Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Kiinnostava sinänsä miettiä minkälaisia järjestelyjä keksitään että länsimaiset firmat saadaan sitten joskus hamassa tulevaisuudessa palaamaan Venäjälle.

Täälläkin esillä olleen sanonnan mukaan kaikki ongelmat näyttävät nauloilta, jos ainoa käytettävissä oleva työkalu on vasara. Venäjän ongelma ratkeaa siis uhkauksella: ammumme teitä ydinaseilla, jos yrityksenne eivät palaa Venäjälle tekemään bisnestä. :ROFLMAO:
 
Pääsee Putin ylpeilemään uudella Ukrainan sodan aikaan kehitetyllä venäläisellä autotekniikalla.🤭
Tästä kansallisista miestä vielä, toisen lähteen mukaan olivat jättäneet takaportin.

Sopimuksen mukaan Renaultilla on mahdollisuus ostaa osuutensa takaisin kuuden vuoden kuluessa.
Mutta myytäisiinkö se Rellulle sillä yhdellä ruplalla mitä se siitä maksoi. Oman omaisuuden ostaminen kahteen kertaan kyrpii.
 
Mutta myytäisiinkö se Rellulle sillä yhdellä ruplalla mitä se siitä maksoi. Oman omaisuuden ostaminen kahteen kertaan kyrpii.
Periaatteessa on julkistettu Renaultin sopineet hyvittävänsä väliaikaisen omistajan tekemät investoinnit.
Vaan kuka hitto tuonne enää haluaa palata?
 
Ranska-Saksa akseli näkee edelleen sen että se Venäjä ei tuosta itärajan takaa katoa. No onhan se geopoliittinen fakta, mutta talousmielessä USA ainakin rakentaa siihen alligaattoreita kuhisevaa vallihautaa.

Tuo Renaultin tehtaan tilanne on ihan sama kuin kaikilla muillakin nykyaikaisilla autotehtailla. Noin kaikki prässättävä ja hitsattava pelti tehdään paikanpäällä. Kaikki muu tulee alihankintaketjusta. Jotkut alihankkijat varmaan on tuoneet tehtaitaan sen autotehtaan viereen mutta tuskin siellä pakoputkea tai laseja ihmeellisempää tehdään. Kova tekniikka tulee länsimaiden tekijöiltä, vaikkapa vaihdelaatikkoa tai jarruja valmistaa aika harva paikka koko maailmassa. Ruplan vaihtokelvottomuus ja teknologian vientikiellot tappaa nykymuotoisen autotuotannon Venäjällä. Moottoreissakin saa katso sitten rivipumppu diiseliä ja kaasutin bensamoottoreita, elektroniikan vienti kun on kielletty.
 
Kaikenlaista tapahtuu. Venäläisten kauppalaivastokin kutistuu. 4 nesteytetyn kaasun kuljetusalusta siirtyi Eastern Pacific Shipping -yhtiölle. EPS toimii myös Ukrainassa, Odessassa on toimisto.


 
Ranska-Saksa akseli näkee edelleen sen että se Venäjä ei tuosta itärajan takaa katoa. No onhan se geopoliittinen fakta, mutta talousmielessä USA ainakin rakentaa siihen alligaattoreita kuhisevaa vallihautaa.

Tuo Renaultin tehtaan tilanne on ihan sama kuin kaikilla muillakin nykyaikaisilla autotehtailla. Noin kaikki prässättävä ja hitsattava pelti tehdään paikanpäällä. Kaikki muu tulee alihankintaketjusta. Jotkut alihankkijat varmaan on tuoneet tehtaitaan sen autotehtaan viereen mutta tuskin siellä pakoputkea tai laseja ihmeellisempää tehdään. Kova tekniikka tulee länsimaiden tekijöiltä, vaikkapa vaihdelaatikkoa tai jarruja valmistaa aika harva paikka koko maailmassa. Ruplan vaihtokelvottomuus ja teknologian vientikiellot tappaa nykymuotoisen autotuotannon Venäjällä. Moottoreissakin saa katso sitten rivipumppu diiseliä ja kaasutin bensamoottoreita, elektroniikan vienti kun on kielletty.
Ranska-Saksa akseli näkee edelleen sen että se Venäjä ei tuosta itärajan takaa katoa. No onhan se geopoliittinen fakta, mutta talousmielessä USA ainakin rakentaa siihen alligaattoreita kuhisevaa vallihautaa.

Tuo Renaultin tehtaan tilanne on ihan sama kuin kaikilla muillakin nykyaikaisilla autotehtailla. Noin kaikki prässättävä ja hitsattava pelti tehdään paikanpäällä. Kaikki muu tulee alihankintaketjusta. Jotkut alihankkijat varmaan on tuoneet tehtaitaan sen autotehtaan viereen mutta tuskin siellä pakoputkea tai laseja ihmeellisempää tehdään. Kova tekniikka tulee länsimaiden tekijöiltä, vaikkapa vaihdelaatikkoa tai jarruja valmistaa aika harva paikka koko maailmassa. Ruplan vaihtokelvottomuus ja teknologian vientikiellot tappaa nykymuotoisen autotuotannon Venäjällä. Moottoreissakin saa katso sitten rivipumppu diiseliä ja kaasutin bensamoottoreita, elektroniikan vienti kun on kielletty.
Pienellä googletuksella kattoo niin Rellu on vienyt vaihdelaatikko valmistuksen Venäjälle.
Ja Meksikoon. Myös rellun omistama autovaz tekee laatikoita Venäjällä.

Ei tuollaisiakaan enää kannata länsimaissa tehdä, ainakaan massamalleihin. Jotkut Luxus mallit on eriasia.

Samoin markkinajohtaja loota valmistajalla ZF Friedrichshafen AGlla on tuotantoa Venäjällä.
ZF kama joka on puoliksi venäläisomistuksessa.

121.jpg
 
Mielenkiintoista, saikohan Stora sijoituksiaan oikeasti euroina ulos Venäjältä, vai onko sillä nyt tilillä ruplia joita ulkomainen yhtiö ei voi vaihtaa edes Kremlin julkaisemilla hulipumpelikursseilla.

Myyty yhtiön johdolle. Vaikka johtajilla on kovemmat palkat, on kartonkitehtaan arvo lähempänä sataa kuin kymmentä miljoonaa euroa. En nyt jaksa kaivaa Storan uusimman tilinpäätöksen taseesta arvoja Lukhovitsyn, Arzamasin ja Balabanovon pakkaustehtaille, mutta sanotaan 100 meur. Uutisen mukaan alaskirjaus kaupasta on 55meur, joten ~45 miljoonalla myyty.

Oma veikkaus on LBO eli johto käyttänyt tehtaita lainan panttina venäläiselle pankille. Uutisessa mainitaan valuuttatappiot osana alaskirjausta joten maksettu ruplilla ja vaihdettu euroiksi kurssiin. Toki tämän kokoluokan kaupoissa toimintatapa voi olla perus valuutanvaihtajalle erikoinen. Esimerkiksi valuutan siirto paremmalla kurssilla Kiinaan (sinne eri siirtojärjestelmä kuin SWIFT) tai Intiaan ja sieltä tod näk dollarien kautta euroiksi.
 
Tässä kiistaton todiste siitä kuinka kremliinien rupisten ruplien arkun pohja näkyy jo, eli ei Venäjällä ole vaan enää ulkomaista valuuttaa ostamista varten tai sitten kauppakumppanit eivät kelpuuta niitä ruplia. Vientikiellot selittänee Etelä-Korean viennin tipahtamisen, mutta se että Vietnamin ja Taiwanin viennit Venäjälle ovat supistuneet yli 70% on jo ihan törkyisen karu syöksy. ("harmi")

ps. Venäjän merkitys Kiinalle kauppakumppanina rapistuu silmissä. 😃

 
Pienellä googletuksella kattoo niin Rellu on vienyt vaihdelaatikko valmistuksen Venäjälle.
Ja Meksikoon. Myös rellun omistama autovaz tekee laatikoita Venäjällä.

Ei tuollaisiakaan enää kannata länsimaissa tehdä, ainakaan massamalleihin. Jotkut Luxus mallit on eriasia.

Samoin markkinajohtaja loota valmistajalla ZF Friedrichshafen AGlla on tuotantoa Venäjällä.
ZF kama joka on puoliksi venäläisomistuksessa.

Katso liite: 61700
ZF:än vuosien takaiset julkistukset antaa ymmärtää että tekevät manuaalisia vaihdelaatikoita kuorma-autoihin tai muuhun raskaampaan kalustoon. Mainittuna valut ja lämpökäsittelyt, eli kuoret ja mahdollisesti rattaita sekä akseleita. Laakereista tai muista hienomekaanisista osista ei mainintaa. SKF:än tuotanto on kaivelujen mukaan vastaavaa, tekevät junan akseleita mutta laakerit tulee SKF:än länsitehtailta.

100% kattava komponenttituotanto on aika harvinaista, maailmalta tuppaa löytymään jostain jo valmiiksi tuotantoa jollekkin vaikeasti tehtävälle osalle. Tai sitten joku prosessi vain on laadullisesti hankalaa ylläpitää ja konsernille tulee halvemmaksi tehdä vain yhdessä paikassa. Lisäksi historia osoitti jo että tuotteessa pitää olla jotain jolla estää tuotanto jos tehdas kansallistetaan.

Ei sieltä tule länsimaalaisten tasoisia autoja ulos pitkään aikaan jos koskaan. Yksinkertaistettua ajoneuvoa kyllä, varmaan jo tänävuonna. Ellei korruptio syö eväitä..
 
ZF:än vuosien takaiset julkistukset antaa ymmärtää että tekevät manuaalisia vaihdelaatikoita kuorma-autoihin tai muuhun raskaampaan kalustoon. Mainittuna valut ja lämpökäsittelyt, eli kuoret ja mahdollisesti rattaita sekä akseleita. Laakereista tai muista hienomekaanisista osista ei mainintaa. SKF:än tuotanto on kaivelujen mukaan vastaavaa, tekevät junan akseleita mutta laakerit tulee SKF:än länsitehtailta.

100% kattava komponenttituotanto on aika harvinaista, maailmalta tuppaa löytymään jostain jo valmiiksi tuotantoa jollekkin vaikeasti tehtävälle osalle. Tai sitten joku prosessi vain on laadullisesti hankalaa ylläpitää ja konsernille tulee halvemmaksi tehdä vain yhdessä paikassa. Lisäksi historia osoitti jo että tuotteessa pitää olla jotain jolla estää tuotanto jos tehdas kansallistetaan.

Ei sieltä tule länsimaalaisten tasoisia autoja ulos pitkään aikaan jos koskaan. Yksinkertaistettua ajoneuvoa kyllä, varmaan jo tänävuonna. Ellei korruptio syö eväitä..

Venäjän autoteollisuuden tila v. 2023.

156238243f.jpg
 
Tämä ranskan ja saksan touhu alkaa pikku hiljaa vituttamaan…
1652808593751.png
Kuvaa katsoessa huomaa että yli 60% germaaneista lämmitetään kaasulla joko suoraan tai kaukolämmön kautta. Yhdelläkään länsimaisella poliitikolla ei riitä pallit, eikä äänestäjät siihen että maan talouksista yli puolet laitetaan kylmäksi. Eli Saksa ostaa kaasua.

Vaihtoehtoisia energiantuotantotapoja rakennetaan se vuosikymmen. Tai kaksi. Ainoa nopea ratkaisu on ostaa kaasua ryssältä. Toiseksi nopein laittaa Ukraina kuosiin ja kaasukentät käyttöön. Onneksi USA:n pakotteet ohjaa tuohon väkisin, ryssänkaasutuotanto kun siirtyy hyvin nopeasti maakaasusta kaalipohjaiseen metaaniin. Jopa germaani ymmärtää että sillä paskanhajulla ei enää kämppä lämpiä..
 
Back
Top