Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
VR saagaan jatkoa: kysymys joka herää on se onko hallitus ja toimitusjohtaja ollut esim. eri linjoilla venäjän liikenteen suhteen ja kumpi on puoltanut jatkoa? Jos se tässä taustalla. Ainakin kuvittelisin että toimitusjohtaja on kokenut liikkumatilansa kaventuneen.
Potkut tuli eikä irtisanoutuminen.

 
Tämä puoli on itseänikin mietityttänyt: Venäjän jo valmiiksi pienet ikäluokat syötetään nyt tykinruuaksi, olkoonkin että isovenäläisiä vähemmän, ja provinsseista enemmän - mutta kerrannaisvaikutus väkilukuun voi olla huima.
Varmasti enemmän samaa ikäluokkaa karistaa äiti-venäjän tomut jaloistaan ja lähtee länteen vielä kun ehkä pääsee. Alle kolmikymppisten on helppo lähteä. Nythän Putin jo lupasi IT-alan ihmisille verovapauden vuosiksi eteenpäin, mutta ei taida tarjous riittää.

Lähtijät kuuluvat lisäksi siihen terävämpään kansanosaan kun taas zilttonin lavalle nousevat ovat gaussin käyrällä toisesta reunasta.
 
Vähän kuin raivo koira...

 
Tämä puoli on itseänikin mietityttänyt: Venäjän jo valmiiksi pienet ikäluokat syötetään nyt tykinruuaksi, olkoonkin että isovenäläisiä vähemmän, ja provinsseista enemmän - mutta kerrannaisvaikutus väkilukuun voi olla huima.


Tämähän se parasta tässä on kun ajatellaan isoa kuvaa. Maasta muutto, viikatemiehet ja -naiset Ukrainassa, pakotteiden myötä köyhtyvä kansa, rapautuva terveydenhuolto, alkoholisoitunut ja huumekoukussa toikkaroiva sodan rampauttava miesväestö. Siinä Venäjän tulevaisuus pähkinän kuoressa. Lisänä kakussa se, että ruplan heikkouden ja kansanmurhaajavaltiomaineen vuoksi ei liene helppoa jatkossa houkutella ulkomaista työvoimaa mistään. Väestökato iskee pahiten roistovaltion reuna-alueille jotka ovat jo pahiten koronan runtelemia, sinne jää valtavasti tyhjiä taloja ja viimeiset sammuttavat valot. Harmi, että Venäjän luonnonrikkaudet ovat juuri noilla alueilla joten köyhyys perunakuopan reunalla taitaa jatkua pitkään.
Ahneella on paskainen loppu.
 
VR saagaan jatkoa: kysymys joka herää on se onko hallitus ja toimitusjohtaja ollut esim. eri linjoilla venäjän liikenteen suhteen ja kumpi on puoltanut jatkoa? Jos se tässä taustalla. Ainakin kuvittelisin että toimitusjohtaja on kokenut liikkumatilansa kaventuneen.

Lähiaikoina aika poikkeuksellista on ollut ainakin se, että valtion omistajaohjaus (eli käytännössä valtioneuvosto) määräsi VR:n lopettamaan Allegro-liikenteen. Normaalisti valtio ei ole millään tavoin puuttunut VR:n operatiiviseen toimintaan.
 
Lähiaikoina aika poikkeuksellista on ollut ainakin se, että valtion omistajaohjaus (eli käytännössä valtioneuvosto) määräsi VR:n lopettamaan Allegro-liikenteen. Normaalisti valtio ei ole millään tavoin puuttunut VR:n operatiiviseen toimintaan.
Ilmeisesti syy se, että TJ kysynyt ministeriltä ohjeita? Oletan että ollut silloin eri linjalla hallituksen kanssa. No, varmaan tulee lisää selvyyttä ajan kanssa. Todella erikoinen kuvio.
 
Lähiaikoina aika poikkeuksellista on ollut ainakin se, että valtion omistajaohjaus (eli käytännössä valtioneuvosto) määräsi VR:n lopettamaan Allegro-liikenteen. Normaalisti valtio ei ole millään tavoin puuttunut VR:n operatiiviseen toimintaan.
VIIMEaikoina! Lähiaikoina viittaa tulevaisuuteen.
 

Niin, ideaalimaailmassa parempi olisi tosiaan olla pistämättä rahaa ihmishenkien edelle.

Uskon silti että monenkin talouspakotteita Venäjään kohtaan asettaneen maan talouseliitti on silti tekemisissä Venäjän kanssa ja kulisseissa raha luonnollisesti ratkaisee pitkällä aikavälillä vähintään yhtä paljon kuin ennenkin. Onhan Venäjällä vaikka mitä mikä länsimaita sitten kumminkin kiinnostaa vaikka nyt tällainen todennäköisesti pitkäaikainen mainehaitta onkin Venäjälle langennut Ukrainaan hyökkäämisen myötä. Oligarkit kuitenkin varmasti haluavat jatkaa intressiensä varjelua tämän sodan aikana, sen jälkeen ja etenkin länsimaisten vastineidensa kanssa.
 
Niin, ideaalimaailmassa parempi olisi tosiaan olla pistämättä rahaa ihmishenkien edelle.

Uskon silti että monenkin talouspakotteita Venäjään kohtaan asettaneen maan talouseliitti on silti tekemisissä Venäjän kanssa ja kulisseissa raha luonnollisesti ratkaisee pitkällä aikavälillä vähintään yhtä paljon kuin ennenkin. Onhan Venäjällä vaikka mitä mikä länsimaita sitten kumminkin kiinnostaa vaikka nyt tällainen todennäköisesti pitkäaikainen mainehaitta onkin Venäjälle langennut Ukrainaan hyökkäämisen myötä. Oligarkit kuitenkin varmasti haluavat jatkaa intressiensä varjelua tämän sodan aikana, sen jälkeen ja etenkin länsimaisten vastineidensa kanssa.

"If you stand up for nothing you'll fall for anything"
 
Ilmeisesti syy se, että TJ kysynyt ministeriltä ohjeita? Oletan että ollut silloin eri linjalla hallituksen kanssa. No, varmaan tulee lisää selvyyttä ajan kanssa. Todella erikoinen kuvio.

VR on hyvin erikoinen yhtiö. Julkisomisteisuus, yhtiön itsemääräämisoikeus ja erilaiset epäviralliset valtakuviot muodostavat sellaisen sopan, että harva siitä selvää ottaa.
 
Tämä on ehkä jopa liian pieni vaikutus tähän ketjuun, mutta

taloussota ja maiden asenteet siihen vaikuttavat omaan ostokäyttäytymiseen.

Saksan venkoilu pakotteissa on saanut aikaan sen että ennen arvostettu lause "made in germany" on muuttunut rasitteeksi ja saa minut välttämään tuotteita, joissa tuo lause on.

Ei maistu enää saksalainen vehnäolut vaan mielummin puolalainen lager. Ja sama sitten autoissa. Tuntuu vastenmieliseltä ajatuskin ostaa esim bemaria.

Moraalista ylpeyttä en osaa kokea vaan peilin kautta ja suomen sähköntuontilukuja surullisena katselleen silti tämä yhden miehen boikotti.
 
Kuvittelen ymmärtäväni taloutta kohtuullisen hyvin. Yksi asia jota en kuitenkaan ymmärrä on se, mitä väliä sillä on maksaako tavaran (kaasu/öljy) ruplilla vai euroilla.

Siis lopputulos on sama ostaako ostaja ensin euroilla ruplia ja sitten luovuttaa ne myyjälle. Vai antaako ostaja myyjälle euroja, joka halutessaan ostaa niillä ruplia. Lopputuloshan on sama.

Asiassa kait on kyse siitä, että mikä on euron/ruplan vaihtosuhde. Ja ryssien mukaan vaihtosuhde on jotain muuta kuin markkinat määräisi.
 
Kuvittelen ymmärtäväni taloutta kohtuullisen hyvin. Yksi asia jota en kuitenkaan ymmärrä on se, mitä väliä sillä on maksaako tavaran (kaasu/öljy) ruplilla vai euroilla.

Siis lopputulos on sama ostaako ostaja ensin euroilla ruplia ja sitten luovuttaa ne myyjälle. Vai antaako ostaja myyjälle euroja, joka halutessaan ostaa niillä ruplia. Lopputuloshan on sama.

Asiassa kait on kyse siitä, että mikä on euron/ruplan vaihtosuhde. Ja ryssien mukaan vaihtosuhde on jotain muuta kuin markkinat määräisi.
Ymmärrät enemmän kuin suuri massa.

Alku ja lopputilanne on molemmissa sama. Ei väliä vaihtuuko ruplat euroksi saksan omistamalla tilillä vai gazpromin tilillä.

Mutta asiat kerrotaan eri tavoilla. Ja arvovalta tässä on pelissä.

Ja ero on kosmeettinen niin koitetaan saada railoja euroopan yhteiseen rintamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ymmärrät enemmän kuin suuri massa.

Alku ja lopputilanne on molemmissa sama. Ei väliä vaihtuuko ruplat euroksi saksan omistamalla tilillä vai gazpromin tilillä.

Mutta asiat kerrotaan eri tavoilla. Ja arvovalta tässä on pelissä.

Ja ero on kosmeettinen niin koitetaan saada railoja euroopan yhteiseen rintamaan.
Ostamalla ruplia tuetaan ruplan kurssia ja vakautta, vertaa siihen miten venäjä keskuspankki valmistautui tekemään ruplan tukiostoja saadakseen ruplan pysymään vakaana. No, ne varat millä sitä piti toteuttaa oli takavarikoitu.
 
Mikfin, sillä ei ole tukemisen kannalta väliä, että miltä pankkitililtä tuo vaihdos tehdään.

Venäjä voi tukea ruplaa myös itse niillä euroilla ja dollareilla jolla länsi maksaa kaasut, hiilet ja öljyt.
 
Alku ja lopputilanne on molemmissa sama. Ei väliä vaihtuuko ruplat euroksi saksan omistamalla tilillä vai gazpromin tilillä.
Eikö siitä tule tupla tuki ruplalle, kun ensin saksa ostaa ruplat örkien pankista ja sitten sieltä örkien pankista eurot/taalat vilahtaa keskuspankille tukemaan uudelleen ruplaa? Päälle tietysti kikkailut vaihtokurssilla. Nyt joku talousteilejiä kumoamaan vajavaisen päättelyni, kiitos.
 
Back
Top