaan, joten ryssä voi kuljettaa tavaransa miten parhaimmaksi näkee ilman vakuutuksia omalla varjolaivastollaan.
Vastasin näin jo ylempänä:Jep, edelleen saat todeta että tulee taaloja mutta kun nämä taalat ovat ihan yhtä virtuaalisia kuin jo melkein edesmennyt Onecoin. Vai oletatko että Kiinan Xi ei tätä tilannetta käyttäisi täysillä hyväkseen?
Kai se tajutaan vasta sitten kun se alkaa oikeasti näkymään. Näkyy toki jo, mutta siten että tyhmempikin tajuaa.Kyllähän tuo vähitellen alkaa näkymään EU:nkin kilpailukyvyssä, kun Kiina ja Intia saa niin halpaa energiaa ryssälästä. Samoilla maailmanmarkkinoilla ne on. Kyllä EU:lle ja USA:lekin olisi halvempaa painaa menemään kunnon aseistusta Ukrainaan, että sota saataisiin jossain järjellisessä ajassa päätökseen.
Ei se nyt niin valtavan merkityksellistä ole, kun sekä Kiina että Intia käyttää pääasiallisena energian lähteenä kivihiiltä. Siekailematon hiilen käyttö on ennemminkin se kilpailukyvyn lähde, kun hiili on usein helposti teollisilla menetelmillä hyödynnettävää ja globaalilla tasolla innokkaita hiilen viejiäkin riittää, helposti kuljetettavaa & varastoitavaa. Intia ja Kiina ovat valtavia hiilen tuottajia, mutta tuovat edelleen kymmeniä prosentteja hiilen tarpeestaan. Siellä on hiilen lähtömaina esim. Australia ja USA.Kyllähän tuo vähitellen alkaa näkymään EU:nkin kilpailukyvyssä, kun Kiina ja Intia saa niin halpaa energiaa ryssälästä. Samoilla maailmanmarkkinoilla ne on. Kyllä EU:lle ja USA:lekin olisi halvempaa painaa menemään kunnon aseistusta Ukrainaan, että sota saataisiin jossain järjellisessä ajassa päätökseen.
No tuossa kuitenkin yhtiö itse kiinnostui tutkimaan asian.Eniten jutusta paistaa se että kaikki vastuu vientirikoksesta ja pakotteiden kierrosta on bulvaanilla. Näin varsinaisen valmistajan ei tarvitse tehdä mitään kun ei ole tulossa mitää tuomioitakaan kun ei ole rikostakaan.
Joten pyörä jatkaa pyörimistään eli otetaan EU alueen pöytälaatikkofirma käyttöön, tilataan tuotteet vaikka ennakkomaksulla ja rahdataan iloisesti tullin läpi ryssälään. Tuomio tulee sitten vuoden-kahden päästä ja sinäaikana bulvaani on kadonnut.
https://tass.ru/ekonomika/21080463Due to US sanctions, the Moscow Exchange will not conduct trading in dollars and euros on June 13
MOSCOW, June 12. /TASS/. Trading on the Moscow Exchange markets will be carried out with changes due to the introduction of restrictive measures by the United States from June 13, 2024. In particular, on the foreign exchange market and the precious metals market, trading will be carried out on all instruments, with the exception of currency pairs with the US dollar and euro.
On the stock and money markets, the market of standardized derivative financial instruments (SDFI), trading is carried out on all instruments, with the exception of instruments with settlements in US dollars and euros; on the derivatives market, trading will take place as usual.
The platform also announced that in the face of new challenges it will continue to provide clients with access to all segments of the exchange. “The Moscow Exchange Group has all the necessary tools to ensure uninterrupted trading in conditions of increased volatility, including discrete auctions, mechanisms for promptly changing risk parameters,” they added.