Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kuljetuksien katkaisu Venäjältä on hyvä ratkaisu ja muutamien tuoteryhmien paikkaavat vientikiellot sekä parin pankin lisääminen listalle. Kivihiilen merkitys on varsin pieni ja kertoo, että EU:n lisäpakotteet jäävät ilman kaasun ja öljyn ostokieltoa näpertelyksi.

Uusien panotteiden vuositaso on suurinpiirtein öljyn ja kaasun ostojen päivätasoa. Onko tämä siis painava vastine EU:lta Venäjän sotarikoksiin.

🇪🇺🙈
 
Vatulointi jatkuu :ROFLMAO:

”Ihmiset ovat kyseenalaistaneet, miksi tällaista pitää tehdä tällaisen maan laitoksen turvallisuuden arvioimiseksi. Ja vielä kun johtavat poliitikot ovat todenneet, että tämä hanke ei etene”, myöntää pääjohtaja Petteri Tiippana.

 
Kuljetuksien katkaisu Venäjältä on hyvä ratkaisu ja muutamien tuoteryhmien paikkaavat vientikiellot sekä parin pankin lisääminen listalle. Kivihiilen merkitys on varsin pieni ja kertoo, että EU:n lisäpakotteet jäävät ilman kaasun ja öljyn ostokieltoa näpertelyksi.

Uusien panotteiden vuositaso on suurinpiirtein öljyn ja kaasun ostojen päivätasoa. Onko tämä siis painava vastine EU:lta Venäjän sotarikoksiin.

🇪🇺🙈

Rahassa mitattuna ehkä pienehkö, mutta hiilikaivoksissa jää syrjäisillä seuduilla vitullinen määrä miehiä työttömäksi räkimään kattoon ja miettimään että kuinkahan tyhmiä gubbeja siellä Kremlissä oikein istuu. Siinä Putinille sisäpoliittinen ongelma, sama koskee metsätalouden sekä metalliteollisuuden aloja kokonaisuudessaan.
Niitä ukkoja voi lähteä kokeilemaan josko kiinnostaisi ulkomaan komennus AK-47:n kanssa, etukäteisarvioni on että ei välttämättä.
 
Rahassa mitattuna ehkä pienehkö, mutta hiilikaivoksissa jää syrjäisillä seuduilla vitullinen määrä miehiä työttömäksi räkimään kattoon ja miettimään että kuinkahan tyhmiä gubbeja siellä Kremlissä oikein istuu. Siinä Putinille sisäpoliittinen ongelma, sama koskee metsätalouden sekä metalliteollisuuden aloja kokonaisuudessaan.
Niitä ukkoja voi lähteä kokeilemaan josko kiinnostaisi ulkomaan komennus AK-47:n kanssa, etukäteisarvioni on että ei välttämättä.
Kyllä ne on kännissä siitä hetkestä, kun työt loppuu. Yleensä noilla mailla ollaan kännissä aina vapaalla.
 
Ostamalla ruplia tuetaan ruplan kurssia ja vakautta, vertaa siihen miten venäjä keskuspankki valmistautui tekemään ruplan tukiostoja saadakseen ruplan pysymään vakaana. No, ne varat millä sitä piti toteuttaa oli takavarikoitu.
Eiköhän kyse ole siitä(kin) että Venäjä haluaa että rupla tunnustetaan kansainväliseksi valuutaksi. Ja tämä vain oman kansan tuen hankkimiseksi.
 
Vatulointi jatkuu :ROFLMAO:

”Ihmiset ovat kyseenalaistaneet, miksi tällaista pitää tehdä tällaisen maan laitoksen turvallisuuden arvioimiseksi. Ja vielä kun johtavat poliitikot ovat todenneet, että tämä hanke ei etene”, myöntää pääjohtaja Petteri Tiippana.

Voisi STUK:ssakin tehdä omat johtopäätökset.

Hankkeen jatko on poliittis-taloudellinen ratkaisu, joka ei ole STUK:in käsissä, mutta lupaprosessin voisi pistää jäihin. Aina voi pyytää lisää selvityksiä, vedota kesälomiin ja kopiokonekin on jumissa sinne joutuneen klemmarin vuoksi. Ei onnistu dokumenttien toimittaminen ryssälle..
 
Katsotaan tämän päivän pakotteet, kovasti huhua käytännössä koko Venäjän pankkipuolen sulkemisesta ja jopa rekka- ja laivaliikenteen kieltämisestä. Tilaisuus force majoure - vetoon on entistä lähempänä.
 
Vatulointi jatkuu :ROFLMAO:

”Ihmiset ovat kyseenalaistaneet, miksi tällaista pitää tehdä tällaisen maan laitoksen turvallisuuden arvioimiseksi. Ja vielä kun johtavat poliitikot ovat todenneet, että tämä hanke ei etene”, myöntää pääjohtaja Petteri Tiippana.

Miksi ei voi heittää mappi ööhön ja olla tekevinään?
 

Venäjän energiasta luopuminen olisi šokki, mutta hallittavissa, sanovat asiantuntijat – katseet kannattaisi suunnata öljyyn ja kaasuun​

Euroopan unioni suunnittelee pakotteita venäläiselle kivihiilelle, mutta nyt pitäisi miettiä sitä, miten energiariippuvuus Venäjästä saataisiin kokonaan poikki, arvioivat asiantuntijat Ylen aamussa.
Venäläisestä energiasta luopuminen olisi sokki, mutta hallittavissa, arvioi tutkija




Venäläisestä energiasta luopuminen olisi sokki, mutta hallittavissa, arvioi tutkija
LAURA KANGAS
6.4. 09:28
https://yle.fi/uutiset/3-12392313?origin=rss#
Euroopan unioni kaavailee venäläisen kivihiilen tuontikieltoa, mutta kivihiiltä tärkeämpää olisi päättää öljyn ja kaasun kohtalosta, sanovat asiantuntijat Ylen aamussa keskiviikkona.
EU-maiden suurlähettiläät keskustelevat tänään Brysselissä uusista pakotteista Venäjää vastaan. Komission uudessa pakotepaketissa ehdotetaan muun muassa kivihiilen tuontikieltoa.
Helsingin yliopiston eurooppalaisen politiikan tutkija, dosentti Timo Miettinen kuitenkin huomauttaa, että Venäjältä tuodun kivihiilen taloudellinen merkitys on pienempi kuin öljyn tai maakaasun. Niihin kaivattaisiin entistä selkeämpiä päätöksiä.
– Nämä kaksi energiamuotoa oikeastaan muodostavat Putinin sotakassan keskeisen tulonlähteen. Euroopan riippuvuus öljystä ja kaasusta on yksinkertaisesti niin suurta, että nopea irrottautuminen on osoittautunut todella hankalaksi.
Tähän asti pakotteissa on ikään kuin noudatettu linjaa, jossa pakotteita on asetettu aloittaen vähiten merkittävästä energiamuodosta eli kivihiilestä. Öljy ja maakaasu voisivat seurata perässä, Miettinen arvioi.

Irtautuminen olisi šokki, mutta hallittavissa​

EU-maissa pohditaan nyt kuumeisesti sitä, miten irtautuminen Venäjän energiasta käytännössä tapahtuisi. Eurooppa on riippuvainen Venäjän energiantuonnista. Pakotteita suurempi ongelma ratkaistavaksi on se, miten EU voisi katkaista riippuvuutensa venäläisenergiaan pysyvästi.
– Kyse ei ole siitä, asetetaanko pakotteita, vaan siitä, mitä toimia EU itse tekee, että se pystyy korvaamaan nämä energianlähteet omalla tuotannollaan, sanoo Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtaja Juha Jokela.
Miettisen mukaan useimmat taloustieteilijät uskovat, että irtautuminen olisi hallittavissa.
– Se olisi totta kai šokki, mutta sen vaikutus olisi huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi koronakriisistä aiheutuneen taloudellisen šokin, Miettinen arvioi.
Venäläistä energiaa voitaisiin Miettisen mukaan korvata esimerkiksi LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla, jota voidaan tuoda Suomeen esimerkiksi Yhdysvalloista tai Persianlahdelta.

Talousvaikeudet voivat nakertaa yhtenäisyyttä​

EU:ssa on keskusteltu myös siitä, miten energiahintojen noususta kärsiviä kansalaisia voitaisiin tukea. Mittaville tukipaketeille ei kuitenkaan välttämättä löydy suosiota kaikista jäsenmaista.

Jokelan mukaan katseet kannattaa suunnata nyt Saksaan, joka on Euroopan suurin talous, mutta myös yksi eniten venäläistä energiaa käyttävistä Euroopan maista.
Jokelan mukaan Saksassa huolta herättää muun muassa se, miten sodan pitkittyminen voi vauhdittaa inflaatiota ja nostaa sekä energian että muuten elämisen hintaa.

Saksalla on myös suurta vaikutusvaltaa siihen, mihin suuntaan EU lopulta kallistuu.
Vaikeat ajat voivat pahimmillaan nakertaa Euroopan yhtenäisyyttä, Jokela varoittaa.
– Epävarmuuden hallitseminen on varmasti Saksan poliittisen johdon mielessä se keskeisin huolenaihe.

Voit keskustella aiheesta torstaihin 7.4. klo 23:een asti.

 
  • Tykkää
Reactions: ctg

WSJ: Putinin tyttäret joutumassa EU:n ja Yhdysvaltain pakotelistalle​

Myös Venäjän suurin pankki joutunee pakotteiden piiriin.


Vladimir Putinin tyttäriä uhkaavat pakotteet.

Vladimir Putinin tyttäriä uhkaavat pakotteet. KUVA: MIKHAIL KLIMENTYEV / SPUTNIK / REUTERS
STT

11:23

YHDYSVALLAT ja Euroopan unioni suunnittelevat Venäjän presidentin Vladimir Putinin tyttärien lisäämistä pakotelistalle, kertoo Wall Street Journal.

Putinilla on kaksi tytärtä vuonna 2013 päättyneestä avioliitostaan. Hänellä saattaa olla muitakin lapsia, mutta tästä ei ole varmistettua tietoa.


Venäjän valtaapitävien lähipiiriin on jo aikaisemminkin ulotettu pakotteita. Muun muassa ulkoministeri Sergei Lavrovin vävy on pakotelistalla.


Wall Street Journalin mukaan myös Venäjän suurin pankki, Sberbank, on joutumassa Yhdysvaltain pakotelistalle.

Myös EU on tänään päättämässä uudesta, järjestyksessään viidennestä pakotepaketista. Ennakkotietojen mukaan sillä kielletään muun muassa venäläisen kivihiilen tuominen. Venäläislaivat eivät niin ikään voi enää käyttää EU:n satamia.

 

MOT-selvitys: Suomalainen yhtiö operoi kolmea lentokonetta, jotka omistaa pakotelistalla olevan Gazprombankin johtaja​

Venäjän hyökättyä Ukrainaan kaksi koneista on siirretty Helsinki-Vantaalta Uzbekistaniin. Suomalaisyhtiö kertoo toimivansa kaikkien pakotesääntöjen mukaan.
Helmikuun 23. päivä Helsinki-Vantaan lentoasemalta nousi ilmaan Dassault Falcon X8 -yksityislentokone. Sen suuntana oli Moskova. Kone laskeutui määränpäähänsä kello 8.14. – eli alle vuorokausi ennen kuin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Helmikuun viimeisenä päivänä koneelle oli tehty lentosuunnitelma. Seuraava lento olisi Velanan lentokentälle Malediiveilla, joka sijaitsee Intian eteläkärjen lounaispuolella. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat. Kone lennettiinkin Uzbekistaniin, jossa se on lentotietoja keräävien sivustojen mukaan edelleen.
















Helmikuun 23. päivä Helsinki-Vantaan lentoasemalta nousi ilmaan Dassault Falcon X8 -yksityislentokone. Sen suuntana oli Moskova. Kone laskeutui määränpäähänsä kello 8.14. – eli alle vuorokausi ennen kuin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Helmikuun viimeisenä päivänä koneelle oli tehty lentosuunnitelma. Seuraava lento olisi Velanan lentokentälle Malediiveilla, joka sijaitsee Intian eteläkärjen lounaispuolella. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat. Kone lennettiinkin Uzbekistaniin, jossa se on lentotietoja keräävien sivustojen mukaan edelleen.
JYRI HÄNNINEN,
MINNA KNUS-GALÁN
6.4. 11:00
Venäläiset oligarkit käyttävät Suomeen rekisteröityjä lentokoneita. Ylen MOT-toimituksen selvityksen mukaan tällaisia koneita on tällä hetkellä kotimaisessa ilma-alusrekisterissä vähintään kolme.
Lentokoneet omistaa venäläinen liikemies Sergei Grištšenko. Hän on tehnyt pitkän uran(siirryt toiseen palveluun) Venäjän valtion omistamassa Gazprombankissa. Venäläispankki on myös lentokoneiden aikaisempi omistaja.
Koneita operoi suomalainen Polar Aviation Oy. Koneita säilytetään ja huolletaan normaalioloissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lentotietojen mukaan kolmella koneella on tehty kesän 2021 jälkeen satoja matkoja eri puolille maailmaa.
Venäjän hyökättyä Ukrainaan kaksi koneista on siirretty Uzbekistaniin ja yksi on lentotietoja keräävän verkkosivuston mukaan(siirryt toiseen palveluun) Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Oligarkkien omistamia huvijahteja ja lentokoneita on takavarikoitu useiden miljardien eurojen arvosta viime viikkojen aikana. Koneet nykyisin omistava Grištšenko ei ole tällä hetkellä pakotelistalla.
Koneiden suomalainen käyttäjä Polar Aviation Oy ei antanut MOT:lle haastattelua. Sähköpostitse yhtiö sanoo noudattavansa pakotesäädöksiä.
”Noudatamme tarkasti kaikkia lentokonevalmistajien compliance-ohjeita ja määräyksiä, jotka kattavat täysin EU- ja USA- pakotesäädökset. Tämä pätee jokaiseen Polarin asiakkaaseen, niin operoinnissa kuin huollossa”, yhtiön edustaja kirjoitti sähköpostissa.
Kollaasikuvitus: Sergei Grishchenkon passi ja Gasprombankin pääkonttorin valokuva.

Suomeen lentokoneita rekisteröineen Sergei Grištšenkon passikopio löytyy Panaman papereiden tietovuodosta. Grištšenko oli tietovuodon mukaan Brittiläisille Neitsytsaarille rekisteröidyn yhtiön johtaja. Sen omisti hänen työnantajansa, venäläinen Gazprombank. Kuva: Yle MOT ja AOP

Kaasurahoilla lentokoneita​

Polar Aviation operoi lentokoneita leasing-mallilla. Tämä on varsin tavallista ilmailualalla.
Suomen ilma-alusrekisterissä Polar Aviationin käyttämien koneiden omistajaksi on ilmoitettu kyproslainen Stradian Consultants Limited.
Ainakin alkuvuoteen 2017 saakka kyproslaisyhtiön omisti Venäjän suurimpiin pankkeihin lukeutuva Gazprombank. Se on perustettu Gazprom-kaasuyhtiön tarpeisiin.
Pankki on Yhdysvaltain talouspakotteiden kohteena, mutta ei toistaiseksi EU:n. Syy tähän on Gazprombankin rooli(siirryt toiseen palveluun) Venäjän ja EU:n välisessä kaasukaupassa.
Vuosina 2013–2015 Gazprombankin omistama Gulfstream G550 oli osa venäläis-suomalaisen oligarkin Gennadi Timtšenkon lentoyhtiö Airfix Aviation Oy:n laivuetta. Airfix Aviationilla oli parhaimmillaan käytössä yli 15 yksityiskonetta.
Venäjän valloitettua Krimin vuonna 2014 Yhdysvallat asetti laajoja Venäjän vastaisia pakotteita. Ne iskivät Airfix Aviationiin ja sen toiminta lopetettiin.
Myös Gazprombank näyttää ainakin virallisesti luopuneen kolmesta yksityiskoneestaan. Koneet omistavan Stradian Consultants Limitedin uudeksi omistajaksi tuli venäläinen liikemies Sergei Grištšenko. Kyse näyttää olevan sisäpiirin junailemasta järjestelystä. Grištšenko on työskennellyt eri johtotehtävissä Gazprombankissa.
MOT-toimitus ei tavoittanut häntä kommentteja varten.
Kolmen uuden yksityiskoneen hankintahinta on arviolta 130–150 miljoonaa euroa. Käytettyinä hankittuna hinta on selvästi alhaisempi.

Näitä Suomeen rekisteröityjä yksityiskoneita venäläiset käyttävät​

Dassault Falcon 8X​

  • Valmistaja: Dassault Aviation (Ranska)
  • Matkustajia: 14-16
  • Toimintasäde: n. 11 000 kilometriä
  • Huippunopeus: 953 km/h
  • Hinta uutena: n. 45 miljoonaa euroa

Gulfstream GVII-G500​

  • Valmistaja: General Dynamics (Yhdysvallat)
  • Matkustajia: 13
  • Toimintasäde: n. 10 500 kilometriä
  • Huippunopeus: 941 km/h
  • Hinta uutena: n. 45 miljoonaa euroa

Gulfstream G550​

  • Valmistaja: General Dynamics (Yhdysvallat)
  • Matkustajia: 19
  • Toimintasäde: 12 500 kilometriä
  • Huippunopeus: 941 km/h
  • Hinta uutena: n. 40 miljoonaa euroa

Uusi kumppani Suomesta​

Suomi on houkutteleva kotipaikka venäläisille yksityiskoneille monestakin syystä. Helsingistä on lyhyt matka Pietariin ja Moskovaan eli asiakkaiden luokse. Suomessa lentokoneiden huoltopalvelut ovat luotettavia. Suomen ilma-alusrekisterissä olevilla koneilla on myös hyvä ja turvallinen maine.
Timtšenkon Airfix Aviationin hiipumisen myötä oligarkkien lennot Suomesta käsin loppuivat hetkeksi.
Gazprombankin johtaja Sergei Grištšenko on kuitenkin löytänyt uudeksi kumppanikseen Polar Aviationin.
Grištšenkon kolme konetta on siirretty Suomen ilma-alusrekisteriin elokuun 2021 jälkeen eli aivan hiljattain. Sen jälkeen koneet ovat tehneet satoja matkoja esimerkiksi Wieniin, Hampuriin, Marokkoon, Italiaan ja Dubaihin.
Polar Aviationin pääasiallinen bisnes on huoltaa yksityiskoneita ja tarjota esimerkiksi hangaaripalveluita eli lentokoneiden säilytystä. Verkkosivuillaan yhtiö kertoo huoltavansa viiden ison konevalmistajan eli Gulfstreamin, Bombardierin, Cessnan, Boeingin ja Airbusin koneita.
Kollaasikuvitus ja ote asiakirjasta.

Venäläinen liikemies Sergei Grištšenko hankki kolme yksityislentokonetta omistavan kyproslaisen yhtiön omistukseensa venäläiseltä Gazprombankilta. Pankki perustettiin kaasujätti Gazpromin tarpeisiin. MOT-toimitus selvitti omistusketjun Panaman papereiden tietovuodon ja Kyproksen kaupparekisteristä hankittujen asiakirjojen avulla. Niistä selviää, että Gazprombank omisti Suomen ilma-alusrekisterissä olevat koneet ainakin alkuvuoteen 2017 saakka. Kuva: Riikka Kurki / Yle

Polar Aviationin omistaja: Ei tietoa koneiden omistajista​

Lentomekaanikon uran tehnyt Kari Pasanen, 65, omistaa yli 95 prosenttia Polar Aviation Oy:stä.
Keski-Suomessa nykyisin asuva Pasanen on jäänyt eläkkeelle. MOT-toimitukselle hän kertoo puhelimitse, ettei tiedä kolmen yksityiskoneen omistajia tai sitä, miten ne tulivat Polar Aviationin käyttöön. Pasanen kertoo jättäneensä operatiivisen toiminnan yhtiössä joitain vuosia sitten.
MOT-toimitus ei tavoittanut Polar Aviationin toimitusjohtajaa eikä yhtiö vastannut sähköpostitse lähetettyihin kysymyksiin.
Yksityislentokone Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoradalla.

Yksi venäläisen liikemiehen omistamista yksityislentokoneista on Dassault Falcon 8X. Kuva on otettu Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva: Harri Koskinen

Oliko Timtšenkolla jokin rooli?​

Miten venäläisen Gazprombankin koneet päätyivät Suomeen? Vastaus saattaa liittyä Putinin lähipiiriin kuuluvaan Gennadi Timtšenkoon, joka asui pitkään Suomessa.
Suomessa Timtšenkon yhtiöt kuten lentoyhtiö Airfix Aviation, käyttivät rahoitus- ja yritysjärjestelyihin erikoistuneen Corporate Advisor Group (CAG) Oy:n palveluita. Yhtiön toimitusjohtaja on Heimo Hakamo. Hän on Polar Aviationin toimitusjohtajan isä.
Heimo Hakamo oli myös Timtšenkon Airfix Aviationin hallituksen jäsen vuosina 2014–2019. Hakamo kertoo MOT:lle, että hänen tehtävänsä oli ajaa pakotelistalle joutuneen yhtiön toiminnot hallitusti alas. Varsinaista liiketoimintaa yhtiöllä ei Hakamon mukaan ollut vuoden 2015 jälkeen.
Hakamon mukaan hänellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Polar Aviation on käynnistänyt yhteistyön venäläisten kanssa.
Heimo Hakamon ja Timtšenkon yhteyksistä löytyy tietoja myös Pandoran papereiden tietovuodosta. Vuotoaineistossa on valtakirja, jossa Heimo Hakamolle ja tämän vaimolle annettiin syksyllä 2012 lupa käyttää viikon ajan Nizzan satamaan telakoitua Gennadi Timtšenkon huvijahtia M/Y Lenaa.
Ote asiakirjasta

Pandoran papereiden tietovuodosta löytyy valtakirja, jonka perusteella Gennadi Timtšenko on antanut suomalaisille tuttavilleen luvan käyttää Ranskan Nizzassa ollutta huvijahtiaan. Asiakirja on vuodelta 2012. Kuva: Yle MOT
Valtakirjan mukaan mukana matkalla oli myös suomalainen liikemies Kai Paananen, jonka Yhdysvallat asetti pakotelistalle vuonna 2014. Paanasen asettamista pakotteiden kohteeksi Yhdysvallat on perustellut läheisillä väleillä Gennadi Timtšenkoon.
– Olen varmaan ollut Kai Paanasen vieraana, eikä Timtšenko ollut paikalla, Hakamo sanoo. Hän sanoo myös, että kuuli valtakirjasta ensimmäisen kerran MOT:n toimittajalta.
Hakamon mukaan hänellä ei ole koskaan ollut läheisiä suhteita Timtšenkoon.
– Olen tavannut Timtšenkon ensimmäisen kerran joskus 1990-luvulla ja toisen kerran 2010-luvun alussa, kun sain toimeksiannon hoitaa Airfix Aviationin asioita. Julkisuudessa esitetyt väitteet, että olisin toiminut Timtšenkon neuvonantajana, eivät pidä paikkaansa, Hakamo sanoo.
Italian viranomaiset takavarikoivat Timtšenkon huvijahdin maaliskuun alussa. Timtšenko asetettiin EU-pakotteiden kohteeksi sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Italian poliisit katselevat Gennadi Timtsenkon Lena-jahtia Sanremon satamassa Italiassa 5.3.2022.

Italian poliisi takavarikoi Gennadi Timtšenkon Lena-huvijahdin San Remon satamassa maaliskuun alkupuolella. Kuva: Fabrizio Tenerelli / EPA

Aiheesta voi keskustella 7.4.2022 klo 23 saakka.

 
Back
Top