MOT-selvitys: Suomalainen yhtiö operoi kolmea lentokonetta, jotka omistaa pakotelistalla olevan Gazprombankin johtaja
Venäjän hyökättyä Ukrainaan kaksi koneista on siirretty Helsinki-Vantaalta Uzbekistaniin. Suomalaisyhtiö kertoo toimivansa kaikkien pakotesääntöjen mukaan.
Helmikuun 23. päivä Helsinki-Vantaan lentoasemalta nousi ilmaan Dassault Falcon X8 -yksityislentokone. Sen suuntana oli Moskova. Kone laskeutui määränpäähänsä kello 8.14. – eli alle vuorokausi ennen kuin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Helmikuun viimeisenä päivänä koneelle oli tehty lentosuunnitelma. Seuraava lento olisi Velanan lentokentälle Malediiveilla, joka sijaitsee Intian eteläkärjen lounaispuolella. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat. Kone lennettiinkin Uzbekistaniin, jossa se on lentotietoja keräävien sivustojen mukaan edelleen.
JYRI HÄNNINEN,
MINNA KNUS-GALÁN
6.4. 11:00
Venäläiset oligarkit käyttävät Suomeen rekisteröityjä lentokoneita. Ylen MOT-toimituksen selvityksen mukaan tällaisia koneita on tällä hetkellä kotimaisessa ilma-alusrekisterissä vähintään kolme.
Lentokoneet omistaa venäläinen liikemies
Sergei Grištšenko. Hän on
tehnyt pitkän uran(siirryt toiseen palveluun) Venäjän valtion omistamassa Gazprombankissa. Venäläispankki on myös lentokoneiden aikaisempi omistaja.
Koneita operoi suomalainen Polar Aviation Oy. Koneita säilytetään ja huolletaan normaalioloissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lentotietojen mukaan kolmella koneella on tehty kesän 2021 jälkeen satoja matkoja eri puolille maailmaa.
Venäjän hyökättyä Ukrainaan kaksi koneista on siirretty Uzbekistaniin ja yksi on
lentotietoja keräävän verkkosivuston mukaan(siirryt toiseen palveluun) Helsinki-Vantaan lentokentällä.
Oligarkkien omistamia huvijahteja ja lentokoneita on takavarikoitu useiden miljardien eurojen arvosta viime viikkojen aikana. Koneet nykyisin omistava Grištšenko ei ole tällä hetkellä pakotelistalla.
Koneiden suomalainen käyttäjä Polar Aviation Oy ei antanut MOT:lle haastattelua. Sähköpostitse yhtiö sanoo noudattavansa pakotesäädöksiä.
”Noudatamme tarkasti kaikkia lentokonevalmistajien compliance-ohjeita ja määräyksiä, jotka kattavat täysin EU- ja USA- pakotesäädökset. Tämä pätee jokaiseen Polarin asiakkaaseen, niin operoinnissa kuin huollossa”, yhtiön edustaja kirjoitti sähköpostissa.
Suomeen lentokoneita rekisteröineen Sergei Grištšenkon passikopio löytyy Panaman papereiden tietovuodosta. Grištšenko oli tietovuodon mukaan Brittiläisille Neitsytsaarille rekisteröidyn yhtiön johtaja. Sen omisti hänen työnantajansa, venäläinen Gazprombank. Kuva: Yle MOT ja AOP
Kaasurahoilla lentokoneita
Polar Aviation operoi lentokoneita leasing-mallilla. Tämä on varsin tavallista ilmailualalla.
Suomen ilma-alusrekisterissä Polar Aviationin käyttämien koneiden omistajaksi on ilmoitettu kyproslainen Stradian Consultants Limited.
Ainakin alkuvuoteen 2017 saakka kyproslaisyhtiön omisti Venäjän suurimpiin pankkeihin lukeutuva Gazprombank. Se on perustettu Gazprom-kaasuyhtiön tarpeisiin.
Pankki on Yhdysvaltain talouspakotteiden kohteena, mutta ei toistaiseksi EU:n. Syy tähän on
Gazprombankin rooli(siirryt toiseen palveluun) Venäjän ja EU:n välisessä kaasukaupassa.
Vuosina 2013–2015 Gazprombankin omistama Gulfstream G550 oli osa venäläis-suomalaisen oligarkin
Gennadi Timtšenkon lentoyhtiö Airfix Aviation Oy:n laivuetta. Airfix Aviationilla oli parhaimmillaan käytössä yli 15 yksityiskonetta.
Venäjän valloitettua Krimin vuonna 2014 Yhdysvallat asetti laajoja Venäjän vastaisia pakotteita. Ne iskivät Airfix Aviationiin ja sen toiminta lopetettiin.
Myös Gazprombank näyttää ainakin virallisesti luopuneen kolmesta yksityiskoneestaan. Koneet omistavan Stradian Consultants Limitedin uudeksi omistajaksi tuli venäläinen liikemies Sergei Grištšenko. Kyse näyttää olevan sisäpiirin junailemasta järjestelystä. Grištšenko on työskennellyt eri johtotehtävissä Gazprombankissa.
MOT-toimitus ei tavoittanut häntä kommentteja varten.
Kolmen uuden yksityiskoneen hankintahinta on arviolta 130–150 miljoonaa euroa. Käytettyinä hankittuna hinta on selvästi alhaisempi.
Näitä Suomeen rekisteröityjä yksityiskoneita venäläiset käyttävät
Dassault Falcon 8X
- Valmistaja: Dassault Aviation (Ranska)
- Matkustajia: 14-16
- Toimintasäde: n. 11 000 kilometriä
- Huippunopeus: 953 km/h
- Hinta uutena: n. 45 miljoonaa euroa
Gulfstream GVII-G500
- Valmistaja: General Dynamics (Yhdysvallat)
- Matkustajia: 13
- Toimintasäde: n. 10 500 kilometriä
- Huippunopeus: 941 km/h
- Hinta uutena: n. 45 miljoonaa euroa
Gulfstream G550
- Valmistaja: General Dynamics (Yhdysvallat)
- Matkustajia: 19
- Toimintasäde: 12 500 kilometriä
- Huippunopeus: 941 km/h
- Hinta uutena: n. 40 miljoonaa euroa
Uusi kumppani Suomesta
Suomi on houkutteleva kotipaikka venäläisille yksityiskoneille monestakin syystä. Helsingistä on lyhyt matka Pietariin ja Moskovaan eli asiakkaiden luokse. Suomessa lentokoneiden huoltopalvelut ovat luotettavia. Suomen ilma-alusrekisterissä olevilla koneilla on myös hyvä ja turvallinen maine.
Timtšenkon Airfix Aviationin hiipumisen myötä oligarkkien lennot Suomesta käsin loppuivat hetkeksi.
Gazprombankin johtaja Sergei Grištšenko on kuitenkin löytänyt uudeksi kumppanikseen Polar Aviationin.
Grištšenkon kolme konetta on siirretty Suomen ilma-alusrekisteriin elokuun 2021 jälkeen eli aivan hiljattain. Sen jälkeen koneet ovat tehneet satoja matkoja esimerkiksi Wieniin, Hampuriin, Marokkoon, Italiaan ja Dubaihin.
Polar Aviationin pääasiallinen bisnes on huoltaa yksityiskoneita ja tarjota esimerkiksi hangaaripalveluita eli lentokoneiden säilytystä. Verkkosivuillaan yhtiö kertoo huoltavansa viiden ison konevalmistajan eli Gulfstreamin, Bombardierin, Cessnan, Boeingin ja Airbusin koneita.
Venäläinen liikemies Sergei Grištšenko hankki kolme yksityislentokonetta omistavan kyproslaisen yhtiön omistukseensa venäläiseltä Gazprombankilta. Pankki perustettiin kaasujätti Gazpromin tarpeisiin. MOT-toimitus selvitti omistusketjun Panaman papereiden tietovuodon ja Kyproksen kaupparekisteristä hankittujen asiakirjojen avulla. Niistä selviää, että Gazprombank omisti Suomen ilma-alusrekisterissä olevat koneet ainakin alkuvuoteen 2017 saakka. Kuva: Riikka Kurki / Yle
Polar Aviationin omistaja: Ei tietoa koneiden omistajista
Lentomekaanikon uran tehnyt
Kari Pasanen, 65, omistaa yli 95 prosenttia Polar Aviation Oy:stä.
Keski-Suomessa nykyisin asuva Pasanen on jäänyt eläkkeelle. MOT-toimitukselle hän kertoo puhelimitse, ettei tiedä kolmen yksityiskoneen omistajia tai sitä, miten ne tulivat Polar Aviationin käyttöön. Pasanen kertoo jättäneensä operatiivisen toiminnan yhtiössä joitain vuosia sitten.
MOT-toimitus ei tavoittanut Polar Aviationin toimitusjohtajaa eikä yhtiö vastannut sähköpostitse lähetettyihin kysymyksiin.
Yksi venäläisen liikemiehen omistamista yksityislentokoneista on Dassault Falcon 8X. Kuva on otettu Helsinki-Vantaan lentokentällä. Kuva: Harri Koskinen
Oliko Timtšenkolla jokin rooli?
Miten venäläisen Gazprombankin koneet päätyivät Suomeen? Vastaus saattaa liittyä Putinin lähipiiriin kuuluvaan Gennadi Timtšenkoon, joka asui pitkään Suomessa.
Suomessa Timtšenkon yhtiöt kuten lentoyhtiö Airfix Aviation, käyttivät rahoitus- ja yritysjärjestelyihin erikoistuneen Corporate Advisor Group (CAG) Oy:n palveluita. Yhtiön toimitusjohtaja on
Heimo Hakamo. Hän on Polar Aviationin toimitusjohtajan isä.
Heimo Hakamo oli myös Timtšenkon Airfix Aviationin hallituksen jäsen vuosina 2014–2019. Hakamo kertoo MOT:lle, että hänen tehtävänsä oli ajaa pakotelistalle joutuneen yhtiön toiminnot hallitusti alas. Varsinaista liiketoimintaa yhtiöllä ei Hakamon mukaan ollut vuoden 2015 jälkeen.
Hakamon mukaan hänellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että Polar Aviation on käynnistänyt yhteistyön venäläisten kanssa.
Heimo Hakamon ja Timtšenkon yhteyksistä löytyy tietoja myös Pandoran papereiden tietovuodosta. Vuotoaineistossa on valtakirja, jossa Heimo Hakamolle ja tämän vaimolle annettiin syksyllä 2012 lupa käyttää viikon ajan Nizzan satamaan telakoitua Gennadi Timtšenkon huvijahtia M/Y Lenaa.
Pandoran papereiden tietovuodosta löytyy valtakirja, jonka perusteella Gennadi Timtšenko on antanut suomalaisille tuttavilleen luvan käyttää Ranskan Nizzassa ollutta huvijahtiaan. Asiakirja on vuodelta 2012. Kuva: Yle MOT
Valtakirjan mukaan mukana matkalla oli myös suomalainen liikemies
Kai Paananen, jonka Yhdysvallat asetti pakotelistalle vuonna 2014. Paanasen asettamista pakotteiden kohteeksi Yhdysvallat on perustellut läheisillä väleillä Gennadi Timtšenkoon.
– Olen varmaan ollut Kai Paanasen vieraana, eikä Timtšenko ollut paikalla, Hakamo sanoo. Hän sanoo myös, että kuuli valtakirjasta ensimmäisen kerran MOT:n toimittajalta.
Hakamon mukaan hänellä ei ole koskaan ollut läheisiä suhteita Timtšenkoon.
– Olen tavannut Timtšenkon ensimmäisen kerran joskus 1990-luvulla ja toisen kerran 2010-luvun alussa, kun sain toimeksiannon hoitaa Airfix Aviationin asioita. Julkisuudessa esitetyt väitteet, että olisin toiminut Timtšenkon neuvonantajana, eivät pidä paikkaansa, Hakamo sanoo.
Italian viranomaiset
takavarikoivat Timtšenkon huvijahdin maaliskuun alussa. Timtšenko asetettiin EU-pakotteiden kohteeksi sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Italian poliisi takavarikoi Gennadi Timtšenkon Lena-huvijahdin San Remon satamassa maaliskuun alkupuolella. Kuva: Fabrizio Tenerelli / EPA
Aiheesta voi keskustella 7.4.2022 klo 23 saakka.
Venäjän hyökättyä Ukrainaan kaksi koneista on siirretty Helsinki-Vantaalta Uzbekistaniin. Suomalaisyhtiö kertoo toimivansa kaikkien pakotesääntöjen mukaan.
yle.fi