Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sillä lailla, Kypros on lopettanut kultaisen passin ja Malta jatkaa sikailua EU painostuksesta huolimatta.

Alla oleva vaikuttaa ainakin omiin osto valintoihin ja siihen että Malta ei tule olemaan lomamatkani kohde ikinä.

Muun muassa Lihajaloste Korpelan, Maalaistuote Vatajan ja Pajuniemi-brändien takana operoivan elintarvikealan yrityksen Landeli Groupin omistajaportaassa on venäläistaustainen liikemies, joka on lunastanut itselleen Maltan ja Israelin passit.

Ukrainaan tuomitsevansa maan sotatoimet Ukrainassa.

Yhtiö tehosti tuolloin viestiään korostamalla, ettei heidän taustallaan ole mitään venäläisyhteyksiä.

– Yhtiön enemmistöomistaja Sergei Medvedev on Suomen kansalainen, eikä hänellä ole kaksoiskansalaisuutta. Yhtiön toinen omistaja on maltalainen yritys, jonka omistaa Maltan kansalainen, yhtiön tiedotteessa kerrottiin tuolloin.

Kaupparekisteritiedoista ei selviä, kuka kyseinen Maltan kansalainen on. Vasta IS:n saatua nähtävilleen yhtiön osakasluettelon selvisi, että maltalaisen yrityksen taustalta paljastuu merkittävä venäläisen liike-elämän vaikuttaja.

 
Tulikin ylle sama mutta täydennyksenä:

Vähemmän huomattu selittävä tekijä inflaatiolle ja talouden "sotakestävyydelle" on se, että valtavaa osaa menoista ei rahoiteta budjetista. Invaasion alussa (25.2.2022) säädetyn lain mukaan venäjän valtio voi määrätä pankit lainoittamaan sotaan kytkeyviä yrityksiä valtion määräämillä lainan ehdoilla, eli edullisemmilla mitä markkinoilta saa. Arvion mukaan suoraan sotaan liittyviä yrityksiä on lainoitettu näin jopa 207-249 miljardilla dollarilla. Kokonaisuudessaan yrityslainojen määrä on kasvanut 71% tai 415 miljardilla parissa vuodessa. Tämä on rahoituskeino joka ei näy virallisessa valtion budjetissa tai puolustusbudjetissa. Edessä voi olla valtava luottotappioaalto joka lähtee liikkeelle sotateollisuudesta.

1736702092013.webp

Lähde ja tiivistelmä:

Moscow has been stealthily pursuing a dual-track strategy to fund its mounting war costs. One track consists of the highly scrutinized defense budget, which analysts have routinely deemed “surprisingly resilient.” The second track—largely overlooked until now—consists of a low-profile, off-budget financing scheme that appears equal in size to the defense budget. Under legislation enacted on the second day of the full-scale invasion, the Kremlin has been compelling Russian banks to extend preferential loans to war-related businesses on terms set by the state. Since mid-2022, this off-budget financing scheme has helped drive an unprecedented $415 billion surge in overall corporate borrowing. This report estimates that $210 to $250 billion of this surge consists of compulsory, preferential bank loans extended to defense contractors—many with poor credit—to help pay for war-related goods and services.

Initially, this off-budget defense financing scheme proved advantageous to Moscow by enabling it to maintain its official defense budget at manageable levels. That misled observers into concluding—incorrectly as it turns out—that Moscow faces no serious risks to its ability to sustain funding its war. More recently, however, Moscow’s heavy reliance on its off-budget, compulsory lending scheme has begun to cause serious, adverse consequences at home. Not only has it become the main driver of inflation and interest rate hikes, but it is also creating the preconditions for a systemic credit crisis.

In late 2024, the Kremlin became increasingly aware that its off-budget funding scheme is unleashing potentially disruptive systemic financial risks, such as prohibitively high interest rates, liquidity and reserve problems at banks, and a severely compromised monetary transmission mechanism. For Moscow, credit event risk—with its seismically disruptive potential—will be of far more immediate concern than slow-burn risks like declining GDP. Moscow now faces a dilemma: the longer it puts off a ceasefire, the greater the risk that credit events—such as corporate and bank bailouts—uncontrollably arise and weaken Moscow’s negotiating leverage. Moscow’s emerging financing dilemma is likely to weigh on its war calculus and offers unexpected negotiating leverage to Ukraine and its allies. This report details ways well-informed negotiators can exploit Moscow’s growing financial vulnerability.
 
MUOKKAUS: johan nyt, sama juttu mistä ylempänä ehti kaksi nopeampaa kirjoittamaan. Jätän tämän viestin silti tähän koska lainasin spoilerin taakse artikkelin koko tekstin ja kaikki kuvat. Sisältöä voi siis tarkastelta spoilerin takaa ilman että tarvitsee poistua tältä foorumilta.

-

Mielenkiintoinen artikkeli ryssän sotatalouden järjestelyistä, erityisesti lainanoton osalta (asia mihin artikkelin kirjoittajan mukaan ei ole kiinnitetty tarpeeksi tai juuri ollenkaan huomiota).

Tämä on tiivistelmä, varsinainen pidempi raportti on tarkoitus julkaista "lähipäivinä":

Moscow has been stealthily covering roughly half its war costs "off budget" by compelling Russian banks to give soft loans to defense contractors.

But this off-budget scheme is becoming increasingly unsustainable.

Read more in "Russia's Hidden War Debt"


https://open.substack.com/pub/navig...n=post&utm_medium=web&showWelcomeOnShare=true

Russia’s Hidden War Debt​

Moscow has been stealthily funding much of its war costs with risky, off-budget financing overlooked by the West. That funding is now under pressure, offering new leverage to Ukraine and its allies.​


Russia’s Hidden War Debt​

Moscow has been stealthily funding much of its war costs with risky, off-budget financing overlooked by the West. That funding is now under pressure, offering new leverage to Ukraine and its allies.​


CRAIG KENNEDY
JAN 11, 2025
1
Share






Hieronymus Bosch, The Conjurer, ca. 1502

[Below is the draft Executive Summary from a forthcoming report entitled Russia’s Hidden War Debt. The full report is expected to be published in the coming days on Navigating Russia.]

Moscow has been stealthily pursuing a dual-track strategy to fund its mounting war costs. One track consists of the highly scrutinized defense budget, which analysts have routinely deemed “surprisingly resilient.” The second track—largely overlooked until now—consists of a low-profile, off-budget financing scheme that appears equal in size to the defense budget. Under legislation enacted on the second day of the full-scale invasion, the Kremlin has been compelling Russian banks to extend preferential loans to war-related businesses on terms set by the state. Since mid-2022, this off-budget financing scheme has helped drive an unprecedented $415 billion surge in overall corporate borrowing. This report estimates that $210 to $250 billion of this surge consists of compulsory, preferential bank loans extended to defense contractors—many with poor credit—to help pay for war-related goods and services.

Initially, this off-budget defense financing scheme proved advantageous to Moscow by enabling it to maintain its official defense budget at manageable levels. That misled observers into concluding—incorrectly as it turns out—that Moscow faces no serious risks to its ability to sustain funding its war. More recently, however, Moscow’s heavy reliance on its off-budget, compulsory lending scheme has begun to cause serious, adverse consequences at home. Not only has it become the main driver of inflation and interest rate hikes, but it is also creating the preconditions for a systemic credit crisis.

In late 2024, the Kremlin became increasingly aware that its off-budget funding scheme is unleashing potentially disruptive systemic financial risks, such as prohibitively high interest rates, liquidity and reserve problems at banks, and a severely compromised monetary transmission mechanism. For Moscow, credit event risk—with its seismically disruptive potential—will be of far more immediate concern than slow-burn risks like declining GDP. Moscow now faces a dilemma: the longer it puts off a ceasefire, the greater the risk that credit events—such as corporate and bank bailouts—uncontrollably arise and weaken Moscow’s negotiating leverage. Moscow’s emerging financing dilemma is likely to weigh on its war calculus and offers unexpected negotiating leverage to Ukraine and its allies. This report details ways well-informed negotiators can exploit Moscow’s growing financial vulnerability.



Executive Summary​

This report examines Russia’s strategy for funding its war on Ukraine. It assesses Russia’s ability to sustain elevated war-time expenditures and identifies vulnerabilities that can be exploited by Ukraine and its allies.

It has three key findings:

1) The Russian state has been pursuing a two-track strategy to cover its mounting war costs, supplementing its highly scrutinized defense budget expenditures with funding from an off-budget defense financing scheme that is similar in scale, but has been overlooked by analysts;

2) Unlike its federal defense budget expenditures, which remain at sustainable levels, Russia’s off-budget funding scheme is proving much more problematic to sustain;

3) This now poses a funding dilemma for Moscow that could weigh on its war calculus, while providing Ukraine and its allies valuable, new negotiating leverage; this report details ways to exploit Moscow’s growing financial vulnerability.

What follows is a summary of each of these three findings.

1)The Russian state has been pursuing a two-track strategy to cover its mounting war costs, supplementing highly scrutinized defense budget expenditures with funding from an off-budget financing scheme that is of similar scale, but has been largely overlooked.This off-budget funding stream is authorized under a new law, quietly enacted on February 25, 2022, that empowers the state to compel Russian banks to extend preferential loans to war-related businesses on terms set by the state.Since mid-2022, Russia has experienced an anomalous 71% expansion in corporate debt, valued at $415 billion or 19.4% of GDP (see Figure 1).



Figure 1

This incremental corporate credit surge is large compared to key budget metrics (see Figure 2). It significantly exceeds both total oil and gas revenues and defense budget expenditures over the same period and is 6.5x times larger than incremental government borrowing.



Figure 2

According to analysis of sectoral lending data, over 70% of the corporate credit surge went to sectors engaged in war-related activity (see Figure 3).



Figure 3

Not all lending to these sectors has necessarily been going to fund goods and services for the war. Based, however, on analysis in this report, it is estimated that between 50% and 60% of the wartime corporate credit surge ($207 to $249 billion) has gone to fund war-related business under the government’s off-budget funding scheme. These are loans that the state has compelled banks to extend to largely uncreditworthy, war-related businesses on concessionary terms. At this scale, Russia’s off-budget funding stream roughly equals total expenditures flowing through the federal defense budget.

Between 2010 and 2022, the Kremlin used a similar off-budget financing scheme—though on a smaller scale—with the express aim of surreptitiously supplementing funding for its costly rearmament program while appearing publicly to maintain budget discipline. The current scheme achieves a similar goal of allowing official budget spending to remain at sustainable levels, creating a misleading impression about the resilience of Russia’s war-funding capacity.

In short, Russia’s total war costs far exceed what official budget expenditures would suggest. The state is stealthily funding around half these costs off budget with substantial amounts of debt by compelling banks to extend credit on “off-market” (non-commercial) terms to businesses providing goods and services for the war.

2) Unlike the defense budget, which has been maintained at sustainable levels, Russia’s off-budget defense funding scheme became much more problematic to sustain during the second half of 2024; it has grown so large that it is driving inflation, pushing up interest rates for “real” economy borrowers to well above 21% and creating the preconditions for a systemic credit crisis. In the second half of 2024, the Central Bank of Russia (CBR) began identifying the state’s preferential corporate lending scheme as a significant threat to Russia’s economic stability. As the main contributor to monetary expansion, it has been driving Russia’s rising inflation. Worse still, because this lending is strategic rather than commercial in nature, the CBR observes that it has been largely “insensitive” to interest rate hikes, blunting the CBR’s main tool for combatting inflation (see Figure 4). Consequently, to cool off overall borrowing, the CBR says it has been forced to tighten far more aggressively than would otherwise have been needed.



Figure 4

High borrowing costs are causing financial distress among otherwise healthy companies in the “real” economy, leading the CBR to voice concerns over “the risk of major companies becoming overindebted.” These at-risk companies likely includes Gazprom, which has been borrowing heavily in the domestic markets at 22% and higher to cover losses from the collapse of its core business—European exports.

The CBR has also voiced concern over the condition of major banks, which have been operating under greatly eased regulatory policies since sanctions were stepped up in early 2022. According to the CBR, some banks have taken advantage of eased policy to lend “aggressively” without maintaining sufficient “short term liquidity” and adequate “capital buffers.”

Additionally, bank credit risk has likely been significantly increased by the large amount of state-compelled lending to weak-credit businesses that may struggle to service their loans, especially once defense spending is reduced. This creates the prospect of a systemically destabilizing pool of toxic debt spreading across the corporate credit markets.

In a possible sign of how problematic bank loan books have become, in November 2024, the CBR announced a long-awaited schedule for tightening bank regulatory policy—only to turn around in December and unexpectedly postpone its tightening plans.

Russia’s off-budget defense funding schemes have turned toxic twice before—in 2016-17 and again in 2019-20. Both times, the state had to assume large amounts of bad debt. Given the scale of today’s off-budget credit scheme, the potential bail out could be extremely burdensome for the state—totaling as much as half of Russia’s entire 2024 federal budget. This could constrain state finances for an extended period, including its ability to fund future rearmament—provided, of course, that Russia doesn’t receive substantial sanctions relief.

In short, it is now apparent that Moscow’s heavy reliance on off-budget bank financing to help fund the war is creating the preconditions for a systemic credit crisis. By driving up interest rates, it is creating financial distress among companies in the “real” economy. And by imposing significant amounts of debt on war-related companies that are likely to default over time, it risks overwhelming banks with a wave of toxic debt. Unsurprisingly, since late October, the CBR been publicly calling on the government to curtail its preferential funding scheme. But this would undercut the state’s ability to maintain current levels of war funding without a major increase in official defense budget expenditures.

3) By late 2024, the Kremlin had become aware of the systemic credit risks unleashed by its off-budget defense funding scheme. This has created a dilemma that is likely to weigh on Moscow’s war calculus: the longer it relies on this scheme, the greater the risk a disruptive credit event occurs that undermines its image of financial resilience and weakens its negotiating leverage. Moscow’s emerging financing dilemma offers unexpected negotiating leverage to Ukraine and its allies. There are two key measures that well-informed negotiators can take to exploit Moscow’s growing financial vulnerability.

On October 28th, Vladimir Putin convened a meeting of senior officials, including the head of the CBR, to discuss problems around the “structure and dynamics” of Russia’s “corporate debt portfolio.” Since then, he has publicly shown heightened sensitivity to defense spending levels and the state’s use of preferential lending to achieve “strategic tasks.” Additionally, there continues to be negative news flow around rising levels of financial distress in both the corporate and consumer sectors.

Unlike the slow-burn risk of inflation, credit event risk—such as corporate and bank bailouts—is seismic in nature: it has the potential to materialize suddenly, unpredictably and with significant disruptive force, especially if it becomes contagious. At this point, Moscow is unlikely to be worried that a major credit event risk could destabilize the government. Or even prevent it from maintaining elevated spending on the war. It can probably still fall back on major tax hikes and increases in state borrowing—though clearly prefers not to.

Moscow greater concern is likely Russia’s deteriorating credit environment could unleash events that dispel the widespread misperception—artfully promoted by Moscow—that Russia’s war finances are sustainable and face no significant risks. That misperception provides Moscow with valuable leverage in prospective negotiations. Moscow’s practice of manipulating perceptions around defense spending for political advantage is nothing new; it was widely practiced in Soviet times as part of a broader campaign of reflexive control.

Moscow now faces a dilemma: the longer it puts off a ceasefire, the greater the risk that credit events uncontrollably arise and weaken Moscow’s negotiating leverage.

This is a serious enough concern to factor into Moscow’s ceasefire calculus. Specifically, it could incentivize Moscow in two ways:

i. to prioritize relief around revenue-constraining sanctions as a condition of a ceasefire; this would provide much needed additional resources for restructuring large-scale, toxic corporate war debt while also funding rearmament;

ii. to favor a ceasefire sooner rather than later, to reduce the risk that a credit event weakens its negotiating leverage; if, however, Moscow believes significantly greater sanctions relief could be achieved by prolonging hostilities, it may be prepared to take the risk of doing so.

Ukraine and its allies can exploit Moscow’s funding dilemma by taking two measures:

i. Quietly voice confidence that Western resources can outmatch Russian resources in a war of attrition, backing up that message with a renewed package of funding and arms along with stepped up sanctions enforcement—following up on the January 10, 2025 ratcheting up of energy sanctions. Moscow fully understands it simply cannot prevail against a resolute deployment of Western resources. Which is why it invests so much effort into persuading Western opinion otherwise, in hopes of inducing despair and fatigue that lead to unnecessary concessions. A renewed display of Western resolve will weaken Moscow’s confidence in its ability to secure negotiating advantage through bluff and deception. The prospects of having to match superior Western resources in an extended conflict will only deepen Moscow’s concerns over its newly emerging funding vulnerability. This will pressure it to quietly reconsider its calculus of confrontation, as we have seen it do many times before.

ii. State robustly and categorically that sanctions relief is entirely off the table in any ceasefire negotiations and will only be considered as part of a comprehensive peace settlement—including reparations—that is negotiated and approved by Ukraine. In the face of renewed Western resolve, one thing that could cause Moscow to prolong fighting is if it believed it could gain additional sanctions relief by fighting on. By categorically removing sanctions relief from any ceasefire talks—and persuading Moscow that this is non-negotiable—it will weaken Moscow’s incentive to prolong fighting. It is also tantamount to calling Moscow’s bluff that its finances remain robust and sanctions have been ineffectual. Moreover, maintaining sanctions—with robust enforcement—will also constrain Moscow’s ability to rearm following a ceasefire, while leaving Ukraine and its allies with powerful negotiating leverage in any eventual comprehensive settlement.

Moscow’s funding challenges only increase from here, especially if coalition countries enforce more fully the powerful energy sanction tools at their disposal.Through continued resolve and a clear understanding of Moscow’s vulnerabilities, Ukraine and its allies can realize the full potential of their negotiating leverage, avoid making unnecessary concessions, and reduce the longer-term risks posed by Russian revanchism.


About the author​

The author worked for many years as an investment banker at Morgan Stanley and Bank of America Merrill Lynch, where he was a vice chairman. During his banking career, he advised companies and governments around the world and led numerous financings, including Russia’s largest ever corporate transaction. He received an undergraduate degree in Russian studies and a doctorate in Russian and Middle Eastern history from Harvard and a masters in Middle Eastern languages from Oxford, where he was a Rhodes Scholar. Currently, he conducts research on Russia’s energy economy at Harvard’s Davis Center and is writing a history of the Russian oil industry and its impact on civil society. He also is the author of the Substack Navigating Russia.


[The full report, Russia’s Hidden War Debt, is expected to be published in the coming days on Navigating Russia.]


Disclaimer: No Advice​

The author of this substack does not provide tax, legal, investment or accounting advice. This report has been prepared for general informational purposes only, and is not intended to provide, and should not be relied on for tax, legal, investment or accounting advice. The author shall not be held liable for any damages arising from information contained in the report.

© Copyright 2025, by Craig Kennedy. All rights reserved.


-

Artikkeli ei ole valtavan pitkä mutta jos jotain, niin suosittelen ainakin lukemaan sen viimeisen kappaleen:

3) By late 2024, the Kremlin had become aware of the systemic credit risks unleashed by its off-budget defense funding scheme. This has created a dilemma that is likely to weigh on Moscow’s war calculus: the longer it relies on this scheme, the greater the risk a disruptive credit event occurs that undermines its image of financial resilience and weakens its negotiating leverage. Moscow’s emerging financing dilemma offers unexpected negotiating leverage to Ukraine and its allies. There are two key measures that well-informed negotiators can take to exploit Moscow’s growing financial vulnerability.

On October 28th, Vladimir Putin convened a meeting of senior officials, including the head of the CBR, to discuss problems around the “structure and dynamics” of Russia’s “corporate debt portfolio.” Since then, he has publicly shown heightened sensitivity to defense spending levels and the state’s use of preferential lending to achieve “strategic tasks.” Additionally, there continues to be negative news flow around rising levels of financial distress in both the corporate and consumer sectors.

Unlike the slow-burn risk of inflation, credit event risk—such as corporate and bank bailouts—is seismic in nature: it has the potential to materialize suddenly, unpredictably and with significant disruptive force, especially if it becomes contagious. At this point, Moscow is unlikely to be worried that a major credit event risk could destabilize the government. Or even prevent it from maintaining elevated spending on the war. It can probably still fall back on major tax hikes and increases in state borrowing—though clearly prefers not to.

Moscow greater concern is likely Russia’s deteriorating credit environment could unleash events that dispel the widespread misperception—artfully promoted by Moscow—that Russia’s war finances are sustainable and face no significant risks. That misperception provides Moscow with valuable leverage in prospective negotiations. Moscow’s practice of manipulating perceptions around defense spending for political advantage is nothing new; it was widely practiced in Soviet times as part of a broader campaign of reflexive control.

Moscow now faces a dilemma: the longer it puts off a ceasefire, the greater the risk that credit events uncontrollably arise and weaken Moscow’s negotiating leverage.

This is a serious enough concern to factor into Moscow’s ceasefire calculus. Specifically, it could incentivize Moscow in two ways:

i. to prioritize relief around revenue-constraining sanctions as a condition of a ceasefire; this would provide much needed additional resources for restructuring large-scale, toxic corporate war debt while also funding rearmament;

ii. to favor a ceasefire sooner rather than later, to reduce the risk that a credit event weakens its negotiating leverage; if, however, Moscow believes significantly greater sanctions relief could be achieved by prolonging hostilities, it may be prepared to take the risk of doing so.

Ukraine and its allies can exploit Moscow’s funding dilemma by taking two measures:

i. Quietly voice confidence that Western resources can outmatch Russian resources in a war of attrition, backing up that message with a renewed package of funding and arms along with stepped up sanctions enforcement—following up on the January 10, 2025 ratcheting up of energy sanctions. Moscow fully understands it simply cannot prevail against a resolute deployment of Western resources. Which is why it invests so much effort into persuading Western opinion otherwise, in hopes of inducing despair and fatigue that lead to unnecessary concessions. A renewed display of Western resolve will weaken Moscow’s confidence in its ability to secure negotiating advantage through bluff and deception. The prospects of having to match superior Western resources in an extended conflict will only deepen Moscow’s concerns over its newly emerging funding vulnerability. This will pressure it to quietly reconsider its calculus of confrontation, as we have seen it do many times before.

ii. State robustly and categorically that sanctions relief is entirely off the table in any ceasefire negotiations and will only be considered as part of a comprehensive peace settlement—including reparations—that is negotiated and approved by Ukraine. In the face of renewed Western resolve, one thing that could cause Moscow to prolong fighting is if it believed it could gain additional sanctions relief by fighting on. By categorically removing sanctions relief from any ceasefire talks—and persuading Moscow that this is non-negotiable—it will weaken Moscow’s incentive to prolong fighting. It is also tantamount to calling Moscow’s bluff that its finances remain robust and sanctions have been ineffectual. Moreover, maintaining sanctions—with robust enforcement—will also constrain Moscow’s ability to rearm following a ceasefire, while leaving Ukraine and its allies with powerful negotiating leverage in any eventual comprehensive settlement.

Moscow’s funding challenges only increase from here, especially if coalition countries enforce more fully the powerful energy sanction tools at their disposal.Through continued resolve and a clear understanding of Moscow’s vulnerabilities, Ukraine and its allies can realize the full potential of their negotiating leverage, avoid making unnecessary concessions, and reduce the longer-term risks posed by Russian revanchism.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa ihan lupaavalta, että koko Venäjän aseteollisuus on pyramidilainoitettu niin raskaasti kuin ikinä on kehdattu pimeästi tehdä, varmasti nostaa pankkiosakkeita huomenna Moskovan pörssissä ja saattaa muutama miljoona älytä ottaa rahansa pankista pois ennen kuin dominoefekti lähtee liikkeelle.

Samaan aikaan autojen hinnat nousevat tänä vuonna 50 %, entistä harvemmalla on mitään mahdollisuuksia omistaa koskaan autoa, NL on taas askeleen lähempänä.

 
Ei tuollaiset velkapyramidit zenäjää kaada, velat voidaan kuitata painamalla lisää rahaa. Kurssi tietty rommaa mutta mitä sitten (tätä ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti vaan vähän sarkastisesti)? Putlerilta ja kamuilta ei vessapaperi lopu. Neukkulan jälkeen siellä oli ainakin kaksi ruplarommelia joita itsekin pääsin vähän sivusta seuraamaan. Hyvä uutinen se tietysti olisi mutta ei sota siihen välttämättä loppuisi :(
 
Jaahah, ruplan arvo alkaa näemmä realisoitua useammalla kantilla. Autonhinnat heijastelee suoraan todellista rupla-rembrim kurssia Kiinassa ja nyt tuo sitten realisoituu ihan kaupassa asti. Todennäköisesti hintoja on vedätetty alaspäin jotta reaaliteetti ei paljastu. Mutta nyt alkaa tulla systeemin rajat vastaan.

Sama tuossa sotateollisuuden rahoituksessa. Kun katsoo armeijan kokoa Ukrainassa ja mitä sen ylläpidon tulisi maksaa niin ryssän viralliset luvut ei koskaan osuneet kohdalleen. Joko sitä tavaraa tuli lilliputtelin käskyllä ilmaiseksi tai sitten rahaa kaadettiin jotain muuta reittiä pitkin. Tuo mainittu ~400miljardia USD tuo todellisuutta tähänkin asiaan, eli tämän kun lisää budjetin menoihin niin aletaan olla lähempänä todellisuuden kokoa. Samalla tietysti selviää miksi se sota kannattaa, tuosta potista menee vähintään 30% voiteluun ensimmäisessä yläportaassa.

Käytännössä tuo summa on panettuja ruplia, eli keskupankki on nuo rahat lainannut pankeille ja ne edelleen sotateollisuuteen.

Kaiken saatavilla olevan tiedon pohjalta lilliputteli on vältellyt pääosin suoraa setelirahoitusta, ruplat on painettu keskuspankin lainoituksen kautta. Aikaisemminkin totesin että reitti on ollut nimenomaan teollisuus -> alihankinta/materiaalit -> palkat. Näin se ruplahyöky on kiertänyt systeemisesti ja tulee näkymään kadulla viiveellä. No nyt se alkaa näkyä.

Nyt sitten hyvä kysymys: mikä halvin tapa vetää lilliputteli kölinalta. No se että antaa ryssän polkea itsensä suohon. Kyllä tämä ryssälän sisäinen rahoitusdilemma on ollut tiedossa isoilla länsimailla jo pitkään. Näin ollen ryssää ei kannata voittaa sotilaallisesti vaan vain annetaan ryssän uuvuttaa itsensä. Kun rupla romahtaa niin kreml kaatuu ihan saman tien. Mikään tuossa paskastanissa ei liiku eikä etene jollei ole ostovoimaista ruplanippua tarjolla. Jotta ryssä kaatuisi sotilaallisesti niin tuonne pitäisi työntää 5-10x määrä sotamateriaalia. Saman saa aikaan ruplan arvon katoamisella ja samalla ryssän vaikutus haihtuu ihan kaikkialta, ei pelkästään Ukrainasta.

Ei Ukrainassakaan olla tyhmiä, eli kyllä se oikean rauhan tuleminen vaatii ryssälän totaalisen romahduksen. No nythän tuo näyttää toteutuvan. Ei tapahtunut vuodenvaihteessa mutta saa olla ihme jos lilliputteli pitää joulupuheensa vielä kerran.
 
Ei tuollaiset velkapyramidit zenäjää kaada, velat voidaan kuitata painamalla lisää rahaa. Kurssi tietty rommaa mutta mitä sitten (tätä ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti vaan vähän sarkastisesti)? Putlerilta ja kamuilta ei vessapaperi lopu. Neukkulan jälkeen siellä oli ainakin kaksi ruplarommelia joita itsekin pääsin vähän sivusta seuraamaan. Hyvä uutinen se tietysti olisi mutta ei sota siihen välttämättä loppuisi :(
Kummasti tuo ruplana arvon laskeminen on siirtänyt ryssät pois useammaltakin alueelta, viimeksi Syyriasta. Haluan nähdä sen ryssän armeijan joka sotii kun siitä ei saa kuin paskapaperia. Ilman ostovoimaista ruplanippua tuolla ei mikään liiku tai etene. Kaikki siirtyy heti mustaanpörssiin kun valtion maksamilla ruplilla ei saa edes sitä kaalia. No kaippa se örkki sotii paskaansa syömällä.
 
Voisikohan joku käydä kertomassa myös BOFIT:lle, että lamppuja voisi sielläkin alkaa pikkuhiljaa sytyttelemään .. jotenkin niin surullista, että veronmaksajien rahoilla nippu ekonomisteja tuottaa - no .. humpuukia vaikka kauniisti sanottuna.
BOFIT kuten muutkin tämäntason pumput luottaa julkisissa lausunnoissaan VirallisiinLukuihin jotka nyt ryssälän tapauksessa on pääosin väärennettyjä. Tiskinalta ja muuta reittiä pitkin tulevat luvut pidetään piilossa ja annetaan lähinnä sellaisille tahoille joille sillä on merkitystä valtion organisaatioissa. Varsinkin kun nyt mitään kauppaa tuonne ei ole niin ei ole tarpeen varoitella ketään julkisesti. Kummasti nuo ruplien kanssa puljaavat tahot ovat osanneet vetäytyä ihan omatoimisesti pois ruplista.

Toistaiseksi kreml on pärjännyt rupliensa kanssa mutta se seinä tulee sieltä väkisin vastaan.
 
Näinhän se on kuten veli @teknohippi tuossa edellä toteaa.

Aivan samaa mieltä en ole siitä, että BOFIT:in vanjan väärennettyihin indikaattoreihin perustuvat ennusteet olisivat harmittomia, ja se riittäisi että valtion keskeiset päättäjät kuulevat faktoista.

Yksityisellä puolella, kaiken kokoisessa ja monenlaisessa liiketoiminnassa, tehdään jatkuvasti suunnitelmia ja ennusteita, liittyen sekä Suomen että maailmantalouden kehitykseen, toimitusketjuihin, tuottajiin, markkinoihin ja poliittisiin päätöksiin. Kun Suomen valtion raskasta talousosaamista edustava tutkimuslaitos tuottaa puutaheinää, sillä on valitettavasti vaikutuksensa tähän prosessiin. Siitä huolimatta että BOFIT:in Venäjä raportit osattaisiinkin tulkita kaikissa yrityksissä oikein, se aiheuttaa impaktin koko suomalaiseen talouselämään, yksityisiin henkilöihin, ja keskusteluympäristöön ja sillä on vaikutus myös laajemmin yritysten sisällä maaorganisaatioiden kesken, sekä myös kansainvälisissä foorumeilla käydyissä keskusteluissa. BOFIT kantaa tässä varsin suurta vastuuta.
 
Ei tuollaiset velkapyramidit zenäjää kaada, velat voidaan kuitata painamalla lisää rahaa. Kurssi tietty rommaa mutta mitä sitten (tätä ei pidä ottaa ihan kirjaimellisesti vaan vähän sarkastisesti)? Putlerilta ja kamuilta ei vessapaperi lopu. Neukkulan jälkeen siellä oli ainakin kaksi ruplarommelia joita itsekin pääsin vähän sivusta seuraamaan. Hyvä uutinen se tietysti olisi mutta ei sota siihen välttämättä loppuisi :(

Ei ole kyse samanlaisesta tilanteesta alkuunkaan.

- kohta kolme vuotta kestänyt sota on kuluttanut sekä valtion, aluehallintojen, useimpien yritysten ja ison osan kansalaisista rahat siten, että yrityksille järjestellään pimeitä lainoituksia pankkisäännösten ulkopuolella, alueilla ei ole rahaa (useimmilla ei ole koskaan ollutkaan) ja kansalaiset käyttävät luottoa sekä pikavippejä selvitäkseen päivittäisestä elämästään, lainoja jää hoitamatta ja maksurästejä kertyy lähes kaikilla sektoreilla
- todellinen inflaatio muun muassa ruokatuotteissa on vähintään kolminkertainen viralliseen verrattuna, suosituimpien ja edullisten ruokatuotteiden osalta 5-10 kertainen ja ensivuodelle odotetaan keskimääräistä huonompaa viljasatoa
- Venäjää vastaan on suunnattu sekä vientiä että tuontia rajoittavia pakotteita enemmän kuin koskaan, tästä syystä länsimaiset investoinnit puuttuvat, jotka lähtivät kantamaan edellisten romahdusten aikoihin ja työvoima oli silloin halpaa, nythän se ei ole kun sotilaille ja sotateollisuudelle maksettavat palkat nostavat tasoa sellaisillakin aloilla joilla ei ole mitään mahdollisuuksia maksaa ko. palkkoja, esimerkiksi bussikuskit, tullivirkailijat, poliisit ja palomiehet
- energian ja monien raaka-aineiden myynnistä menetettyjä tuloja on satoja miljardeja vuodessa, se on aitoa rahaa, joka puuttuu taloudesta
- infrastruktuuri on merkittävästi huonommassa kunnossa kuin edellisten romahdusten aikaan
- väestö on keskimäärin vanhempaa ja sairaampaa kuin edellisten romahdusten aikaan, nuori väestö kestää ja toipuu talousromahduksista paljon paremmin kuin ikääntynyt, sairas, alkoholisoitunut ja huumeiden käyttöön normalisoitunut kansa, lisäksi sitä on selkeästi vähemmän jolloin jokaisen pitäisi tuottaa enemmän
- sota on tullut myös Venäjälle ja partisaanien sekä droonien iskuja Venäjän teollisuuteen ja kriittiseen infrastruktuuriin tapahtuu käytännössä joka yö kiihtyvällä tahdilla ja siirtyen jatkuvasti arvokkaampiin kohteisiin
- Venäjällä on täystyöllisyys, mutta joka kuukausi työkykyisten määrä laskee hiljalleen
- maailma ympärillä on muuttunut ja jatkaa muuttumistaan, mutta Venäjä ei ole halunnut eikä kyennyt uusiutumaan, tämä tarkoittaa mm. informaatioyhteiskuntaa, uusiutuvia energialähteitä, tehokkaita tuotantovälineitä sekä tuotantotekniikoita ja energiankulutuksen leikkaamista ja erityisesti kumppanuuksien kautta tapahtuvaa yhtenäistymistä, isossa kuvassa Venäjä on yksin
- kuljetusväylät ovat ylikuormitettuja itään päin ja käytännössä käyttämättömiä länteen päin, joten omin toimin tilanteen kohentaminen esimerkiksi vientiä nostamalla ei tule onnistumaan
- aikaisemmin lähimmät lännen puolella olevat naapurimaat olivat hyviä kauppakumppaneita: Puola, Baltian maat, Ukraina ja Suomi, nyt noista ei tule kukaan kusemaankaan Venäjään päin
- helpoimmat öljy- ja kaasulähteet ovat jo kohta käytetty vuosikymmenten pumppaamisella ja hiljaa tapahtuu siirtyminen vaikeammille kentille pohjoisempana, kulut nousevat selkeästi, mikäli putkia länteen ei voi käyttää niin ne nousevat todella jyrkästi, väkeä pitäisi olla enemmän kun juuri ne alueet tyhjenevät ihmisistä erikoisenoperaation toimesta, juuri näistä ne luonnonrikkaudet ovat pääosin peräisin

Ne asiat mitkä Venäjälle ovat aiemmin olleet pelastusrenkaita ovat nykyisellään betoniankkuri kaulassa.

Kaiken huipuksi jokainen tietää kuka on syypää koko maan ja kansakunnan ahdinkoon - Putin

Se on helpompi poistaa hänet lakeijoineen kuvasta kuin muuttaa kaikki muut asiat, jotka on pielessä. Sama kuin Syyriassa siis ja mitä enemmän oligarkit menettävät, sen lähempänä on hetki kun ovat menettäneet mielestään liikaa.
 
Kummasti tuo ruplana arvon laskeminen on siirtänyt ryssät pois useammaltakin alueelta, viimeksi Syyriasta. Haluan nähdä sen ryssän armeijan joka sotii kun siitä ei saa kuin paskapaperia. Ilman ostovoimaista ruplanippua tuolla ei mikään liiku tai etene. Kaikki siirtyy heti mustaanpörssiin kun valtion maksamilla ruplilla ei saa edes sitä kaalia. No kaippa se örkki sotii paskaansa syömällä.
No, kertaa vaikka vähän historiaa niin huomaat ryssän armeijan joka soti, jopa ilman sitä vessapaperia. Olisiko peräti ensimmäinen kerta kun zenäläisille rivisotilaille maksetaan oikeistaan mitään? Ei auttanut sulkuihin laittamani selvennys, väärä mielipide kuitenkin :) Minä vaan en usko että merkittävä maataloustuotteiden ja lannoitteiden viejä ei kykene ruokkimaan kansaansa. Joo joo, kaksi vuottahan me ollaan tiedetty että zenäjäryssä romahtaa täysin Ihan Kohta! Huomenna! Iltapäivällä!
 
No, kertaa vaikka vähän historiaa niin huomaat ryssän armeijan joka soti, jopa ilman sitä vessapaperia. Olisiko peräti ensimmäinen kerta kun zenäläisille rivisotilaille maksetaan oikeistaan mitään? Ei auttanut sulkuihin laittamani selvennys, väärä mielipide kuitenkin :) Minä vaan en usko että merkittävä maataloustuotteiden ja lannoitteiden viejä ei kykene ruokkimaan kansaansa. Joo joo, kaksi vuottahan me ollaan tiedetty että zenäjäryssä romahtaa täysin Ihan Kohta! Huomenna! Iltapäivällä!
Jos kerta ryssä sotii ihan sotimisen innosta niin miksi niitä ei tule tuonne Ukrainaan kunnon laumoissa? Senkun laskee 4-5 kertaa enemmän ryssiä sinne niin Ukraina kaatuisi heti. Jokin kumma syy tätä rajoittaa, mikähän se olisi?
 
No, kertaa vaikka vähän historiaa niin huomaat ryssän armeijan joka soti, jopa ilman sitä vessapaperia. Olisiko peräti ensimmäinen kerta kun zenäläisille rivisotilaille maksetaan oikeistaan mitään? Ei auttanut sulkuihin laittamani selvennys, väärä mielipide kuitenkin :) Minä vaan en usko että merkittävä maataloustuotteiden ja lannoitteiden viejä ei kykene ruokkimaan kansaansa. Joo joo, kaksi vuottahan me ollaan tiedetty että zenäjäryssä romahtaa täysin Ihan Kohta! Huomenna! Iltapäivällä!
No, oikeastaan kaksi vuotta on tiedetty, että isot asiat kaatuvat hitaasti ja ryssä on juonikas ja sinnikäs ja pyristelee valitettavan pitkään - muttei loputtomasti kaikissa olosuhteissa.

Mutta olkiukkoja on helppoa ja mukavaa rakennella.
 
Veikkaan että Venäjällä järjestetään ennen pitkää pöökorealainen nälänhätä.
Vanhuksista päästään eroon ja poliittinen puhdistus tapahtuu ihan vain rajoittamalla ketkä saavat valtion ruokakortteja.
Jotain leipämellakoita syntyy mutta nuo lakaistaan konekivääreillä ja parhaista ruhoista tehdään paistit.
Seuraavana päivänä julistavat miten Putin on paras ja Venäjä hyvinvointivaltio samalla kun jonottavat leipää oligarkkien juhliessa samppanjalla ja kaviaarilla.
Niin makaa kuin petaa.
 
Jos kerta ryssä sotii ihan sotimisen innosta niin miksi niitä ei tule tuonne Ukrainaan kunnon laumoissa? Senkun laskee 4-5 kertaa enemmän ryssiä sinne niin Ukraina kaatuisi heti. Jokin kumma syy tätä rajoittaa, mikähän se olisi?

Arvelisin tärkeimmän syyn olevan se, että Putinin diktatuuri ei ole yhtä kova kuin mitä esimerkiksi Stalinin oli. Putin on enemmän riippuvainen sekä eliitin että kansan mielipiteistä, ja siksi se ei ole vaihtoehto, että rintamalle otettaisiin ainakaan etnisiä venäläisiä miten paljon tahansa.

Varmaan toki toisena tulee sitten talouspuoli, eli vaikka mobikin vienti rintamalle kuolemaan ei sinänsä kallista ole, niin piilokustannuksia muodostuu syntyvästä työvoimavajeesta.
 
Veikkaan että Venäjällä järjestetään ennen pitkää pöökorealainen nälänhätä.
Vanhuksista päästään eroon ja poliittinen puhdistus tapahtuu ihan vain rajoittamalla ketkä saavat valtion ruokakortteja.
Jotain leipämellakoita syntyy mutta nuo lakaistaan konekivääreillä ja parhaista ruhoista tehdään paistit.
Seuraavana päivänä julistavat miten Putin on paras ja Venäjä hyvinvointivaltio samalla kun jonottavat leipää oligarkkien juhliessa samppanjalla ja kaviaarilla.
Niin makaa kuin petaa.
Jos ne tekee sen "neukkula vol. 2" niin eikös ne poliitiset puhdistukset tapahdu lento-onnettomuuksina? ... Mulla senverran ikää, että muistan neukkuajoista, kuin siellä joku vastaplokki lähti kaikki yhellä kertaa "valitettava lento-onnettomuus" jutulla, kerta toisensa jälkeen, ja todellisuus oli Tokarev ja lyijypastilli niskaan joka jepelle ;)
 
No, kertaa vaikka vähän historiaa niin huomaat ryssän armeijan joka soti, jopa ilman sitä vessapaperia. Olisiko peräti ensimmäinen kerta kun zenäläisille rivisotilaille maksetaan oikeistaan mitään? Ei auttanut sulkuihin laittamani selvennys, väärä mielipide kuitenkin :) Minä vaan en usko että merkittävä maataloustuotteiden ja lannoitteiden viejä ei kykene ruokkimaan kansaansa. Joo joo, kaksi vuottahan me ollaan tiedetty että zenäjäryssä romahtaa täysin Ihan Kohta! Huomenna! Iltapäivällä!
Viimeiksi kun ryssä soti kunnolla (Afganistan), niin käytännössä kaatui koko valtiojärjestelmä.
Ja edellisestä isommasta rähinästä (2.MS) ei olisi tullut mitään ilman liittoutuneiden massiivista apua.

Kumpi mahtaa olla kohtalona tällä kertaa? Itse en usko että kukaan, edes Kiina, pystyy auttamaan kuolevaa tsaarin imperiumia niin massiivisesti että venäjä valtiona on muutaman vuoden päästä edes olemassa.
 
Back
Top