Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Iivanat takavarikoineet ensimmäisen amerikkalaisyrityksen.

Noin kymmeneltä eurooppalaiselta yritykseltä on pakkolunastettu venäläisiä tytäryhtiöitä presidentin asetuksella. Näihin lukeutuvat tanskalainen panimo Carlsberg ja suomalainen sähköyhtiö Fortum.
Kreml on varoittanut myös uusista länsimaisten yritysten pakkolunastuksista.


 
Turkin ja Irakin välinen energiayhteistyö vaikuttaa sekä syventyvän että monipuolistuvan: maiden välille puuhataan uutta öljy- ja kaasuputkea, joka kiertäisi kurdialueet sekä sähkönsiirtoverkkoa, jonka suunta olisi pääosin Turkista Irakiin. Myös kaasu kulkisi aluksi tuohon suuntaan, mutta kääntyisi myöhemmin virtaamaan Irakin kentiltä Turkkiin. Jutussa mainitaan jo olemassa oleva ITP öljyputki, jonka käyttöönottoa yritetään palauttaa mm. USA:n kehotuksesta, mutta ei ole helppo asia tuokaan, on sen verran monta kokkia siinä sopassa.

Turkkihan tekee näissä asioissa askel kerrallaan pesäeroa energiariippuvuudestaan Venäjään, se ei vain tee sitä isoin otsikoin vaan taustalla luomalla vaihtoehtoja kaikkialle muualle.

 
Tämä voisi olla Puolan omassa ketjussa, energiapolitiikkaketjussa tai täällä. Kun ryssän toiminta on ollut kehitykselle tietynlainen lähtösysäys ajattelin laittaa uutiset tänne, jokatapauksessa vaikutus tulee olemaan Venäjälle hyvin negatiivinen monessakin mielessä.

Puola aikoo investoida merituulivoimaan niin, että se on Itämeren alueella suurin toimija ja kahden ensimmäisen ison puiston rakentaminen on jo käynnissä. Ylimääräistä energiaa on tarkoitus jakaa naapurimaihin, mutta vaatii todella paljon investointeja Puolan omaan sähköverkkoon sekä rajat ylittäviin verkkoihin. Jokatapauksessa suunnitelma on erittäin kunnianhimoinen ja vahvistaa Puolan johtoasemaa itäisessä Keski-Euroopassa energian tuottajana sekä välittäjänä.


Samaan aikaan Puolassa investoidaan rajusti myös BESS järjestelmiin, pelkästään tässä uutisessa kerrotaan 4.7 miljardin euron investointisuunnitelmasta verkon ja sähkönjakelun vakauttamiseksi. Muilta toimijoilta tulee varmasti lisää samantyyppisiä investointeja myöhemmin.


Kaasuverkkoon tehdään myös investointeja ja yksi suunta, josta aiemminkin on mainittu on Ukraina. Puola on yksi reiteistä, jonka kautta turvataan Ukrainan energiansaanti nyt ja etenkin tulevaisuuden kun Ukrainan jälleenrakennustyön alkaa ja vaatii todella paljon energiaa. Samalla se takaa, että Ukrainankaan ei tarvitse neuvotella ryssän kanssa energia-asioista mikäli eivät itse sitä halua. Myöhemmin Ukrainan oman kaasuntuotannon noustessa tai mikäli Mustan meren satamiin rakennetaan LNG infraa, suunta putkessa voi kääntyä Ukrainasta Puolaan.


Suurin investointi kaasuinfraan on kuitenkin uusi FSRU terminaali Gdanskiin, sen kapasiteetti tulee olemaan noin 30 % Puolan kaasun kulutuksesta ja mahdollistaa isomman volyymin tuomisen muun muassa USA:sta. Terminaalin ennakoidaan olevan valmis 2028 ja nyt rakennetaan samanaikaisesti offshore osaa Etelä-Koreassa, siirtoputkistoja satamasta Puolan kaasuverkkoon sekä onshore fasiliteetteja.


Puolalainen Orlen investoi lisäksi myös LNG kuljetusaluksiin, saivat tänä vuonna jo kaksi täysin uutta 70000 tonnin kuljetusalusta käyttöönsä ja ensivuonna tulee 6 kappaletta lisää. Kuljetusten turvaaminen omilla laivoilla on aivan strateginen asia sekä tuo vipuvartta hankintaneuvotteluissa riippumattomuuden avulla.


Pidemmällä tähtäimellä ydinvoima tuo myös oman osansa energiapalettiin ja Puolan suunnitelmissa on kaksi ydinvoimalakeskittymää, joista toiseen tulisi 3-3.75 GW ja toiseen 3-6 GW. Ensimmäisen rahoittamiseksi on tehty lakimuutoksia, jotka odottavat vielä EU:n hyväksyntää. Tuki olisi yli 14 miljardia eri muodoissaan.


Tekoja tapahtuu käytännössä koko energiapaletin osalta ja punaisena lankana on saavuttaa riippumattomuus mistään venäläisperäisestä sekä energiaitsenäisyys. Ei tarvitse olla kummoinen oraakkeli ennustaakseen mistä valtiosta sodan runtelema Ukraina tulee ottamaan mallia. Ja sekin tulee sitten olemaan isku Venäjälle, koska vaikutusvalta itäisen Euroopan maihin rapautuu vuosi vuodelta juuri tämäntyyppisen toiminnan seurauksena, ja se on peruuttamaton kehityssuunta.
 
Tämä voisi olla Puolan omassa ketjussa, energiapolitiikkaketjussa tai täällä. Kun ryssän toiminta on ollut kehitykselle tietynlainen lähtösysäys ajattelin laittaa uutiset tänne, jokatapauksessa vaikutus tulee olemaan Venäjälle hyvin negatiivinen monessakin mielessä.

Puola aikoo investoida merituulivoimaan niin, että se on Itämeren alueella suurin toimija ja kahden ensimmäisen ison puiston rakentaminen on jo käynnissä. Ylimääräistä energiaa on tarkoitus jakaa naapurimaihin, mutta vaatii todella paljon investointeja Puolan omaan sähköverkkoon sekä rajat ylittäviin verkkoihin. Jokatapauksessa suunnitelma on erittäin kunnianhimoinen ja vahvistaa Puolan johtoasemaa itäisessä Keski-Euroopassa energian tuottajana sekä välittäjänä.


Samaan aikaan Puolassa investoidaan rajusti myös BESS järjestelmiin, pelkästään tässä uutisessa kerrotaan 4.7 miljardin euron investointisuunnitelmasta verkon ja sähkönjakelun vakauttamiseksi. Muilta toimijoilta tulee varmasti lisää samantyyppisiä investointeja myöhemmin.


Kaasuverkkoon tehdään myös investointeja ja yksi suunta, josta aiemminkin on mainittu on Ukraina. Puola on yksi reiteistä, jonka kautta turvataan Ukrainan energiansaanti nyt ja etenkin tulevaisuuden kun Ukrainan jälleenrakennustyön alkaa ja vaatii todella paljon energiaa. Samalla se takaa, että Ukrainankaan ei tarvitse neuvotella ryssän kanssa energia-asioista mikäli eivät itse sitä halua. Myöhemmin Ukrainan oman kaasuntuotannon noustessa tai mikäli Mustan meren satamiin rakennetaan LNG infraa, suunta putkessa voi kääntyä Ukrainasta Puolaan.


Suurin investointi kaasuinfraan on kuitenkin uusi FSRU terminaali Gdanskiin, sen kapasiteetti tulee olemaan noin 30 % Puolan kaasun kulutuksesta ja mahdollistaa isomman volyymin tuomisen muun muassa USA:sta. Terminaalin ennakoidaan olevan valmis 2028 ja nyt rakennetaan samanaikaisesti offshore osaa Etelä-Koreassa, siirtoputkistoja satamasta Puolan kaasuverkkoon sekä onshore fasiliteetteja.


Puolalainen Orlen investoi lisäksi myös LNG kuljetusaluksiin, saivat tänä vuonna jo kaksi täysin uutta 70000 tonnin kuljetusalusta käyttöönsä ja ensivuonna tulee 6 kappaletta lisää. Kuljetusten turvaaminen omilla laivoilla on aivan strateginen asia sekä tuo vipuvartta hankintaneuvotteluissa riippumattomuuden avulla.


Pidemmällä tähtäimellä ydinvoima tuo myös oman osansa energiapalettiin ja Puolan suunnitelmissa on kaksi ydinvoimalakeskittymää, joista toiseen tulisi 3-3.75 GW ja toiseen 3-6 GW. Ensimmäisen rahoittamiseksi on tehty lakimuutoksia, jotka odottavat vielä EU:n hyväksyntää. Tuki olisi yli 14 miljardia eri muodoissaan.


Tekoja tapahtuu käytännössä koko energiapaletin osalta ja punaisena lankana on saavuttaa riippumattomuus mistään venäläisperäisestä sekä energiaitsenäisyys. Ei tarvitse olla kummoinen oraakkeli ennustaakseen mistä valtiosta sodan runtelema Ukraina tulee ottamaan mallia. Ja sekin tulee sitten olemaan isku Venäjälle, koska vaikutusvalta itäisen Euroopan maihin rapautuu vuosi vuodelta juuri tämäntyyppisen toiminnan seurauksena, ja se on peruuttamaton kehityssuunta.
Taloudellinen kehitys on nimenomaan se asia jota vastaan lilliputteli lähti sotimaan Ukrainassa. Kaikki tietää että ryssävetoinen bisnes on korruptoitunutta ja mafiatyylistä oliarggien varallisuuden kasvattamista. Nyt sitten kun homma alkoi lipsua sormista niin pääpomo pisti ulosottolaitoksen eli ryssän örkit liikkeelle. Tarkoitus oli tuoda se ryssän pelko takaisin pöytään että ne kauppasopimukset syntyy.

No nyt on selvää että Ukrainaa ei kauppa kiinnosta eikä örkki pelota. Tahto länteen on kovempi ja tältäosin lilliputteli otti huolella kakkoseen. Ainoa mahdollisuus on kaataa Ukraina tai sitten ryssälä hajoaa palasiin. Niitä ryssän lajiominaiseen kauppatapaan kyllästyneitä kun on muitakin kuin Ukraina.
 
Ei mitään nähtävää, konkurssiaalto on vain alkanut pyyhkimään Venäjällä. Ensimmäisellä kvartaalilla on mennyt yrityksiä enemmän konkurssiin kuin 2024 koko vuonna. Kyyti on kylmää, koska nyt se alkaa näkymään että rahat on loppu ja velkaa tehty niin paljon kuin sitä vain on myönnetty.


Ladojen myynti sakkaa niin pahasti, että tuo Autovaz alkaa kanssa olemaan yksi iso yritysruumis pelastettavaksi. 130 miljoonan ihmisen maassa saavat vaivaiset 30000 autoa kuukaudessa myydyksi. Vastaisi täällä Suomessa sellaista tuhatta autoa kuukaudessa ja sillä ei pyöritetä yhtään autotehdasta etenkään kun tuotteisiin silti tuodaan kalliita osia ulkomailta ja myydään halpoina vaihtoehtoina kotimarkkinoille.

Aika pistämätön logiikka, mitä Autovaz ehdottaa toimenpiteeksi itsensä pelastamaseksi. Valtion pitäisi myöntää halpoja korkotuottetuja lainoja kotitalouksille, jotka ostavat uuden auton. Tuo on kyllä sellainen housuun kuseminen, että lämmittää hetken mutta valtion kirstun pohja tulee vain nopeammin vastaan kun kuluttajat eivät kykene lainojaan hoitamaan ja korotkin pitäisi maksaa valtion puolesta.


Autokanta vanhenee ja kuluu kyllä vinhaa vauhtia ryssillä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top