Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Jopa aivan tavallinen DSG-vaihteistoöljy on nyt Venäjältä loppu – Rospotrebnadzor suunnittelee rankaisevansa merkkiliikkeitä​

Länsimaiden asettamat pakotteet aiheuttavat Venäjällä monenlaisia murheita.


Volkswagen-konsernin kehittämässä DSG-kaksoiskytkinvaihteistossa käytetään kytkinasetelmien seassa erikoisvaihteistoöljyä, joka on vaihdettava aina määräajoin.

Volkswagen-konsernin kehittämässä DSG-kaksoiskytkinvaihteistossa käytetään kytkinasetelmien seassa erikoisvaihteistoöljyä, joka on vaihdettava aina määräajoin. KUVA: TOMMI LEMPINEN
Tommi Lempinen

10:16
VÄHINTÄÄN sadoissa tuhansissa Venäjällä sijaitsevissa autoissa käytettävä DSG-vaihteistoöljy on loppu, raportoivat nyt useat venäläismediat.

Sama totaalinen loppuminen koskee myös monia muitakin aivan tavanomaisia autojen huolto- ja korjaustuotteita.

Esimerkiksi Gazeta.ru -julkaisun mukaan Venäjältä ovat jo loppu myös muun muassa Volkswagenien 1,4- ja 1,6-litraisten moottoreiden öljynsuodattimet, 2-litraisten VW-konsernimoottoreiden öljyvaihdossa vaadittavat kertakäyttöosat sekä Mercedes-Benz GLE-mallien jarrupalat.

Jarrupaloja ja ilmansuodattimia ei saa myöskään Mazdan CX-9 -malleihin eikä Jeep Compasseihin.

Venäjän hallinnon alainen kuluttajavirasto Rospotrebnadzor on jo lähettänyt automerkkien virallisille merkkiedustajille kirjeen, jossa se kertoo suunnittelevansa autoliikkeiden ja maahantuojien rankaisemista, mikäli ne eivät toimita asiakkailleen autojen huolto- ja korjauspalveluissa tarvittavia kriittisiä varaosia.


Käytännössä kyse olisi venäläisen kuluttajasuojalain mahdollistamista sakoista.

Venäjällä on tällä hetkellä voimassa laki, joka sallii myös piraattivalmisteiset varaosat. Myös piraattivaraosien saatavuudessa on suuria ongelmia.

IS
 
Tästä Venäjän taloussekoilusta riittää kyllä ihmeteltävää vielä pitkäksi aikaa. Ihan ensimmäinen steppi näyttää olevan että kun kaikki oikea päätösvalta on mafiamaisella sisäisen turvallisuuden koneistolla niin luullaan että pampulla hakkaamalla kaikki järjestyy. Kaikenlainen uhkailutalous näemmä nostaa päätään. Kertokaas miten tuollainen vaikka autohuolto saa sakkojen vauhdittamana ne varaosat kun niitä ei kukaan tuo maahan?

Noo, tästä tulee pitkä oppimäärä tuolla päättäville tahoille. Kyllä se tässä kuukausien päästä varmaan selviää että niitä varaosia pitää alkaa ihan tekemään, virka-asema ryöstö kun ei onnitu kun ei ole mitä ryöstää.

Seuraava steppi on varmaan sitten että StronkRuskii platinum diamond öljy tai jarrupala voipi olla kaikkea muuta kuin tasalaatuinen.

Jos nykyajan tuotteita haukutaan vähän kertakäyttöisiksi niin nyt se sitten osuu hyvin kohdalleen, kun teknologiaa ei saa viedä maahan niin se nykyinen laitekanta happanee yllättävän nopeasti. Saa sitten vanhempi väestö kertoa seuraavalla sukupolvelle että oli meillä joskus puhelimia ja tietokoneita. Vuodessa-kahdessa noista on pääosin muisto vain.
 
Tästä Venäjän taloussekoilusta riittää kyllä ihmeteltävää vielä pitkäksi aikaa. Ihan ensimmäinen steppi näyttää olevan että kun kaikki oikea päätösvalta on mafiamaisella sisäisen turvallisuuden koneistolla niin luullaan että pampulla hakkaamalla kaikki järjestyy.
Ei pidä koskaan aliarvioida venäläisten halua ampua omaan jalkaansa.
 
Mitenkähän takuun alaisten autojen varaosahuolto sitoo valmistajaa kuten VW- konserni? Onko odotettavissa vitullisia korvausvaateita Venajalta ja kuoroitkua autonvalmistajien suunnalta?
 
Mitenkähän takuun alaisten autojen varaosahuolto sitoo valmistajaa kuten VW- konserni? Onko odotettavissa vitullisia korvausvaateita Venajalta ja kuoroitkua autonvalmistajien suunnalta?
Eiköhän tuo ole force major eli olosuhteet menneet mahdottomiksi, eikä tilanne oli VAG:n hallittavissa. Ei silloin tarvitse varaosahuollosta pitää kiinni.

Vanja toki voi vaatia mitä vaatii, mutta jotenkin luulisi sielläkin olevan jonkin verran isommat asiat pöydällä kuin DSG-laatikoiden öljyt.

DSG:t ovat sitä paitsi yleisesti tiedetty paskoiksi - ja Putinkin ajaa peräkärryllisellä Ladalla. Rivikansalaisen menetys ei siis ole suuri, jos Golfi tai Olympiavolkkari ei enää toimisikaan.
 
Tästä Venäjän taloussekoilusta riittää kyllä ihmeteltävää vielä pitkäksi aikaa. Ihan ensimmäinen steppi näyttää olevan että kun kaikki oikea päätösvalta on mafiamaisella sisäisen turvallisuuden koneistolla niin luullaan että pampulla hakkaamalla kaikki järjestyy. Kaikenlainen uhkailutalous näemmä nostaa päätään. Kertokaas miten tuollainen vaikka autohuolto saa sakkojen vauhdittamana ne varaosat kun niitä ei kukaan tuo maahan?

Noo, tästä tulee pitkä oppimäärä tuolla päättäville tahoille. Kyllä se tässä kuukausien päästä varmaan selviää että niitä varaosia pitää alkaa ihan tekemään, virka-asema ryöstö kun ei onnitu kun ei ole mitä ryöstää.

Seuraava steppi on varmaan sitten että StronkRuskii platinum diamond öljy tai jarrupala voipi olla kaikkea muuta kuin tasalaatuinen.

Jos nykyajan tuotteita haukutaan vähän kertakäyttöisiksi niin nyt se sitten osuu hyvin kohdalleen, kun teknologiaa ei saa viedä maahan niin se nykyinen laitekanta happanee yllättävän nopeasti. Saa sitten vanhempi väestö kertoa seuraavalla sukupolvelle että oli meillä joskus puhelimia ja tietokoneita. Vuodessa-kahdessa noista on pääosin muisto vain.

Saatamme nähdä varkauksien lisääntyvän Suomessa kun nokkelat yksityisyrittäjät alkavat vastata Venäjän kysyntään. Tähän on syytä varautua.
 
Mitenkähän takuun alaisten autojen varaosahuolto sitoo valmistajaa kuten VW- konserni? Onko odotettavissa vitullisia korvausvaateita Venajalta ja kuoroitkua autonvalmistajien suunnalta?
Luulisi että jossain pienelläpainetussa tekstissä lukee että maahantuoja vastaa takuuhuoltojen järjestämisestä. Venäjän voisi julistaa sotatoimialueeksi, joten force majeure- ehto vapauttaa yhtiöt vastuusta.
 
Mitenkähän takuun alaisten autojen varaosahuolto sitoo valmistajaa kuten VW- konserni? Onko odotettavissa vitullisia korvausvaateita Venajalta ja kuoroitkua autonvalmistajien suunnalta?

Force majure tilanne. Ei tarvitse noudattaa sopimuksia, jos ei pakottavien olosuhteiden vuoksi ole mahdollista.

Voivat siis kääntyä noissa korvausasioissa Venäjän valtion puoleen. Eiköhän ne ne hoida, niinku aina muutenkin pitävät omistaan huolta... eiku...
 
Mitenkähän takuun alaisten autojen varaosahuolto sitoo valmistajaa kuten VW- konserni? Onko odotettavissa vitullisia korvausvaateita Venajalta ja kuoroitkua autonvalmistajien suunnalta?
Jos takuuehtoja ei täytetä, niin asiakkaan vika. Volkkari ei tule ottamaan mitään vastuuta pakotteiden alaisten tuotteiden puuttumisesta. Ottivat tosi isosti vastuusta diesel-huijauksestakin eli "korjasivat" laitteet viemään enemmän polttoainetta.
 
Back
Top