Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Varapääministeri sanoo, että polttoaineen saanti on ihan hanskassa.

Mitä nyt seuraavia toimenpiteitä tehty tai tehdään:

- kaikki vienti on kielletty
- tuontitullit poistettiin lakimuutoksella
- hätäkokouksia on pidetty useita
- naapurimaihin toimitetut määrät ovat alakanttiin ja siellä on jo pulaa polttoaineista
- Valko-Venäjää on raskaasti painostettu ohjaamaan ylimääräisen polttoaineensa Venäjälle
- säännöstelyä esiintyy laajasti myytävien määrien suhteen
- jalostamojen suunnitellut seisokit on käsketty perumaan
- jälleenmyyjät jatkavat myymäänsä polttoainetta kaikella vähänkään palavalla litkulla
- autoilijat ovat raakasti vähentäneet ajamistaan ja logistiikkaketjut alkaneet tökkiä muun muassa maan rajoilla, koska ulkomaalaiset rekkakuskit eivät uskalla ajaa syvälle Venäjälle siinä pelossa etteivät saa autoihinsa polttoainetta ja se jää sitten yllättäen sinne (varastettavaksi tai purettavaksi varaosiksi kun selän kääntää)
- varastot käytetty jo aikaa sitten
- hinnat nousseet vuoden alusta alkaen 40-60 %
- polttoaineiden laatu/lisäainestandardeja on höllennetty

Mutta joo, ei ole ongelmia.

Taitaa pian ikkuna kutsua Novakia, sen verran vihkoon menee.

Tämä on kyllä mahtavaa seurattavaa miten nykyryssälä selviää säännöstelystä ja pulasta. Voisi olettaa että esim. ulkomaan rahtiliikenne olisi kansantaloudellisesti prioriteetti ja hoidettaisiin. Mutta kun ryssälässä jokainen ryssä katsoo vain omaa etuaan niin on oma etu varastaa se rekka. Ketään ei kiinnosta että varastamalla se seuraava kuorma kauppaan ei enää tule koskaan mutta ketä kiinnostaa kun rakasta sai sen verran paljon ruplia että niillä ellää herroiksi vähänaikaa.

Energia on ollut nykyryssille aina halpaa ja saatavuus hyvä. Nyt yhtäkkiä se onkin kallista ja vähissä. Idän kulttuurissa se sitten luo luontaisia mahdollisuuksia eli ruokkii varastamista. Tämä ei ainakaan lisää polttoainejakelun toimivuutta. Eikä sähköverkon stabiiliutta, sähköverkon osalta se säätö menee todella vaikeaksi jos et saa mittaustuloksia. Intiassa sähkön varastaminen on niin yleistä että varastettu osuus on jollain alueilla 30-40%. Tämä johtaa sitten kuorman ennustettavuuden huononemiseen ja on yleisin syy Intian paikallisiin sähkökatkoihin.

No tämä on putlerin ihan ikioma ongelma, voi vaatia aikamonen pajarin ikkunoinin.
 
Back
Top