Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toi sun kaavion Uralssin hinta ei ole ajantasalla vaan tilanne helmikuun lopulta. Viime perjantaina oltiin 53 dollarissa ja tänään mentiin mahdollisesti alle 50 taalan.

Tässä se on pähkinänkuoressaan. Venäjän talous on aina ollut kanveesissa matalan öljyn hinnan aikaan, mutta pitää muistaa että se ei ole aina käynyt helvetin kallista sotaa ja silloinkaan sen muihin kauppatavaroihin ei ole kohdistettu yhtä laajoja pakotteita ja siitä halvasta öljystä kuitenkin valtaosa on pystytty siirtämään edullisesti putkia pitkin. Nyt se putkiöljyn osuus on laskenut merkittävästi ja merikuljetusten matkat ovat nousseet moninkertaisiksi ja taksat nousseet.

Alle viidenkympin tynnyri voi jo katkaista kamelin selän mikäli jatkuu riittävän pitkään.

 
Tässä se on pähkinänkuoressaan. Venäjän talous on aina ollut kanveesissa matalan öljyn hinnan aikaan, mutta pitää muistaa että se ei ole aina käynyt helvetin kallista sotaa ja silloinkaan sen muihin kauppatavaroihin ei ole kohdistettu yhtä laajoja pakotteita ja siitä halvasta öljystä kuitenkin valtaosa on pystytty siirtämään edullisesti putkia pitkin. Nyt se putkiöljyn osuus on laskenut merkittävästi ja merikuljetusten matkat ovat nousseet moninkertaisiksi ja taksat nousseet.

Alle viidenkympin tynnyri voi jo katkaista kamelin selän mikäli jatkuu riittävän pitkään.

Kaikista naurettavinta, että ranskalaiset ja makaronit ostaa eniten nyt venäläistä öljyä.... Vitun sosialistit
 
Toi sun kaavion Uralssin hinta ei ole ajantasalla vaan tilanne helmikuun lopulta. Viime perjantaina oltiin 53 dollarissa ja tänään mentiin mahdollisesti alle 50 taalan.

Terävä huomio, en hoksannut tuota kun jaoin kuvaajan. Ei käynyt mielessäni silloin että hintadata voisi olla monta viikkoa vanhaa.

Sen tuorein datapiste on 25.2.2025 eli ei kuvasta nykyhetkeä vaan tilannetta viisi viikkoa sitten. Olin turhan hätäinen kun hain Urals raakaöljyn hinnan reaktiosta historiadataa, eli siitä nähdään kyllä historia mutta ei tuoreimpia käänteitä.

-

Tässä se on pähkinänkuoressaan. Venäjän talous on aina ollut kanveesissa matalan öljyn hinnan aikaan, mutta pitää muistaa että se ei ole aina käynyt helvetin kallista sotaa ja silloinkaan sen muihin kauppatavaroihin ei ole kohdistettu yhtä laajoja pakotteita ja siitä halvasta öljystä kuitenkin valtaosa on pystytty siirtämään edullisesti putkia pitkin. Nyt se putkiöljyn osuus on laskenut merkittävästi ja merikuljetusten matkat ovat nousseet moninkertaisiksi ja taksat nousseet.

Alle viidenkympin tynnyri voi jo katkaista kamelin selän mikäli jatkuu riittävän pitkään.


Lisään tähän vielä sen, että aikaisemmin matalan raakaöljyn maailmanmarkkinahinnan aikaan ryssällä oli kansallisen hyvinvointivaraston varannot turvatyynynä, eli oli jotain mistä ottaa ja millä kompensoida menetettyjä öljytuloja.

Tuollaisen purkurin luominen oli yksi iso syy sille, miksi tämä hyvinvointirahasto perustettiin.

Nyt tämä puskuri on valtaosaksi käytetty, kiitos Putinin suursodan ja pohja tullee vastaan jossain vaiheessa tänä vuonna.

Jos öljyn hinta laskee enemmän ja pysyy alhaalla pidempään, pohja voidaan nähdä jo ennen kesää.
 
Pahaa pelkään että dumppi tulee ennen pitkään maalaamaan itsensä ja porukkansa nurkkaan ja pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä se on pähkinänkuoressaan. Venäjän talous on aina ollut kanveesissa matalan öljyn hinnan aikaan, mutta pitää muistaa että se ei ole aina käynyt helvetin kallista sotaa ja silloinkaan sen muihin kauppatavaroihin ei ole kohdistettu yhtä laajoja pakotteita ja siitä halvasta öljystä kuitenkin valtaosa on pystytty siirtämään edullisesti putkia pitkin. Nyt se putkiöljyn osuus on laskenut merkittävästi ja merikuljetusten matkat ovat nousseet moninkertaisiksi ja taksat nousseet.

Alle viidenkympin tynnyri voi jo katkaista kamelin selän mikäli jatkuu riittävän pitkään.


Tuon artikkelin lähteenä on Bloombergin artikkeli joka on maksumuurin takana, mutta tässä Anton Gerashchenko kommentit sekä artikkelista lainattu Urals raakaöljyn hinnan kuvaaja (kuvaajan x-akseli on oudosti puristunut kasaan sen oikeassa reunassa, mutta hintatieto täsmää tekstissä kerrotun kanssa joten oletan että kuvaajan muoto olisi oikein ja vastaisi viime viikkojen tilannetta):

Russia's Urals oil plunges toward $50 a barrel for the first time in 21 months, Bloomberg reported.

Data from Argus Media show that the Urals slumped to $52.76 a barrel at the Baltic Sea port of Primorsk on Friday. It was last below $50 in June 2023.

Russia is closely monitoring the oil price decline. Peskov said it was driven by "the US decision to introduce tariffs for most countries in the world," and characterized it as "extremely turbulent, tense and emotionally overloaded."

"Our economic authorities are doing and will continue to do everything necessary to minimize the consequences of this international economic storm for our economy," he said.


1744045726164.webp

 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:

Prune jakanut taas lukuja, en sen tarkemmin otakantaa, kun en vielä ole lukenut ketjua läpi

Edit: eka joukkovaltakirjojen myynti meni vituiks no nyt meni toinen. Toisin sanoen mydään siis valtion lainoja mutta ne ei mee kaupaksi,

As we have discussed previously, it very clear that the goal of 4.781 Trillion Ruble of face value placements from the 2025 budget just isn’t going to work.

ovat jossain 1,4 , Tässä kiva kun jos näitä ei saa myytyä niin niitä pitäs maksaa takasin. Ja ovat ennemän kun puolet jälessä.

And here are the results.They only offered 1 bond, they tried for additional placements and everyone said no (lololol)

No hyvin menee talouskasvu on nollassa, ja valtion budjetti heittää jo nyt 3 biljoonaa. eikä Q2 ole kun alkanut.

edit2: Niin ja budjetti on laskettu että öljynhinta ois jotakin 67 mutta kun sen taitaa tällä hetkellä olla jotain 52 .
 
Viimeksi muokattu:
No ei siinä mitään löytyy tuolta prune ketjun sisältä.


Ollaan muutettu lakia, toi peri aatteessa antaa ajaa duuman ohi paljonko paikallishallinolla on rahaa niissä on enne ollu tietyt prosentit(60-80) jotka on taattu valiton budjetissa. no ei ole enää jos joku kansallis hanke tarvii lisää niin otetaan jostain paikallishallinnolta
 
No ei siinä mitään löytyy tuolta prune ketjun sisältä.


Ollaan muutettu lakia, toi peri aatteessa antaa ajaa duuman ohi paljonko paikallishallinolla on rahaa niissä on enne ollu tietyt prosentit(60-80) jotka on taattu valiton budjetissa. no ei ole enää jos joku kansallis hanke tarvii lisää niin otetaan jostain paikallishallinnolta.

Saatana kun ei osaa kirjoittaa, siis budjetista on määrätty esim 100 vessapaperia aluehallinnolle niin ne on saanut se vähintään 60 %, no ei saa enää jos duuma päättää ajaa ohi kansallis hankeissa.
 
Venäjän läntisistä satamista on öljykuljetukset laskussa ainakin huhtikuun ensimmäisellä puoliskolla. Voi parantua toiselle puoliskolle tai sitten ei, ja hinta käyrän sulkeltaessa nykyistä vauhtia ei hirveästi lämmitä ne alhaisemman hinnan volyymit.


Itä-Siperiasta pumpattava ESPO öljylaatukin on tämän mukaan painunut hinnaltaan ensimmäistä kertaa G7 maiden hintakaton alapuolelle.


Gazpromin rahapula alkaa näkyä tässäkin, että ulkomaisista hankkeista luovutaan yksi kerrallaan kun niiden rahoittaminen käy koko ajan vaikeammaksi. Tässä uutisessa mainitaan hankkeet Boliviassa ja Uzbekistanissa.

 
Tasaisin ja vakain askelin kohti taloudellista itsemurhaa. Venäjän maantieteellisillä etäisyyksillä toimiva logistiikka on elinehto lähes kaikelle vähänkään teolliselle toiminnalle. Viimeinen sammuttaa valot.

Pitkään on hiilivetybusiness kantanut kaikkea muuta, mutta nyt on tulossa narun pää käteen.

 
Tällainen kuvaaja tuli vastaan, ei tietoa mistä lähteestä puolalainen on tämän ottanut eikä hän kerro sitä viestin kommenteissakaan:

Katso liite: 121135

Uralssin hinta Koivistossa tai Laukaansuussa on hyvin virtuaalinen asia ja sitä ei reaaliajassa tiedä kukaan. Öljykaupassa kun ryssä on sellainen olio että sille maksetaan öljystä vasta kun se on perillä laivasta pois pumpattuna. Samalla sitä hintaa vielä neuvotellaan uusiksi ennen kuin tankkeri saa tulla satamaan. Joten todellinen päivän hinta selviää vasta kun tankkeri on perillä viikkojen päästä.

Tämä poikkeaa totaalisesti läntisestä öljykaupasta jossa kauppa käydään futuureilla tai paremminkin seuraavan kuun tuotantoerillä. Lajiominaisesta käytöksestä johtuen ryssä ei tähän pääse koskaan, ryssä kun pettää aina. Uralssin hinta siis kerätään tuontisatamissa toteutuneiden hintojen pohjalta ja lasketaan takautuvasti mitä se oli. Ketään ei kiinnosta ryssän sisäinen hinta kun ölppä pumpataan takkeriin, se on ryssien sisäinen päänsärky.
 
Mikäli Venäjällä olisi tehty riskienkartoitusta ennen erikoisen operaation aloitusta, ehkä siellä tehtiinkin, mutta ne eivät ole julkista luettavaa, niin siellä olisi varmasti isoilla kirjaimilla lukenut, että ei saa päästä käymään seuraavia asioita:

Keski-Euroopan maiden irtautuminen venäläisperäisestä energiasta

Siellä olisi vielä suuremmalla lukenut seuraava:

Itäisen Keski-Euroopan maiden irtautuminen venäläisperäisestä energiasta

Ja edelleen lisättynä:

Itäisen Keski-Euroopan maiden, Kreikan ja Turkin muuttuminen energiakäytäviksi, energian tuottajiksi sekä varastoiksi muulle kuin venäläiselle energialle

Ja näin on kuitenkin käynyt eikä kehitys näytä ollenkaan pysähtyvän vaan jatkaa omalla polullaan kuin juna kiskoilla.

Bulgaria ja Turkki hiovat TransBalkan putkilinjan kapasiteettia ylöspäin, jotta hyvin läheisessä tulevaisuudessa, jossain vaiheessa ensi vuoden aikana, sitä reittiä voidaan siirtää enemmän joko Azerbaidžanin, Turkin, Iranin putkikaasua Eurooppaan tai tuoda sitä miltä puolelta maailmaa tahansa Turkin tai Kreikan LNG satamia hyödyntäen. Kohteena ovat erityisesti Unkari, Slovakia, Romania, Bulgaria, Moldova ja Ukraina.

Azerbaidžanin kaasun volyymi tulee karkeasti tuplattua meneillään olevien investointien myötä.



Venäläiset ovat kirjoitelleet, että ko. investoinnit mahdollistaisivat lisää heidänkin kaasun vientiä, mutta käytännössä se ei ole tämän azerbaidzanilaisen kirjoittajan mukaan edes mahdollista ja vaatisi tietenkin sitäkin, että joku haluaisi ostaa enemmän venäläistä kaasua. Raaka kilpailu hinnasta on ainakin luvassa kun putkeen on tyrkyllä enemmän täyttöä kuin kulutus vetää.


Lisäksi Venäjän LNG:n tulevaisuus nähdään jopa maan sisällä hyvin synkkänä. Aivan piakkoin on syntymässä ylitarjontatilanne, heidän isot investointinsa ovat pakotteiden vuoksi pysähdyksissä, yhtiöiden taloudellinen tilanne jo valmiiksi kehno viemään niitä loppuun vaikka pakotteet loppuisivatkin, jonka jälkeen lisävolyymi tulisi jo ennestään turpeille markkinoille vain laskemaan hintatasoa. Lisäksi Euroopan maiden toimitussopimuksia tehdään jatkuvasti kaikkialle muualle ja kulutus on laskevalla käyrällä, mikä tarkoittaa väistämättä pitkiä kuljetusmatkoja Venäjän pohjoisten alueiden kaasulle, mihin heillä taas ei ole laivastoa edes nykyistä volyymia siirtämään. USAn kongressissa on kuitenkin vahvaa vastustusta pakotteiden pitämiselle, jotta heidän oma LNG myynti-infransa ehtii valmiiksi sekä täyteen käyttöönsä, tuskin sieltä halutaan päästä isoa kilpailijaa samoille apajille. Tällöin Venäjän LNG hankkeet pysyvät keskeneräisinä rahareikinä ja toimivien laitteistojen ylläpitoon pitäisi löytyä rahat kehittää kotimaista tekniikkaa ja ylläpitoa, voi olla lyhyellä tähtäimellä tekemätön paikka.

Summattuna voidaan sanoa, että maito on maassa. Ei ole sellaista hokkuspokkus temppua, joilla Putin tai kukaan joka hänen haisevalle valtaistuimelleen seuraavaksi istuu, pystyisi edes 4-5 vuoden aikajänteellä kääntämään maansa energiakaupan lähellekään sitä, mitä se oli ennen erikoista operaatiota. Ja sen jälkeen alkaa olla myöhäistä, koska muiden energiatuottajien suhteellinen asema paranee niin merkittävästi ja energiamurros kuitenkin etenee vaiheittain poispäin fossiilisista polttoaineista, että tappelua siinä vaiheessa käydään kutistuvassa markkinassa, jossa vain vahvimmat pärjäävät.

 
Vain se polttoaineen myynti ulkomaille näyttäisi olleen kannattavaa venäläiselle jalostamotoiminnalle, kaikki tekivät viime vuonna tappiota tai lähelle nollatulosta vaikka valtio tukeekin polttoaineen tuotantoa kotimaan markkinoille, tuki ei vain riitä mihinkään kun hinta on niin heikko. No, tässähän on sinällään hyvin käynyt, että näin on tyhjennetty energiafirmojenkin kassoja tehokkaasti ja kaikki tulevaisuuden investoinnit sekä ylläpito vähenee, koska Venäjän korkotasoilla niitä ei tulla tekemään. Vain välttämättömät korjaukset tehdään ja kapasiteettia todennäköisesti jätetään pois käytöstä sitä mukaa kun se menee isommin epäkuntoon, tämän seurauksena taas sitä vientivolyymia ei kohta enää olekaan.


 
Öljyn hinnan ja globaalin laman välisestä yhteydestä: ymmärtääkseni yleensä yhteyttä selitetään sillä, että teollisuuden hiipuessa energian kysyntä tipahtaa ja öljyn hinta siinä sitten samalla. Helposti ymmärrettävä ylitarjontatilanne.

Mutta, kun minä olen antanut itseni ymmärtää, että öljyntuotantoa lisätään ihan perkeleesti joka paikassa. Eikös se nyt aiheuta ylitarjontaa, vaikka kysyntä pysyisi normaalina. Miten suoraan näitä numeroita voi nyt historiaan peilaten lukea?

Vilpitön kysymys, kun ei ola äly riitä itselleni tyydyttävästi vastaamaan.
 
Öljyn hinnan ja globaalin laman välisestä yhteydestä: ymmärtääkseni yleensä yhteyttä selitetään sillä, että teollisuuden hiipuessa energian kysyntä tipahtaa ja öljyn hinta siinä sitten samalla. Helposti ymmärrettävä ylitarjontatilanne.

Mutta, kun minä olen antanut itseni ymmärtää, että öljyntuotantoa lisätään ihan perkeleesti joka paikassa. Eikös se nyt aiheuta ylitarjontaa, vaikka kysyntä pysyisi normaalina. Miten suoraan näitä numeroita voi nyt historiaan peilaten lukea?

Vilpitön kysymys, kun ei ola äly riitä itselleni tyydyttävästi vastaamaan.
Globaalin laman ja öljynkulutuksen yhteys on siinä kun ei ole ostovoimaa markkinoilla. Energian tarve on suht sama koko ajan oli lama tai ei tietysti se hivenen tippuu lamanaikana. Mutta pääsyy on siinä kun ei ole kysyntää normi kulutus tuotteille. Vilkaseppa ympärille ja katso kaikki tuotteet mistä löydät esim muovia tai kumia. Kun ei ole ostovoimaa niin ei ole tuotantoa mutta öljyä on joten hinta tippuu juurikin ylitarjonnan takia. No nyt opec on tehnyt sopimuksen että öljyä tuotetaan pirusti ja siten saadaan öljynhinta alas(ylitarjonta). Mutta nyt kun ei ole globaali lama niin markkinoilla on ostovoimaa. Se idea tossa öljyn hinnan alas painamisessa on että markinat siirtyy jenkki öljyyn/muihin ja irtautuu ryssän öljystä.
 
Back
Top