Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
"
Brasiliassa on ajeltu etanolin voimalla jo vuodesta 1979. Brasiliaa vielä 70-luvulla vallassa pitänyt sotilasdiktatuuri päätti aikanaan, että brasilialaiset tarvitsevat itsenäisempää energiaa. Aluksi alkoholiautoilla menikin hyvin. 80-luvun lopulla jo 90 prosenttia Brasilian autoista kulki pelkästään etanolivetoisesti.

Sitten maan sokeriteollisuus möhli pahasti. Se ahnehti sokerin korkeaa maailmanmarkkinahintaa ja muutti alkoholintuotantoaan sokerintuotannoksi.

Sokeriruokoa ei riittänyt sekä polttoaineeksi kotimaan autoilijoille että makeuttamaan muun maailman elintarvikkeita. Brasilia ajautui etanolipulaan. Autoilijoiden luottamus maan sokerialkoholiteollisuuteen oli mennyt. Nyt sokeriruokoviljelijät vakuuttavat, että virheistä on opittu."
 
Brasilian autot liikkuivat alkoholilla vuosikymmeniä. En ole seurannut, ehkä vieläkin. Se oli tehty kai sokerijuurikkaasta ja oktaaniluku oli matalampi. Muistan kun sitä vähäteltiin. Tosiasia on, ettei Suomella ole edes sitä, eikä meillä ole varaa ostaa ulkomailta bensaa. Elämme velaksi eli velka ei mene investointeihin vaan kulutukseen.

Suomen puolustusvoimat voisi näyttää mallia. On omituista jos USAF lentää biopolttoaineella mutta me emme. Maavoimien ei pitäisi ostaa mitään muuta kuin Nesteen tai UPM:n biodieseliä.

Suomen sähköntuotannosta yli 90 % on kotimaista ja lopuistakin rahoista valtaosa menee joko Ruotsiin tai Norjaan. Liikenteen sähköistyminen on mitä suurimmissa määrin huoltovarmuusasia ja verotuksellisista syistä myös sähköinen kilometri on jotain 1/3 siitä mitä millään nestemäisellä polttoaineella ajettu kilometri maksaa.

Henkilöautoliikenne sähköistyy melkoisella vauhdilla, samoin bussi- ja työkäytössä olevat paketti- ja jakeluautot kaupungeissa. Raskaasta liikenteestä on mahdollista sähköistää runkoverkkoja pitkin kulkeva liikenne, joka on polttoaineen kokonaiskulutuksesta valtaosa. Laivoihin pitää tarjota maasähköä ja tulevaisuudessa ammoniakkia tai metanolia tms. teollisuuden jätteistä (CO2) sekä kotimaisesta vedystä valmistettua polttoainetta. Biokaasu soveltuu ja riittää maatalouskoneille sekä jonkin verran sivuteillä kulkeviin raskaan kaluston vehkeisiin. Lentokoneisiin biopolttoaineet ja/tai synteettiset polttoaineet kotimaisista raaka-aineista sekä kotimaiselle työllä. Juna kaluston osalta tulee jatkaa liikenteen sähköistämistä mutta dieselvetureita ei kannata kokonaan korvata.
Työkoneissa kuten metsäkoneet ja kaivinkoneet hybriditekniikka sekä digitaalinen hydrauliikka tulevat leikkaamaan polttoaineen kulutusta vähintään kolmanneksen, todennäköisesti puolet.

Eiköhän noilla saada polttoaineiden kautta vuotavaa rahavirtaa käännettyä kotimaan liiketoiminnaksi. Ja lisääkin toimia on, mm. öljylämmityksen väheneminen hitaasti mutta varmasti.
 
OPEC nosti tämänpäiväisessä kokouksessaan tuotantokiintiötä elokuulle 548 000 tynnyriä päivässä kun ennusteessa povattiin maltillisempaa 411 000 tynnyriä.

Venäjä ja Saudi-Arabia ovat asiassa ilmeisesti ääripäät niin, että ryssät eivät haluaisi nostaa volyymia ja saudit haluavat mahdollisimman nopeasti eroon kaikista kiintiöleikkauksista. Näköjään enemmän saudien tahdon suuntaan on vääntö kääntymässä mikä kertonee ryssien vaikutusvallan hiipumisesta myös kartellin sisällä.

Toisen uutisen mukaan nytkin öljyn tuotanto ylittää kulutuksen noin miljoonalla tynnyrillä päivässä, joka kertyy ympäri maailmaa varastoihin. Nämä tulevat sitten siihen päälle.


 
Viimeksi muokattu:
Suomen sähköntuotannosta yli 90 % on kotimaista ja lopuistakin rahoista valtaosa menee joko Ruotsiin tai Norjaan. Liikenteen sähköistyminen on mitä suurimmissa määrin huoltovarmuusasia ja verotuksellisista syistä myös sähköinen kilometri on jotain 1/3 siitä mitä millään nestemäisellä polttoaineella ajettu kilometri maksaa.

Henkilöautoliikenne sähköistyy melkoisella vauhdilla, samoin bussi- ja työkäytössä olevat paketti- ja jakeluautot kaupungeissa. Raskaasta liikenteestä on mahdollista sähköistää runkoverkkoja pitkin kulkeva liikenne, joka on polttoaineen kokonaiskulutuksesta valtaosa. Laivoihin pitää tarjota maasähköä ja tulevaisuudessa ammoniakkia tai metanolia tms. teollisuuden jätteistä (CO2) sekä kotimaisesta vedystä valmistettua polttoainetta. Biokaasu soveltuu ja riittää maatalouskoneille sekä jonkin verran sivuteillä kulkeviin raskaan kaluston vehkeisiin. Lentokoneisiin biopolttoaineet ja/tai synteettiset polttoaineet kotimaisista raaka-aineista sekä kotimaiselle työllä. Juna kaluston osalta tulee jatkaa liikenteen sähköistämistä mutta dieselvetureita ei kannata kokonaan korvata.
Työkoneissa kuten metsäkoneet ja kaivinkoneet hybriditekniikka sekä digitaalinen hydrauliikka tulevat leikkaamaan polttoaineen kulutusta vähintään kolmanneksen, todennäköisesti puolet.

Eiköhän noilla saada polttoaineiden kautta vuotavaa rahavirtaa käännettyä kotimaan liiketoiminnaksi. Ja lisääkin toimia on, mm. öljylämmityksen väheneminen hitaasti mutta varmasti.
Juuh, kertokaa nyt mistä löytyy ne kotimaiset biojakeet, joista nuo uusiutuvat polttoaineet keitellään. Meinasitteko hävittää metsät?
Ei ole meillä raaka-aineita.
 
Juuh, kertokaa nyt mistä löytyy ne kotimaiset biojakeet, joista nuo uusiutuvat polttoaineet keitellään. Meinasitteko hävittää metsät?
Ei ole meillä raaka-aineita.

Turpeella olisi katettu sen 7 tarvetta jo aikoja. Soissa makaa 70 prosenttia norjan öljykaasuvaroihin verrattuna mw. Onko oltu viisaita ja säästetty pahan päivän varuille. 1980 luvulla oli jo tekniikka hallussa.

Mutta ei. Tuohon aikaan ural öljy oli vielä pyhempi kuin yya, neste oy ja imatran voima. Ja tämä pyhyys jatkui 2022 asti.
 
Juuh, kertokaa nyt mistä löytyy ne kotimaiset biojakeet, joista nuo uusiutuvat polttoaineet keitellään. Meinasitteko hävittää metsät?
Ei ole meillä raaka-aineita.
Puuetanoliahan on kehitelty. Edellyttääkö sen käyttö, että metsät "hävitetään"? Suomen puuston kasvu on suuruusluokkaa 100 miljoonaa kuutiometriä vuodessa, bensaa kuluu joku pari miljoonaa tonnia.

Ei se puuetanolin, tai muun bioetanolin tuotantomäärä tosta vaan sormia napsauttamalla nouse, mutta kyseenalaistan sen lähtökohdan, että ei meiltä mitään raaka-aineita voi löytyä eikä riittää.
 
Niitä metsiä "hävitetään" tälläkin hetkellä mm. sellutuotantoa varten. Näiden sivuvirtoja on lähtökohtaisesti tarkoitus hyödyntää. Tällä hetkellä niitä toki hyödynnellään polttamalla voimaloissa, mutta niiden tilalle olisikin sitten tulossa (lämpö)ydinvoimaa ihan kotimaisenkin yrityksen toimesta ja siihen päälle sitten erilaiset akkuratkaisut, joihin luen nyt mukaan myös ne "hiekka-akut". Ja juu, akut ei itsessään tuota energiaa. Kaikki tietää kyllä tämän. Niihin varastoidaan sitä ylituotantoa.
 
Kovia pakkasia on vain 2-4% päivistä mutta se asettaa asennustehon mitoituksen. Omakotitalo tarvii mitälie 20-25 kW.
Olis todella järkevää jos olis pieni poltin ja tynnyrissä biodieseliä tai vaikka fossiilista.

Kovalla pakkasella sähkönsaanti on tapissa, ilmalämpöpumppu ei lämmitä. Jos sähkö katkeaa niin maalämpökin loppuu, samoin kaukolämpö.

Sodan aikana voisi olettaa ettei sähköä tai kaukolämpöä juurikaan saada isoissa kaupungeissa. Pieniä voimaloita ja lämpölaitoksia voisi toki rakentaa kallion sisään, semmoisia laivamoottorin kokoisia Wärtsilöitä. Vähintään yksi per 20 000 asukasta
 
Back
Top