Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nämä riippuvuudet Venäjän energiasta on ovat hyvin hitaasti ja todennäköisest ikalliisti korjattavia asioita.
Maakaasu erityisesti, vaatii isoja terminaaleja ottaa vastaan lavoilla se määrä kaasua mitä Saksa kuluttaa ja uusia ei tosta noin vain rakenneta sormia napsauttamalla.

Suomikaan ei kykene irtautumaan helposti Venäjän kaasusta, ainakaan ilman, että rakennetaan uusi/uusia kaasuterminaaleja, tai putki Norjasta.
 
Unkarin politiikka on häpeällistä ennen kaikkea heille itselleen...

Unkari torjuu kaikki EU-pakotteet venäläisenergialle, maan hallituksen ministeri sanoo

https://yle.fi/uutiset/3-12314941

Tottakai näistä unkarilaisten suunnitelmista joudutaan neuvottelemaan EU:n puitteissa. Jos Unkari haluaa tarkoituksella rahoittaa ryssän sodankäyntiä niin tottahan se voi niin tehdä..
- toisaalta EU rahoittaa Unkaria kymmenien miljardien tukieuroilla..niitä vähentämällä voidaan sopivasti kompensoida koko yhteisen Euroopan viholliselle maksettua summaa.

Ryssältä tuotavasta (hiilivetyihin perustuvasta) energiasta luopuminen on tärkeää myös ilmastosyistä.
- fossiilisiin raaka-aineisiin perustuvan energiatuotannon vähentäminen on hyvä aloittaa juuri ryssän tuonnista.
- tämänkin asian ymmärtäminen ja huomioiminen koskee kaikkia eurooppalaisia maita.
 
Unkarin politiikka on häpeällistä ennen kaikkea heille itselleen...

https://yle.fi/uutiset/3-12314941

Tottakai näistä unkarilaisten suunnitelmista joudutaan neuvottelemaan EU:n puitteissa. Jos Unkari haluaa tarkoituksella rahoittaa ryssän sodankäyntiä niin tottahan se voi niin tehdä..
- toisaalta EU rahoittaa Unkaria kymmenien miljardien tukieuroilla..niitä vähentämällä voidaan sopivasti kompensoida koko yhteisen Euroopan viholliselle maksettua summaa.

Ryssältä tuotavasta (hiilivetyihin perustuvasta) energiasta luopuminen on tärkeää myös ilmastosyistä.
- fossiilisiin raaka-aineisiin perustuvan energiatuotannon vähentäminen on hyvä aloittaa juuri ryssän tuonnista.
- tämänkin asian ymmärtäminen ja huomioiminen koskee kaikkia eurooppalaisia maita.

90% perheistä käyttää lämmittämiseen maakaasua. Kaipa sinne voisi muutaman hiilivoimalan pystyttää ja muuttaa ne sähköllä lämpiäviksi.... Puolasta vielä rikkipitoiset hiilet niin EU:n ympäristöhihhulit ihan varmaan ovat kybällä mukana..

Mutta kyllä minun puolestani voidaan laittaa kaikki poikki Venäjältä. En minä maakaasua mihinkään tarvitse...
 
Yksinkertainen seuraus on se, että kaikki energiaa säästävät toimenpiteet sekä investoinnit ovat sekä huoltovarmuus että taloudellisessa mielessä erittäin kannattavia.
Ei pelkästään siirtyminen muihin energiamuotoihin vaan se, että löydetään keinoja leikata kulutuksesta turhaa pois - nyt tätä tapahtuu OK skaalassa, mutta ei läheskään niin suuressa mittakaavassa kuin Euroopassa olisi mahdollista.
 
Sodan alussa näin erään arvion, että Venäjän puolella ei ole isoja säiliöitä maakaasun varastoimiseksi, joten jos kysyntä laskee joudutaan tulppaamaan tulopuolelta ja se ja sen uudelleen avaaminen ei ole ihan "parin tunnin juttu"...

Mutta jos varaosapuute hoitaa öljyntuotannon alas, niin samallahan se maakaasukin menee...
 
90% perheistä käyttää lämmittämiseen maakaasua. Kaipa sinne voisi muutaman hiilivoimalan pystyttää ja muuttaa ne sähköllä lämpiäviksi.... Puolasta vielä rikkipitoiset hiilet niin EU:n ympäristöhihhulit ihan varmaan ovat kybällä mukana..

Mutta kyllä minun puolestani voidaan laittaa kaikki poikki Venäjältä. En minä maakaasua mihinkään tarvitse...
Et varmaan sinä, mutta teollisuus tarvitsee. Mielenkiintoista nähdä paljonko teollisuutta täältä häviää, jos kaasuhana väännetään kiinni.
 
Ensi vaiheessa liikennekaasun myynti seis, ja pieni korvaus kaasuautojen omistajille bensalla ajamisesta. Pieni riittää, koska ottaa tässä moni muukin pataan.

Sitten turvetuotanto ylös, ja reippaasti. Kaasulla lämmitettävien kaukolämpolaitoksia ja sähköntuotantoa korvattakoon turpeella ja hakkeella. Esim kaatopaikkakaasut polttamisen sijasta teollisuudelle.

Biokaasulla olisi potentiaalia korvata vaikka koko maakaasun tarve, nopeasti se ei käy mutta lisäämisvaraa on.

Pidemmän aikavälin tavoite olkoon vetytalous, joka voisi hyödyntää kaasuinfraa. Synteettisten polttonesteiden valmistuksella ei tarvitsisi autokantaa yrittää kokonaan väkisin sähkölle. Sekään ei ole ihan niin helposti toteutettavissa, varsinkaan raskaan liikenteen osalta.

Toivottavasti venäläiset kansana ymmärtävät ajoissa, että kaasulla leikkiminen johtaa sen käytön vähenemiseen pysyvästi. Samoin öljyn suhteen. Johto on sen ikäistä, että he paskat tuntuvat nakkaavan.
 
Ensi vaiheessa liikennekaasun myynti seis, ja pieni korvaus kaasuautojen omistajille bensalla ajamisesta. Pieni riittää, koska ottaa tässä moni muukin pataan.

Sitten turvetuotanto ylös, ja reippaasti. Kaasulla lämmitettävien kaukolämpolaitoksia ja sähköntuotantoa korvattakoon turpeella ja hakkeella. Esim kaatopaikkakaasut polttamisen sijasta teollisuudelle.

Biokaasulla olisi potentiaalia korvata vaikka koko maakaasun tarve, nopeasti se ei käy mutta lisäämisvaraa on.

Pidemmän aikavälin tavoite olkoon vetytalous, joka voisi hyödyntää kaasuinfraa. Synteettisten polttonesteiden valmistuksella ei tarvitsisi autokantaa yrittää kokonaan väkisin sähkölle. Sekään ei ole ihan niin helposti toteutettavissa, varsinkaan raskaan liikenteen osalta.

Toivottavasti venäläiset kansana ymmärtävät ajoissa, että kaasulla leikkiminen johtaa sen käytön vähenemiseen pysyvästi. Samoin öljyn suhteen. Johto on sen ikäistä, että he paskat tuntuvat nakkaavan.
Ymmärtääkseni vetykaasulla on kovemmat vaatimukset putkituksista. Tuppaa valskaamaan mitä pienimmistäkin rei'istä. Tämä on kai yksi syy hitaaseen yleistymiseenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Gazprom ei ostanut yhtään kaasunsiirtokapasiteettia Puolan läpi kolmannelle kvartaalille tänä vuonna. Ukraina ei enää edes tarjonnut siirtokapasiteettia kaupattavaksi samalle ajalle. Saksa saa pian imeä ainoastaan Nordstreamia posket lommolla jos haluaa jatkossakin huumaantua verikaasusta.


Gazprom has not booked gas pumping capacity through Yamal-Europe for the third quarter​

Volumes of 89.1 million cubic meters were offered at the auction. m per day, but they remained unclaimed

Read TASS at
Yandex.NewsYandex.Zen
MOSCOW, May 2. /TASS/. Gazprom, at an auction on Monday, did not order the pumping of natural gas through Poland through the Yamal-Europe pipeline in the third quarter of 2022, and the auction to book additional gas transit capacities through Ukraine for the same period was cancelled. This follows from the RBP and GSA Platform data.
Gazprom has not booked for the third quarter the proposed capacity to pump gas through the Yamal-Europe pipeline to Germany via Poland, according to GSA Platform data. Volumes of 89.1 million cubic meters were offered at the auction. m per day, but they remained unclaimed.
On Monday, the GTS Operator of Ukraine did not offer additional transit capacities for the III quarter through the Sudzha and Sokhranivka gas distribution stations, the auction was cancelled. The bidding was supposed to take place in addition to booking on the basis of a long-term contract for 40 billion cubic meters. m per year (about 109.5 million cubic meters per day).
The Russian holding has not booked additional capacities for the transit of natural gas through Ukraine for nine months.

On gas supplies to Europe​

In 2019, Moscow and Kyiv agreed to extend the transit of Russian gas through Ukrainian territory for the period from 2020 to 2024, with the possibility of extending the agreement for another 10 years. The contract provides for the transit of 65 billion cubic meters. m of gas in 2020 and 40 bcm. m annually from 2021 to 2024. The transit arrangement implies a "pump or pay" principle, where transit fees are charged for the amount of booked capacity, even if actual pumping is less. The transit of Russian gas to Europe through the Ukrainian gas transmission system in 2021 amounted to about 41.66 billion cubic meters. m.
The transnational gas pipeline "Yamal - Europe" passes through the territory of four countries - Russia, Belarus, Poland and Germany. The design capacity of the pipe is 32.9 billion cubic meters. m of gas per year.
 
Ymmärtääkseni vetykaasulla on kovemmat vaatimukset putkituksista. Tuppaa valskaamaan mitä pienimmistäkin rei'istä. Tämä on kai yksi syy hitaaseen yleistymiseenkin.
(y)
Muistelin jostakin, että maakaasuputkia voidaan käyttää. Artikkelin mukaan osa on vedyn siirtämiseen sopivia, mutta eivät kaikki.

"Paras tapa kuljettaa suuria määriä vetyä, kuten myös maakaasua, on kaasuputki. Suuren vetymäärän korkeapaineiseen siirtoon tarvittava kaasuputki on erilainen kuin maakaasun kuljetukseen käytettävä putki, mutta olemassa on jo tuhansia kilometrejä vedyn kuljetukseen soveltuvaa putkistoa eri puolilla maailmaa. Tulevaisuudessa vetyputket tehdään todennäköisesti komposiittimuoveista. Vetyä voidaan kuljettaa myös laivoilla tai rekoilla, mutta tämä on selvästi kalliimpaa kuin kaasuputkien käyttö."

 
(y)
Muistelin jostakin, että maakaasuputkia voidaan käyttää. Artikkelin mukaan osa on vedyn siirtämiseen sopivia, mutta eivät kaikki.

"Paras tapa kuljettaa suuria määriä vetyä, kuten myös maakaasua, on kaasuputki. Suuren vetymäärän korkeapaineiseen siirtoon tarvittava kaasuputki on erilainen kuin maakaasun kuljetukseen käytettävä putki, mutta olemassa on jo tuhansia kilometrejä vedyn kuljetukseen soveltuvaa putkistoa eri puolilla maailmaa. Tulevaisuudessa vetyputket tehdään todennäköisesti komposiittimuoveista. Vetyä voidaan kuljettaa myös laivoilla tai rekoilla, mutta tämä on selvästi kalliimpaa kuin kaasuputkien käyttö."

Se voi olla, että tuossa matalapaineisssa siirrossa toimii.
 
90% perheistä käyttää lämmittämiseen maakaasua. Kaipa sinne voisi muutaman hiilivoimalan pystyttää ja muuttaa ne sähköllä lämpiäviksi.... Puolasta vielä rikkipitoiset hiilet niin EU:n ympäristöhihhulit ihan varmaan ovat kybällä mukana..

Mutta kyllä minun puolestani voidaan laittaa kaikki poikki Venäjältä. En minä maakaasua mihinkään tarvitse...
Tilanne tietysti vaihtelee maakohtaisesti muttei Venäjä suinkaan ole ainoa kaasun ja öljyntoimittaja Euroopan maille. Kaikilla on myös yhteinen tavoite vähentää hiilivetyjen käyttöä jo pelkästään ilmastosyistä.

Toisekseen useille maille öljy, kaasu ja jopa kivihiili ovat tuontienergiaa jota olisi jopa kansantaloudellisista syistä perusteltua korvata vaihtoehtoisilla ja mahdollisuuksien mukaan uusiutuvilla kotimaisilla vaihtoehdoilla.
- joissain tapauksissa vaihtoehdot saattavat olla myös taloudellisesti edullisempia ratkaisuja.
- näistä voisi olla esimerkkinä vaikkapa tuuli-, aurinko-, vesivoima sekä erilaiset biovoimalaitokset jne.

Edellä mainittujen peruslähtökohtien lisäksi Venäjä muodostaa oman erityisen ongelmansa hiilivetupohjaisen energiantoimittajana.
- ensinnäkin Venäjän tapa toimia raaka-ainemarkkinoilla aiheuttaa asiakasmaille monenlaista häiriötä, epävarmuutta.
- heikentäen sekä toimitusvarmuuteen että hinnoitteluun liittyvää ennustettavuutta.
- Venäjä käyttää energian toimituksia ja asiakkaan (sinänsä typerää) mahdollista riippuvuutta myös poliittiseen vaikuttamiseen. niin toimituksien kuin hinnoittelun osalta.

Kaikken suurin ongelma Venäjän kohdalla syntyy siitä että ostamalla suuria määriä kaasua, öljyä, kivihiiltä jne. Euroopan maat samalla rahoittavat Venäjän rikollista johtoa, väkivaltaista diktatuuria, asevarustelua sekä konkreettisesti myös Venäjän sodankäyntiä mm. Ukrainaa vastaan.
- käytännössä Euroopan maat kustantaa Venäjän sotilaallisen varustautumisen Eurooppaa ja NATOa vastaan.
- toki samalla rahoitetaan myös Venäjän Eurooppaan kohdistamaa hybridisotimista, poliittista vaikuttamista, korruptiota jne.

Näistä, varsin ymmärrettävistä syistä, eurooppalaisten maiden tulee vähentää riippuvuuttaan venäläisestä energiasta. Siis, ihan pelkästään omien taloudellisten, turvallisuus- ym. poliittisten etunsa vuoksi.
- tehtyjä virheitä ei tietenkään saada korjattua yhtäkkiä. Tottakai muutos ottaa oman aikansa.
- kaikki se mitä Venäjän tuonnista saadaan vähennettyä on muutos parempaan suuntaan.

On täysin mahdollista puolittaa Venäjän osuus Euroopan energiantuonnista jo tämän vuoden aikana.
- se on hyvä tavoite ja edellyttää tuonnin lisäämistä muualta kuin Venäjältä, säästöjä sekä monelaisien vaihtoehtoisten energiaratkaisujen käyttöönottoa jne.
- yksistään Saksa on esittänyt julkisuudessa tavoitteensa vähentää riippuvuutta Venäjän kaasusta (nykyisin n. 50%:Ista 35 %:iin) jo tulevaan talveen mennessä.
- jos muut maat kykenevät samaan (n. 15 %-yksikön) suuruiseen vähennykseen, niin Venäjän osuus Euroopan hiilivetyjen tuonnista puolittuu.
 
Back
Top