Pakotteet lopettivat moottoripyörätuotannon Venäjällä – viimeinen tehdas siirretään pois maasta
Legendaarisen Uralin valmistaminen Venäjällä loppuu. ”Ural ei ole enää meidän”, otsikoi aiheesta muun muassa venäläinen talouslehti Expert.
Ural Motorcycles lopettaa moottoripyörien valmistamisen Venäjällä ja siirtää tehdastaan parhaillaan Kazakstaniin, kertovat nyt lukuisat venäläiset auto- ja talousalan mediat.
Vuodesta 1941 yhtäjaksoisesti valmistetun Ural-moottoripyörän merkityksestä venäläiselle sielunmaisemalle kertoo esimerkiksi talouslehti
Expertin aiheesta tekemä näyttävä otsikko, joka kuuluu dramaattisesti ”Ural ei ole enää meidän”.
Valmistuksen lakkaamisen syynä ovat läntiset sanktiot, sillä suurta osaa Ural-moottoripyörien komponenteista ei toimiteta enää Venäjälle. Lisäksi yhtiön suurimmat vientimarkkinat eli Yhdysvallat, Länsi-Eurooppa ja Japani ovat käytännössä täysin sulkeutuneet.
Uralin siirtyminen pois Venäjältä on myös merkittävä ajoneuvohistoriallinen päätepiste, sillä Ural oli Venäjän viimeinen moottoripyörävalmistaja ja vastasi viime hetkiin saakka koko Venäjän jäljellä olevasta moottoripyörätuotannosta.
Ural-tehtaista viimeinen eli nyt lopetettava tuotantolaitos sijaitsi loppuun saakka Venäjän Irbitissä, jonne se siirrettiin jo toisen maailmansodan melskeissä turvaan Moskovasta.
Irbitin lisäksi Uraleja ehdittiin vuosikymmenten kuluessa valmistaa Neuvostoliitossa myös Pietarin ja nykyisin Ukrainaan kuuluvan Harkovan moottoripyörätehtailla.
Yhtiön tuotteet ovat olleet tähän päivään saakka jatkokehitelmiä 1930-luvun saksalaisista BMW-sivuvaunupyöristä. Suomessa Ural-pyöriä myi muun muassa neuvostoliittolaisomisteinen Oy Konela Ab.