Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Ensimmäistä akateemista tutkielmaa Yalesta aiheesta Venäjän talous hyökkäyssodan jälkeen

Törmäsin tähän myös, ja nyt on tuhti teos asiasta, 118 sivua.
tutkielman perusteiden ja numeroiden valossa, ei hyvältä näytä ryssänmaan tulevaisuus.

poiminta: venäjältä on lähtenyt yli 1000 yritystä, jotka työllistävät yli 1M, ja joiden talousvaikutus välillisine on 40% ryssän GDP:stä. Lähteneet kun ovat juuri niitä venäjän korkean lisäarvon yrityksiä.

Tutkielma on pitkähkö luettava, jos haluaa vain yleiskuvan. Mutta löysin tiivistyksen slaidi-esitykseksi - pitkä tosin sekin, mutta helppolukuisempi

Slide-Show

.
 
Viimeksi muokattu:
Kommenteissa oli lisäksi, että hiilidioksidin puutteessa oikeastaan tärkeintä ei ole virvoitusjuomien hapottaminen. Sitä käytetään laajasti pakkausteollisuudessa suojelemaan esimerkiksi jauhelihaa pilaantumiselta. Jos muovista, elintarvikekartongista... on pulaa, pakkauskoneet hajoilemassa varaosien puutteeseen, niin ensi talvena nähdään ilmeisesti taas niitä ryssän toreja, jossa kirveellä pilkotaan lihaa jos jollakin on varaa ostaa. Länsimaisen hygienisen tuotantoketjun voi unohtaa. Tervetuloa Neuvostoliitto. Kuka väittää, ettei pakotteet pure.
Ei tartte mennä kuin 10 vuotta taaksepäin, kun näin Viipurin kauppahallissa helleilmalla, tavalliselle pitkälle pöydälle, ilman mitään jäähdytystä, kirveellä mätkittyjä lihanpalasia, joissa kärpäset lenteli ympäriinsä. Hyi helvetti.
 
Ei tartte mennä kuin 10 vuotta taaksepäin, kun näin Viipurin kauppahallissa helleilmalla, tavalliselle pitkälle pöydälle, ilman mitään jäähdytystä, kirveellä mätkittyjä lihanpalasia, joissa kärpäset lenteli ympäriinsä. Hyi helvetti.
Tuohan on ihan normaalia suuressa osassa maailmaa, ja on ollut täälläkin suurimman osan historiasta.
Näinköhän tuo on niin vaarallista?
 
Ostamme Teboililta öljyä koska tässä on huomioitava myös tämä turvallisuusnäkökulma :ROFLMAO:

EventPic_649320.jpg


Laitinen ei osaa arvioida, kuinka suuri osa öljystä tulee nimenomaan Teboililta. Eri yhtiöiden tuoma öljyn määrä riippuu siitä, kuinka tehokkaasti ja nopeasti toimitukset onnistuvat.

 
Nesteellä ainakin menee hyvin, kiitos korkeiden polttoainehintojen, vaikka suunnilleen kaikki muut maamme talouden toimijat kärsivät:

”NESTEEN toisen neljänneksen liikevaihto oli 7 039 miljoonaa euroa. Vuosi sitten liikevaihto oli 3 022 miljoonaa euroa. Markkinat odottivat Nesteen liikevaihdon jäävän noin 6 000 miljoonaan euroon.”

 
En tiedä liittyykö pakotteisiin, mutta onpas kallis ostos venäläiselle tuollainen onneton Lada. Tämän päivän ilmatäytteisellä ruplan leikkikurssilla tuossa viestissä linkitetty Ladan hinta 1 952 900 rub on euroissa 31 636,05 e. Sillä saa Suomessakin esimerkiksi farkkumallisen Corollan tai Octavian, eikä tarvitse tyytyä edes hinnat alkaen -malliin. Kun hinnan suhteuttaa venäläiseen nettopalkkatasoon, saa Gennadi todella kiristää vyötä saadakseen uuden Ladan hankittua.

Eipä ihme, että se propagandapätkän päätähtenä mainetta saanut sodassa kaatuneen isä oli niin kovin iloinen saatuaan pojastaan kaatorahat, ja että tällaista propagandaa Kreml näkee kannattavaksi tuottaa, niinkin järjettömältä kuin se suomalaisin silmin vaikuttaakin.

Ladan omilla nettisivuilla Lada Vesta Sportin hinnat alkavat 1 597 900 (leikki-)ruplasta = 25 885,22 e, joten tuossa kahden miljoonan Ladassa on jo jonkin verran lisävarusteita. Sotasankarin isäpappa varmaankin saanut vain vähän yli miljoonan ruplan perusmallin (perus-Vesta, ei mikään Sport tms.) ilman hienouksia. Hieman epäilen, että läheskään kaikille kaatuneiden vanhemmille ei auton ostoon riittäviä verirahoja anneta, vaan joko niitä ei ole, tai katoavat matkalla parempiin taskuihin.

EDIT: viesti poimittu ylilaudasta, jonne silloin tällöin laitetaan näitä konekäännettyjä viestejä venäläisten vastaavalta palstalta.
bee6e5a2c5d4e61e.jpg
 
Fortum tekemässä persneton eli alaskirjausten ylivoimaista suomenennätystulosta, tappiot ainakin 6,5 miljardia. Ylittää jo selvästi Soneran munauksen aikoinaan:

HS:

”Uniper- ja Venäjä-alaskirjaukset yhteen laskettuna Fortum tekisi tänä vuonna noin 6,5 miljardin alaskirjaukset. Luku voi olla suurempikin, jos Uniperin arvo putoaa entisestään tai jos Venäjän toiminnoista ei saa sitä vähääkään takaisin.
Tekeillä on siis Suomen ennätys, jota ei tulla toivottavasti koskaan rikkomaan.”

 
Tuohan on ihan normaalia suuressa osassa maailmaa, ja on ollut täälläkin suurimman osan historiasta.
Näinköhän tuo on niin vaarallista?
Olenpa useinkin näille hymyillyt esim. Hong Kongissa jossa ei ole kyseessä se etteikö olisi varaa ostaa kylmälaitteita. Tavaran kierto on se "salaisuus".
 

Venäläislehti: Volkswagen valmistelee tehtaansa myyntiä Venäjällä​


Volkswagen on aloittanut Keski-Venäjällä sijaitsevan Kalugan autotehtaansa myynnin, kertoo venäläislehti GazetaRu.

Saksa ja Venäjä ovat olleet toisilleen merkittäviä kauppakumppaneita ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Suomessa on ollut vahvasti esillä Saksan kaasuriippuvaisuus Venäjästä, mutta tiiviitä kytköksiä on ollut myös esimerkiksi autoteollisuudessa.

Venäjän Kalugan tehtaalla valmistettiin viime vuonna 118 000 autoa. Nizhni Novgorodissa Volkswagen-brändin autoja kokoonpantiin yli 52 000. Lisäksi Volkswagenin moottoreita valmistettiin Venäjällä viime vuonna lähemmäs 100 000.

GazetaRu:n lähteiden mukaan Kalugan tehtailla on käynyt kaksi valtuuskuntaa ostajakandidaatteja. Toinen Kazakstanista, toinen Itävallasta.

Volkswagen ilmoitti maaliskuun alussa keskeyttävänsä autonvalmistuksen Kalugassa ja sopimuskokoonpanon Nizhni Novgorodissa. Samalla se ilmoitti autojen ja niiden varaosien viennin keskeyttämisestä Venäjälle.

Toukokuun lopussa Volkswagen ilmoitti, ettei jatka lähiaikoina autojen tuotantoa Venäjällä. Venäläistehtaista on tullut osia myös suomalaiseen teollisuuteen.

Kesäkuussa Volkswagen tarjosi useiden venäläislehtilähteiden mukaan pitkiä irtisanomispaketteja venäläishenkilöstölleen.

GazetaRu:n nimettömät lähteet Volkswagenin Kalugan tehtaan myynnistä ovat ”konsernin sisältä” ja ”autoteollisuudesta”. Lisäksi lehti mainitsee nimeltä ”autoteollisuuden riippumattoman konsultin” Sergei Burgazlijevin.


– Volkswagenilla on todennäköisesti halu säilyttää omaisuus muodossa tai toisessa, Burgazlijev sanoi GazetaRu:lle.

Venäjällä monet tahot ovat aiemminkin vihjanneet, kuinka ”useat länsiyritykset” haluaisivat jatkaa Venäjällä, mutta pakotteiden vuoksi eivät voi.

Lehden lähde, joka oli ”yksi neuvottelukumppaneista”, kertoi, että Kalugan neuvotteluihin on osallistunut myös Venäjän kauppa- ja teollisuusministeriön virkamiehiä. Tämä ilmeisesti liittyy saatuihin valtiontukiin ja niiden kohteluun mahdollisen omaisuuden siirron yhteydessä.

GazetaRu ei ole saanut tiedoilleen virallista vahvistusta sen enempää Volkswagenilta kuin Venäjän kauppa- ja teollisuusministeriöstäkään.

Kommersantin mukaan Volkswagen on sanonut, ettei yhtiö ole vielä tehnyt ”Venäjän omaisuuteensa liittyviä päätöksiä”.

– Volkswagenin henkilöstö on nyt toimeton. Seuraamme jatkuvasti ajankohtaisia tapahtumia ja pohdimme erilaisia tulevaisuuden skenaarioita, mutta mitään päätöksiä ei ole tehty, Volkswagenin viestintä oli kommentoinut asiaa.

Ksml
 
Venäläislehti: Volkswagen valmistelee tehtaansa myyntiä Venäjällä
En ymmärrä miksi tehtaat pitää myydä. Keskeiset koneet rekkaan ja kotimaahan, ja loput silputaan romuksi.

Rakennukset tietenkin voi myydäv - voisihan nekin tietysti purkaa - mutta on vähän pakotteiden hengen vastaista luovuttaa toimiva tuotanto ruplalla jollekin paikalliselle taholle. Eihän se tietenkään pitkään pyöri ilman tukea, mutta kuitenkin.
 
Tampereen lämpölaitos tilannut Teboil/Lukoilin öljyä. Hommaa on yritetty peittää teippaamalla Teboilin autot valkoisiksi.

Meidän on tärkeintä saada Tampere pidettyä ensi talvena lämpimänä

Ilmastopsykooseissa kielletty kotimaisen turpeen polttohan ei ole ratkaisu vaan venäläisen öljyn polttaminen.

 
Back
Top