Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
**Venäjän ja Kazakstanin välisen rajan jonot kasvoivat seitsemään tuhanteen rekkaan** 👍😁


Seitsemän tuhatta rekkaa on juuttunut Kazakstanin ja Venäjän rajalle, raportoi 24. syyskuuta *Inbusiness.kz*, viitaten *MASH*-julkaisuun.

"Rekkakuskit ovat jumissa ilman ruokaa, vettä ja käymälöitä jo kolmatta viikkoa. Tämä aiheuttaa ongelmia markkinoiden ja noutopisteiden (PВЗ) toimituksissa. Yritykset kärsivät taloudellisia tappioita, sopimukset raukeavat, ja ruuhka vain pahenee", uutisessa todetaan.

Kuten *Oborot.Ru* huomauttaa, logistiikkayritykset arvioivat, että pelkästään Venäjän puolen rajanylityspaikoilla ruuhkassa on noin 5 000 rekkaa. "Kazakstanin puolella niitä on vielä enemmän", viestissä mainitaan.

Jonot ovat venyneet kymmenien kilometrien mittaisiksi. Tilanne koskettaa keskeisiä rajanylityspaikkoja, kuten *Bughristoje* (Tšeljabinskin alue), *Veselojar* (Altai-alue) ja *Petuhovo* (Kurganin alue).

"Rekkakuljetusten edustajien mukaan ruuhkan syitä eikä sen purkamisen aikataulua ole kerrottu kenellekään. Yleisin huhu on, että tilanteen taustalla ovat uudet pakotteet. Kazakstan pelkää joutuvansa toissijaisten sanktioiden kohteeksi ja tarkastaa erityisen huolellisesti Kiinasta tulevat lastit etsiäkseen kaksikäyttötuotteita, teknologiaa, elektroniikkaa ja muita pakotelistalla olevia tavaroita", uutinen kertoo.

Venäjän federaation tullipalvelu (FTS) ilmoittaa, että tällä hetkellä Venäjältä Kazakstaniin lähtevällä rajalla on ruuhkaa Kazakstanin viranomaisten tiukentuneiden tarkastustoimien takia.

Venäjän puolella ulkomaisilla rekkakuskeilla on nyt velvollisuus etukäteen rekisteröidä RU-ID tunnistus *"Gosuslugien"* kautta, ilmoittaa saapumisestaan 72 tuntia etukäteen ja käyttää venäläisiä rekisterikilpiä sekä lupia. Joissain tapauksissa vaaditaan myös uutta sertifiointia. Nämä toimenpiteet hidastavat rajanylityksiä.

Kukaan ei anna ennusteita siitä, milloin ruuhka "sulaa". Optimistisimmat arviot lupaavat tilanteen ratkeavan noin kymmenen päivän kuluessa.

Samaan aikaan logistiikkayritykset ja tavarantoimittajat joutuvat valtaviin taloudellisiin menetyksiin, ja Kiinasta tulevat tavarat eivät pääse Venäjän markkinoille.
 
**Venäjän ja Kazakstanin välisen rajan jonot kasvoivat seitsemään tuhanteen rekkaan** 👍😁


Seitsemän tuhatta rekkaa on juuttunut Kazakstanin ja Venäjän rajalle, raportoi 24. syyskuuta *Inbusiness.kz*, viitaten *MASH*-julkaisuun.

"Rekkakuskit ovat jumissa ilman ruokaa, vettä ja käymälöitä jo kolmatta viikkoa. Tämä aiheuttaa ongelmia markkinoiden ja noutopisteiden (PВЗ) toimituksissa. Yritykset kärsivät taloudellisia tappioita, sopimukset raukeavat, ja ruuhka vain pahenee", uutisessa todetaan.

Kuten *Oborot.Ru* huomauttaa, logistiikkayritykset arvioivat, että pelkästään Venäjän puolen rajanylityspaikoilla ruuhkassa on noin 5 000 rekkaa. "Kazakstanin puolella niitä on vielä enemmän", viestissä mainitaan.

Jonot ovat venyneet kymmenien kilometrien mittaisiksi. Tilanne koskettaa keskeisiä rajanylityspaikkoja, kuten *Bughristoje* (Tšeljabinskin alue), *Veselojar* (Altai-alue) ja *Petuhovo* (Kurganin alue).

"Rekkakuljetusten edustajien mukaan ruuhkan syitä eikä sen purkamisen aikataulua ole kerrottu kenellekään. Yleisin huhu on, että tilanteen taustalla ovat uudet pakotteet. Kazakstan pelkää joutuvansa toissijaisten sanktioiden kohteeksi ja tarkastaa erityisen huolellisesti Kiinasta tulevat lastit etsiäkseen kaksikäyttötuotteita, teknologiaa, elektroniikkaa ja muita pakotelistalla olevia tavaroita", uutinen kertoo.

Venäjän federaation tullipalvelu (FTS) ilmoittaa, että tällä hetkellä Venäjältä Kazakstaniin lähtevällä rajalla on ruuhkaa Kazakstanin viranomaisten tiukentuneiden tarkastustoimien takia.

Venäjän puolella ulkomaisilla rekkakuskeilla on nyt velvollisuus etukäteen rekisteröidä RU-ID tunnistus *"Gosuslugien"* kautta, ilmoittaa saapumisestaan 72 tuntia etukäteen ja käyttää venäläisiä rekisterikilpiä sekä lupia. Joissain tapauksissa vaaditaan myös uutta sertifiointia. Nämä toimenpiteet hidastavat rajanylityksiä.

Kukaan ei anna ennusteita siitä, milloin ruuhka "sulaa". Optimistisimmat arviot lupaavat tilanteen ratkeavan noin kymmenen päivän kuluessa.

Samaan aikaan logistiikkayritykset ja tavarantoimittajat joutuvat valtaviin taloudellisiin menetyksiin, ja Kiinasta tulevat tavarat eivät pääse Venäjän markkinoille.
Suurin osa kansainvälisestä kaupasta ryssälään on remburssi-tileihin perustuvaa. Ja koska ryssällä on valuuttarajoitukset käytössä niin tilit on erittäin todennäköisesti ryssäläisissä pankeissa. Tuotitavaroiden kohdalla ryssä laittaa siis rahat remburssitilille ja ne lukittuu sinne. Summa vapautetaan vasta kun kaupan kohde on perillä sovitussa kohdassa. Kokonaisuutena remburssitileillä on siis merkittävä määrä ruplia joille on valmiiksi sovittu valuuttamuunnos ja vapautus.

Arvatkaapa mitä noilla rahoilla voi pankki tehdä kun ulkomaan kauppa yhtäkkiä jumittuu. Yleensä tileillä oleva varallisuus lainataan eteenpäin. Kun katsoo että pankit supisti rajusti kuluttajien luottokantaa ja nyt meillä on valtava remburssitilikantakin käsissä niin noista leipoo jo melkoisen lainapotin jollekulle.

Kyllä tuolla nyt putlerin hallinto kaapii kaikki rahat itselleen ettei tule sisäistä defaultti keskushallinnolle. Oblastithan on jo tyhjennetty tasolle että julkisten rakennusten lämmitykseenkään ole enää ruplia. Nyt sitten tehdään jo kivoja silmänkääntötemppua kun vatnikin ruplat imaistaan loputtomaan tyhjiöön jonka Ukrainan sota luo.
 
moskovan pörssin arvo on sukeltanut 10% elokuusta.

Syinä nähdään tuleva arvonlisäveron korotus, yritysten talousnäkymät ja järjestelemättömien luottojen kasvu, heikko rupla, inflaatio, korkotaso, trumpin nopean rauhan epäonnistuminen - jotka eivät vakuuta sijoittajia.

Lisäksi duma esittelee budjettisuunnitelmiaan 29. pvä; ammattimaisilla sijoittajilla on varmaankin ennakkotietoa tulevasta. Valuuttarajoituksista huolimatta sijoitusrahaa valuu kiihtyvästi ulkomaille.


Venäläiset sijoittajat ovat menettäneet toivonsa rauhasta.


 
Irakin kurdialueelta tuleva öljy on jo hyvin lähellä pääsyä markkinoille. Kahta yhtiötä lukuunottamatta kaikki osapuolet ovat sopineet ja nämä kaksi odottavat saavansa korvauksia menetyksistään, jonka jälkeen voivat sllekirjoittaa sopimuksen. Korvauksista neuvotellaan kuukausi sen jälkeen kun öljyn virtaus on palautettu, ei niinkään summasta vaan mekanismista. Yhteensä kiukuttelu on maksanut alueellisesti noin 26 miljardia joten voi kysyä, että kannattiko. Jokatapauksessa tuo edelleen nostaa globaalia tuotantovolyymia ja vähentää riippuvuutta ryssälästä.

 
Bensapula lienee paha kun asiaa kommentoidaan jo virallisesti. Varapääministeri Alexander Novak kertoi että polttoainemarkkinoilla on pieni vajaus, mutta asia korjataan käyttämällä varastoja.

Novak Reports "Minor Shortage" of Petroleum Products in the Regions​


The government is recording a slight supply shortage in the retail fuel market, Deputy Prime Minister Alexander Novak stated. He claims the shortage is being covered by accumulated inventory.

According to Mr. Novak, this market situation is typical for autumn. He assured that the Ministry of Energy, together with the Ministry of Transport, Russian Railways, and oil companies, are working to increase production volumes and supply the domestic market. "Currently, there is indeed a slight shortage of petroleum products, which is being covered by accumulated inventory," the Deputy Prime Minister said (quoted by TASS).

From July 28 to September 22, the number of petrol stations in Russia selling gasoline decreased by 2.6%, or 360 facilities, according to calculations by the analytical firm OMT-Consult. This represents approximately 1.6% of all petrol stations in the country. According to experts, the most difficult situation is in Crimea and Sevastopol, where approximately 50% of gas stations have stopped selling gasoline. Crimean Governor Sergei Aksyonov assures that there are no problems with diesel fuel in the region. Today, he promised that AI-95 gasoline will be delivered to gas stations within two days, and AI-92 gasoline within two weeks.
https://www.kommersant.ru/doc/8062070
 
Nyt on sitten periaatteessa tunnustettu että paska on tuulettimessa ja leviää kiihtyvällä nopeudella yltympäriinsä.

Kaikkien polttoaineiden vienti on kielletty vuoden loppuun saakka. Kertoo siis kuinka syvälle on jo tähän mennessä kyykätty ja vielä sieltä varmasti muutama jalostamo kärähtää syksyn kuluessa.

Harmillista.


Trump heiluttaa F-35 korttia Turkille kunhan heivaavat S-400 ja lopettavat ryssien energiaostot.

Ohkaisesti saattaa Kremlissä vituttaa mikäli Turkki nuo liikut tekee.

 
Nyt on sitten periaatteessa tunnustettu että paska on tuulettimessa ja leviää kiihtyvällä nopeudella yltympäriinsä.

Kaikkien polttoaineiden vienti on kielletty vuoden loppuun saakka. Kertoo siis kuinka syvälle on jo tähän mennessä kyykätty ja vielä sieltä varmasti muutama jalostamo kärähtää syksyn kuluessa.

Harmillista.



Tää oli hyvä

It said that when two tankers arrived to one pump in the city, a huge line of cars formed almost immediately. Within a couple of hours, the tankers were empty. The channel said gasoline was being sold for about a third more now compared to last month.

“There are no lines for hay yet, and the prices for horses and donkeys are stable,” the channel added sarcastically.

:ROFLMAO:
 
EU tutkii ryssien urean halpatuontia.

Lähes varmasti tariffit kiristyvät jyrkästi, voi myös tulla raakoja tuontikiintiöitä.

Mielestäni voisi tuonnin lopettaa kokonaan.

 
Nyt alkaa puualan firmojakin kaatumaan, toki tämä nyt on ollut heikko tapaus alun alkaenkin, mutta joutaa mennä nurin. Onpahan tulevaisuuden yksi kilpailija vähemmän suomalaisella metsäteollisuudella.

Toki ryssälän pudotuspeli tälläkin saralla voi lopulta olla aika kaoottinen kun kilpailijoita aletaan pelaamaan pois laudalta. Palovakuutukset on syytä olla kunnossa.

 
Laitetaanpa pieni yhteen veto. Venäläisen äidin kirjeessä mr. putinille.

Hyvää päivää hieno suuri johtahamme mr putin . Tämä vuosi on ollut loistokas medän perhellemme. Olemme hyvin hyvillämme suuresta johtajuudestasi joka vie maamme parempia aikoja. Viime viikolla isäntä koitti ruveta korjaamaan talomme vuotavaa kattoa mutta ikävä kyllä puu tavaraa ei saanut tai se oli liian kallista ostettavaksi myös kattopelillit olivat jostain syystä lopussa. Olemme myös hivenen huolissaan, kun emme hiiltä ole löytäneet kohta vuoteen mistään. Meillä kun on kaasu lämmitys mutta kaasua ei saa kuin pullossa kun kaupungilla ei ollut aikaa korjata infraa. Keväällä torilta sai vielä tuoreita vihanneksia ja yrittäjiä oli monia torilla, sitten jostain syystä perunat loppu jonka jälkeen yrittäjiä ei ole näkynyt torilla ovat varmaan tekemessä perunoita ja vihanneksia, kun niitä kuitenkin vielä saa kaupasta mutta ovat hiivatin kalliita. Meidän nourimmainen poikame lähti tukemaan politiikkaasi mr. putin. Hän ikävä kyllä menehtyi, mutta onneksi saimme ladan korvaukseksi harmillista vaan kun paikalliselta shelliltä ei ole saanut bensaa pariin viikkoon. Siitä suivautuneena keskimmäisemme lähti kostamaan lännelelle. Ikävä kyllä hän tuli takaisin muovi pussissa viikon kuluttua, emme ikäva kyllä ehtineet haudata häntä kun hautausmaa oli lanattu tasaiseksi paikallisen viranomaisen puolesta, kuuluu kuulemma maisemointiin ja kansan hyvin vointiin. No kivahan jos siinä olisi puisto. Meillä on nyt ollut vähän tiukkaa, niin vanhimmainen poika päätti lähteä korvausten perässä tukemaan svo. Ajattelimme ottaa pankkikortilla luottoa mutta jostain syystä pankki oli poistanut luoton kortilta. Hän kun olisi ensi kuussa saanut palkan, niin olisimme maksaneet luoton takaisin. Mutta minua virkistää kävely aamuisin, kävelen kaupoille samalla kun naapurin lapsi. Hänen bussi ei kuulemma kulje enää kouluun ollenkaa mikä lie vikana. Itseäni on lonkat vaivannut ja tarvitsen kovia kipulääkeitä, mutta niitä ei ole ollut kohta 2 vuoteen saatavissa. Kiitoksi mr putin olemme menossa kohti parempia aikoja. Kuuulemma veroja ei olla nostamassa oneksi, mutta kuitenkin svo tukeva yleis vero nousee silti. Hyvä että svo menee hyvin.

ps: Nuoruuden elin siperian aroilla niin ei sillon helppoa ollut. Mutta sillon oli pula kaikesta mutta ruokaa saih kohtuu hintaan kaupasta vaikka vaan kaalia ja perunaa oli.

Terveisin Ivan ja Svetlana , länsi siperia.

Edit: lähde tämä ketju noin 9 kuukautta. Kirje on fiktiivinen.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa Ficon ja Orbanin kattiloissa paine nousta kun Trump on eilen soitellut Orbanille, että mitäpä jos väännätte ne ryssien hanat umpeen.

Tottakai Orban on aloittanut käsien vääntelyn ja järjestää sisäpoliittista teatteria pelatakseen vähintään aikaa, mutta kohti vääjäämätöntä tuossakin mennään. USAn etu on, että putket suljetaan ja niin siinä taitaa lopulta käydä.

Seurataan myös miten tilanne alkaa vaikuttamaan kevään vaaleihin, jos Orbanin suosio entisestään laskee kun ryssäbisnekset menee alta niin se nostaa vain opposition osakkeita.

 
Venäläinen arvioi uuden Lada Largus -auton, jonka hinta on lähes 1,8 miljoonaa ruplaa (21,5 tuhatta dollaria) "Comfort"-varustelutasolla.

Autossa ei ole ilmastointia, stereoita, ohjauspyörän ja istuimen säätöä, suojusta tai toimintopainikkeita ohjauspyörässä.
Siinä on myös vanhentunut kojelauta, ja kaiuttimien sijaan on vaahtomuovitulpat.
 
Venäläinen arvioi uuden Lada Largus -auton, jonka hinta on lähes 1,8 miljoonaa ruplaa (21,5 tuhatta dollaria) "Comfort"-varustelutasolla.

Autossa ei ole ilmastointia, stereoita, ohjauspyörän ja istuimen säätöä, suojusta tai toimintopainikkeita ohjauspyörässä.
Siinä on myös vanhentunut kojelauta, ja kaiuttimien sijaan on vaahtomuovitulpat.
Muistan kun meillä lähti koko perhe hakemaan uutta autoa Helsingistä 80-luvun lopussa. Lennettiin Finnairilla Helsinkiin ja kentältä sitten tuttu heitti autollaan automaahantuojan varastokentälle. Siellä odotti tuliterä Renault 9 Concorde varustelulla, oli tullut juuri laivalla Ranskasta tehtaalta. Varusteet oli samat kuin tuossa Ladassa, Ainoa ero että Concorde varustelupakettiin kuului myös avattava kattoikkuna ja autoradio kaiuttimineen. Radiokin oli Renault merkkinen, ei mikään tusina Blaubunkt tai Alpine.
 
Alkaa Ficon ja Orbanin kattiloissa paine nousta kun Trump on eilen soitellut Orbanille, että mitäpä jos väännätte ne ryssien hanat umpeen.

Tottakai Orban on aloittanut käsien vääntelyn ja järjestää sisäpoliittista teatteria pelatakseen vähintään aikaa, mutta kohti vääjäämätöntä tuossakin mennään. USAn etu on, että putket suljetaan ja niin siinä taitaa lopulta käydä.

Seurataan myös miten tilanne alkaa vaikuttamaan kevään vaaleihin, jos Orbanin suosio entisestään laskee kun ryssäbisnekset menee alta niin se nostaa vain opposition osakkeita.

[URLy⅚ unfurl="true"]https://www.rigzone.com/news/wire/trump_orban_talk_energy-25-sep-2025-181909-article/[/URL]
Miten lie käy Orbanin ydhinvoimalalle.
 
"Viime syksynä, vuoden 2025 valtionbudjettia esitellessään, Venäjän hallitus lupasi 1,2 biljoonan ruplan (14,2 miljardin dollarin) alijäämän. Todellisuudessa alijäämä tulee olemaan moninkertaisesti suurempi.

Tällä hetkellä alijäämä on lähes 5 biljoonaa ruplaa (59,5 miljardia dollaria), ja vuoden loppuun mennessä se voi nousta 6–8 biljoonaan (95 miljardiin dollariin).

Nyt, vuoden 2026 valtionbudjettia esitellessään, alijäämän arvioidaan olevan jo 4,6 biljoonaa ruplaa (54,7 miljardia dollaria) (ennuste on kolme kertaa huonompi kuin vuodelle 2025)."q


 
Lainojen irtisanominen josta tässä siis on kyse tarkoittaa aina että joko pankki ei saa rahoitusta tai sitten pankki joutuu lainaamaan merkittävän summan toisaalle. Pankkien rahoitukseen tuolla ei ole tullut muutosta joten eiköhän se ole keskushallinto joka imee nyt lainaa markkinoilta. Olisiko juuri nyt tullut se hyvinvointirahaston pohja vastaan. Keskushallinnon rahankulutus on ennallaan niin jostain se raha pitää imaista joka kuukausi.

Eiköhän se tule pian selväksi kaikille että vatnikki tämän sotimisen oikeasti maksaa. Ennemmin tai myöhemmin.

Aika moni laskelma kertoo, että hyvinvointirahasto on jo muuttunut paremminvointirahastoksi.
 
Kun polttoaineen hinnat nousevat noin 50-60 % vuosivauhtia ja sillä on kerrannaisvaikutuksia sitten aivan kaikkeen muuhun lämmityksestä ruuan tuotantoon sekä kaikkeen liikkumiseen niin pitää olla todella vakuuttava uskotellankseen kellekään, että todellinen vuosi-inflaatio on alle 10 %.

Todellisuudessa se taitaa olla pitkästi yli 20 % mikä olisi linjassa muutama päivä sitten esille tulleiden taksialan ongelmien kanssa.

 
Back
Top