Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Venäjän autokaupalla menee hyvin, tarjonta ylittää kysynnän yli kaksinkertaisesti. Tänä vuonna myydään arviolta 1,1 miljoonaa uutta autoa vaikka tarjolla olisi n. 2,3 miljoonaa autoa.

Demand on the Russian car market is 2.5 times less than supply​


There is still overstocking on the car market in Russia. The availability of cars is 2.5 times higher than demand from the population. Svetlana Vinogradova, CEO of the Rolf company, told Kommersant in an interview that 2.3 million cars are currently being sold on the Russian market with a demand of 1.1 million.

“As of January 1, there were about 700 thousand cars in Russia that had carried over from last year. If you add up the plans of all automakers officially represented on the market, that’s 1.6 million cars plus a stock of 700 thousand. A total of 2.3 million cars. My forecast for the market, and so far it’s being confirmed, is 1.10–1.15 million new cars,” said Ms. Vinogradova.

According to her forecasts, the overstocking of the market will continue next year and “we will also go into the next year with large stocks of this year’s cars.”
https://www.kommersant.ru/doc/7925425?from=top_main_4
 
Ohoh. No on ainakin mitä viedä ulkomaille. D

Oli käännöskukkanen.
Valmistettuja ja myymättömiä autoja on 700 000 kpl.
Valmistajien suunnitelmissa on tehdä 1,6 miljoonaa uutta autoa markkinoille.

Arvatkaapa tuleeko tehtyä noita Ladan kotteroita ikinä?? :LOL:

"Venäjällä oli 1. tammikuuta mennessä noin 700 000 autoa, jotka olivat siirtyneet viime vuodelta.
Jos lasketaan yhteen kaikkien markkinoilla virallisesti edustettujen autonvalmistajien suunnitelmat,
se on 1,6 miljoonaa autoa plus 700 000 auton varasto."






 
Ne jotka ovat lukeneet ketjua pitempään ovat nähneet muutamia öljyviisaiden varoituksia siitä, että pitkällä tähtäimellä Venäjän öljyntuotanto on jotakuinkin 3-4 % vuosittaisessa laskussa. Vähemmän yllättäen se näyttää vientidatan perusteella toteutuvan jo nykyisellään, joskin muitakin tekijöitä on ilmaantunut, jotka mahdollisesti laskevat tuotantoa lyhyellä aikavälillä.

Tarkoittaa vain sitä, että pakotteet ja vaikeudet ovat vain lisääntymässä ja jo nykyisellään on sekä volyymit että hinta heikolla tasolla kun huomioidaan, että tästä tulee koko federaation budjetin rahoittamisessa leijonan osa. Kaasuliiketoiminta on jo käytännössä letkuissa eikä pysty kunnolla rahoittamaan edes omaa toimintaansa, sama tai itseasiassa heikompi tilanne on hiiliteollisuudella, terästeollisuus on hiljalleen päätymässä samaan kun globaali ylituotanto, raaka sisäinen hintainflaatio sekä tuonti&vientirajoitteet tekevät ryssistä kilpailukyvyttömiä, maataloustuotanto kärsii jo toista vuotta peräkkäin heikosta sadosta, joka johtaa monien tilojen pysyvään sulkemiseen tai tuotannon leikkaukseen, rakennusteollisuus on lähes pysähdyksissä ja siviilimarkkinoille tavaroita valmistava teollisuus samoin, mitään vientiä näillä ei ole ollut pariin vuoteen eikä ole näköpiirissäkään, joten aika monta talouden tukijalkaa on sahattu ohueksi samalla kun Putler kasaa lisää painoa nostamalla sotaan tarvittavaa rahoitusta.


Jotain maataloussektorin tilasta kertonee sekin, että yrityksiä siirretään Kremlin sisäpiirin haltuun kuin mafiavaltiossa konsanaan ja esimerkkinä mainitulla viljan vientiyrityksellä on neljä miljardia dollaria velkaa. Kuka edes antaa tuollaiselle kannattavuuden rajamailla keikkuvalle yritykselle sellaista määrää kun on lähes varmaa, että niistä iso osa menee samantien korruptioon ja muihin väärinkäytöksiin. Reilun kolmenkymmenen vuoden takaa muistetaan, että ne kaikkein heikoiten menestyneet venäläisyritykset olivat niitä, joissa valtio oli omistajana tai isona tekijänä toiminnassa mukana. Siksi nämä liikkeet povaavat vain jyrkempää syöksyä kun lojaalit tulevat johtamaan edes vähän pätevien (tai ainakin alaa tuntevien) tilalle.

Itsepähän läksivät.

 
Intian valtio-omisteiset öljynjalostamot ovat lopettaneet venäläisen öljyn ostamisen, nämä jalostamot ovat yli 60% Intian jalostuskapasiteetista. Intia on suurin tankkereilla kuljetettavan venäläisöljyn ostaja.

Exclusive: Indian state refiners pause Russian oil purchases, sources say​


NEW DELHI, July 30 (Reuters) - Indian state refiners have stopped buying Russian oil in the past week as discounts narrowed this month and U.S. President Donald Trump warned against purchasing oil from Moscow, industry sources said.

India, the world's third-largest oil importer, is the biggest buyer of seaborne Russian crude.

The country's state refiners - Indian Oil Corp, Hindustan Petroleum Corp, Bharat Petroleum Corp and Mangalore Refinery Petrochemical Ltd - have not sought Russian crude in the past week or so, four sources familiar with the refiners' purchase plans told Reuters.

IOC, BPCL, HPCL, MRPL and the federal oil ministry did not immediately respond to Reuters' requests for comment.

The four refiners regularly buy Russian oil on a delivered basis and have turned to spot markets for replacement supply - mostly Middle Eastern grades such as Abu Dhabi's Murban crude and West African oil, sources said.

Private refiners Reliance Industries and Nayara Energy are the biggest Russian oil buyers in India, but state refiners control over 60% of India's overall 5.2 million barrels per day refining capacity.

On July 14, Trump threatened 100% tariffs on countries that buy Russian oil unless Moscow reaches a major peace deal with Ukraine.
https://www.reuters.com/business/en...russian-oil-purchases-sources-say-2025-07-31/
 
Japanilainen JERA on tehnyt 20 vuoden ja 1.5 miljoonan tonnin LNG toimitussopimuksen amerikkalaisen Sempran kanssa. Hiljalleen ryssäkaasu vaihtuu tuollakin teksasilaiseen kaasuun.

Pitkää peliähän USA on tässä pelannut ja korjailee hedelmiä Venäjän kontatessa erikoisoperaatiossaan.

 
Työvoimapula ei ole helpottamassa, mutta ei siihen kyllä ole oikein edellytyksiäkään. Demografiatutkijat ovat todenneet, että ilman sotaakin ryssälän väkiluku laskee noin 1500 henkilöllä päivässä. Toisesta päästä siis poistuu eläkkeelle tai hautaan noin 1500 ihmistä enemmän joka päivä kuin toisessa päässä siirtyy koulutuksesta työelämään. Näin siis keskimäärin ja isossa kuvassa.

Sen päälle sitten noin 1000 kalmoa tai pysyvästi työelämän ulkopuolelle vammautunutta päivittäin sodan vuoksi niin ollaan 2500 vauhdissa ja yhdessä kvartaalissa tulee 225000 poistunutta työmarkkinoilta. Hurjaa vauhtia pitäisi muiden työtehon ja tuottavuuden nousta, jotta nuo korvattaisiin eikä sitä ole Venäjällä oikeastaan koskaan tapahtunut, tai vähän tapahtui kun länsimaiset yritykset olivat siellä vielä ruorissa.

Sodassa kuolleet ovat myös periaatteessa työuransa keskivaiheilla tai alussa kuolevia, joten menetys on siltä osin vielä merkittävämpi kuin tuon luonnollisen poistuman suhteen.

Mikäli Venäjä aikoo myöhemmin vielä kasvattaa rauhan ajan armeijaansa noin puolella miljoonalla tai sellaistahan ovat esittäneet niin sekin tarkoittaa taas puoli miljoonaa nuorta miestä lisää pois työelämästä ja sille ruokala muonaa paskaksi muuttavalle porukalle lisäksi noin kaksinkertainen huolto- ja tukiorganisaatio, jotta se edes pysyy toimintakykyisenä ja ruokittuna jne. tarkoittaa puolisentoista miljoonaa lisää pois tuottavasta työstä.

Tyhmempikin tajuaa kuinka syvää kuoppaa he itselleen kaivavat, mutta ei häiritä kun vauhti mukavasti kiihtyy.

 
Neljäs auton valmistaja liittyy kerhoon ja leikkaa työviikon päivää lyhyemmäksi. Tällä kertaa bussivalmistaja LiAZ, jonka myynnistä on haihtunut vaatimattomat 60 %. Ei taida enää noilla luvuilla valmistua yhtään bussia kannattavasti.


Lisäksi venäläisiä harmittaa ohuesti kun Norja on kieltänyt satamavierailut kahden pakotelistalle joutuneen kalastusalan yrityksen laivoilta. Jos minä saisin päättää niin ryssäläinen laivakissakaan ei saisi käydä Norjassa maissa eli kieltäisin aivan kaiken mahdollisen.

 
Vientikiellosta huolimatta ryssälässä voi tulla bensiinistä pulaa elokuun aikana, koska välittäjillä ei ole ollut rahaa kasvattaa varastoja korkeiden korkojen aikana ja useat jalostamot ovat pitkissä seisokeissa.

Varmasti Ukrainan tekemät iskut polttoainevarikoihin myös jossain määrin vaikuttavat siihen miten paljon varastoja ylipäätään ovat pystyneet ja pystyvät tulevaisuudessa keräämään.

Nythän olisi aivan sopiva hetki lisätä uudestaan kierroksia jalostamoiskuihin niin pula jatkuisi sitten pitkälle syksyyn ja hinnat voisivat hiukan raketoida vähintäänkin alueellisesti.


Edit: ja sehän tuli kuin tilauksesta kun Samaran alueella on isketty suureen Rosneftin (8.8. miljoonaa tonnia useilla drooneilla).

 
Viimeksi muokattu:
Vientikiellosta huolimatta ryssälässä voi tulla bensiinistä pulaa elokuun aikana, koska välittäjillä ei ole ollut rahaa kasvattaa varastoja korkeiden korkojen aikana ja useat jalostamot ovat pitkissä seisokeissa.

Varmasti Ukrainan tekemät iskut polttoainevarikoihin myös jossain määrin vaikuttavat siihen miten paljon varastoja ylipäätään ovat pystyneet ja pystyvät tulevaisuudessa keräämään.

Nythän olisi aivan sopiva hetki lisätä uudestaan kierroksia jalostamoiskuihin niin pula jatkuisi sitten pitkälle syksyyn ja hinnat voisivat hiukan raketoida vähintäänkin alueellisesti.


Minä veikkaan, että rodina ottaa varoja yrityksiltä muutenkin kuin veroilla. Siihen viittaa monien yritysten haltuunotto a la rodina tai sen lähellä olevat tahot. Jos ennen oli neokapitalismi niin nyt ollaan jo sirkuläärikapitalismissa. Hyvin paljon samaa kuin 1918 lähtien. Sitä sanottiin kommunismiksi. Nyt ei vaivauduta edes selittämään ryöstöjä.

Hieno meininki. Maailman suurin bensiiniasema, joka leikkii valtiota.... Se on hyvin sanottu.
 
Tämä kertonee aika hyvin mitä pitkässä pelissä on panoksena. Mikäli ryssä ei nyt taivu niin sillä voi jäädä miljoonia tonneja raakaöljyä varastoihin kunnes tuotanto on sopeutettava omaan kulutukseen ja pieneen vientiin, koska öljylähteet pysäyttämisen jälkeen täyttyvät vedellä. Ukrainan jalostamoiskut vielä pahentavat tilannetta kun se laskee kotimaassa hyödynnettävissä olevaa määrää melkoisesti ja lisää kuljetusmatkoja sekä -kustannuksia.

Jo valmiiksi henkitoreissaan oleva talous ei tuosta tule toipumaan ja se lienee tarkoituskin, koska yleinen rahattomuus pitää ryssät pilttuussaan.


Muille öljyn tuottajille suunnitelma vaikuttaa kelpaavan, koska nostavat tuotantoaan OPEC maat mukaan lukien.

Huomenna on ilmeisesti OPECin kokous, jossa päätetään syyskuun kiintiöistä ja mikäli edelleen nostetaan reippaalla kädellä tuotantokiintiöitä niin se on varma merkki siitä, että ne haluavat kampittaa Venäjää nyt kun siihen tilaisuus on.

Tällä nyt hiljalleen keittyvällä sopalla on sekä nopeasti vaikuttavia puolia kun esimerkiksi Intia lopettaa lähes välittömästi rahan lappamisen ryssälään ja USA:lle sekä muille energiatuotannon jättiläisille ne pitkäaikaiset vaikutukset ovat ne houkuttelevimmat, yksi iso pelaaja pois kentältä ja silloin alkaa kissanpäivät vaikka globaali öljyn kulutus olisikin laskussa.
 
Se on varma merkki, että taloudessa menee hyvin kun akateemiset ja keskituloiset siirtyvät pikavippiyritysten lainoittamiksi ja matalan tuloluokan ihmiset saavat enää lainansa laittomilta koronkiskureilta.

Menee varmasti juuri niinkuin suunniteltu on.

 
Tässä on hyvä esimerkki miten USA lyö kiilaa ryssien ja Intian väliin. Energiavienti USA:sta Intiaan on hurjasti noussut alkuvuoden aikana ja vauhti on vain kiihtymässä ja keinot muuttumassa entistä suoraviivaisemmiksi.

 
Junarahtien volyymit ovat edelleen melkoisen jyrkässä luisussa. Täytyy muistaa, että määrien olisi pitänyt periaatteessa kasvaa koska meri- ja lentorahdit ovat vähentyneet ja kumipyöräkuljetukset huimasti kallistuneet työvoiman sekä polttoaineiden hintojen nousun myötä.

Tuollainen vuosivauhti on nyt jatkunut jo 2022 vuodesta alkaen ja jatkuessaan se kyllä todistaa Venäjän talouden hidasta mutta vääjäämätöntä laskua kohti merkityksettömyyttä.

Samalla itse rautatieala joutuu karsimaan sekä kulujaan että tulevaisuuden investointeja raa'alla kädellä pelkästään selviytyäkseen.

 
Back
Top