Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minua on kiinnostanut ruplan todellinen vaihdettavuus koko tämän tuhatpäiväisen ajan. Eli jos ivan myy nahkatakkeja liikkeessään niin voiko hän ostaa ruplilla vapaasti dollareita tuodakseen uutta myytävää vaikkapa Turkista tai Vietnamista? Entä olga Thaimaan reissuaan varten?
 
Minua on kiinnostanut ruplan todellinen vaihdettavuus koko tämän tuhatpäiväisen ajan. Eli jos ivan myy nahkatakkeja liikkeessään niin voiko hän ostaa ruplilla vapaasti dollareita tuodakseen uutta myytävää vaikkapa Turkista tai Vietnamista? Entä olga Thaimaan reissuaan varten?
Itsekin miettinyt ja uskoisin näin:

Taitaa olla rupla pitkälti Venäjän sisäinen valuutta. Jossain Thaimaassa paikallinen Forexi voi pieniä määriä ostaa ruplia, mutta eihän noilla Venäjän ulkopuolella oikein mitään tee, niin tuskin on kysyntääkään. Öljykin taidetaan ostaa pitkälti muussa valuutassa kuin ruplissa ja aika rajatusti on muita vientihittejä Venäjältä.

Öljy- ja muu (vähäinen) vientikauppa sitten tuo Venäjälle ulkomaan valuuttaa, mikä varmaan valtion kontrolloimana kohdistetaan sopivaan ulkomaan tuontiin (aseteollisuus yms.) ja sen verran vaihdetaan Ivanille ja Olgalle että kansa luulee valuutalla olevan vielä jotain arvoa.

Keskuspankille ja valtiolle tietty kallista ylläpitää tällaista näennäisen vahvaa ruplaa, kun yhden tynnyrin öljytuloilla saa palkattua vain yhden Ivanin. Heikompi rupla voisi sallia kahden.
 
Tiedä mihin palstaan tämänkin kuuluisi, mutta laitan tänne.

Esson poijjat meinaa laittaa tiikerin tankkiin ja alkaa porailemaan uutta reikää uusille ölppäkentille...
Vajaata noin 17 prosenttia vuoteen 2030 aikovat öljyä lisää markkinoille saada tuotettua.
Siinä ruskipoika on ihmeissään, kun öljyn hinta ottaa takapakkia tulevaisuudessa.
Kyllähän se ryssä saadaan kärsimään kovasti näinkin, Trumpin anti ilmastopolitiikka/ diilien kustannuksella.
Saudit ynnä muut eivät tule pienentämään öljyn tuotantoa, päin vastoin on kiire tehdä fyrkkaa, ennen kuin viherihmiset on saaneet liikaa uusiutuvia energiamuotoja isossa mittakaavassa käyntiin...

 
Viimeksi muokattu:
Gazprom keskeyttää kaasun viennin Itävaltaan huomisesta lähtien. Tämä on noin puolet Ukrainan kautta kulkevasta ja kolmannes Euroopan Unioniin kulkevasta venäläisestä putkikaasusta. Tämä johtuu ilmeisesti siitä että OMV sanoi keskeyttävänsä maksut Gazpromille periäkseen sille kuuluvat 243 miljoonan dollarin korvaukset liittyen epäsäännölliseen kaasun toimitukseen Saksaan. Gazpromin Itävaltaan toimittaman kaasun arvo on noin 2.5 miljardia dollaria vuodessa.
OMV irtisanoo sopimuksen Gazpromin kanssa, jonka piti olla voimassa vuoteen 2040.

OMV:n oma tiedote.
OMV today announced the termination of its long-term natural gas supply contract with Gazprom Export in reference to multiple fundamental breaches of contractual obligations by Gazprom Export. This termination takes immediate effect. The subject contract originates from 2006 and stipulates a term until 2040. Since November 16, 2024, Gazprom Export has halted gas deliveries to OMV. Prior, OMV received approximately 7,400 MWh per hour, corresponding to approximately 5 TWh per month, at the Austrian Slovakian border.

Alfred Stern, Chairman of the Executive Board and CEO: “It is OMV’s key priority to always be a reliable supplier to our customers in any markets and countries we operate in. Being fully cognizant of this profound responsibility, we have continuously implemented our diversification strategy for gas supply sources and additional pipeline capacities. Thanks to the successful efforts by our gas taskforce team during the past three years, OMV is very well positioned to draw on our diversified portfolio of alternative gas sources, safeguarding supply security for our customers.”

The potential risk exposure of OMV Gas Marketing & Trading (OGMT) is significantly reduced by terminating the Austrian supply contract with Gazprom Export. The supply volumes of the contract with a single-digit million euros margin potential per annum have been fully diversified with alternative gas sources over the last three years.

As part of OMV’s ongoing diversification strategy, its portfolio of gas encompasses several supply sources from its own gas production in Norway and Austria, third-party gas producers, as well as additional long-term LNG volumes. OMV’s gas storage in Austria is currently at around 85 percent. OMV is in a position to fulfil all of its customer contracts from alternative gas sources.
 
Viimeksi muokattu:
Itävallan sopimuksen purkaminen on kyllä todella hyvä asia, nyt OMV neuvottelee itselleen sopivat kaasusopimukset hajauttaen toimitukset, eikä tule enää koskaan tarvitsemaan ryssien kaasua, ei ainakaan merkittävissä määrin, joten sekin kortti meni Putlerilta.

EU on myös päässyt jonkinlaiseen sopuun seuraavasta pakotepaketista, joskin esimerkiksi Baltian maat eivät saaneet omaa vahvaa tahtoaan läpi, jossa vaadittaisiin kaiken liiketoiminnan lopettamista Venäjällä EU-alueen yrityksiltä. Niin tai näin toiminta jatkuvasti vähenee muutenkin ja onneksi öljy- ja kaasukuljetuksia sekä Venäjän komponenttituontia auttavia yrityksiä sekä yksilöjä edelleen laitetaan pakotteiden piiriin. Näissäkin on se kriittinen massa joka jossain vaiheessa saavutetaan, siihen saakka vain asteittain kiristäen kunnes happi loppuu.

Yllättäen Slovakia ja Unkarikin ovat näitä kannattamassa, mutta odotellaan ensi viikon äänestys vielä. Voi olla, että taannoisella Floridan vierailulla Orbanille valkenikin, että ryssien pakotteet onkin sellainen asia jota kuuluu kannattaa.

 
Ryssälän talous on jo niin huonossa jamassa, että se heijastuu mm. korkean inflaation kautta naapurimaahan Kazakstaniin. Täytyy sen olla heikko, kun 20 miljoonan asukkaan naapurimaa jonka kanssa Venäjä käy kauppaa n. 30 % kazakkien tuonnista joutuu siitä ongelmiin. No, Kazakstan on lisännyt tuontia Kiinasta ja pyrkinyt vähentämään Venäjältä, mutta oikeasti niiden pitäisi lähteä OPECista helvettiin ja myydä öljyä niin paljon kuin vain saavat liikkeelle, ongelmana vain on sen rahtaus pois kun suurin osa logistisista reiteistä menee Venäjän kautta.

 
Raskaan kaluston kuljettajien palkkoja on jouduttu nostamaan 50 % eikä sekään riitä kun kokeneita kuljettajia lähtee parempien palkkojen toivossa sotaan. Lisäksi ryssät ajavat keskimäärin yli 20 vuotiaalla kalustolla, pitkiä matkoja todella heikoilla teillä, Euroopan heikkolaatuisimmalla polttoaineella ja varaosat on piraattikamaa ainakin länsikalustoon. Jonkin aikaa tuota pystyy tekemään, mutta vääjäämättä tulee pää vetävän käteen kun kalusto loppuu tai kuljettaminen maksaa vain liikaa. Nuo tehtävät lienee sellaisia joihin Ukrainan tiedustelun lienee helpoin soluttautua ja pääsee liikkumaan ympäri maata.



Kun Venäjän rautateillä menee vielä huonommin, minkä seurauksena jonkin verran kuljetuksia on siirtynyt rekkoihin niin se tarkoittaa vain, että tierahteja jatketaan kunnes tiet on aivan paskana. Kun valtiolla ei ole rahaa pitää rautatieinfraa kunnossa niin sitä ei ole myöskään teihin, se on aivan varma.

Ensivuoden luvut tulevat olemaan hurjasti pienemmät kaikilla sektoreilla.

Tuosta oli hyvä nähdä, että eniten ryssien rautatiet leikkaavat ratojen kunnossapidosta luoteessa eli Suomen ja Baltian maiden suunnalla, pudotettu noin yhteen kahdeksas osaan aiemmasta. Tietävät itsekin, että tännepäin rahtaaminen on vuosiksi jäissä ja niihin ratoihin ei kannata laittaa isoja rahoja kiinni. Sama koskee Ukrainan suuntaa eli Azovin meren alueen investoinnit on puolitettu karkeasti.

Tässä tulee huomioida, että ilmoitetut luvut on ruplina ja ne laskevat hurjasti, tuohon kun vielä huomioi että kaikki rakennustarvikehinnat ovat nousseet 40-60 % samoin kun osaavien työmiesten palkat parin vuoden aikana niin samalla ruplamäärällä saa nyt 40-60 % aiemmasta ja kun leikkaus oli vähintään 36 % niin todellisuudessa Venäjän rautateiden investointisumma suhteessa aiottuun tasoon leikkaantuu vähintään 80 %. Maassa joka elää rautateiden toiminnasta.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjän valtion lainaa on myyty taas biljoonalla ruplalla. Myisiköhän keskuspankki taas vastaavasti REPO huutokaupassa pankeille tuon vastaavan biljoonan...

Tästä muuten huomaa ryssien taloudenhoidon totaalisen skitsofrenian ja paniikin tällä hetkellä, taitaa ryssät olla ainoo valtio ainakin ihan lähihistoriassa joka samaan aikaan suorittaa epäsuoraa setelirahoitusta (inflatorista) ja kireetä keskuspankin rahapolitiikkaa (deflatorista).

Sanktioiden takia ryssät on suljettu ulkomaisilta velkakirjamarkkinoilta, valtio polttaa rahaa aivan tautisia määriä sodan rahottamiseks, inflaatio katossa ja keskuspankki yrittää hillitä inflaatioo nostamalla ohjauskorot yli 20%:iin. Korkeet korot, yleisen inflaation aiheuttamien operointikulujen räjähtäminen, työvoimapula, nousseet palkkakulut etc on vetäny yksityisen sektorin kuilun partaalle.

Oligarkit vinkuu ja syyttää keskuspankkia yksityisen sektorin katastrofaalisesta tilanteesta, operointikuluja vähä hankala paikata kun vientitulojen saamista hieman haittaa pankkisektorin sanktiot, palkkakulut nousussa, työvoimaa ei saa lisää oikeen mistään ja yrityslainojen korot huitelee päälle 30 pinnassa. Syynä tähän osaltaan on keskuspankin ohjauskorot mutta keskuspankin toimet on ollu käytännössä se ainoo syy miks ryssät ei tällä hetkellä käytä ruplia paskapaperina.

Samalla valtio yrittää epätoivosesti raapia ruplaa kasaan aivan kaikkialta mutta velkakirjat ei käy kaupaks kun pankit painii likviditeettiongelmien kanssa jo valmiiks eikä valtion tarjoomilla velkakirjojen koroilla kukaan hullu niitä olis vapaaehtosesti ostamassa. Mistä on saatu jo osviittaa kun eivät ollu ennen joulukuuta saanu kaupaks ku floatereita, mitä valtio ei haluais tarjota tähtitieteellisten lainanhoitokulujen takia ja kiinteen koron velkakirjojen kysyntä oli käytännössä nollissa kun noi oli sijottajille täysin kannattamatonta inflaatiotasoon nähden aivan liian alhasten tarjottujen vuosikorkojen takia.

Ja nyt ryssät on siis keksiny tilanteen ratkasuks että valtion budjettivajeen paikkaamiseks pakotetaan keskuspankki lainaan likviditeettiongelmien kanssa painiville pankeille printattua virtuaalirahaa jotta nää vois ostaa täysin persaukisen valtion velkakirjoja. Mikä tulee entisestään nostaan inflaatioo samalla kun jo nykyset inflaatiolukemat olis pakottamassa sen saman saatanan keskuspankin nostaan ohjauskorkoja entisestään. Kumpikin näistä yksittäin oli pahentanu yksityisen sektorin tilannetta entisestään mutta molemmat yhdessä on just ehkä mahdollisesti se pahin mahdollinen vaihtoehto mitä ryssät olis kyenny tilanteessa tekeen.

Mikä vois mennä pieleen.
 
Minua on kiinnostanut ruplan todellinen vaihdettavuus koko tämän tuhatpäiväisen ajan. Eli jos ivan myy nahkatakkeja liikkeessään niin voiko hän ostaa ruplilla vapaasti dollareita tuodakseen uutta myytävää vaikkapa Turkista tai Vietnamista? Entä olga Thaimaan reissuaan varten?
Ihan täkäläinen Forex vaihtoi ruplia molempiin suuntiin ennen viimeisintä ruplan notkahdusta. Satasen ylityksen jälkeen Forex ilmoittaa seuraavaa:
1733993046429.webp
En ole soittanut kun en paskapaperia tarvitse tai omista mutta kyllä se viimeisin pakotepaketti ryssän kaasupankille taisi vielä nämä ulkomaanvaihtokioskit pois ruplasta. Lähinnä kai ruplisa saa myytyä vielä moskovan katukioskien kautta mutta määräthän on tuolla vähäisiä. Isommissa vaihdoissa pitää olla lilliputtelin kaveri että saa rahansa liikkeelle.
 
Ihan täkäläinen Forex vaihtoi ruplia molempiin suuntiin ennen viimeisintä ruplan notkahdusta. Satasen ylityksen jälkeen Forex ilmoittaa seuraavaa:
Katso liite: 111428
En ole soittanut kun en paskapaperia tarvitse tai omista mutta kyllä se viimeisin pakotepaketti ryssän kaasupankille taisi vielä nämä ulkomaanvaihtokioskit pois ruplasta. Lähinnä kai ruplisa saa myytyä vielä moskovan katukioskien kautta mutta määräthän on tuolla vähäisiä. Isommissa vaihdoissa pitää olla lilliputtelin kaveri että saa rahansa liikkeelle.
Oma veikkaus on että Ivan kun menee sitä vaihtamaan pankkiin niin se ei onnistu. Tatjanan pitää Phuketissa käyttää pankkikorttia automaatilla, mutta ryssän pankkikortit ei enää toimi ja ne matkashekit tuskin vaihtuu rahanvaihto pisteellä Karonin liikenneympyrän kupeella tai edes Kasikorn pankissa.

OT.Kovasti on vaan tota ryssää tallaamassa pitkin Phuketin katuja ja rahaa tuntuu löytyvän, eli se osa joka paikalla on käyttää rahaa joka on ollut jo lännessä valmiina.

Itseä kiinnostaisi kuulla mikä se ihan oikea katukurssi on jos niitä taaloja haluaa paskapaperin tilalle saada paskalandiassa ja elättelen toiveita että on lähempänä 200 ku 150.

edit: lukihäiriö iski ni pieni muokkaus
 
Tiedä mihin palstaan tämänkin kuuluisi, mutta laitan tänne.

Esson poijjat meinaa laittaa tiikerin tankkiin ja alkaa porailemaan uutta reikää uusille ölppäkentille...
Vajaata noin 17 prosenttia vuoteen 2030 aikovat öljyä lisää markkinoille saada tuotettua.
Siinä ruskipoika on ihmeissään, kun öljyn hinta ottaa takapakkia tulevaisuudessa.
Kyllähän se ryssä saadaan kärsimään kovasti näinkin, Trumpin anti ilmastopolitiikka/ diilien kustannuksella.
Saudit ynnä muut eivät tule pienentämään öljyn tuotantoa, päin vastoin on kiire tehdä fyrkkaa, ennen kuin viherihmiset on saaneet liikaa uusiutuvia energiamuotoja isossa mittakaavassa käyntiin...

Rehellinen fakta on että öljyntuottajien kisa markkinoista on käynnistymässä kunnolla. Ja tässä kisassa ei ryssä kalliilla arktisella öljyllään tule pärjäämään. Raaka verrokki sille öljylle on jo useissa kohteissa 0-hintainen tuuli/aurinkosähkö. Tälläinen tuurisähkö syö nätisti sen 30-60% öljyn markkinoista jo nyt useilla aloilla. Tilanne ei tästä tule parantumaan vaan pahenemaan öljyntuottajien osalta eli nyt on viimeiset hetket pumppailla se öljy markkinoille tai sitten sen saa jättää sinne maan uumeniin kun kukaan ei sitä enää tarvitse.
 
Bangkok Bank näyttäisi vielä vaihtavan ruplia.

Jos vaihtaa 100 ruplaa Thaimaan bhateiksi niin saa 15 bhatia.

Kun vaihtaa ne 15 bhatia euroiksi niin saa 0.41 euroa.

Eli Thaimaassa euron ja ruplan välinen kurssi maan virallisessa pankissa on
1 : 232.47

Sama tulee kyseisessä kalkylaattorissa suoralle vaihdollekin.

Että siinä se on virallisempi kurssi kuin ryssien keskuspankin manipuloima kurssi. Katukaupassa en vaihtaisi 1:300.

Screenshot_2024-12-12-12-07-15-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~2.webp

Screenshot_2024-12-12-12-09-06-44_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp

 
Tärkeimmän vientiasiakkaan ostot hiilen suhteen ovat laskeneet jyrkästi, Kiina ostaa paljon hiiltä, mutta on vähentänyt ostoja Venäjältä ja lisännyt mm. Mongoliasta sekä Australiasta.


Mutta eipä hätää, Putler piti eilen kriisipalaverin. Ainoana antina on käsky laajentaa toimintaa vuoteen 2030 tähdäten, mikä on järjetöntä kun hiilen kulutus kääntyy laskuun ja ryssien kannattavuus on muutenkin todella heikko, toiminnan laajentaminen jossain varmasti tappaa ne heikoimmat yritykset samoilla alueilla eikä nykyisellä korkotasolla kukaan tule laajentamaan yhtään mitään. Toinen toimenpide on käsky neuvotella hiilikuljetuksille toimivat alennukset itään, lounaaseen ja luoteeseen suuntautuviin kuljetuksiin, no ei niitä muitakaan oikein ole. Mutta sotakääpiö unohti, että Venäjän rautatiet on myös kroonisessa rahapulassa, jonka vuoksi rahtimaksuja juuri nostettiin 1.12.2024 ja samalla lähti kaikilta hiilen tuottajilta alennukset pois.

Siinäpä sepät neuvottelee kun ei se rahtaaminen sillä kampaviineripalaverilla halvemmaksi muutu, voi valita kumpi häviää rahaa ja minkä verran.

 
Rehellinen fakta on että öljyntuottajien kisa markkinoista on käynnistymässä kunnolla. Ja tässä kisassa ei ryssä kalliilla arktisella öljyllään tule pärjäämään. Raaka verrokki sille öljylle on jo useissa kohteissa 0-hintainen tuuli/aurinkosähkö. Tälläinen tuurisähkö syö nätisti sen 30-60% öljyn markkinoista jo nyt useilla aloilla. Tilanne ei tästä tule parantumaan vaan pahenemaan öljyntuottajien osalta eli nyt on viimeiset hetket pumppailla se öljy markkinoille tai sitten sen saa jättää sinne maan uumeniin kun kukaan ei sitä enää tarvitse.
Samaa mieltä.

Ei kannata unohtaa, että yhtenä isona tekijänä kisassa mukana on Kiina, jonka valtavien valtiollisten RDI/tuotanto-investointien vuoksi sähkön säilömisen hinta on romahtanut ja tuleville vuosille on jo rakenteilla olevan kapasiteetin vuoksi ennustettu vielä uutta (akkujen) hinnan romahdusta. Akkujen hinnan romahtaminen lisää aurinko- ja tuulienergian kilpailukykyä.

Eli Venäjän suhteellinen kilpailukyky energiamarkkinoilla saa jatkuvasti kovempaa haastamista ja useamman toimijan tahoilta. Venäjän energiakilpailukyky hiipuu erityisesti pitkällä tähtäimellä.
 

Liitteet

  • IMG_2055.webp
    IMG_2055.webp
    66.1 KB · Luettu: 26
Yllä olevaan liittyen Stellantis ja CATL rakentavat Espanjaan yli neljän miljardin euron LFP/NMC akkutehtaan, jonka akuilla sähköistää vuodessa n. 700000 autoa. LFP akkuteknologia on nyt 50-100 USD/kWh hintainen kun pari vuotta sitten nikkelipohjaiset olivat 150-200 USD/kWh.

Tuo tekniikka on myös immuuni tulipaloille, jotka on NMC akkujen ongelma sekä kestää korkeampia latausnopeuksia eli vaikka kantama on samalla kilomäärällä vähän lyhyempi niin korkeampi latausnopeus kompensoi osan samoin kuin pidempi elinkaari. Se soveltuu erityisen hyvin myös sähkövarastoihin.

 
Tärkeimmän vientiasiakkaan ostot hiilen suhteen ovat laskeneet jyrkästi, Kiina ostaa paljon hiiltä, mutta on vähentänyt ostoja Venäjältä ja lisännyt mm. Mongoliasta sekä Australiasta.
Tämä on mielestäni hyvin mielenkiintoista. Jos Kiina ja zenäjä ovat ikuisia ystäviä ja Kiina tulee zenäjää niin miksi se ostaa hiiltä jopa Ausseista johin välit ovat vieläpä melko viileät?

Foliota pipoon ja voisi luulla että Kiina laskee että kohta JumalZaari rommaa ja siperiassa alkaa Mammuttimarkkinat jos ei peräti Niganttipäivät. Palautellaan vähän historiallisia rajoja ja alkuperäisväestön oikeuksia, sano.
 
Raskaan kaluston kuljettajien palkkoja on jouduttu nostamaan 50 % eikä sekään riitä kun kokeneita kuljettajia lähtee parempien palkkojen toivossa sotaan. Lisäksi ryssät ajavat keskimäärin yli 20 vuotiaalla kalustolla, pitkiä matkoja todella heikoilla teillä, Euroopan heikkolaatuisimmalla polttoaineella ja varaosat on piraattikamaa ainakin länsikalustoon. Jonkin aikaa tuota pystyy tekemään, mutta vääjäämättä tulee pää vetävän käteen kun kalusto loppuu tai kuljettaminen maksaa vain liikaa. Nuo tehtävät lienee sellaisia joihin Ukrainan tiedustelun lienee helpoin soluttautua ja pääsee liikkumaan ympäri maata.



Kun Venäjän rautateillä menee vielä huonommin, minkä seurauksena jonkin verran kuljetuksia on siirtynyt rekkoihin niin se tarkoittaa vain, että tierahteja jatketaan kunnes tiet on aivan paskana. Kun valtiolla ei ole rahaa pitää rautatieinfraa kunnossa niin sitä ei ole myöskään teihin, se on aivan varma.

Ensivuoden luvut tulevat olemaan hurjasti pienemmät kaikilla sektoreilla.

Tuosta oli hyvä nähdä, että eniten ryssien rautatiet leikkaavat ratojen kunnossapidosta luoteessa eli Suomen ja Baltian maiden suunnalla, pudotettu noin yhteen kahdeksas osaan aiemmasta. Tietävät itsekin, että tännepäin rahtaaminen on vuosiksi jäissä ja niihin ratoihin ei kannata laittaa isoja rahoja kiinni. Sama koskee Ukrainan suuntaa eli Azovin meren alueen investoinnit on puolitettu karkeasti.

Tässä tulee huomioida, että ilmoitetut luvut on ruplina ja ne laskevat hurjasti, tuohon kun vielä huomioi että kaikki rakennustarvikehinnat ovat nousseet 40-60 % samoin kun osaavien työmiesten palkat parin vuoden aikana niin samalla ruplamäärällä saa nyt 40-60 % aiemmasta ja kun leikkaus oli vähintään 36 % niin todellisuudessa Venäjän rautateiden investointisumma suhteessa aiottuun tasoon leikkaantuu vähintään 80 %. Maassa joka elää rautateiden toiminnasta.

Tuo rautatieinvestointien leikkaaminen on tärkeä näkökulma myös mahdollisten hyökkäysvalmistelujen kannalta. Jos esimerkiksi Venäjällä olisi suunnitelmissa toteuttaa laajamittainen hyökkäys Suomeen tai Baltian maihin tulevan viiden vuoden aikana, rautatieinfra hinkattaisiin tällä suunnalla hyvään kuosiin. Tosin tämän osalta pitää seurata vielä salaisen budjetin käyttöä: jos julkisesti ilmoitetaan, että tähän suuntaan ei investoida, mutta siitä huolimatta ratatöitä tehdään ihan simona, on selvää, että kohteen rahoitus on tullut salaisesta budjetista ja sen ainoa tarkoitus on sotilaallinen hyökkäysvalmistelu.

Azovin suunnan rautatieinvestointien lasku osoittaa, että Venäjä varautuu lähitukevaisuudessa tapahtuvaan alueesta luopumiseen. Jälleen täytyy seurata todellisia töitä, tällä alueella tehtävät työt on todennäköisesti rahoitettu salaisesta budjetista ja voi olla, että ratatyöt jatkuvat nykyisellä tahdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo rautatieinvestointien leikkaaminen on tärkeä näkökulma myös mahdollisten hyökkäysvalmistelujen kannalta. Jos esimerkiksi Venäjällä olisi suunnitelmissa toteuttaa laajamittainen hyökkäys Suomeen tai Baltian maihin tulevan viiden vuoden aikana, rautatieinfra hinkattaisiin tällä suunnalla hyvään kuosiin. Tosin tämän osalta pitää seurata vielä salaisen budjetin käyttöä: jos julkisesti ilmoitetaan, että tähän suuntaan ei investoida, mutta siitä huolimatta ratatöitä tehdään ihan simona, on selvää, että kohteen rahoitus on tullut salaisesta budjetista ja sen ainoa tarkoitus on sotilaallinen hyökkäysvalmistelu.

Azovin suunnan rautatieinvestointien laskuu osoittaa, että Venäjä varautuu lähitukevaisuudessa tapahtuvaan alueesta luopumiseen. Jälleen täytyy seurata todellisia töitä, tällä alueella tehtävät työt on todennäköisesti rahoitettu salaisesta budjetista ja voi olla, että ratatyöt jatkuvat nykyisellä tahdilla.

Epäilemättä näin. Jo nyt on Ukrainassa nähty miten riippuvainen ryssän huolto on rautatieyhteyksistä. Ihan sama oli jo kylmän sodan vuosina kun DDR:n ja Puolan ratapihat ja rautatiesillat olivat korkealla NATO:n ilmaiskujen kohdelistoilla.
 
Back
Top