Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vaikea uskoa että rubulin todellinen kurssi nousisi tilien jäädytyksellä vaan paremminkin päin vastoin. Tasan varmasti ihmiset pyrkisivät siirtymään kaikien keinoin käteiseen, ja mieluimmin tietysti valuuttoihin. Aivan kuten ennenkin, joten ei se siellä uutta olisi. On tätä tilien jäädytystä ja vientiyritysten valuutan pakkovaihtoa koitettu muuallakin kuten Argentiinassa, eikä tulokset olleet hyviä.
 
Vaikea uskoa että rubulin todellinen kurssi nousisi tilien jäädytyksellä vaan paremminkin päin vastoin. Tasan varmasti ihmiset pyrkisivät siirtymään kaikien keinoin käteiseen, ja mieluimmin tietysti valuuttoihin. Aivan kuten ennenkin, joten ei se siellä uutta olisi. On tätä tilien jäädytystä ja vientiyritysten valuutan pakkovaihtoa koitettu muuallakin kuten Argentiinassa, eikä tulokset olleet hyviä.
Tilien jäädytyksellä saadaan rahaa pois kansan käytöstä. Ostovoima laskee ja hintojen nousu talttuu, kun kysyntä laskee. Jaetaan kansalle annoskupongit, sitä tuo periaatteessa tarkoittaa.
Jossakin vaiheessa kansa ehkä tajuaa, että niitä on taas kusetettu. Sitä varten on rosgaarti, joka hakkaa mummot tajuttomaksi; odottavia äitejä eivät saa ampua, niinhän se ryssän laki on kirjoitettu.
On se ryssän talous melko valmis tapaus.
 
Ryssä kuskaa veriöljynsä Intiaan, jossa jalostetaan. Tämän jälkeen lopputuote päätyy Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin.



– Me vähän petetään itseämme. Tässä on tietynlaista kaksoismoralismia. Tiedämme, mistä on kysymys. Tässä pitäisi selkeästi laittaa sanktioita myös intialaisiin öljyterminaaleihin, ettemme enää ostaisi Intiasta öljyä.

Vaikka EU on asettanut Venäjälle pakotteita, niin niihin on jäänyt porsaanreikiä. EU-maiden on mahdollista täysin laillisesti ostaa venäläistä alkuperää olevia öljytuotteita kuten polttoaineita, kunhan ne on käsitelty kolmansissa maissa, kirjoitti verkkolehti Politico viime kuussa.
Paljonko Venäjä saa katetta raakaöljyn viennistä? Siis myyntitulot miinus tuotannon kulut. Jos Venäjän kate on lähellä nollaa, niin jalostetun dieselin ja bensiinin osto Intiasta on OK.
 
Lähes kaikkien maanviljelytuotteiden sato on ollut 2024 heikompi kuin 2023. Nyt tiedetään jo, että 2025 talvivehnäsato on jäämässä erittäin heikoksi kun syksyllä laajoja alueita vaivasi ennennäkemätön kuivuus.

Sen lisäksi maatalousaloilta on poistunut kymmeniä, jos ei satoja tuhansia työntekijöitä paremmin palkatuille aloille, eläkkeelle tai sotaan eikä mikään näytä muuttavan trendiä, satojatuhansia naahanmuuttajia karkoitetaan ja osa niistä on ollut maatilojen töissä. Venäjä on itse asettanut rajoitteita tai tuontikieltoja ulkomaisille siemenille ja monissa lajikkeissa ne ovat tuottaneet kymmeniä prosentteja paremman sadon kuin kotimaiset. Polttoaineiden, lannoitteiden, työvoiman sekä työvälineiden hinnat nousevat ja vientiä on rajoitettu sekä lainakorot on taivaissa, joten maatalousyrittäjän mahdollisuudet saada tuloa investoinneilleen pienenevät kuukausi kuukaudelta, useampi lopettaa kuin aloittaa. Kuljetuskalustoa viedään surutta sotaan eikä Venäjän onneton raskas teollisuus saa edes oman maan tarpeita vastaavaa määrää kuorma-autoja tehtyä, pakotteet sekä heikko ruplan kurssi rajoittavat tuontia niin välineissä kuin varaosissakin, rautatierahtien hinnat nousivat lähes 20 % ja korotustarvetta on edelleen. Kurskin ja Bilhorodin alueelta on evakuoitu väkeä kymmenissä tuhansissa sekä peltoja jäänyt korjaamatta ja molemmilla alueilla maatalous on ollut merkittävässä roolissa, nyt niissä tuskin tehdään kylvöjäkään.

Kremlissä ollaan kuitenkin sitä mieltä, että suunnitelmien mukaan etenee hommat.

 
Lähes kaikkien maanviljelytuotteiden sato on ollut 2024 heikompi kuin 2023. Nyt tiedetään jo, että 2025 talvivehnäsato on jäämässä erittäin heikoksi kun syksyllä laajoja alueita vaivasi ennennäkemätön kuivuus.

Sen lisäksi maatalousaloilta on poistunut kymmeniä, jos ei satoja tuhansia työntekijöitä paremmin palkatuille aloille, eläkkeelle tai sotaan eikä mikään näytä muuttavan trendiä, satojatuhansia naahanmuuttajia karkoitetaan ja osa niistä on ollut maatilojen töissä. Venäjä on itse asettanut rajoitteita tai tuontikieltoja ulkomaisille siemenille ja monissa lajikkeissa ne ovat tuottaneet kymmeniä prosentteja paremman sadon kuin kotimaiset. Polttoaineiden, lannoitteiden, työvoiman sekä työvälineiden hinnat nousevat ja vientiä on rajoitettu sekä lainakorot on taivaissa, joten maatalousyrittäjän mahdollisuudet saada tuloa investoinneilleen pienenevät kuukausi kuukaudelta, useampi lopettaa kuin aloittaa. Kuljetuskalustoa viedään surutta sotaan eikä Venäjän onneton raskas teollisuus saa edes oman maan tarpeita vastaavaa määrää kuorma-autoja tehtyä, pakotteet sekä heikko ruplan kurssi rajoittavat tuontia niin välineissä kuin varaosissakin, rautatierahtien hinnat nousivat lähes 20 % ja korotustarvetta on edelleen. Kurskin ja Bilhorodin alueelta on evakuoitu väkeä kymmenissä tuhansissa sekä peltoja jäänyt korjaamatta ja molemmilla alueilla maatalous on ollut merkittävässä roolissa, nyt niissä tuskin tehdään kylvöjäkään.

Kremlissä ollaan kuitenkin sitä mieltä, että suunnitelmien mukaan etenee hommat.

Sentään pellavasato kasvanut 29,2%. Ehkä siitä saa jotain paikallista pettuleipää?
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko Venäjä saa katetta raakaöljyn viennistä? Siis myyntitulot miinus tuotannon kulut. Jos Venäjän kate on lähellä nollaa, niin jalostetun dieselin ja bensiinin osto Intiasta on OK.
Jos saakin katetta hetkellisesti jo ehkä maksetusta alku investoinnista johtuen, niin tuotannolla pitäisi myös kattaa jatko investointeja, eikä vain syödä olevaa. Mutta eipä tuossa maassa paljon tulevaisuutta näytetä ressaavan.
 
Vuosi 2025 ei näytä tuovan helpotusta Venäjän raaka-ainetuottajien maailmaan.

Kulut nousevat monin tavoin kuten tiedetään, mutta markkinahinnat esimerkiksi rautamalmissa, raakaraudassa ja koksissa ovat alhaalla sekä sisältävät Kiinan heikon taloustilanteen sekä terästeollisuuden hiljaiselon vuoksi edelleen laskupaineita.

Lisäksi rautamalmin osalta pian aloittaa uusi valtavan kokoinen tuottaja puskemaan tavaraa liikkeelle ja se tahtoo tietää yleensä sitä, että heikoimmat putoaa kelkasta.

Nämä siis vaikuttavat varmasti, nähtäväksi jää minkäänlaisia pakotteita Puolan johdolla sorvaillaan metallituotesektorille, mutta sympatiaa niissä pöydissä lienee kovin vähän tarjolla.

 
Asiantunteva kirjoitus ryssien talouden tilasta ja suunnasta.

31 kaupunkia elää pelkästään hiilikaivosten tuotolla ja tiedämme missä tilassa se ala on. Sama asia menee läpi koko yhteiskunnan, että viestitään kuin asiat olisivat kunnossa vaikka todellisuudessa ne ovat aivan jotain muuta.

Tsaarilla ei ole rahaa eikä vaatteita.

Eikä asiaa kyllä auta yhtään, että Ukraina paskoo nykyisin lähes joka yö 1-2 teollisuuslaitosta tai öljy- tai kaasuteollisuuteen liittyvää infraa sekä vielä laajemmin sähkö- ja rautatieverkkoa kymmenillä iskuilla viikossa.

Tik tok tik tok


Rakennusteollisuuden syöksy on jo alkanut ja tällähän on sitten kerrannaisvaikutuksia aivan jokapuolelle.


Tänä vuonna on kaikilla ryssillä edessään reilun kymmenen prosentin nousu pelkästään kaasulaskuun, se tulee siihen kaiken muun päälle mukavasti.

 
Viimeksi muokattu:
Sanktioiden alle 183 varjotankkeria lisää. Nippuside kassien ympärillä sanoi taas pari kertaa naks.

Major sanctions update from the US and UK, targeting Russian oil revenues. The U.S. Department of the Treasury imposed sanctions on Gazprom Neft, Surgutneftegas, Ingosstrakh, Alfastrakhovanie, and Sovcomflot. The sanctions also hit 183 tankers carrying Russian oil, dozens of oil traders, oilfield service providers, insurance companies, and energy officials. Also, the Department of the Treasury's Office of Foreign Assets Control (OFAC) authorized the wind down of transactions Involving the aforementioned sanctioned companies. https://home.treasury.gov/news/press-releases/jy2777 & https://ofac.treasury.gov/recent-actions/20250110 The UK also directly sanctioned Gazprom Neft and Surgutneftegas, stating that this action "will clamp down on Putin’s flow of revenues." "By sanctioning these companies, Russia’s ability to generate revenues from energy sales is expected to be significantly curtailed," the UK government's press release stated. https://gov.uk/government/news/support-for-ukraine-is-unwavering-as-uk-announces-new-sanctions-on-russian-oil-giants

 
Viimeksi muokattu:
Paljonko Venäjä saa katetta raakaöljyn viennistä? Siis myyntitulot miinus tuotannon kulut. Jos Venäjän kate on lähellä nollaa, niin jalostetun dieselin ja bensiinin osto Intiasta on OK.
Jotkin Intiassa toimivat öljynjalostamot taitavat olla venäläisomistuksessa, ne joilla on luonnollisesti läheisimmät suhteet venäläisiin öljynmyyjiin.
 
Mikähän tuon Venäjän nikkelibisneksen oikea kannattavuus oikein on. Joka kerta kun katselen lehteä niin on nikkelin maailmanmarkkinahinta edelliseen hintaan tippunut. Ja jos tuota Harjavallan nikkeliä tuodaan Venäjältä kaukaa niin kyllähän logistiikkakin maksaa.

Toisaalta eikö palladium ollut yksi tärkeä metalli Venäjällä. Toisaalta eikö sen käyttö ollut katalysaattoreissa ja sähköautojen lisääntyminen vähän hillitsisi sen tarvetta.. Uutinen vaan sattui myös silmään, että Suhangon kaivoshan suunnitteilla Suomeen ja sieltähän sitä palladiumia saisi ja nikkeliäkin sivuvirtana (+vähän muutakin)
 
Mikähän tuon Venäjän nikkelibisneksen oikea kannattavuus oikein on. Joka kerta kun katselen lehteä niin on nikkelin maailmanmarkkinahinta edelliseen hintaan tippunut. Ja jos tuota Harjavallan nikkeliä tuodaan Venäjältä kaukaa niin kyllähän logistiikkakin maksaa.

Toisaalta eikö palladium ollut yksi tärkeä metalli Venäjällä. Toisaalta eikö sen käyttö ollut katalysaattoreissa ja sähköautojen lisääntyminen vähän hillitsisi sen tarvetta.. Uutinen vaan sattui myös silmään, että Suhangon kaivoshan suunnitteilla Suomeen ja sieltähän sitä palladiumia saisi ja nikkeliäkin sivuvirtana (+vähän muutakin)
Nuo nikkelin maailmanmarkkinahinnat eivät kerro kaikkea. Nikkelikauppaa käydään paljon sopimuspohjalta ja pitkillä sopimuksilla, joiden sisältö on vain osapuolten tiedossa. Nikkeli on strateginen metalli.
 
Varjolaivaston ja Dubain yhteyksistä.

Taas yksi syy olla matkustamatta tämän kaltaisiin kullalta kiiltäviin paskamaihin...

Millään muulla ei ole väliä kuin rahalla.
Muutenkin passit pois otetuina siirtomaalaiset alipalkatut aasialaiset ovat orjapalvelijoinaan on näillä.

Sitä olen aina ihmetellyt kuinka joku voi ihailla tällaista shaissea...

 
Yksi Putinin kovasti uhoama venäläinen vaihtoehto on osoittautunut puoliksi paskapuheeksi eikä ihmekään, koska mikäli tuohon NSR lystiin ei tule muita maksajia kuin ryssät niin se kaatuu siihen. Venäjä itse tarvitsee sitä, mutta muille se ei ole läheskään yhtä tärkeä ja kun jäänmurtamisen, satamatoimintojen, laivojen kulumisen sekä vaurioiden jne. kulut kaikki tulevat venäläisten maksettavaksi niin rahat loppuvat ja homma jää kuten nyt puolitiehen, jos ei jopa ala hiipumaan.

 
Yksi Putinin kovasti uhoama venäläinen vaihtoehto on osoittautunut puoliksi paskapuheeksi eikä ihmekään, koska mikäli tuohon NSR lystiin ei tule muita maksajia kuin ryssät niin se kaatuu siihen. Venäjä itse tarvitsee sitä, mutta muille se ei ole läheskään yhtä tärkeä ja kun jäänmurtamisen, satamatoimintojen, laivojen kulumisen sekä vaurioiden jne. kulut kaikki tulevat venäläisten maksettavaksi niin rahat loppuvat ja homma jää kuten nyt puolitiehen, jos ei jopa ala hiipumaan.

Tyypillinen ryssän bisnes on niin rankasti "verotettua" voitelutarpeen vuoksi niin todellinen tulos tehdään aina myymällä länteen. Länsikaupan tuloilla sitten tarjotaan omalle väestölle subventoitua tuotetta ja hoidetaan se voitelu. Pikkuhiljaa alkaa paljastua että ryssä ei osaa tehdä yhtään mitään kannattavaa bisnestä ominavuin vaan se voitto pitää tahkota lännestä tai lännen avulla. Halvalla orjatyövoimalla eli vatnikeilla pääsee pitkälle kun hankkii lähtöaineet lännestä, tekee sen työvoimavaltaisen puuhan painetuilla ruplilla ja lopuksi myy markkinahintaan. Sama pätee hiilivetyihinkin, länsitenkiinalla se kaasu/öljy nousee arktiselta alueelta ja halvat vatnikit tekee työn. Valitettavasti muu maailma kyllästyi ryssän perseilyyn ja painaa markkinahinnan alle ryssän tuotantotekniikan kulujen. Näin sen vatnikin pitäisi jo maksaa siitä että saa tehdä lilliputtelille orjatyötä että bisnes kannattaa ja tuo eliitille makean elämän.

No antaa vatnikin nauttia ei-poliittisesta köyhyydestään. Voi katsoa peiliin että joskos sittenkin se politiikka alkaa kiinnostaa jos orjatyö-velkavankeus ei maistukkaan. Tuskimpa ryssä tuota kuitenkaan tajuaa, kärsimäänhän tuolla on totuttu ja se onkin vatnikin kohtalo. Sinällään hyvä tietää että kävi Ukrainassa miten tahansa niin vatnikin tulevaisuudessa on vain yksi kysymys: miten kauas historiassa mennään elintason kurjistumisessa. Ei lämpöä, ei sähkö on jo todellisuutta monille, mikä tekee vain vatnikille hyvää.

Jo Stalinin aikaan joka torppaan tuotiin radio, parhaimmillaan se toimi termoparilla varustetulla kaasulampulla. Näin vatnikki sai nauttia propagandasta radion ja lehden kautta, kaasuvalossa oli hyvä lukea. Katsotaan mitä lilliputteli tähän keksii, kaasu tv lienee kohta todellisuutta että vatnikki saa päivittäisen hallinnon ylistylaulunsa. Muuta valoa tai lämpöä ei sitten tarvitakkaan. Odotan mielenkiinnolla mikä on se todellisuus tuossa paskastanissa viiden vuoden päästä, suunta on selvä ja vauhti kova.
 
Varjolaivaston ja Dubain yhteyksistä.

Taas yksi syy olla matkustamatta tämän kaltaisiin kullalta kiiltäviin paskamaihin...

Millään muulla ei ole väliä kuin rahalla.
Muutenkin passit pois otetuina siirtomaalaiset alipalkatut aasialaiset ovat orjapalvelijoinaan on näillä.

Sitä olen aina ihmetellyt kuinka joku voi ihailla tällaista shaissea...

Dubai kusisee venäläisiä, omistavat asuntoja siellä. Sinne ne saa aina tulla..
 
Näitä romukasoja ei saa pakotteiden mukaan ottaa ei satamiin korjattavaksi, mutta saakohan Saksa nämä hinauskulut mistään maksatettua vai jääkö itsensä maksettaviksi, tämän mielestäni ryssän uuden hybriditempun kanssa
Epäilen että kokeillaan vain uutta reaktioita ei pelkästään konerikko.

Tulisi valmistautua siihen että seuraavalla kerralla näitä romuja on rikki useita samaan aikaan.

Milloin on oikeus olla ottamatta Pohjanmerellä näitä Tanskan salmista Itämerelle ollenkaan ympäristö syistä vai vaatiko suuren öljyvahingon ei maan rannoilla.

 
Back
Top