Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei ole Putlerista Hitleriksi. Putin hyökkäsi Ukrainaan liian aikaisin. Nämä rahat jotka nyt kuluvat rintaman lihamyllyyn olisi pitänyt satsata Venäjän ja venäläisten hyvinvointiin. Putin lähti ensin sotaan ja sen jälkeen ryhtyi sotatalouteen. Olisi pitänyt ensin vahvistaa teollista tuotantoa ja työllisyyttä sekä kansalaisten tyytyväisyyttä. Nyt yhä vähentyvät rahat menevät sotilaisiin, aseisiin ja sotakalustoon ja kansakin pidetään vaivoin tyytyväisenä irroittamalla se kansainvälisesta todellisuudesta. Kansallisen isänmaallisuuden ja kansallisylpeyden rakentaminen oli kyllä hyvässä vaihdissa mutta sen ylläpitäminen on nyt vaikeaa ellei Putin keksi jostakin lisärahoitusta.

Sikäli tilanne on kyllä kriittinen koska Putinin vaihtoehdot vähenevät ja niistä yksi jäljelle jääneistä on sodan laajentaminen ja maailmantalouden kriisi ja sen kriisin sytykkeet.

Toisaalta putleri on ratkaissut venäjän työttömyysongelman, miljoona miestä paennut ulkomaille ja toinen tappioita...
 
Paljonkohan työpaikkoja katoaa energiasektorilta, pankkisektorilta, logistiikasta, metalliteollisuudesta, jne jne oikeestaan joka paikasta tulevina vuosina. Paljonhan niitä on jo nyt kadonnut.

Koko idän ihme on yks huoltoasema mikä on myynyt raaka-aineita ja alhaisen jalostusasteen tuotteita ollakseen olemassa. Nyt se puoli sakkaa astetta rajummalla tavalla sekä volyymeissa, että ylipäätään kannattavuudessa.

Kai sitä vielä sillä hyvinvointirahastolla on kitkuteltu, mutta kohta on kyyti kylmää.

Maailman suurin maa ja ihan käsittämätön määrä olis tehtävissä rahaa kansalle, mutta ryssäläiseen tapaan pitää kaikki ryssiä. Kaikki on paskaa paitsi kusi.
 
Paljonkohan työpaikkoja katoaa energiasektorilta, pankkisektorilta, logistiikasta, metalliteollisuudesta, jne jne oikeestaan joka paikasta tulevina vuosina. Paljonhan niitä on jo nyt kadonnut.

Koko idän ihme on yks huoltoasema mikä on myynyt raaka-aineita ja alhaisen jalostusasteen tuotteita ollakseen olemassa. Nyt se puoli sakkaa astetta rajummalla tavalla sekä volyymeissa, että ylipäätään kannattavuudessa.

Kai sitä vielä sillä hyvinvointirahastolla on kitkuteltu, mutta kohta on kyyti kylmää.

Maailman suurin maa ja ihan käsittämätön määrä olis tehtävissä rahaa kansalle, mutta ryssäläiseen tapaan pitää kaikki ryssiä. Kaikki on paskaa paitsi kusi.
Venäjä menee kokoajan huonompaan suuntaan. Esimerkiksi vuonna 1989 Neuvostoliitossa oli enemmän asukkaita kuin Yhdysvalloissa. Tunnettuja luonnonvaroja Venäjällä on hieman alle kaksi kertaa niin paljon kuin Yhdysvalloissa. Kuvitelkaa Venäjä missä on Yhdysvaltojen väkiluku ja kaksi kertaa Yhdysvaltojen varaus, niin se olisi todellinen suurvalta.
 
Venäjä menee kokoajan huonompaan suuntaan. Esimerkiksi vuonna 1989 Neuvostoliitossa oli enemmän asukkaita kuin Yhdysvalloissa. Tunnettuja luonnonvaroja Venäjällä on hieman alle kaksi kertaa niin paljon kuin Yhdysvalloissa. Kuvitelkaa Venäjä missä on Yhdysvaltojen väkiluku ja kaksi kertaa Yhdysvaltojen varaus, niin se olisi todellinen suurvalta.
Niinpä. Ei voi, kun ihmetellä tavan ryssän tapaa alistua orjaks ja elää kurjuudessa. Rikkaat vois rikastua paljon enemmän jos antaisivat köyhienkin vähän rikastua. Sitä kautta tulis myös maailmalla vähän uskottavuutta eikä sitä tarvis yrittää saada armeijan avulla.
 
Venäjän omat viranomaiset varoittavat julkisesti, että todennäköisyys bank runille on kasvanut merkittävästi helmikuun ja huhtikuun välissä. Vain neljä kertaa valtion historian aikana todennäköisyys on käynyt yhtä korkeana ja nyt ollaan vielä sodassa sekä matkalla alhaisempiin energiahintoihin sekä raskaammat pakotteet päällä kuin koskaan aikaisemmin yhdistettynä pitkään jatkuneeseen korkeaan korkotasoon ja inflaatioon, joiden vaikutuksesta yritysten sekä yksityisten ihmisten säästöt on pitkälti jo käytetty tässä vaiheessa. Rahaa tuottavia toimialoja on ylipäätään hyvin niukasti, mikä vaikuttaa myös kokonaisuuteen ja ulkomaista valuuttaa on maassa selkeästi vähemmän kuin aikaisempien kertojen tapauksessa.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjä on rikkonut räikeästi ja kiistatta kansainvälistä oikeutta.

Onse perkele, jos ei pykälää löydy jolla voidaan pitää kunnon pakotteet, ja pidättää takavarikoidut rahat ja käyttää ne hyökkäyksen uhrin hyväksi.

Tottakai pitää olla pelisäännöt kaikessa, mutta jossakin on raja, jonka jälkeen niistä voidaan kävellä yli. Toivottavasti joku näistä suunnitelmista toteutuu:
Pääministeri Viktor Orbán on koventanut entisestään Unkarin linjaa Ukrainan tukemisessa.

Pääministeri Viktor Orbán on koventanut entisestään Unkarin linjaa Ukrainan tukemisessa. Kuva: Bernadett Szabo / Reuters, kuvankäsittely Olli Nurminen / HS

Stoppi sooloilulle​

EU on tehnyt kiireellä uusia suunnitelmia, joilla estettäisiin Unkaria käyttämästä veto-oikeutta tärkeissä Ukraina-päätöksissä.

Tilaajille
Kuuntele juttu
Jarno Hartikainen HS
2:00
Bryssel

Mitä muiden EU-maiden pitäisi tehdä Unkarille? Sitä EU-diplomaatit pohtivat nyt kiivaasti käytäväpuheissaan Brysselissä.

Uusille ideoille on tarve, sillä Unkari irtaantuu yhä räikeämmin unionin Ukrainaa koskevasta yhteisestä linjasta.

Tähän mennessä on kokeiltu näitä keinoja: On vain siedetty pääministeri Viktor Orbánin sooloilua. On hierottu kompromisseja. On keksitty tapoja kiertää Unkarin vastustus yksimielisyyttä vaativissa päätöksissä.

Esimerkki kiertämisestä on joulukuulta 2024. EU-johtajat päättivät silloin aloittaa jäsenyysneuvottelut Ukrainan kanssa. Yksimielinen päätös syntyi lopulta niin, että Orbán poistui äänestyksen ajaksi kokoushuoneesta.

Huolella vaalitun sovun ajan pelätään nyt olevan ohi. Donald Trumpin paluu Valkoiseen taloon näyttää rohkaisseen Orbánia entisestään ja vähentäneen tämän haluja tehdä myönnytyksiä. Orbán on myös poliittisesti ahtaalla kotimaassaan ja voi kannatusta nostaakseen hakea konflikteja Brysselin kanssa.

Unkarin koventunut linja näkyi EU-johtajien tapaamisessa maaliskuussa 2025. Orbán ei suostunut allekirjoittamaan julkilausumaa, jossa luvataan muun muassa jatkaa Ukrainan taloudellista ja sotilaallista tukea. Julkilausuma hyväksyttiin 26 muun jäsenmaan voimin.

Unkari perustelee koventunutta linjaansa geopoliittisen tilanteen muuttumisella. Sillä maa viittaa Trumpin ja Vladimir Putinin aloittamiin neuvotteluihin.

Unkarin hallituksella on Ukrainan tulevaisuudesta aivan omat näkemyksensä. Kun muu Eurooppa ajattelee, että Ukraina täytyy integroida tiukasti länteen, Unkarin Eurooppa-ministeri János Bóka sanoo, että Ukrainasta pitäisi tehdä puskurivyöhyke Euroopan ja Venäjän väliin.

Lähikuukausina EU:lla on edessään useita yksimielisyyttä vaativia päätöksiä. Ne ovat vaarassa Unkarin koventuneen linjan vuoksi, ellei jotain uutta keksitä kiireesti.

Tällaisia suunnitelmia Brysselissä on tehty.

1. Veto-oikeuden kiertäminen​

Heinäkuussa EU:n pitäisi päättää, jatketaanko Venäjälle asetettuja talouspakotteita. Päätös vaatii jäsenmaiden yksimielisyyden.

Unkari on kritisoinut pakotteita koko sodan ajan, ja nyt pelätään, että maa estää päätöksen. Se olisi järisyttävä teko, sillä samalla vapautuisivat Venäjän keskuspankin jäädytetyt varat.

Yksimielisyysvaatimuksen kiertämiseksi on hahmoteltu ratkaisua, joka perustuisi luovaan laintulkintaan.

Vaikka päätös pakotteiden asettamisesta vaatii yksimielisyyden, talouspakotteet pannaan toimeen erillisellä säädöksellä, joka hyväksytään määräenemmistöllä. Suunnitelma on, että mikäli yksimielisyyttä vaativa pakotepäätös kaatuisi, toimeenpanosäädös voitaisiin jättää voimaan.

Vaihtoehtoisesti jäsenmaat ovat harkinneet mallia, jossa pakotteet siirrettäisiin kunkin jäsenmaan kansalliseen lainsäädäntöön.

Tällä keinolla 26 jäsenmaata pitäisi pakotteet voimassa, vaikka EU:n pakotteet raukeaisivat. Jossain maissa tämä vaatisi kansallisen lainsäädännön muuttamista. Esimerkiksi Suomen laki sallii vain YK:n ja EU:n pakotteiden toimeenpanon.

Unkarin vastustus uhkaa myös estää Ukrainan EU-jäsenyysneuvotteluiden etenemisen, sillä jokainen välietappi neuvotteluissa täytyy avata ja sulkea yksimielisellä päätöksellä.

On tosin esitetty tulkintoja, että EU-perussopimus ei sitä määrää. Menettelytapoja voitaisiin muuttaa siten, että yksimielinen päätös vaadittaisiin vain neuvotteluiden aloittamisesta ja jäsenyyden myöntämisestä. Komission ja neuvoston oikeuspalvelut ovat kuitenkin erimielisiä siitä, olisiko menettely laillinen.

2. Äänioikeus pois​

Toisen koulukunnan mielestä tapauskohtainen improvisointi saa riittää ja EU:n on aika ratkaista Unkari-ongelma pysyvästi.

Monet suomalaiset poliitikot ovat ehdottaneet Unkarin erottamista EU:sta. Sitä pidetään laajalti mahdottomana, sillä perussopimuksissa ei ole siihen menettelyä.

Perussopimus sallii sen sijaan äänioikeuden viemisen maalta, joka rikkoo EU:n perusarvoja. Euroopan parlamentti on vaatinut jo pitkään niin kutsutun artikla 7:n käyttämistä. Siihen jäsenmaat ovat olleet haluttomia – tähän saakka.

Diplomaattien käytäväpuheissa artikla 7:n käyttämisestä puhutaan entistä enemmän. Viron ulkoministeri Margus Tsahkna esitti artiklan aktivointia julkisesti sen jälkeen, kun Unkari vaati keskeisten venäläisten oligarkkien poistamista EU:n pakotelistalta.

Ilmapiirin muutoksesta kertoo sekin, että Saksan tuleva hallitus lupaa puuttua oikeusvaltiorikkomuksiin EU:ssa entistä johdonmukaisemmin. Hallitusohjelmassa todetaan, että myös äänioikeuden vieminen jäsenmaalta on mahdollista.

Ongelma on, että äänioikeuden vieminen vaatii muiden jäsenmaiden yksimielisen päätöksen. Ei ole varmaa, suostuisiko Slovakian Venäjä-myönteinen hallitus päätökseen.

Ratkaisuksi on esitetty, että Slovakia ja Unkari voitaisiin viedä artikla 7-menettelyyn yhtä aikaa, jolloin ne eivät voisi estää toisiinsa kohdistuvia päätöksiä.

Äänioikeuden vieminen olisi raju päätös. Sen pitäisi ehdottomasti olla vankalla juridisella pohjalla.

3. Uusi yhteistyö ilman Unkaria​

Tutkijapiirit ovat esittäneet viime aikoina kolmatta tapaa: Ukrainan tukemisesta ja Euroopan turvallisuusjärjestelyistä samoin ajattelevat maat voisivat muodostaa uusia yhteistyön muotoja, joiden ulkopuolelle Unkari jätettäisiin.

Sitä ovat esittäneet muun muassa ajatushautomot ECFR ja EPC.

Merkkejä tästä on jo. Ukrainan taakse on muodostunut Ranskan ja Britannian johtama halukkaiden koalitio, joka tekee päätöksiä EU-rakenteiden ulkopuolella. On myös esitetty, että sama halukkaiden koalitio voisi perustaa puolustusinvestointien rahoittamiseksi yhteisen rahoituslaitoksen.

Se antaa halukkaille maille mahdollisuuden tehdä nopeita päätöksiä. Unkarin antamien opetusten pohjalta uusien rakenteiden säännöt voidaan kirjoittaa niin, ettei yksittäisille maille anneta veto-oikeutta ja jäsenten erottaminenkin on mahdollista.
 
Meidän Stubbi on omalta osaltaan vaikuttanut Trumpin ajatuksiin.

Uskomattoman hyvältä näyttää.

Saa nähdä uskaltaako Kiina enää ostaa mitään Venäjältä. Sen verran reaalipoliitikkoja kommunistitkin ovat että kauppa vähenee.
Tämä on isompi asia kuin usa-kiina tullit
 
Meidän Stubbi on omalta osaltaan vaikuttanut Trumpin ajatuksiin.

Uskomattoman hyvältä näyttää.

Saa nähdä uskaltaako Kiina enää ostaa mitään Venäjältä. Sen verran reaalipoliitikkoja kommunistitkin ovat että kauppa vähenee.
Tämä on isompi asia kuin usa-kiina tullit
Suomessa jo uskalletaan taas sanoa ryssä ryssäksi. Venäläisestä tulee ryssä kun palataan lajiomainaiseen käytökseen, eli ryöstämiseen, raiskaamiseen ja tappamiseen. Täten kaikki venäläiset jotka ei tätä aktiivisesti vastusta ovat ryssiä. Kyseessä ei ole haukkumanimitys vaan ansaittu nimitys. Lisäksi kaikki tietää miten ryssä parannetaan, eli kokovaippaluodin kun päästää pään läpi niin saadaan se parempi ryssä.

Joten täällä ei olla enää poliittisesti korrekteja ryssää kohtaan ja uskalletaan sanoa ihan presidentinkin suulla että ryssä valehtelee aina kun sen suu liikkuu.

Kaiken muun päälle tietysti se että jos ryssä pääsee irti Ukrainasta jotenkuten tolpillaan niin tännehän ne vyöryy noin seuraavaksi.
 
Back
Top