Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tätähän monet palstalaiset ovat uumoilleet, länsiyhtiöiden kiimaa takaisin ryssäöljyn pariin.
Exxon kaipailee takaisin Sahalin-1 kentälleen, johon on hinkunut yhdeksänkymmentäluvulta lähtien.

 
Tätähän monet palstalaiset ovat uumoilleet, länsiyhtiöiden kiimaa takaisin ryssäöljyn pariin.
Exxon kaipailee takaisin Sahalin-1 kentälleen, johon on hinkunut yhdeksänkymmentäluvulta lähtien.

Muutama sata prosenttia tullia, niin rauhottuvat
 
Bensiinin vientikieltoa on jatkettu ainakin lokakuun loppuun. Kertoo siis, että hätä pahenee.

Tämähän leikkaa mukavasti sitä oikean valuutan tuloa ja vähä bensiini mitä saavat aikaiseksi kallistuu vain ryssille kiihdyttäen rupulasta riippuvaa inflaatiota. Jokainen tarvitsee lisää ruplia ja nopeasti tai vaihtoehtoisesti talous hidastuu vääjäämättä ja nyt ollaan jo laman kynnyksellä. Mitä tuossa tilanteessa tekee keskuspankki?

 
Mechelin hiiliteollisuusbisnes ei kannata ja sekin sulkee kaivoksiaan. Tappiollinen hiilentuotanto kuluttaa samaa rahoituspottia, jolla muu vielä kannattava metallien tuotanto voisi toimia. Nyt pitäisi katkaista siima ja rajusti leikata hiilen tuotantoa tai se vetää perässään monta muutakin yritystä kuin ankkuriketju konsanaan.

Kaikkein järjettömintä mitä esimerkiksi Kuzbassin alueella tehdään on, että suljettujen kaivosten työvoimaa siirretään muiden kaivosten riesoiksi, ne tuovat mukanaan kasvavat henkilöstökulut sekä väistämättömiä sosiaalisia ongelmia, joten niiden vielä hädintuskin kannattavien kaivosten tilanne vain heikkenee. Aluehallinto vain tuolla liikulla pelastaa perseensä vielä puoli vuotta tai vuoden eteenpäin sillä riskillä, että sieltä rymisten kaatuu enemmänkin tuotantoa lopulta.

 
Toivottavasti jo viikonloppuna päästään katselemaan joutsenlampea!
Toivotaan että vaikka tunnin päästä, mutta taitaa olla toistaseks turhaa unelmaa....mut eeehkä ens vuonna jossain vaiheessa...ehkä...ellei Trump nyt ehdi noita pelastaa.
 
Pitänee muistaa NV kaikki näytti kivalta kunnes 3 päivää ja koko maa oli seka sorrossa. Yksi ryssän pankkki (3 suurin) on jo pelastettu mutta jos pankit lähtee laukalle kun iskee isoimat konkurrsi aallot niin se on kaput. Mutta veikkaa tämän tapahtuvan alku talvesta. Infra paskana, jalostamot paskana, onneton viljasato. Niin ei tuo isoa tikkua enää tarvii kun roimahtaa.
 
Tämänhän arvasi kyllä etukäteen, mustanpörssin bensalla, johon on tungettu kaikkea mahdollista moskaa jatkeeksi, tuhotaan satoja ellei tuhansia moottoreita kuukaudessa kun viralliset bensa-asemat myyvät eioota.

Tähän löytyy hyvin tavaraa, eli ei tuossa tarvitse kuin vähän lorauttaa veden sekaan aromaattisia öljyjakeita. Näin se vesi on aistinvaraisin menetelmin mahdotonta erottaa bensasta. Näitä aromaattisia osia kun on bensassa hyvin vähän. Tällä toiminnalla myös tienaa hyvät rahat äkkiä, sen kun ajaa pakun kuution säiliöllä jonnekkin, myy tyhjäksi ja katoaa paikalta. Sama toistetaan jossain muualla.

Suurin osa ryssälän olemassaolevasta bisneksestä on pikkufirmojen ja kaikenlaisten jobbarien tekemistä jossa se palvelu hoidetaan paikalle pikkuautolla. Bensapula tekee hyvää näille. Haluan myös nähdä nykyaikaisen diisel-henkilöauton tai pakettiauton johon tungetaan neukkuaikaisen jalostamon diiseliä tankkiin. Noihan siellä on varalla kun ajossaolevan länsimaiseen tekniikka perustuva jalostamo reikiintyy ja palaa.

Tuhon laajuus autokannalle tulee olemaan melkoinen tässä lähiviikkoina. Kaikki nuo joudutaan korjaamaan tai uusimaan vatnikkien omista lompakoista mutta melkoinen isku tuo tulee olemaan ryssälän varallisuuteen ja elintasoon.
 
Tähän löytyy hyvin tavaraa, eli ei tuossa tarvitse kuin vähän lorauttaa veden sekaan aromaattisia öljyjakeita. Näin se vesi on aistinvaraisin menetelmin mahdotonta erottaa bensasta. Näitä aromaattisia osia kun on bensassa hyvin vähän. Tällä toiminnalla myös tienaa hyvät rahat äkkiä, sen kun ajaa pakun kuution säiliöllä jonnekkin, myy tyhjäksi ja katoaa paikalta. Sama toistetaan jossain muualla.

Suurin osa ryssälän olemassaolevasta bisneksestä on pikkufirmojen ja kaikenlaisten jobbarien tekemistä jossa se palvelu hoidetaan paikalle pikkuautolla. Bensapula tekee hyvää näille. Haluan myös nähdä nykyaikaisen diisel-henkilöauton tai pakettiauton johon tungetaan neukkuaikaisen jalostamon diiseliä tankkiin. Noihan siellä on varalla kun ajossaolevan länsimaiseen tekniikka perustuva jalostamo reikiintyy ja palaa.

Tuhon laajuus autokannalle tulee olemaan melkoinen tässä lähiviikkoina. Kaikki nuo joudutaan korjaamaan tai uusimaan vatnikkien omista lompakoista mutta melkoinen isku tuo tulee olemaan ryssälän varallisuuteen ja elintasoon.
Näihin ryssälän taloudelle niin oleellisille jobbarien pakulla hoitamiin palveluihin se putlerin kaavailema sähköinenrupla varmaan iskee pahasti, ehkä samoin kuin Gorbatsovin kansallinen-nenänvalkaisukuuri aikoinaan neukkutalouteen.
 
Kaikki suuret venäläiset öljy-yhtiöt raportoivat 2–3-kertaisista voittojensa laskuista vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla öljyn hinnan laskun, uusien pakotteiden ja vahvistuneen ruplan vuoksi. Rosneftin voitto laski 773 miljardista ruplasta 245 miljardiin ruplaan; Lukoilin voitto puolittui 287 miljardiin ruplaan; Gazprom Neftin voitto laski 54 % 150 miljardiin ruplaan; Tatneftin arvo romahti 54,2 miljardiin ruplaan; Surgutneftegas raportoi 452,7 miljardin ruplan tappiosta.

Huom. Tässä ei ole siis vielä elokuun jalostamokäryjen vaikutusta. Tulee vittumainen loppuvuosi kaikille ed. mainituille puljuille. 😆


 
Viimeksi muokattu:
Kaikki suuret venäläiset öljy-yhtiöt raportoivat 2–3-kertaisista voittojensa laskuista vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla öljyn hinnan laskun, uusien pakotteiden ja vahvistuneen ruplan vuoksi. Rosneftin voitto laski 773 miljardista ruplasta 245 miljardiin ruplaan; Lukoilin voitto puolittui 287 miljardiin ruplaan; Gazprom Neftin voitto laski 54 % 150 miljardiin ruplaan; Tatneftin arvo romahti 54,2 miljardiin ruplaan; Surgutneftegas raportoi 452,7 miljardin ruplan tappiosta.

Huom. Tässä ei ole siis vielä elokuun jalostamokäryjen vaikutusta. Tulee vittumainen loppuvuosi kaikille ed. mainituille puljuille. 😆


Ei ole juu elokuun jalostamokäryjä vielä noissa numeroissa. Ostos-TV:n tapaan: eikä tässä vielä kaikki! Jos tuloksesi romahtaa ilman jo ennen elokuun iskuja, saat syyskuun iskut kaupan päälle!

..eiköhän niitä vielä kärähdä lisää.
 
Turkin oma maakaasun tuotanto tuplaantuu ensivuoden puolivälissä 20 miljoonaan kuutioon per päivä ja vuonna 2028 tulee käyttöön nyt Kiinasta hankittava kelluva tuotantolaitos, jolla edelleen tuplataan tuotanto 40 miljoonaan kuutioon.


Saksan Wilhelmshavenin LNG terminaalin toinen laitos on otettu käyttöön perjantaina. Laiva ehtii syöttää 1.9 miljardia kuutiometriä kaasua Saksan verkkoon vielä tänä vuonna ja ensivuodesta eteenpäin 4.6 miljardia kuutiota. Tämä ja ensivuosi myytiin kapasiteetin osalta loppuun jo heinäkuussa.


Orlen on lisännyt kaasuntuotantoa Norjan kentällään noin puolella miljardilla kuutiolla vuositasolla asentamalla vedenalaiset kompressorit paineen nostamiseen.

 
Veriöljyn uusi hintakattomekanismi tuli voimaan tänään. Jäädäämpä seuraamaan miten alkaa vaikuttamaan.


Rahtiliikenteen lasku jatkui kolmatta kvartaalia peräkkäin. Tuo on vahvin todiste siitä, että niillä sotatalouspuheilla voi pyyhkiä perseensä. Ryssät yrittävät kaikkensa nostaakseen tuotantoa sekä aivan kaikkea vientiä ja silti junaliikenteen volyymit laskevat kuin lehmän häntä. Jos puheissa sotataloudesta olisi edes jotain perää niin juuri näissä artikkelissa mainituissa tuotteissa pitäisi näkyä voimakasta kasvua ja vähentyminen pitäisi olla mm. kuluttajatuotteissa.

Kun sekä energiakuljetukset että raaka-ainevirrat sakkaavat niin se kertoo sen yksinkertaisen totuuden, että talous tekee hiljaista kuolemaa.

 
Viimeksi muokattu:
Elokuussa on dieselin ja polttoöljyn vienti kääntynyt jo laskuun, iskut elokuussahan eivät suoraan voi elokuun vientiin isosti vaikuttaa, koska jalostamojen vauriot näkyvät ensin tuotannossa ja laivoja lastataan satamien valtavista varastotankeista, joten sieltä pitäisi volyymia löytyä elokuulle. Syyskuu voikin sitten olla vaikeampi rasti riippuen korjausaikatauluista sekä siitä jatkuuko iskut jalostamoihin, myös putkilinjojen vaurioilla voi olla joillekin jalostamoille vaikutuksia, joskin paljon rajatumpia kuin varsinaiset jalostamojen vauriot.


Uusien autojen kauppa on laskenut elokuussa hieman vajaa 18 % verrattuna vuoden takaiseen ja lasku vain kiihtyi heinäkuun luvuista. Ei siis minkäänlaista piristystä markkinoihin keskuspankin koronlaskusta huolimatta vaan päinvastoin talouden sakkaaminen kulutustuotteiden osalta vain varmistuu kuukausi kuukaudelta.

Määrä on Venäjän väkilukuun suhteutettuna niin matala, että vastaa käytännössä Kotkan, Mikkelin tai Salon kokoisissa kaupungeissa noin 500 auton myyntiä vuositasolla. Ryssälän liikennekulttuurilla ko. kokoisissa pitäjissä kolaroidaan romuttamolle, poltetaan, ajetaan loppuun tai kannibalisoidaan toisen auton varaosiksi varmasti suurempi kappalemäärä.

 
Viimeksi muokattu:
Amerikkalaisyhtiöt ovat alkamassa isosti investoimaan Irakiin kun Syyrian tilanne rauhoittui. Ryssät olivat siellä jatkuvasti eskaloimassa konflikteja, jotta mitään aitoa kehitystä ei tapahtuisi. Tämä ei sitten kelvannut jenkeille, Israelille eikä Turkille, joten ryssille tuli lähtö.

Vuosikymmenen vaihtuessa tuolta on mahdollista tulla yli pari miljoonaa tynnyriä päivässä enemmän öljyä kuin nykyään ja Syyrian kentät siihen päälle.

Siinä on aika paljon syitä miksi Venäjän etu olisi ollut, että molemmat pysyvät kivikaudella maailman tappiin saakka.


Gayanan istuva presidentti voitti vaalit ja siellä jatkuu positiivinen vire öljyn tuotannon saralla. Elokuussa käyttöönotettu uusi kelluva porauskalusto nosti tuotantokapasiteetin 500--> 900 000 tynnyriin päivässä ja neljän vuoden päästä volyymi noussee edelleen lähes tuplaksi.

 
Saudi-Arabia on edelleen halukas nostamaan OPECin tuotantokiintiöitä ja näköjään sai tuolla aikomuksellaan jo öljyn hinnan yli kolmen prosentin laskuun. Mikäli viikonlopun kokouksessa on muitakin halukkaita, lienee näin, niin ensiviikolla mennään taas liukkaasti alaspäin ehkä sinne viitosella alkaviin lukuihin.

 
Back
Top