Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Ryssän isoin sementin valmistaja siirtyy 18 tehtaassa 4 päivän työ viikkoon ja päälle siihen alentaa palkoja 20 %.

edit:


kamaz on tässä mukana, isoin ryssän autovalmistaja teke viime vuonna 800 miljoonaa dollaria plussaa, tänä vuonna 25 miljoonaa dollaria miinusta ja toi miinus luku on Q1 kun ei vielä Q2 julkaistu pörssi romahduksen pelossa.
 
Viimeksi muokattu:
Taloussodan epäonnistumista kuvaa hyvin, että ryssällä riittää edelleen miljardeja joilla maksaa pohjois-korealle tuesta:

Niin no 172 miljardia laitettas tänä vuonna valtion / sotatalouden piikkiin.


Budjetti alijäämä tosin ei ole kun 15 miljardia heinäkuun lopuun.


Mutta mitäs tuossa. Kun kaikki ulkomaalainen raha tungetaan sotaan, niin samahan se paljonko niitä ruplia menee dollareissa. Mutaa liekkö ongelmaa ollenkaan. Tosin minkä sille mahtaa kun ympäri ryssälää noin 50 % valtion palkoista on maksamatta(siis ruplia?). Yksityis sektori sukeltaa joka allalla. Mutta ei ne sanktiont pure ollennekaan. ryssän kolme isointa pankkia pitää noin 60 % isoista yrityksistä elossa ja noista 3 isoimmasta valtion joutu jo ihden pelastamaan tunkemalla 15 triljoonaa ruplaa markkinoille. että ei tossa mitään .
 
Venäjän rautateiden kauko-idän alueella on vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana kuljetettavien konttien määrä tippunut 8,3% verrattuna viime vuoden samaan ajanjaksoon. Erityisesti koneiden, työstökoneiden ja moottorien määrä on vähentynyt kuljetuksessa.

Far Eastern Railway records 8.3% decline in container shipments since the beginning of the year​


Container shipments on the Far Eastern Railway (FEZ, a branch of Russian Railways) in January-July decreased by 8.3% compared to the same period last year, the carrier's corporate communications service reported. A total of 656 thousand twenty-foot equivalent containers (TEU) were transported in all types of traffic, including 123.8 thousand TEUs sent in domestic traffic (a decline of 2.3%).

According to the Far Eastern Railway press release, the number of loaded containers amounted to 599.3 thousand TEUs, which is 9.2% less than the figure for the first seven months of 2024. These containers transported 7.2 million tons of cargo (a decline of 4.5%).

In particular, the carrier shows a reduction in the loading of machines, machine tools and engines in containers by 10.4% (up to 92.2 thousand TEU), metal products - by 2.1% (up to 80.9 thousand TEU). At the same time, non-ferrous ore and sulfur raw materials were loaded more by 8.2% (3.1 thousand TEU), consumer goods - by 5.2% (86.5 thousand TEU), paper - by 20% (18.8 thousand TEU), other food products - by 4.2% (18.5 thousand TEU), refractory materials - by 40% (2 thousand TEU), agricultural machinery - by 11.7% (2.5 thousand TEU). Earlier, the Far Eastern Railway showed a reduction in total loading in January-July by 4.6% compared to the same period last year, to 41.8 million tons. Freight turnover for the reporting period increased by 2.3%, to more than 142.2 billion tariff ton-kilometers.
https://www.kommersant.ru/doc/7960264
 
Se on menoa kun Rusal painui myös tappiolle vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Nousevat kulut, varmasti erityisesti sähkö sekä rahtimaksut ja lainojen korot on ne kipupisteet jotka ovat jatkossakin riesana.

EU-alueen tuontikiintiöthän eivät vielä juurikaan tuohon ensimmäiseen puoliskoon vaikuttaneet, mutta loppuvuoden aikana ehtivät jo jossain määrin leikata tuontia ryssälästä ja isoin sähkön hintakorotus tuli sekä pienkuluttajille että teollisuudelle heinäkuun alussa.

Saapa nähdä kuinka rumaksi toinen puolisko menee kun tuonkin yhtiön mittakaavassa mitään helppoja korjausliikkeitä ei ole olemassa.


Polttoaineen vientikieltoa jatketaan syyskuulle ja pienten jalostamojen osalta vielä lokakuullekin. Kertonee, että tilanne on pahempi kuin normal katastrof.

 
Viimeksi muokattu:
Jäänmurtajien tilaus perutaan pakotteiden ja rahoitusvaukeuksien vuoksi. 200 miljoonan sopimuksesta on 116 miljoonaa maksettu etukäteen, aika naiivia Venäjällä vaatia takaisin tuota etumaksua, laivojen piti olla valmiina jo 2024, joten eiköhän ne ole kaikki viimeistä kopeekkaa myöten kulutettu jo.


Habarovskissa USC:n telakka irtisanoo 70 % työntekijöistään, koska tilauksia ei ole eikä ole tulossa. Kertonee sen oikean tilan "sotateollisuudesta" ja erityisesti sen rahoittamisesta, koska kyseinen telakka pystyy tekemään myös sotalaivoja, ja varmasti pystyisi niitä huoltamaankin. Rahaa vain ei ole.

 
Lainojen saaminen on huomattavasti vaikeutunut, jopa 80 % hakemuksista hylätään. Viime kuussa oli uutisia, että vanhojen lainojen maksurästit kasvavat nopeasti ja osa venäläisistä siirtyy mikrolainoihin tai koronkiskureiden asiakkaiksi kun tavallisia lainoja ei ole saatavilla, nyt näyttää siltä osin vauhti kiihtyvän. Tässä vaiheessa säästöt kotilalouksissa on jo syöty kerran käännytään pikavippeihin, inflaatio esimerkiksi ruuassa on edelleen paljon sitä virallista lukua korkeampi ja päälle tulee nopeasti nouseva polttoaineiden hinta, joka heijastunee viiveellä kaikkiin hintoihin.

Palkkoja pitäisi nostaa, jotta ihmisten toimeentulo pysyisi inflaation vauhdissa, mutta pääosin uutiset ovat olleet päinvastaisia. Telakat, rakennus- ja hiiliteollisuus irtisanovat satoja per yritys ja auto- ja sementtiteollisuus siirtyivät 4 päiväiseen työviikkoon ja leikkasivat samalla paikkoja 20 %.

Palvelusektorilla menee varmasti paljon heikommin ja julkinen sektori on ollut rahoituskriisissä jo vuosia.

Tiimalasista hiekka hupenee.

 
Urals ja Espo öljyjen alennukset ovat kasvaneet huomattavasti Trumpin tulliasetusten jälkeen, siis ne mitä Intialle on nyt asetettu.

Eräät intialaiset jalostamot ovat kääntymässä takaisin ryssien öljyyn kun alennukset on toistakymmentä dollaria tynnyriltä, taitaa venäläiset olla aika ahtaassa raossa antaessaan tuollaisia alennuksia.

Discounts for India will lead to a decrease in federal budget revenues, warns Natalia Milchakova, a leading analyst at Freedom Finance Global: given the current price of Brent (about $66 per barrel), the Russian Urals grade is trading at $54-55 against an average of $60 in July.

Linkki menee venäjänkieliselle Moscow Timesin sivulle, mutta Google kääntäjä toimii ihan Ok. Ei löytynyt vielä samaa uutista englanninkieliseltä sivulta.

 
Se mikä tässä on ollut viime aikoina mielen kiintoista. Niin ryssä ite on ruvennut uutisoimaan isoissa lehdissä noista talous vaikeuksista. Ihan niin kun kansalle ruvettas pikku hiljaa kertomaan että nyt ei ole helpot ajat tulossa. Yleensä kyllä ryssän talous uutisilla on ryssän lähde mutta ne on yleensä jonkun kuolinilmoitusen vieressä muttamalla hullulla lauseella. Mutta nyt on noin 1-2 kk aikana on ruvennut olemaan ihan etu sivun juttuja. Ja tietäen että lehdistö ei ole vapaata. niin jotakin noilla koitetaan viestiä.
 
Krimillä on bensiini kortilla, mutta Kaukoidässä sen raportoidaan olevan monin paikoin jo lopussa ja hinnat ovat nousseet todella jyrkästi.

Kun bensaa ei ole niin sehän on selvää, että dieselin kulutus kasvaa koska jollain on liikuttava. Jossain vaiheessa pula tulee heijastumaan siihenkin, etenkin jos jalostamot joihin Ukraina iski ovat pidempään rikki tai uusia iskuja vielä tulee. Epäilemättä dieseliä varastoidaan enemmän kuin bensiiniä armeijan tarpeiden vuoksi.

 
Se mikä tässä on ollut viime aikoina mielen kiintoista. Niin ryssä ite on ruvennut uutisoimaan isoissa lehdissä noista talous vaikeuksista. Ihan niin kun kansalle ruvettas pikku hiljaa kertomaan että nyt ei ole helpot ajat tulossa. Yleensä kyllä ryssän talous uutisilla on ryssän lähde mutta ne on yleensä jonkun kuolinilmoitusen vieressä muttamalla hullulla lauseella. Mutta nyt on noin 1-2 kk aikana on ruvennut olemaan ihan etu sivun juttuja. Ja tietäen että lehdistö ei ole vapaata. niin jotakin noilla koitetaan viestiä.
Eikös se Lavrov jo vihjaillut että Neuvostoliittoa pukkaa? Kyllä vanhempi kansa tietää mitä se on.
 
No katsotaampa tuleeko niistä rauhanneuvotteluista jotain. Nyt ainakin vaikuttaisi yritystä olevan kun oikein euromahtajatkin ovat liikkeellä ;) JOS tulee niin kauppa ml. hiilivetyjen vienti ja kriittisten varaosien kauppa alkaa kutakuinkin heti. Toki pienemmällä volyymilla mutta kuitenkin ja rommeli vältetään.
 
Krimillä on bensiini kortilla, mutta Kaukoidässä sen raportoidaan olevan monin paikoin jo lopussa ja hinnat ovat nousseet todella jyrkästi.

Kun bensaa ei ole niin sehän on selvää, että dieselin kulutus kasvaa koska jollain on liikuttava. Jossain vaiheessa pula tulee heijastumaan siihenkin, etenkin jos jalostamot joihin Ukraina iski ovat pidempään rikki tai uusia iskuja vielä tulee. Epäilemättä dieseliä varastoidaan enemmän kuin bensiiniä armeijan tarpeiden vuoksi.

Dieselin maailmanmarkkinahinta on korkeampi kuin bensiinin. Dieselille ei ole nyt voimassaolevaa vientikieltoa. Joten vatnikki kilpailee diiselistä nyt kolmannen maailman rahtarien kanssa. Extrana vielä se että kolmannen maailman rahtarilta tulee maksu valuutassa..
 
Sovcomflot ilmoittautuu jonoon yhtenä uusista yritysruumiista. Reilun 600 miljoonaa dollarin liikevaihdolla yli 400 miljoonan dollarin tappiot. Murskaavaa puolen vuoden saldoksi.

Kertoo, että varjolaivaston tulot eivät yllä lähellekään sen kuluja, mitenpä voisi jos ainakin kolmasosa on koko ajan seis odottamassa, mutta kulut juoksevat eikä tuloja ole.

Vuosivauhti on nyt lähelle miljardin tappio eli sellainen 83-84 miljoonaa kuukaudessa.

Lystikästä kerrassaan, samalla laivojen keski-ikä nousee jatkuvasti eikä kuntoluokitus parane ollenkaan, huononee vain. Noilla kipoilla ei tee tulevaisuudessa yhtään mitään, mutta nyt niihin palaa rutkasti rahaa.

 
Turkki jatkaa omaa peliään tässä sodan sivussa. Se asemoi peliliike kerrallaan itseään paremmin energiamarkkinoiden vedenjakajaksi, noin sen itse näen.

Tässäkin on yksi erittäin merkittävä asia pitkällä aikavälillä. Mikäli Turkmenistanin lähes loputtomat kaasuvarat yhdistetään Azerbaidžanin ja Turkin väliseen putkeen kohti länttä ja Kiina omalla puolellaan rakentaa putken itään (helpommin sanottu kuin tehty jos kartasta katsoo maastoa), joskus myöhemmin niin ryssien elintila pienenee kaasumarkkinoilla oli sitten suunta mihin tahansa. Läntinen suunta kuitenkin on helpohko kun putki menisi Kaspian meren pohjassa.

Samalla tämäkin asia toimii peukaloruuvina Venäjän ja Turkin välisessä kaasuneuvotteluissa, kun sopimukset umpeutuvat tämän vuoden lopussa ja uusia pitäisi sorvailla.

 
Tästäpä pieni myrkkypilleri nieltäväksi Kremliin. Jenkeissä nähdään ensivuoden öljyn hinta 48 dollarin tuntumassa, siis WTl. Siihen kun kalkuleerataan Uralsin alennukset, niin veriöljykauppaa tehtäisiin tulevana vuonna siellä 38-45 dollarin tynnyrihinnoilla ja samaan aikaan uudet pakotepaketit vaikeuttavat kuljetuksia tehden niistä kalliimpia, putkiöljytoimitukset Tsekkeihin loppuivat jo ja Ukraina poltti Druzhban pumppausasemat ja mikäli niitä ei saada täysin kuntoon niin sekin vienti pitäisi saada laivoilla liikkeelle, vanhat lähteet ovat ehtymässä hiljalleen, uusia kilpailijoita nousee jatkuvasti markkinoille ja investointeja pitäisi tehdä runsaasti edes volyymin säilyttämiseksi.

Tältäkö se näyttää kun paska lentää tuulettimeen?

 
Lindsey Grahamilta jälleen järkevää puhetta. Kun oranssi dumbbi vaan kuuntelisi...🙏

"Neuvoni presidentti Trumpille ja Marco Rubiolle on tämä: teidän on vakuutettava Putin siitä, että jos tämä sota ei pääty oikeudenmukaisesti ja arvokkaasti, ja jos Ukraina pakotetaan tekemään myönnytyksiä, tuhoamme Venäjän talouden. Meillä on siihen kyky", sanoi senaattori Graham.

"Jos Eurooppa ja Yhdysvallat yhdistyvät ja kertovat Venäjälle, että ellei sota lopu, tuhoamme sen öljy- ja kaasutalouden, sota päättyy."


 
Tässäkin asiassa totuutta peitellään niin hyvin kuin vain ikinä pystyvät, mutta hätälainoitusten antaminen maanviljelysektorille kertoo kyllä sen, että tämänkin vuoden sato on todella huono, voi jopa olla huonompi kuin viime vuonna koska silloin ei hätälainoitusta ainakaan federaatiotasolta järjestetty.



Tässä yksi ryssän maanviljelijöistä vääntää itkua kun kaikki ei mene ihan suunnitelman mukaan... 😆
Ja näitä on satoja tuhansia...


 
Back
Top