Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Intiasta kuuluu venäläisen öljyn ostojen jatkuvan, pitkät sopimukset mainitaan syyksi.

Isot on sanktiot sopimuksissa jos Trump tullit jäävät kakkosiksi.
Tässä on hyvä esimerkki miten USA lyö kiilaa ryssien ja Intian väliin. Energiavienti USA:sta Intiaan on hurjasti noussut alkuvuoden aikana ja vauhti on vain kiihtymässä ja keinot muuttumassa entistä suoraviivaisemmiksi.

Trump ehtikin jo haukkumaan Intian venäläisen öljyn ostamisesta:
 
Tässä jo hetken vanhentunut uutinen Trumpin Intian öljynmyyntitullien vaikutuksesta. Sitten kun ovat voimassa.
Sorry jos jo olivat täällä.
 
Kaasubisnes on vähän kokenut kovia sodan melskeissä.

Tämän vuoden saldoksi on tulossa jotakuinkin sama kuin 1970 kun hanoja availtiin länttä kohti. Se antaa vähän perspektiiviä siitä minkälainen suonenisku Gazpromiin on osunut eikä LNG kauppakaan vedä enää entiseen malliin ja edessä on vain hetteisempi tie uusien pakotteiden, vapaaehtoisten rajoitteiden, umpeutuvien sopimusten sekä koventuvan kilpailun muodossa samalla kun tuotantokulut nousevat.

Hyvä esimerkki on tuo kolme kertaa Puolan kulutuksen verran, minkä ryssä viime vuonna pumppasi maan pinnalle vain soihduttaakseen sen pois. Siitäkin pumppaamisesta koituu kuluja, jotka pitäisi jollain myynnillä kattaa, mutta kun kotimaan käyttämä kaasu on hinnoiteltu alle tuotantokustannusten, Valko-Venäjällä menevä aivan siihen nollan tuntumaan, Kiinaan vietävä hyvin lähelle katteetonta niin kaikki oikeat kulut pitäisi saada katettua sillä Turkstreamin kautta menevällä virralla, josta kuitenkin pitää maksaa kauttakulkumaksut useille valtioille sekä hyvin pitkän putkisyötön kulut jo Venäjällä.

Ei tule kannattavaa yhtälöä tuosta millään ilveellä.

Kaiken kruunaa mikäli Turkki neuvottelee vuoden lopussa itselleen edullisemman sopimuksen ja nostaa putkisiirrosta perimäänsä maksua, sitten on Gazprom askeleen päässä haudasta.

 
95-oktaanisen bensan hinta nousi Pietarin raaka-ainepörssissä kaikkien aikojen ennätykseensä. Heinäkuun lopussa kiellettiin bensan vienti jalostamoilta jotka valmistavat yli miljoona tonnia bensaa vuodessa.

Wholesale prices for AI-95 gasoline have broken their historical record​


Prices for AI-95 gasoline on the St. Petersburg Exchange according to the territorial index of the European part of Russia on August 4 increased by 1.08%, to 77,001 thousand rubles per ton. This is a new historical record. The previous maximum for this brand was in September 2023 - 76,876 thousand rubles.

AI-92 gasoline on the exchange on August 4 increased in price by 1.16%, to 66,64 thousand rubles per ton, diesel fuel - by 0.5%, to 58,13 thousand rubles per ton.

Wholesale fuel quotes are growing, despite the ban on gasoline exports for manufacturers producing more than 1 million tons of gasoline per year coming into force on July 30. The restriction is valid until August 31. Previously, the embargo applied to traders, oil depots and smaller-capacity refineries.
https://www.kommersant.ru/doc/7941001?from=top_main_5
 
Venäläisten omaisuutta menee Itävallassa pakkomyyntiin ja sillä korvataan vahinkoa, jonka Gazprom on tehnyt Ukrainan Naftogazille Krimin valtauksen myötä. Tässä tapauksessa arvio myytävän omaisuuden arvosta on noin 120 miljoonaa ja koskee 20 kiinteistöä, joten aika hulppeita kämppiä ne on. Muita vastaavia oikeudenkäyntejä, joissa lopputuloksen ennakoidaan olevan täsmälleen samanlainen on menossa lukuisia useissa Euroopan maissa.

 
95-oktaanisen bensan hinta nousi Pietarin raaka-ainepörssissä kaikkien aikojen ennätykseensä. Heinäkuun lopussa kiellettiin bensan vienti jalostamoilta jotka valmistavat yli miljoona tonnia bensaa vuodessa.

https://www.kommersant.ru/doc/7941001?from=top_main_5

"Prices for AI-95 gasoline on the St. Petersburg Exchange ... increased by 1.08%, to 77,001 thousand rubles per ton."
"AI-92 gasoline ... to 58,13 thousand rubles per ton.

95:n tukkuhinta siis 77 ruplaa / kilo, eli noin 102 ruplaa / litra. "Viralisen" kurssin mukaan euroina luokkaa 1,10 €.
Ladalle kelpaavan 92 oktaanisen tukkuhinta noin 77 ruplaa / litra (~0,85 €/litra)

Paljonkohan noista tulisi vähittäishinnaksi? Joka tapauksessa sanoisin, että melko kallista tavan Vanjalle.
 
"Prices for AI-95 gasoline on the St. Petersburg Exchange ... increased by 1.08%, to 77,001 thousand rubles per ton."
"AI-92 gasoline ... to 58,13 thousand rubles per ton.

95:n tukkuhinta siis 77 ruplaa / kilo, eli noin 102 ruplaa / litra. "Viralisen" kurssin mukaan euroina luokkaa 1,10 €.
Ladalle kelpaavan 92 oktaanisen tukkuhinta noin 77 ruplaa / litra (~0,85 €/litra)

Paljonkohan noista tulisi vähittäishinnaksi? Joka tapauksessa sanoisin, että melko kallista tavan Vanjalle.

Hinta on yksi asia, mutta mitä sillä sitten saa vähittäiskaupassa on toinen.

Mikäli ennen sotaa kun kaikki oli vielä kunnossa ja länsitekniikkaa saatavilla, oli vähintään viidesosa polttoainenäytteistä sellaisia, jotka eivät täytä laadullisia kriteerejä niin mitähän ne nyt ovat kun parisen vuotta on paskottu Ukrainan toimesta jalostamoita, joitakin useaan kertaan, kaikilla on enemmän tai vähemmän rahapulaa toimitusketjussa, tekniikan sekä oikeiden lisäaineiden saatavuus on vähintäänkin kyseenalaista ja kusettaminen on noussut maantavasta selviytymisen välineeksi.

Mikäli korkotaso on 20 % niin voittomarginaali tuotetta myydessä pitäisi olla n. 30 % ja viimeisten lehtijuttujen mukaan ainakin traderit ostavat polttoainetta varastoon velaksi. Tällöin 95 myyntihinta pitäisi olla siellä 1.40 euron nurkilla, jotta lainoituksen voisi maksaa takaisin ja jäisi jotain käteenkin. Toki voittoa voi tavoitella niin, että ei myy 100 % bensiiniä mitä tuossa ylempänä vähän kuvasin.

 
Inflaatio uhkaa karata käsistä, joten Venäjällä varaudutaan ja suunnitellaan säännöstelytalouteen siirtymistä ensi vuoden aikana. Maaliskuu 2026 viittaa siihen, että nyt jo tiedetään tämän vuoden viljasadon jäävän pienemmäksi, mitä ei kuitenkaan julkisesti myönnetä, ja se on kulutettu pois käytännössä ensi keväänä. Sen jälkeen säännöstelyllä yritettäisiin pitää hinnat kurissa, mikä kuitenkin tarkoittaa, että myytävää ei ole muualla kuin mustassa pörssissä.

Oikea aika siis iskeä vieläkin ankarammin ryssän talouteen.

 
"Prices for AI-95 gasoline on the St. Petersburg Exchange ... increased by 1.08%, to 77,001 thousand rubles per ton."
"AI-92 gasoline ... to 58,13 thousand rubles per ton.

95:n tukkuhinta siis 77 ruplaa / kilo, eli noin 102 ruplaa / litra. "Viralisen" kurssin mukaan euroina luokkaa 1,10 €.
Ladalle kelpaavan 92 oktaanisen tukkuhinta noin 77 ruplaa / litra (~0,85 €/litra)

Paljonkohan noista tulisi vähittäishinnaksi? Joka tapauksessa sanoisin, että melko kallista tavan Vanjalle.
Siis hetkonen.. Joskus 2017 bensalitran hinta rajan takana oli jostain vähän reilu 40 ruplaa jos en ihan väärin muista. Hyvä on hinnan korotus.
 
Siis hetkonen.. Joskus 2017 bensalitran hinta rajan takana oli jostain vähän reilu 40 ruplaa jos en ihan väärin muista. Hyvä on hinnan korotus.

Kauanko reilun prosentin päivänousutahtia pitää jatkaa, että Igor toteaa bensiinin hinnan liian hapokkaaksi?

Ja kummasta tuo kertoo enemmän: siitä, että bensiini muuttuu arvokkaammaksi vai rupla huonommaksi vaihdannan välineeksi? Mikäli sillä ei enää kohta saa välttämättömiä hyödykkeitä hankittua niin miten venäläisten luottamus valuuttaansa sen jälkeen toimii, juuri kukaan muuhan ei enää pidä sitä käypänä maksuvälineenä missään yhteydessä.


Intia on ilmeisesti jo heinäkuussa vähentänyt reilustl venäläisen spot-öljyn hankintoja ja korvannut niitä amerikkalaisten tynnyreillä. Samalla Kuralsin hinta on laskenut alemmas kun kysyntä on hyytynyt. Mikäli elokuu jatkaa samalla trendillä niin vaikeaa on ja muut korjaavat hedelmiä.

Voihan se Witkoff olla Moskovassa kyselemässä, että miltä nyt tuntuu ja maistuisiko lisää samalla reseptillä?

 
Viimeksi muokattu:
Intia on ilmeisesti jo heinäkuussa vähentänyt reilustl venäläisen spot-öljyn hankintoja ja korvannut niitä amerikkalaisten tynnyreillä. Samalla Kuralsin hinta on laskenut alemmas kun kysyntä on hyytynyt. Mikäli elokuu jatkaa samalla trendillä niin vaikeaa on ja muut korjaavat hedelmiä.

Voihan se Witkoff olla Moskovassa kyselemässä, että miltä nyt tuntuu ja maistuisiko lisää samalla reseptillä?

Aika näyttää. Onhan tuossa isoja kuukausikohtaisia heittoja muutenkin. Toivotaan että tuo notkahdus on pelkkää alkusoittoa.
 
Ranskalainen Damenin telakka on lopettanut ryssien LNG laivojen kunnossapidon, kahdeksan yhteensä 15 laivasta on käynyt siellä huollettavana. Tanskalainen telakka jatkaa toistaiseksi, mutta lienee enemmän kuin oletettavaa, että kun EU alue irtaantuu ryssien kaasusta niin tuokin jää pois ohjelmasta, minkä jälkeen laivat voivat siirtyä Aasian telakoiden jonoihin, seilata tyhjän kanssa pitkiä matkoja ensiksi päästääkseen sinne ja sen jälkeen olla poissa tuottavasta hommasta pidempien korjausaikataulujen vuoksi merkittävän osan vuodesta.

Kuilu vain syvenee syvenemistään ja tämä iskee erityisesti Novatekiin, joka on suht vähällä pärjännyt tähän saakka verrattuna esimerkiksi Gazpromiin.



Ei mene kauaa kun tämäkin suuri hiilentuottaja on konkurssista ellei valtio tule jättimäisellä paketilla pelastushommiin. Toimitusvolyymit ovat pudonneet kolmasosaan budjetoidusta kun jäänmurto ei toimi ja rautatieinfra on niin huonoa, että ei kestä sateita.

Puolisen miljardia tappiota vajaassa puolessa vuodessa. Eli reilun miljardin dollarin vuosivauhtia. Siinä tyhjenee kassa melkoista kyytiä ja hiilen hinnassa on edelleen laskupainetta. Nuo ongelmatkaan, mitä heillä on eivät tule oikenemaan ilman todella suuria investointeja ja niihin ei varmasti ole nyt aikaa eikä resursseja eli rahaa tai työvoimaa tuolla alueella.

Lappu luukulle vain kunhan toimiva johto on saanut kupattua kaikki rahat firmasta ulos.

 
Viimeksi muokattu:
Ranskalainen Damenin telakka on lopettanut ryssien LNG laivojen kunnossapidon, kahdeksan yhteensä 15 laivasta on käynyt siellä huollettavana. Tanskalainen telakka jatkaa toistaiseksi, mutta lienee enemmän kuin oletettavaa, että kun EU alue irtaantuu ryssien kaasusta niin tuokin jää pois ohjelmasta, minkä jälkeen laivat voivat siirtyä Aasian telakoiden jonoihin, seilata tyhjän kanssa pitkiä matkoja ensiksi päästääkseen sinne ja sen jälkeen olla poissa tuottavasta hommasta pidempien korjausaikataulujen vuoksi merkittävän osan vuodesta.

Kuilu vain syvenee syvenemistään ja tämä iskee erityisesti Novatekiin, joka on suht vähällä pärjännyt tähän saakka verrattuna esimerkiksi Gazpromiin.

Kalliiksi tulee kunnossapito. Voisi olettaa että entistä ränsistyneempiä aluksia tulee seilaamaan.

Tämä on hyvä esimerkki myös siitä kuinka länsimaiset yhtiöt joutuvat ottamaan osumaa sanktioista. Yhtään en kyllä osaa sanoa miten tuommoinen kahdeksan laivan poisjäänti näkyy liikevaihdossa.
 
Kalliiksi tulee kunnossapito. Voisi olettaa että entistä ränsistyneempiä aluksia tulee seilaamaan.

Tämä on hyvä esimerkki myös siitä kuinka länsimaiset yhtiöt joutuvat ottamaan osumaa sanktioista. Yhtään en kyllä osaa sanoa miten tuommoinen kahdeksan laivan poisjäänti näkyy liikevaihdossa.

Länsimaissa otetaan parhaillaan käyttöön kymmeniä uusia LNG aluksia vuosittain seuraavan 5-10 vuoden ajan, joten eiköhän kahdeksan laivan aukko täytetä niillä ja kunnossapitotyötä tehdään entiseen malliin, mutta ei ryssille.


Venäjän rautatiet lomauttavat henkilöstöä, koskee ainakin loppuvuotta, joten ei siellä siis edes ennusteta liikennemäärien nousevan ylöspäin vaan päinvastoin.

Kaksi päivää lomautettuna per kuukausi eli noin 10 % työtunneista ja liksasta pois. Aika hapan nieltävä nykyisessä inflaatiovauhdissa, mutta onpahan aikaa juoda votkulia enemmän.

 
Viimeksi muokattu:
Länsimaissa otetaan parhaillaan käyttöön kymmeniä uusia LNG aluksia vuosittain seuraavan 5-10 vuoden ajan, joten eiköhän kahdeksan laivan aukko täytetä niillä ja kunnossapitotyötä tehdään entiseen malliin, mutta ei ryssille.
ryssien LNG laivat kykenee operoimaan jäämeren arktisissa olosuhteista, nää uudet laivat ei kykene. Toinen asia kokonaan, onko arktiselle operoinnille tarvetta.
 
Inflaatio uhkaa karata käsistä, joten Venäjällä varaudutaan ja suunnitellaan säännöstelytalouteen siirtymistä ensi vuoden aikana. Maaliskuu 2026 viittaa siihen, että nyt jo tiedetään tämän vuoden viljasadon jäävän pienemmäksi, mitä ei kuitenkaan julkisesti myönnetä, ja se on kulutettu pois käytännössä ensi keväänä. Sen jälkeen säännöstelyllä yritettäisiin pitää hinnat kurissa, mikä kuitenkin tarkoittaa, että myytävää ei ole muualla kuin mustassa pörssissä.

Oikea aika siis iskeä vieläkin ankarammin ryssän talouteen.

Viljan ja muun maataloustuotannon kurittaminen erilaisten sanktioiden kautta olikin hyvä ratkaisu, koska länsimailla on tyypillisesti ollut ylituotantoa viljasta, eikä venäläisen viljan poistuminen markkinoilta sotke niitä, toisin kuin kaivannaisissa herkästi sotkisi. Ruoalla on myös aivan erilainen vaikutus yhteiskuntaan kuin mineraaleilla.
Viittaan siis toisessa ketjussa olleeseen @baikal viestiin:
No ei, koska mineraalit halutaan kv markkinoille. Tätä puolta pakotteista ei hevin avata yleisölle. Venäjän alkutuotannon hedelmät on saatava markkinoille yksistään hintojen takia.

Tietyllä ironisella tavalla Venäjä kolonisoi itseään käymällä sotaa Ukrainassa. Maailma on vähän hassu.
 
Viljan ja muun maataloustuotannon kurittaminen erilaisten sanktioiden kautta olikin hyvä ratkaisu, koska länsimailla on tyypillisesti ollut ylituotantoa viljasta, eikä venäläisen viljan poistuminen markkinoilta sotke niitä, toisin kuin kaivannaisissa herkästi sotkisi. Ruoalla on myös aivan erilainen vaikutus yhteiskuntaan kuin mineraaleilla.
Viittaan siis toisessa ketjussa olleeseen @baikal viestiin:

Kyllä hiiliteollisuuttakin on isketty lujasti ja nyt kaasua. Kun jokin osa-alue muuttuu sellaiseksi, missä länsimaiden riippuvuus vähenee merkittävästi tai loppuu niin pakotteet kovenevat. Niin kävi kaasulle, niin kävi lannoitteille, alumiinille, teräkselle ja sen välituotteille jne. joskin kiintiöitä ja siirtymäaikoja on vielä vuosi-kaksi riippuen tuotteesta. Kello kuitenkin tikittää ja korvaavat lähteet tulevat tilalle.

Tämän päivän uutisissa on taas paljon ryssien liiketoimintaa haittaavia tapahtumia kuten tämä Turkin ja Irakin öljyputken todennäköinen uudelleen avaaminen ihan lähiaikoina. Turkki tarvitsee tuota putkea, jotta on vähemmän riippuvainen ryssästä ja saa myös satamatuloja mikäli sitä viedään muille ostajille. Noilla pikkuisilla tynnyrimäärillä ei vielä ole merkitystä, mutta mikäli sieltä alkaa tulemaan toista miljoonaa tynnyriä päivässä kuten kapasiteetti antaisi myöten niin sillä alkaakin olemaan painoarvoa.


Italiassa aletaan laajentamaan LNG sataman kapasiteettia tässä kuussa.


Trumpin diili Pakistanin kanssa petaa USAn energiajäteille pääsyä maan öljy- ja kaasuesiintymien hyödyntämiseen. Ei tarvitse kuin tätä ketjua katsoa niin muutama vuosi sitten Pakistan oli se maa, johon ryssä sai öljyänsä menemään kun melkein kaikki muut sitä hylkivät, nyt siitäkin maasta uhkaa tulla iso kilpaileva tuottaja, jonka taustalla häärivät amerikkalaiset yritykset aivan kuten Kazakstanissakin. Asiakas käytännössä menetetään ja tilalle tulee kilpaileva tuottaja.

Niin se maailma pyörähtää kun lähtee tuollaisia erikoisia operaatiota toteuttamaan.

 
Eikö sitä myöskin ole niitä vihreän ammoniakin tehtaita tulossa pikkuhiljaa ympäri maailman myös että ammoniakkiriippuvuudesta voitaisiin päästä pois kun vuodet kuluu.. Montako Suomeenkin oli suunnitteilla

Ja eikö nikkelimarkkinassa ole Venäjän ohella kilpailijoina Indonesia, Filippiinit ja Uusi-Kaledonia. Ja onhan Suomessakin Kevitsa, Talvivaara ja pari talkkikaivosta mistä taitaa tulla sivutuotteena. Eikö Nornickel ilmoittanut, että vähän vähemmän tuotantoa ollut nyt.
 
Back
Top