Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Pystyyköhän lentokoneiden valmistajat poistamaan länsikoneet käytöstä etäyhteydellä? Loppuu se vähänkin lentely varastetuilla koneilla.
Näihin uudenaikaisiin liisattuihin, ymmärtääkseni säännöllisesti (kuukausittain?, epävarma mielikuva) softapäivityksiä tehdään. Mutta varsinaisesti softaan liittyen, aktiivista etäyhteyttä ei ole tarvetta olla tai mahdollisuutta tähän lentotoiminnassa vaikuttaa?

Mielikuvana toki houkutteleva. Liisattujen lentokoneiden armada, joka tälläkin hetkellä merkittävää osaa Venäjän kotimaan liikenteen sujuvuudesta näyttelee...

... tippumassa samalla kellonlyönnillä taivaalta.
 
Reuterssin mukaan Igorit kauppaavat öljyä Intialaisille kovilla
alennuksilla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vahva oma toiveeni tässä hetkessä olisi Venäjän pyrkimys omista, paljolti historiallisista sekä tähän päivään ulottuvista lähtökohdista jatkuvana, suurvalta-asemassa toimimisen harhassa pysyttäytymiseen. Propagandistinen toteuttamisen jatkamiseen. Vastoin realiteettteja. Tavoilla jotka pika-eroosion lailla tosiasiallisia tulevien vuosikymmenien vaikuttamisen mahdollisuuksia heikentäisivät.

Venäjä on nyt väläytellyt, sekä lainsäädännön pikauudistuksen kautta mahdollistanut. Laajan länsimaisiin yrityksiin kohdistuvan kansallistamisen.

Itseamputaatio teknologisessa sekä laajemmin taloudellisessa mielessä, on nyt kansallisella tasolla Venäjälle mahdollista.

Tuo kansallistaminen osaltaan - monessakin suhteessa - paitsi vähentäisi riskiä epätoivottujen kompromissien esiintuloon sodan jälkeen ainakaan nopean tai keskipitkän aikavälin suhteen, niin jo rahoitusmarkkinoilta lähtevän riskianalyysiperustaisen mekanismin kautta. Venäjän toipumisen taloudellisista menetyksistä tekisi, erittäin haasteelliseksi toteuttaa.

Tuo Venäjän merkittävä heikkous; teknologinen riippuvuus sekä oman talouden vähäisen jalostus-asteen luonne, ovat nyt antaneet lännelle mahdollisuuden vipuvartta halkeaman laajentamiseen käyttää. Olisi ehkä jopa historiallisella tavalla järjetöntä, tätä nyt jättää hyödyntämättä. Tilanteessa jossa taloudellisten- ja muiden etupiirien kautta potentiaalisesti tapahtuva kompromissien ja liennyksen riski, "tietyntyyppisesti" toteutettuna. Tällä hetkellä vähäinen on.

Nyt on taottava, kun rauta on muovautuvassa muodossaan.
 
Bermuda poisti Venäjällä operoivien Bermudaan rekisteröityjen lentokoneiden lentokelpoisuuden lauantaina. Jonkun verran näitä koneita on jo uudelleen rekisteröity Venäjälle, ainakin Red Wings, Yamal, Nordwind, Izhavia, UTAir ja Nordstar ovat näin tehneet. Täältä voi seurata uudelleenrekisteröintejä. Bermudalle on rekisteröity suuri määrä lentokoneita sen maatunnuksia ovat VP- ja VQ-. Syynä Bermudan käyttöön rekisteröintimaana on verotus ja liisaajien heikko luottamus Venäjän ilmailuviranomaisiin.
 
Reuterssin mukaan Igorit kauppaavat öljyä Intialaisille kovilla
alennuksilla.
Hinnat on pilvissä ja Intia suuntaa katseen Venäjälle halvan öljynperässä. En nyt sanoisi tuota miksikään talouspakotteiden riemuvoitoksi.

Öljyn hinnan ollessa pilvissä, niin alennuksillakin öljyn vienti on äärettömän kannattavaa. Ja jos Venäläinen öljy saa Intian kaltaisen nousevan talouden asiakkaakseen, niin Venäjällä nähdään tämä todeköisesti positiivisena. Normaalissa markkinatilanteessa sinne ei ole öljyä paljon mennyt.



India, which imports 80% of its oil needs, usually buys only about 2-3% from Russia. But with oil prices up 40% so far this year, the government is looking at increasing this if it can help reduce its rising energy bill.

"Russia is offering oil and other commodities at a heavy discount. We will be happy to take that," one of the Indian government officials said.

The official added that such trade required preparatory work including transportation, insurance cover and getting the right blend of crude, but once that was done India would take Russia up on its offer.


https://www.reuters.com/world/india...ian-oil-commodities-officials-say-2022-03-14/
 
Hinnat on pilvissä ja Intia suuntaa katseen Venäjälle halvan öljynperässä. En nyt sanoisi tuota miksikään talouspakotteiden riemuvoitoksi.

Öljyn hinnan ollessa pilvissä, niin alennuksillakin öljyn vienti on äärettömän kannattavaa. Ja jos Venäläinen öljy saa Intian kaltaisen nousevan talouden asiakkaakseen, niin Venäjällä nähdään tämä todeköisesti positiivisena. Normaalissa markkinatilanteessa sinne ei ole öljyä paljon mennyt.
Voihan tuota ostella. Intialla ei vaan taida olla kovin messevää omaa tankkilaivastoa, jolla ölkkää roudailevat. Öljyn kuljettajille venäläisen öljyn kuljettaminen on ollut erityisen vastenmielistä puuhaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tässä hyvää kuvausta moskovasta mikä on tilanne. Summattuna et ruoka ei ole ongelma mutta kaikki muu on ja se näkyy jo nyt. Esim pesuaineet, hygieniatuotteet, öljyt, varaosat melkein kaikkeen, elektroniikka ym. myy jo nyt nollaa ja ei saatavuutta. Jos tilanne jatkuu niin yhteiskunta pysähtyy täysin, autoista lähtien.
 
Venäjä käänti ruuan tuontikielloilla tuotantoa kotimaiseksi, mutta pakkasumateriaalit tulee suurelta osin ulkomailta. Suoraan en lukuja löytänyt mutta viitteitä siihen että pakkauskoneista 80-90% on tuontitavaraa. Pakkausmateriaalien tuotanto hallitsee muutama kansainvälinen suuryritys erityisesti kuumasaumatuissa muovi/alumiini pusseissa.

Seuraava havainto voi olla Venäläisillä että palataan irtotavaramyyntiin.
 
Venäjä käänti ruuan tuontikielloilla tuotantoa kotimaiseksi, mutta pakkasumateriaalit tulee suurelta osin ulkomailta. Suoraan en lukuja löytänyt mutta viitteitä siihen että pakkauskoneista 80-90% on tuontitavaraa. Pakkausmateriaalien tuotanto hallitsee muutama kansainvälinen suuryritys erityisesti kuumasaumatuissa muovi/alumiini pusseissa.

Seuraava havainto voi olla Venäläisillä että palataan irtotavaramyyntiin.
Jos oikein muistan, niin elintarvikekartongin tekeminen ei ole Venäjän vahvuuksia. Pakkauskoneen virittäminen toimimaan Segezhasta toimitetulle jätesäkille saattaa olla pikkaisen isompi askare kuin muutama päivä,
 
Voihan tuota ostella. Intialla ei vaan taida olla kovin messevää omaa tankkilaivastoa, jolla ölkkää roudailevat. Öljyn kuljettajille venäläisen öljyn kuljettaminen on ollut erityisen vastenmielistä puuhaa.
Nettikeskustelu on aina mehevämpää kun olisi tietyn alan asiantuntija kommentoimassa.

Rautateillä öljyn kuskaus on riskaabelimpää.
Aivan Igorin touhua.
 
Renault jatkaa Venäjällä joten varmaan Ladaakin saa.

Boikotoisin jos voisin , mutta en enää voi kun en muutenkaan harrasta ko merkkiä..
 
Venäjä käänti ruuan tuontikielloilla tuotantoa kotimaiseksi, mutta pakkasumateriaalit tulee suurelta osin ulkomailta. Suoraan en lukuja löytänyt mutta viitteitä siihen että pakkauskoneista 80-90% on tuontitavaraa. Pakkausmateriaalien tuotanto hallitsee muutama kansainvälinen suuryritys erityisesti kuumasaumatuissa muovi/alumiini pusseissa.

Seuraava havainto voi olla Venäläisillä että palataan irtotavaramyyntiin.
Neuvostoliiton tekee näyttävää paluuta... Kohta varmaan kaupassa on esillä niitä puisia makkaratankoja malliin Zauceskun Romania.
 
Tuossa on yksi eBaytä tai tori.fi:tä vastaava venäläinen kauppapaikka. Katkoin linkin, jokainen käy kurkistamassa oman harkinnan mukaan, linkki vie ruokatavaraosastolle.

https ://www. avito.ru/rossiya/produkty_pitaniya
 
^ Kyllä ne "inkkarit" saavat sen öljynsä ihan tankkereilla niin kuin kaikki muutkin, ilman ongelmia.
Vaikka EU ja USA eivät ostaisi litraakaan ryssän ölppää niin muut kyllä ostavat, etenkin alehinnalla. Itse tosin epäilen suuresti tämänkin sanktion pitävyyttä. Itse toivon että nykyisten sanktioiden shokkivaikutus riittää kaatamaan putlerin, tavalla tai toisella. Palatsivallankumous tai oikea sellainen, veikkaan ensimmäistä.

En tunne KV juridiikkaa(kaan) mutta mielestäni mahdollisimman laajat venäläisen omaisuuden takavarikot voisivat edistää nyt parhaiten toivottua putlerin kaatumista. Etenkin kun kyseessä olisi jonkinlainen "jäädytys" tai ehdollisuus: takavarikoinneista voidaan vielä keskustella jos.. minä takavarikoisin kaiken oligarkkien omaisuuden ja käyttäisin sen Ukrainan jälleenrakennukseen mutta en ole päättämässä asioista :)
 
Back
Top