Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

Kai VV:n talousuutinen tänne mahtuu.

likasangon nerokas idea kieltää inflaatio aiheuttaa ongelmia yrityksissä, jotka eivät voi siirtää kohonneita kustannuksia myyntiin. kuinkas tässä näin kävi

Katso liite: 69824

Eritreassa tehtiin sama 2018, inflaatio kiellettiin osittain ja maataloustuottajille määrättiin tuotteiden hinnat (maassa siis on yksityisiä tiloja). Seurauksena oli Asmaraan ja Kereniin (isoimmat kaupungit) johtavien teiden varsilla poliisin ja armeijan tarkastuspisteillä uuden toimenkuvan ilmestyminen, kun niillä ryhdyttiin etsimään ajoneuvoista myös mustan pörssin perunaa ja tomaattia. Olen ihan oikeasti lentänyt maahan vieden matkalaukuissani normaalien Suomi-tuliaisten lisäksi paprikoita ja tomaatteja.
 
Katselin pitkästä aikaa Russian Inside:ia. Tällä kertaa oli puhetta taloudesta ja LKP:tä pakenevista. En ollut aikaisemmin käsittänyt LKP:tä pakenevien merkitystä taloudella. LKP:n pakeneminen vaatii rahaa, eli siivoja ei tuolta lentänyt karkuun. Ennen sotaa EU:n ja ryssälän välillä oli jonkinlainen ihmisten liikkuvuus joten paremman koulutuksen vaativat ammattilaiset saattoi tehdä töitä missä halusivat. Tämän seurauksena palkat tasoittui joten vaikka rakennusmies tai insinööri sai noin kilpailukykyistä palkkaa verrattuna EU alueeseen. Tämä työläisjoukko on se joka kykeni lähtemään LKP:n tullen, koska heillä oli länsimaiseen kohtuutuloiseen verrattava palkka ja varallisuus. Tämä sama joukko on myös se kolutettu tuotannon selkäranka. Koulutustason osta ryssälä matelee matalalla verrattuna länsimaihin joten LKP:n pako käytännössä tyhjensi maan koulutetusta väestä. Joten jos tarvitsen sähköasentajaa tai vaikka lukkoseppää niin et saa, ne lähti jo. Tai automaatio asentajaa tehtaalle korjaamaan konetta tai vaikka raktorin korjaajaa maatilalle niin ei ole. Jos haluat neuvotella kodin vakuutuksista tai pankkilainasta uuteen kotiin niin ei ole virkailijoita pankissa eikä vakuutuskonttorilla. Se paikalla oleva sihteeri ja siivoja ei osaa auttaa tai tehdä asian eteen mitään.

Eli aikaisemmin ryssän talouden investoinnit pysähtyi. Nyt pysähtyi sitten tuotanto. Kaupan osalta pudotus on ollut 40% joka tarkoittaa että 2/3 kaupoista on konkurssissa joulun jälkeen.

Tähän asti on sinnitelty isojen toimijoiden valtion rahoituksella ja pakko käskyillä että homman pitää jatkua. Näin ongelmat on saatu piilotettua toistaiseksi mutta lainarahalla ei voi työvakeä pitää peukaloitaan pyörittämässä, varsinkin kun ne karkasi jo ulkomaille.

Energian viennin osalta on puhuttu että se pitää ryssälän hengissä. No tuo on kuitenkin vain 30% GDP:stä, eli se loppu 70% on ollut ihan työtä. Nyt tuosta 70% suurin osa on kadoksissa. No onneksi puttelilla on ratkaisu työttömien hoitoon: tapatetaan ne Ukrainassa niin eivät ole kapinoimassa kotipuolessa.
Täysin sama meno on Saharan eteläpuolisessa Afrikassa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Venääjän talous tulee laskemaan selvästi enemmän kuin yhdelläkään muulla suurella taloudella tulevien vuosien aikana. Kaupankäynti Eurooppaan ei palaa koskaan täysin ennalleen edes positiivisimmassa skenaariossa, ja Kiinankin vihreä siirtymä tulee heikentämään näkymiä. Euroopan ja etenkin Saksan sitkeys yllättänyt positiivisesti, Saksan talous kasvoi hieman kolmannella vuosineljänneksellä, energian hinnoista huolimatta.

 
En tiedä kuuluuko tähän aiheeseen. Mutta ainakin läheltä liippaa. Taas meni helvetin pitkä ryssän säiliöjuna ohi kun lenkillä radan vierestä menin. Tuntuisi jokapäivä menevän. Ei oikein vaikuta että kauppa ryssän suuntaan olisi hiljentynyt päinvastoin. Onko tästä kenelläkään tietoa miten asian laita todellisuudessa on. Tämä siis Kouvolan suunnalla
Vituttaa vaan kun telkkarissa jotkut vitsaili, että voi mennä resiinalla ajamaan venäjän suuntaan kun autio rata...
 
En tiedä kuuluuko tähän aiheeseen. Mutta ainakin läheltä liippaa. Taas meni helvetin pitkä ryssän säiliöjuna ohi kun lenkillä radan vierestä menin. Tuntuisi jokapäivä menevän. Ei oikein vaikuta että kauppa ryssän suuntaan olisi hiljentynyt päinvastoin. Onko tästä kenelläkään tietoa miten asian laita todellisuudessa on. Tämä siis Kouvolan suunnalla
Vituttaa vaan kun telkkarissa jotkut vitsaili, että voi mennä resiinalla ajamaan venäjän suuntaan kun autio rata...
Niitä menee päivittäin, mutta ne ei jatka Lappeenrannan suuntaan, vaan kääntyy Mielakan kohdilla etelään, kohti Kotkaa ja Haminaa... Eli ryssien vaunuja jäi suomeen ja niitä käytetään, mutta ei ryssälandiaan vaan muihin kuljetuksiin, esmes Kotkan satamaan ja takas. Nään noita lähes päivittäin tossa Kouvola-Myllykoski rataosuudella.
 
Niitä menee päivittäin, mutta ne ei jatka Lappeenrannan suuntaan, vaan kääntyy Mielakan kohdilla etelään, kohti Kotkaa ja Haminaa... Eli ryssien vaunuja jäi suomeen ja niitä käytetään, mutta ei ryssälandiaan vaan muihin kuljetuksiin, esmes Kotkan satamaan ja takas. Nään noita lähes päivittäin tossa Kouvola-Myllykoski rataosuudella.

Venäläisomisteisia Suomessa olevia vaunuja ei käytetä Suomen sisäisessä liikenteessä. Virolaisomisteisia puutavaravaunuja käytetään (esimerkiksi reitillä Jämsä–Kuusankoski ja Kotka–Lappeenranta) ja lisäksi lain mukaan saisi käyttää säiliövaunuja mutta ei ole ainakaan toistaiseksi alettu käyttää.

Pakotteiden vuoksi Suomeen jääneet venäläisomisteiset vaunut seisovat vaan ratapihoilla eli eivät ole liikenteessä.

Kaupallista rajan ylittävää tavaraliikennettä Venäjälle/Venäjältä on vielä jonkin verran, mm. Kotkaan ja Haminaan. Esimerkiksi eilen Vainikkalan raja-asemalta tuli/lähti yhteensä 11 tavarajunaa ja Niiralan raja-asemalta 3 tavarajunaa. Tämä liikenne on kyllä vähenemässä ja VR aikoo oman liikenteensä lopettaa vuodenvaihteeseen mennessä, mutta näyttää siltä, että ainakin virolaisomisteinen Operail on sitä jatkamassa.
 
Sopisko tähän. Tuli eteen mielenkiintoinen säätö sanktioiden kiertämisestä, tai rakennetusta kuviosta. Bidenin hallinto kielsi venäläisen raakaöljyn tuonnin Yhdysvaltoihin. Tämä ei kuitenkaan koske jalosteita, jotka Rus raakaöljystä saadaan aikaan.

Koko tämän ajan Bidenin Yhdysvallat on tuonut venäläisestä raaka-öljystä jalostettua bensaa Yhdysvaltoihin.

Ensimmäinen omituinen asia on se, että jalostus tapahtuu Italiassa, josta se laivataan Atlantin yli. Toinen omituisuus on, että Yhdysvaltojen omat jalostamot tuottavat samaan tahtiin kuin ennenkin, mutta laivaavat tämän amerikkalaisen bensan Eurooppaan, jotta eurooppalaisten ei tarvitse käyttää venäläisestä raakaöljystä jalostettua bensaa.

Kolmas omituisuus on se, että EU on jo aikaisemmin tehnyt päätöksen kuvion kieltämisestä, ja määräaika tulee vastaan 'lähitulevaisuudessa'. Silmiinpistävä juttu siinä lähitulevaisuudessa on se, että se on sopivasti USA:n välivaalien jälkeen.


Alkuperäinen WSJ uutisvideo:


-----

Jos EU katkaisee bensavirran USA:n, niin USA:n on pakko katkaista bensavirta Eurooppaan. Lopputulos on se, että Euroopasta loppuu bensa? Tuo juttu välivaalien kanssa tuskin on sattumaa, niin mikähän poliittinen peli on käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä uutisen otsikoinnin takia nostan esille Vasaloppet hiihdon
tulipalosta. Mustikkasopan tekokoneet tuhoutuneet:


Syytä palolle ei tiedossa.
 
Sopisko tähän. Tuli eteen mielenkiintoinen säätö sanktioiden kiertämisestä, tai rakennetusta kuviosta. Bidenin hallinto kielsi venäläisen raakaöljyn tuonnin Yhdysvaltoihin. Tämä ei kuitenkaan koske jalosteita, jotka Rus raakaöljystä saadaan aikaan.

Koko tämän ajan Bidenin Yhdysvallat on tuonut venäläisestä raaka-öljystä jalostettua bensaa Yhdysvaltoihin.

Ensimmäinen omituinen asia on se, että jalostus tapahtuu Italiassa, josta se laivataan Atlantin yli. Toinen omituisuus on, että Yhdysvaltojen omat jalostamot tuottavat samaan tahtiin kuin ennenkin, mutta laivaavat tämän amerikkalaisen bensan Eurooppaan, jotta eurooppalaisten ei tarvitse käyttää venäläisestä raakaöljystä jalostettua bensaa.

Kolmas omituisuus on se, että EU on jo aikaisemmin tehnyt päätöksen kuvion kieltämisestä, ja määräaika tulee vastaan 'lähitulevaisuudessa'. Silmiinpistävä juttu siinä lähitulevaisuudessa on se, että se on sopivasti USA:n välivaalien jälkeen.


Alkuperäinen WSJ uutisvideo:


-----

Jos EU katkaisee bensavirran USA:n, niin USA:n on pakko katkaista bensavirta Eurooppaan. Lopputulos on se, että Euroopasta loppuu bensa? Tuo juttu välivaalien kanssa tuskin on sattumaa, niin mikähän poliittinen peli on käynnissä.
Ei bensa mihinkään lopu. Katsokaa historiaa taaksepäin. Montako tonnia maasta nostettua öljyä on jäänyt polttamatta jossain muodossa, ennemmin tai myöhemmin? Ei montakaan tonnia niistä miljardeista ylös pumpatuista jää mihinkään odottamaan vaan se kulkeutuu pisteeseen jossa se jalostetaan ja siitä edelleen pisteeseen jossa se poltetaan.
Kyse on vain siitä, että on löydettävä parhaat keinot jotta hyökkäyssotaa käyvä Venäjän valtio ja sen kleptokraattiset yritykset saavat minimimäärän rahaa raaka-ainesta joita työntävät markkinoille. Se on prioriteetti joka on tärkeämpi kuin hyvesignalointi. Toki poliitikot haluaisivat molemmat, mutta kun öljy/bensa/younameit kuitenkin poltetaan jossakin niin merkitystä on vain kehittää niitä mekanismeja jotka ovat haitallisia Venäjälle taloudellisesti. Ei Venäjää se vahingoita, että heillä maine tahriintuu tms. vain todelliset iskut rahavirran sydämeen.
Yksinkertaista.
Ensinhän tässä ollaan katkaisemassa ne öljyjalosteiden ja öljyjen virta Venäjältä suoraan Eurooppaan, sekin on vielä voimissaan, joskin heikkona kuin kuolevan pulssi. Sen jälkeen voidaan tarkastella muita virtoja mikäli tarpeen.

Venäjä on jo kuoleman spiraalissa, kyse on vain siitä kuinka nopeasti sen halutaan päätyvän sisäiseen selvitystilaan.
 
Ei bensa mihinkään lopu.

Joo, ei välttämättä lopu, oli huonosti heitetty. Kuvittelisin, että hintaa nostavasti.

Kyse on vain siitä, että on löydettävä parhaat keinot jotta hyökkäyssotaa käyvä Venäjän valtio ja sen kleptokraattiset yritykset saavat minimimäärän rahaa raaka-ainesta joita työntävät markkinoille. Se on prioriteetti joka on tärkeämpi kuin hyvesignalointi.

Varsin mielenkiintoiseen muotoon kirjoitettu. Varsin erilainen kuin mediassa mainostettu juttu.

Tosin jonkinlainen energia- ja rahavirtojen uudelleen järjestely käynnissä. Se lienee varmaa.


Yksinkertaista.

Ei se ole. Jos olisi tuon bensarallin ilman todisteita heittänyt nettiin, vain viikko kaksi takaperin, niin hulluna olisi pidetty. En minä sitä tuomitse sinänsä, koska en tiedä, mitä on kuvion taustalla. Varmasti hyvin, hyvin monimutkainen geopoliittinen vääntö, jossa melko yksinkertaisesta lähtökohdasta rönsyilee monimutkainen vyyhti. Ehkäpä sen takia on välillä hyvä palauttaa hieman maanpinnalle, koska kaikki ole aina niin yksinkertaista.


Ehkä asiaa voi kuvitella siltä kantilta, että muodostuu tai on jo muodostunut uudenlainen perusta, johon rakentuu sitten omilla päätöksillä hyviä tai huonoja päätöksiä. Siis puhuen nyt ihan yhteiskunnan perusasioista, en sodasta tai mitään siihen liittyvästä.

Ukraina on jo voittanut itsenäisyyden, mutta Ukrainan hyvä tilanne ei suoraan tarkoita, että saavutetaan kestävä perusta, joka turvaa esimerkiksi Yhdysvaltojen edut. En halua avata enempää, vaikka tämä lienee sinänsä itsestään selvä asia. Ihan julkisista lähteistä olen kerännyt tiedot, mutta se ei tarkoita, että niistä huutelu auttaa asiaa, ehkä jopa päinvastoin. Vaikea aina niistä sanoa - mutta poliitikkojen puheita, rivienvälistä lukemalla saa haarukoitua, että mihin suuntaa ollaan menossa. Toki siinä täytyy olla erittäin laaja taustatiedot hallussa, että se onnistuu.

Ainut huono puoli on, että sille tyhjälle tilalle - siis mistä ei puhuta - muodostuu helposti ylimääräistä hämmennystä, jolla yritetään vaikuttaa. Ei ehkä niinkään Isoihin linjoihin ja muutoksiin, vaan pienempiin asioihin, jotka rakentuvat niiden isojen geopoliittisten linjojen perustalle.

Otetaan esimerkkinä nyt vaikka YK:n pomo:

"Humanity has a choice: cooperate or perish. It is either a Climate Solidarity Pact – or a Collective Suicide Pact,” -UN Secretary-General

Sekopäistä meininkiä, eikä liene täysin Yhdysvaltoja miellyttävää puhetta. Tämän päivän Niinistön kommentteja lukiessa saa sen kuvan, että voi olla optimistisella mielellä. Mutta miten lienee muu Eurooppa.

Sen olen ainakin huomannut, että kaikki näennäisesti pro-länsimielinen puhe, ei välttämättä ole ihan niin länsimielistä.
 
En tiedä kuuluuko tähän aiheeseen. Mutta ainakin läheltä liippaa. Taas meni helvetin pitkä ryssän säiliöjuna ohi kun lenkillä radan vierestä menin. Tuntuisi jokapäivä menevän. Ei oikein vaikuta että kauppa ryssän suuntaan olisi hiljentynyt päinvastoin. Onko tästä kenelläkään tietoa miten asian laita todellisuudessa on. Tämä siis Kouvolan suunnalla
Vituttaa vaan kun telkkarissa jotkut vitsaili, että voi mennä resiinalla ajamaan venäjän suuntaan kun autio rata...
Yaran Siilinjärven tehtaille kulkee edelleen venäläinen ammoniakki junilla. Samoin Harjavaltaan Norilsk nickelille tulee venäläistä nikkeliä junilla. Ja on niitä muitakin Venäjältä tulevia kuljetuksia päivittäin. Metanolia näkyy myös liikkuvan junakuormittain määränpäänä ties missä.
 
Back
Top