Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Venäjän autokaupalla menee hyvin, tarjonta ylittää kysynnän yli kaksinkertaisesti. Tänä vuonna myydään arviolta 1,1 miljoonaa uutta autoa vaikka tarjolla olisi n. 2,3 miljoonaa autoa.

Demand on the Russian car market is 2.5 times less than supply​


There is still overstocking on the car market in Russia. The availability of cars is 2.5 times higher than demand from the population. Svetlana Vinogradova, CEO of the Rolf company, told Kommersant in an interview that 2.3 million cars are currently being sold on the Russian market with a demand of 1.1 million.

“As of January 1, there were about 700 thousand cars in Russia that had carried over from last year. If you add up the plans of all automakers officially represented on the market, that’s 1.6 million cars plus a stock of 700 thousand. A total of 2.3 million cars. My forecast for the market, and so far it’s being confirmed, is 1.10–1.15 million new cars,” said Ms. Vinogradova.

According to her forecasts, the overstocking of the market will continue next year and “we will also go into the next year with large stocks of this year’s cars.”
https://www.kommersant.ru/doc/7925425?from=top_main_4
 
Ohoh. No on ainakin mitä viedä ulkomaille. D

Oli käännöskukkanen.
Valmistettuja ja myymättömiä autoja on 700 000 kpl.
Valmistajien suunnitelmissa on tehdä 1,6 miljoonaa uutta autoa markkinoille.

Arvatkaapa tuleeko tehtyä noita Ladan kotteroita ikinä?? :LOL:

"Venäjällä oli 1. tammikuuta mennessä noin 700 000 autoa, jotka olivat siirtyneet viime vuodelta.
Jos lasketaan yhteen kaikkien markkinoilla virallisesti edustettujen autonvalmistajien suunnitelmat,
se on 1,6 miljoonaa autoa plus 700 000 auton varasto."






 
Ne jotka ovat lukeneet ketjua pitempään ovat nähneet muutamia öljyviisaiden varoituksia siitä, että pitkällä tähtäimellä Venäjän öljyntuotanto on jotakuinkin 3-4 % vuosittaisessa laskussa. Vähemmän yllättäen se näyttää vientidatan perusteella toteutuvan jo nykyisellään, joskin muitakin tekijöitä on ilmaantunut, jotka mahdollisesti laskevat tuotantoa lyhyellä aikavälillä.

Tarkoittaa vain sitä, että pakotteet ja vaikeudet ovat vain lisääntymässä ja jo nykyisellään on sekä volyymit että hinta heikolla tasolla kun huomioidaan, että tästä tulee koko federaation budjetin rahoittamisessa leijonan osa. Kaasuliiketoiminta on jo käytännössä letkuissa eikä pysty kunnolla rahoittamaan edes omaa toimintaansa, sama tai itseasiassa heikompi tilanne on hiiliteollisuudella, terästeollisuus on hiljalleen päätymässä samaan kun globaali ylituotanto, raaka sisäinen hintainflaatio sekä tuonti&vientirajoitteet tekevät ryssistä kilpailukyvyttömiä, maataloustuotanto kärsii jo toista vuotta peräkkäin heikosta sadosta, joka johtaa monien tilojen pysyvään sulkemiseen tai tuotannon leikkaukseen, rakennusteollisuus on lähes pysähdyksissä ja siviilimarkkinoille tavaroita valmistava teollisuus samoin, mitään vientiä näillä ei ole ollut pariin vuoteen eikä ole näköpiirissäkään, joten aika monta talouden tukijalkaa on sahattu ohueksi samalla kun Putler kasaa lisää painoa nostamalla sotaan tarvittavaa rahoitusta.


Jotain maataloussektorin tilasta kertonee sekin, että yrityksiä siirretään Kremlin sisäpiirin haltuun kuin mafiavaltiossa konsanaan ja esimerkkinä mainitulla viljan vientiyrityksellä on neljä miljardia dollaria velkaa. Kuka edes antaa tuollaiselle kannattavuuden rajamailla keikkuvalle yritykselle sellaista määrää kun on lähes varmaa, että niistä iso osa menee samantien korruptioon ja muihin väärinkäytöksiin. Reilun kolmenkymmenen vuoden takaa muistetaan, että ne kaikkein heikoiten menestyneet venäläisyritykset olivat niitä, joissa valtio oli omistajana tai isona tekijänä toiminnassa mukana. Siksi nämä liikkeet povaavat vain jyrkempää syöksyä kun lojaalit tulevat johtamaan edes vähän pätevien (tai ainakin alaa tuntevien) tilalle.

Itsepähän läksivät.

 
Intian valtio-omisteiset öljynjalostamot ovat lopettaneet venäläisen öljyn ostamisen, nämä jalostamot ovat yli 60% Intian jalostuskapasiteetista. Intia on suurin tankkereilla kuljetettavan venäläisöljyn ostaja.

Exclusive: Indian state refiners pause Russian oil purchases, sources say​


NEW DELHI, July 30 (Reuters) - Indian state refiners have stopped buying Russian oil in the past week as discounts narrowed this month and U.S. President Donald Trump warned against purchasing oil from Moscow, industry sources said.

India, the world's third-largest oil importer, is the biggest buyer of seaborne Russian crude.

The country's state refiners - Indian Oil Corp, Hindustan Petroleum Corp, Bharat Petroleum Corp and Mangalore Refinery Petrochemical Ltd - have not sought Russian crude in the past week or so, four sources familiar with the refiners' purchase plans told Reuters.

IOC, BPCL, HPCL, MRPL and the federal oil ministry did not immediately respond to Reuters' requests for comment.

The four refiners regularly buy Russian oil on a delivered basis and have turned to spot markets for replacement supply - mostly Middle Eastern grades such as Abu Dhabi's Murban crude and West African oil, sources said.

Private refiners Reliance Industries and Nayara Energy are the biggest Russian oil buyers in India, but state refiners control over 60% of India's overall 5.2 million barrels per day refining capacity.

On July 14, Trump threatened 100% tariffs on countries that buy Russian oil unless Moscow reaches a major peace deal with Ukraine.
https://www.reuters.com/business/en...russian-oil-purchases-sources-say-2025-07-31/
 
Japanilainen JERA on tehnyt 20 vuoden ja 1.5 miljoonan tonnin LNG toimitussopimuksen amerikkalaisen Sempran kanssa. Hiljalleen ryssäkaasu vaihtuu tuollakin teksasilaiseen kaasuun.

Pitkää peliähän USA on tässä pelannut ja korjailee hedelmiä Venäjän kontatessa erikoisoperaatiossaan.

 
Back
Top