Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kineettiset sanktiot toimii, yksityiset polttoaineyrittäjät on hätää kärsimässä. Evgen Istrebiniltä ketjua, yksityiset asemat kattaa ~60% koko ryssälän polttoainejakelusta ja aiheuttaa mahdollisesti lievää harmia mikäli öljy-yhtiöt priorisoi omia asemiaan polttoainetoimituksissa. Polttoaineen toimitusajat räjähtäny käsiin ja tukkuhinnat ylittää jo nyt kuluttajahinnat pumpulla, mitä ryssien antimonopolivirasto on yrittäny parhaansa mukaan suitsia. Ja nää yksityiset asemat operoi pääasiassa nimenomaan haja-asutusalueilla, joten tuleeko ihmeenä että ongelmat alko nimenomaan ryssien kaukoidän hevonperseistä.

 
Laitetaan nyt tänne. Miten voidaan ryssiä tämä. Herra luutnantti, ei keretty torjumaan drooneja, kun oltiin jonossa bensaa hakemaan:

Sitten kehitettiin tämmöinen vähän modattu BTR-40 laite. Aika bensapihi:

Ja sitten isä vova ilmoitti, että bensaa pitää säästää:

kolmen päivän erikoinen menee juuri niin, kuin on suunniteltu.
 
Ryssien dieselin vienti on laskenut syyskuussa kahdeksan vuoden pohjiin ja kuun lopussa tuli vasta vientikiellot, joten lokakuu tulee olemaan sitten todella hiljainen. Ne varjolaivaston kymmenet tankkerit, joilla oli tarkoitus kuljetella polttoaineita maailmalle ovat myös tyhjänpanttina joten eiköhän ryssä yritä käyttää niitä johonkin ilkeyteen kuten droonien kantoaluksina tai kaapeleiden katkojina.


Samaan aikaan polttoaineiden tuontitulleja poistetaan, koska ilmeisesti varaudutaan siihen että on pakko ostaa sitä markkinoilta. Tulee olemaan ihanan kallista ja vielä rahtikulut päälle.

Myös lisäaineistusta vapautetaan ja jutussa mainitaan oktaanin nostoaineet, jotka on kielletty 2016 otetaan takaisin käyttöön, liekkö tuo tarkoittaa etanolia?

 
Viimeksi muokattu:
Ryssien dieselin vienti on laskenut syyskuussa kahdeksan vuoden pohjiin ja kuun lopussa tuli vasta vientikiellot, joten lokakuu tulee olemaan sitten todella hiljainen. Ne varjolaivaston kymmenet tankkerit, joilla oli tarkoitus kuljetella polttoaineita maailmalle ovat myös tyhjänpanttina joten eiköhän ryssä yritä käyttää niitä johonkin ilkeyteen kuten droonien kantoaluksina tai kaapeleiden katkojina.


Samaan aikaan polttoaineiden tuontitulleja poistetaan, koska ilmeisesti varaudutaan siihen että on pakko ostaa sitä markkinoilta. Tulee olemaan ihanan kallista ja vielä rahtikulut päälle.

Myös lisäaineistusta vapautetaan ja jutussa mainitaan oktaanin nostoaineet, jotka on kielletty 2016 otetaan takaisin käyttöön, liekkö tuo tarkoittaa etanolia?

Miten olisi lyijytetraetyyli?

Pitkään tunnettu tehokas aine bensiinin puristuskestävyyden nostoon. Harmi vaan kun se sisältää "muutamia" huonoja puolia.


Noh, katalysaattorit tai kansan terveys on läntistä hapatusta.


Eläköön kolmen päivän erikoisoperaaaaatio
 
Tästä voinee nyt vetää johtopäätöksiä, että jokin viesti on mennyt perille Unkarissa. Tekevät kohta köytenään energiasopimuksia länsiyhtiöiden kanssa samalla kun ryssien vanhat sopimukset umpeutuvat. Nyt on solmittu kohtalaisen suuri sopimus ranskalaisen yrityksen kanssa kaasun toimituksesta.


Sekä Unkari että Slovakia ovat rimpuilleet kohta 3 vuotta muuta Eurooppaa (+ USAa) vastaan ihannoimansa Venäjän puolesta.
Alkaa tulla narun pää käteen syksyn aikana. Unkarin ja Slovakian todellinen vaara piilee EU:n tavoitteessa lopettaa Venäjän energian tuonti asteittain vuoteen 2027 mennessä.
Jäsenvaltioiden on toimitettava vuoden 2025 loppuun mennessä suunnitelmat siitä, miten ne aikovat saavuttaa tämän. Jos Budapestin ja Bratislavan hallitukset eivät esitä omia poistumissuunnitelmiaan, Euroopan komissio voisi harkita EU:n tullien soveltamista kauppapolitiikan välineinä Venäjän fossiilisia polttoaineita vastaan. Tästä päätettäisiin määräenemmistöllä Eurooppa-neuvostossa, mikä poistaisi veto-oikeuden ja jättäisi kummallekaan hallitukselle vain vähän keinoja.
EU-komission harkitsemat toimenpiteet voisivat kohdistua Venäjän öljyntuontiin Družba-öljyputken kautta, ellei niitä poisteta asteittain.
Keskeinen kysymys on siis, pystyvätkö Unkari ja Slovakia vähentämään Venäjän energiantuontiaan tai merkittävästi vuoteen 2027 mennessä.
Vaihtoehtoja on olemassa; puuttuu poliittinen tahto, ei infrastruktuuri.

”Molemmilla mailla on tekninen kapasiteetti korvata Venäjän energiatoimitukset, mutta niiltä puuttuu poliittinen tahto valita tämä tie”, sanoi Andrius Tursa, Keski- ja Itä-Euroopan neuvonantaja Teneo-konsulttiyhtiössä. ”Venäjän energiatoimitusten leikkaaminen uhkaisi Viktor Orbánin ja Robert Ficon hallituksia tukevien vaikutusvaltaisten eturyhmien taloudellisia etuja Unkarissa ja Slovakiassa.”
"Vaikka Unkari valittaa usein maantieteellisestä sijainnistaan sisämaavaltiona, samanlaisten rajoitusten kanssa kamppailevat maat, kuten Tšekki ja Itävalta, ovat onnistuneet merkittävästi vähentämään ostojaan Venäjältä."

 
Pikkuisen tökkii logistiikka ryssälän ja Kazakstanin välillä. Ilmeisesti tilanne on sellainen, että kazakit lisäävät omalla puolellaan tarkastuksia jonkun pyynnöstä (USA? / EU?) vähentääkseen pakotteiden alaisten tuotteiden vientiä ja ryssät pelkäävät Spiderweb 2.0 ja suorittavat sitten toisen tarkastuksen heti omalla puolellaan.

Tästä siis havaitaan kuinka nerokas ja pitkävaikutteinen operaatio se lopulta oli, koska lamautti liikenteen kuukausiakin myöhemmin noin tehokkaasti. Siellä palaa pikkuisen dieseliä ja bensaa hukkaan noissa jonoissa samoin kuin kuljettajien ja autojen työtunteja, jotka joku maksaa kuitenkin. Mitään pilaantuvaa ei voi kuljettaa kun ne mätänee jo matkalla mikäli tuollaiseen jonoon pitää pysähtyä, osin tämä lienee tarkoituskin,. mutta ei helpota sitä Venäjän elintarvikkeiden saatavuusongelmaa. Eikä ainakaan kumipyöräliikenteellä kovin paljon helpoteta Venäjän eteläisten alueiden polttoainepulaa kun siellä samoissa jonoissa ne tankkiautotkin sitten seisovat.

Alkaa tulla logistiikalle hintaa kun kaikki huomioidaan lisääntynyttä valvontahenkilöstön tarvetta myöten.

 
Pikkuisen tökkii logistiikka ryssälän ja Kazakstanin välillä. Ilmeisesti tilanne on sellainen, että kazakit lisäävät omalla puolellaan tarkastuksia jonkun pyynnöstä (USA? / EU?) vähentääkseen pakotteiden alaisten tuotteiden vientiä ja ryssät pelkäävät Spiderweb 2.0 ja suorittavat sitten toisen tarkastuksen heti omalla puolellaan.

Tästä siis havaitaan kuinka nerokas ja pitkävaikutteinen operaatio se lopulta oli, koska lamautti liikenteen kuukausiakin myöhemmin noin tehokkaasti. Siellä palaa pikkuisen dieseliä ja bensaa hukkaan noissa jonoissa samoin kuin kuljettajien ja autojen työtunteja, jotka joku maksaa kuitenkin. Mitään pilaantuvaa ei voi kuljettaa kun ne mätänee jo matkalla mikäli tuollaiseen jonoon pitää pysähtyä, osin tämä lienee tarkoituskin,. mutta ei helpota sitä Venäjän elintarvikkeiden saatavuusongelmaa. Eikä ainakaan kumipyöräliikenteellä kovin paljon helpoteta Venäjän eteläisten alueiden polttoainepulaa kun siellä samoissa jonoissa ne tankkiautotkin sitten seisovat.

Alkaa tulla logistiikalle hintaa kun kaikki huomioidaan lisääntynyttä valvontahenkilöstön tarvetta myöten.

Uutisessa ryssän tullin edustaja kertoo että ei he tahallaan, mutta mhhanatuojien paperit ei ole kunnossa. Eli myöntää että heillä tökkii. Samalla pitää muistaa että ryssä ei koskaan kerro totuutta vaan valehtelee. Eli pitää katsoa mitä se ryssä tekee: rajoittaa maahantuontia.

Kuvio on ihan tuttu kaikkialta muualta, eli nyt viranomaiset haluaa laittaa tuonnin seis ja kun sitä ei haluta tehdä julkisesti niin syyllinen löytyy nopeasti ja se on maahantuoja. Tällä rakeaa moni ongelma, esim. vatnikille selittäminen. Se että vaikka auton varaosaa ei saa onkin sen huoltamon vika kun käyttävät kelvoton maahantuojaa joka ei osaa tehdä paperitöitä. Todellinen syy on että valuutta tarvitaan ihan muihin asioihin eikä vatnikin auton varaosaan.

Valuuttapula johtaa normaalisti kansallisen valuutan arvon romahtamiseen. Tätä ei voida tehdä koska ruplalle halutaan näinnäistä ostovoimaa. Joten valuutan liike ulos pitää hidastaa muutoin, näistä rajan kuristaminen on yksi. Toinen on sitten rajoitukset rahaliikenteessä mutta ilmeisesti ryssälässä on liikaa käteistä joten sen valuminen ulos halutaan estää. Raja kiinni on se ratkaisu mutta niin että se ei näytä putlerin tekosille. Turismin osaltahan tuo on saatu jo aikaan Suomessa ja kohta EU:ssa laajemmin. Rahtitukos rajalla menee ihan samaan laariin.
 
Ohra-aho lainaa Dagens Nyheteriä, joka kertoo Ruotsin tiedustelupalvelun arvion ryssätaloudesta

Ruotsin tiedustelupalvelut kertovat, että Venäjän inflaatio on kaksinkertainen Kremlissä ilmoitettuun nähden – todellinen taso on noin 20 prosenttia.​
Samoin vaikka Kreml väittää BKT:n kasvaneen 13 prosenttia vuosina 2021–2024, saatu data osoittaa talouden supistuneen 8 prosenttia. Myös valtionpankki VEB on myöntänyt taantuman.​
Sodan rahoittamiseksi Putinilla on pian vain kaksi vaihtoehtoa: painaa lisää rahaa tai takavarikoida yksityistä omaisuutta – kumpikaan ei pelasta taloutta. - DN​

 
Tämä olisikin putinilta oivallinen veto. Alleviivaisi oikein huolella sitä, että kannattaako venäjälle investoida.

Presidentti Vladimir Putin allekirjoitti tiistaina määräyksen, joka mahdollistaa valtion omaisuuden pikamyynnit erityismenettelyllä. Asetuksen tarkoituksena on nopeuttaa sekä venäläisten että ulkomaisten yritysten myyntiä.

Venäjällä toimii edelleen satoja länsimaisia yrityksiä eri aloilta, kuten Unicredit SpA, Raiffeisen Bank International AG, Pepsico Inc ja Mondelez International Inc.

Noilla on varaa menettää sijoituksensa, ja se olisi niille ihan oikein.

Ja minkä verran noista yrityksistä saisi? Riippuu tietenkin siitä, kenellä on rahaa maksaa. Ruplilla ei tee hevon helvettiä, valuutat alkavat varmasti olla kiven alla yhdellä jos toisellakin, enkä oikein usko, että ulkomaisia sijoittajia on jonossa.

 
Ja minkä verran noista yrityksistä saisi? Riippuu tietenkin siitä, kenellä on rahaa maksaa. Ruplilla ei tee hevon helvettiä, valuutat alkavat varmasti olla kiven alla yhdellä jos toisellakin, enkä oikein usko, että ulkomaisia sijoittajia on jonossa.
Ja vaikea uskoa, että mikään länsimainen yritys ostaisi toisen länsimaisen yrityksen kansallistettua omaisuutta. Jos olot koskaan itänaapurissa normalisoituvat, niin Zenäjän valtiota odottaa jo nyt massiivinen korvausvaatimusten oikeudenkäyntien suma
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän siinä sitten kävi, että kokeneimmat ja osaavimmat lähtivät lätkimään kun ryssien autotehtaat menivät nelipäiväiseen työviikkoon. Jutun mukaan samalla leikattiin ylityöt ja bonukset joten useimmilla ansiot ovat jopa puolittuneet. Tämän seurauksena alanvaihto on tullut ajankohtaiseksi ja se jättää autotehtaat vieläkin kusisempaan jamaan. Jatkossa autoja sitten kokoaa vähemmän osaavat, mutta hieman halvemmat juopot.

 
Tämä olisikin putinilta oivallinen veto. Alleviivaisi oikein huolella sitä, että kannattaako venäjälle investoida.



Noilla on varaa menettää sijoituksensa, ja se olisi niille ihan oikein.

Ja minkä verran noista yrityksistä saisi? Riippuu tietenkin siitä, kenellä on rahaa maksaa. Ruplilla ei tee hevon helvettiä, valuutat alkavat varmasti olla kiven alla yhdellä jos toisellakin, enkä oikein usko, että ulkomaisia sijoittajia on jonossa.


Kyllä sieltä monikin yritys koettaa lähteä, mutta jostain syystä se on toisille tehty vaikeammaksi ryssienkin toimesta.

Pankeilla ainakin keinoja riittää, asiakkaista pääsee hyvin eroon noilla tempuilla: lopettaa uusien asiakkaiden ottamisen, koron maksut talletuksille ja kymmenkertaistaa asiakasmaksut niin varmasti vähenee asiakaskunta rivakkaa tahtia ja voi sitten sulkea tyhjän putiikin.

Siltä vaikuttaa, että nyt näitäkin keinoja otetaan käyttöön kun nähdään, että ryssälän talous sakkaa. Siihen vain lisää kuormaa kaikin mahdollisin keinoin niin jossain vaiheessa se kamelin selkä katkeaa.

 
Lähes kaikkien hyödykkeiden hinnat nousevat noin kymmenen prosentin vuosivauhtia seuraavat kolme vuotta: vesi, sähkö, lämpö, jätevesimaksut jne. Muistetaan, että tänä vuonna polttoaineet ovat nousseet 50-60 % vuosivauhtia ja ruuan inflaatio on siellä 20-30 % nurkilla, kaikkien tuontitavaroiden hintojen nousu on sitten jo aivan eri sfääreissä.
Liekö pysyy palkat ja varsinkin eläkkeet perässä ja jos eivät pysy niin loppuu kyllä ostovoima, kun verojakin on korotettu useaan otteeseen. Seuraavana nousee arvonlisävero parisen prosenttia koskien kaikkea. On varmasti lystiä.

Ja yrityksiltähän tuo syö sen vähäisenkin kilpailukyvyn.

 
Samoin vaikka Kreml väittää BKT:n kasvaneen 13 prosenttia vuosina 2021–2024, saatu data osoittaa talouden supistuneen 8 prosenttia. Myös valtionpankki VEB on myöntänyt taantuman.
Onhan tämä sööttiä.
Valitettavasti myös Suomessa talouden supistuminen on ihan arkipäivää. Hätää ei ole mutta vaikutelma on, että asiaa yritetään kaunistella. Talouden sakkaaminen prossan tai pari vuodessa on ihan normia ajoittain, ehkä pidemmänkin aikaa. Toki tämäkin näivertää, kun taloden "pitäisi" kasvaa mutta kun ei kasva niin ei kasva vaikka kuinka on työvoimapula ja palkkakustannukset "liian korkeat".

Nämä palavaat aina samalle sylttytehtaalle:
  • Kahvi kallisuu Suomessa 30 %. Onko tullut koskaan ongelmia ? Ei tullut.
  • Sokeri kallistuu kaksinkertaiseksi. Tuliko ongelmia tai helpottiko jokin ongelma kun hinta normalisoitui taas alle euroon ? Kyllä, ongelmia tuli kun hinta putosi -> työttömyys räjähti kasvuun.
  • Liikennepolttoaineet kallistuivat -> 2,5/l. Tuliko ongelmia tai poistuiko jokin ongelma kun hinnat putosivat takaisin 10 v takaiselle tasolle? JOo, vain työttömyys räjähti kasvuun kun hinta putosi.
 
Kazakstanin rooli OPEC+:ssa vaikuttaa olevan vain kusta toisten muroihin.

Ei ole aikomustakaan noudattaa omaa kiintiötä. Kaikki naamioidaan kansallisen edun taakse, no jos miettii yhtään pitempään niin Venäjän kaatuminen/heikentyminen on yksi suurimmista kansallisista eduista Kazakstanille, toki monelle muullekin valtiolle, joten sinällään termi on osuva.

 
Onhan tämä sööttiä.
Valitettavasti myös Suomessa talouden supistuminen on ihan arkipäivää. Hätää ei ole mutta vaikutelma on, että asiaa yritetään kaunistella. Talouden sakkaaminen prossan tai pari vuodessa on ihan normia ajoittain, ehkä pidemmänkin aikaa. Toki tämäkin näivertää, kun taloden "pitäisi" kasvaa mutta kun ei kasva niin ei kasva vaikka kuinka on työvoimapula ja palkkakustannukset "liian korkeat".

Nämä palavaat aina samalle sylttytehtaalle:
  • Kahvi kallisuu Suomessa 30 %. Onko tullut koskaan ongelmia ? Ei tullut.
  • Sokeri kallistuu kaksinkertaiseksi. Tuliko ongelmia tai helpottiko jokin ongelma kun hinta normalisoitui taas alle euroon ? Kyllä, ongelmia tuli kun hinta putosi -> työttömyys räjähti kasvuun.
  • Liikennepolttoaineet kallistuivat -> 2,5/l. Tuliko ongelmia tai poistuiko jokin ongelma kun hinnat putosivat takaisin 10 v takaiselle tasolle? JOo, vain työttömyys räjähti kasvuun kun hinta putosi.
En tiedä miten nuo Suomen talous tapahtumat liittyvät venäjän talouteen. Brasillisiassa on ennätys kuivaa niin kahvi on kallista. Sokeria ja polttoaineita(öljyjä) ei ole ryssälästä tullut parin vuoteen. Se on tietysti haluaako luoda keskustelua Suomen heikosta työllysyys jamasta, mutta sille on eri paikka. Se keskustelu ei kuulu venäjän talouteen millään tavalla. Tietysti jos haluaa vertailla talouksia niin se on eria asia. Toisaalta Suomen ja venäjän talouden vertailu ei ole oikein reallista kun ei venäjältä saa oikeita lukuja, inflaatioa on muka 10 % mutta todellesuudessa huitelee jossain 20-35 % välissä.
 
Jurgenin uutiset olleet yleensä luotettavia. Tässä mielenkiintoinen:

Kiina on lopettanut tarkkuustyöstökoneiden myynnin Venäjälle.

Ilman erityislupaa on nyt mahdotonta hankkia edes 3–4 mikrometrin tarkkuudella varustettuja laitteita. Tästä kertoi Tatpromstanin omistaja Ildar Nuriev, joka lisäsi, että jopa aiemmin maksettujen koneiden vienti Kiinasta on täynnä "epämiellyttäviä välikohtauksia".

Kiina on tehnyt selväksi: strateginen kumppanuus on yksi asia, mutta korkea teknologia on nyt kielletty.
Kiinan siirto on pragmaattinen, ei ideologinen – se suojelee omia etujaan samalla kun eristää Venäjän. "Rajoittamaton kumppanuus" on osoittautumassa rajoitetuksi, ja tämä voi pitkällä aikavälillä kääntää Ukrainan sodan suunnan.


"Toisaalta Kiina toimittaa langattomia reitittimiä Venäjälle, joka varustaa Shahed136-drooneja. Lisäantennin ja kameran avulla tästä tulee FPV-drone, jota voidaan ohjata 150–200 kilometrin etäisyydeltä esimerkiksi Ukrainan rautateiden vetureissa."
 
Jurgenin uutiset olleet yleensä luotettavia. Tässä mielenkiintoinen:

Kiina on lopettanut tarkkuustyöstökoneiden myynnin Venäjälle.

Ilman erityislupaa on nyt mahdotonta hankkia edes 3–4 mikrometrin tarkkuudella varustettuja laitteita. Tästä kertoi Tatpromstanin omistaja Ildar Nuriev, joka lisäsi, että jopa aiemmin maksettujen koneiden vienti Kiinasta on täynnä "epämiellyttäviä välikohtauksia".

Kiina on tehnyt selväksi: strateginen kumppanuus on yksi asia, mutta korkea teknologia on nyt kielletty.
Kiinan siirto on pragmaattinen, ei ideologinen – se suojelee omia etujaan samalla kun eristää Venäjän. "Rajoittamaton kumppanuus" on osoittautumassa rajoitetuksi, ja tämä voi pitkällä aikavälillä kääntää Ukrainan sodan suunnan.


"Toisaalta Kiina toimittaa langattomia reitittimiä Venäjälle, joka varustaa Shahed136-drooneja. Lisäantennin ja kameran avulla tästä tulee FPV-drone, jota voidaan ohjata 150–200 kilometrin etäisyydeltä esimerkiksi Ukrainan rautateiden vetureissa."
Kiina pelaa tässä ihan täysilä:
-Toimitetaan tavaraa jotta ryssä ei romahda, tosin tavara on kulutustavaraa kuten dronen osia. Määrät sellaisia että varastoa ei anneta kertyä.
-Toimitetaan osia neukkujäämistön henkiinherätykseen niin että ryssä saa tyhjennettyä varikot Ukrainaan palamaan
-Vältetään yhtä tarkemmia osia joilla ryssä voi ylläpitää omaa asetuotantoa

Kaikkien toimien selkeä tavoite on ajaa ryssä sisäiseen kriisiin ja heikentää ryssän sotilaallista kykyä pitemmällä tähtäimellä. Samalla sitten käytetään ryssää ilmaisena koekaniinina uudelle asetekniikalle kuten dronet. Tämä tekniikka pidetään kuitenkin omassa hallussa siten että ryssälle ei tule tuotantokykyä.
 
Back
Top