Maidan
Respected Leader
**Venäjän ja Kazakstanin välisen rajan jonot kasvoivat seitsemään tuhanteen rekkaan** 

Seitsemän tuhatta rekkaa on juuttunut Kazakstanin ja Venäjän rajalle, raportoi 24. syyskuuta *Inbusiness.kz*, viitaten *MASH*-julkaisuun.
"Rekkakuskit ovat jumissa ilman ruokaa, vettä ja käymälöitä jo kolmatta viikkoa. Tämä aiheuttaa ongelmia markkinoiden ja noutopisteiden (PВЗ) toimituksissa. Yritykset kärsivät taloudellisia tappioita, sopimukset raukeavat, ja ruuhka vain pahenee", uutisessa todetaan.
Kuten *Oborot.Ru* huomauttaa, logistiikkayritykset arvioivat, että pelkästään Venäjän puolen rajanylityspaikoilla ruuhkassa on noin 5 000 rekkaa. "Kazakstanin puolella niitä on vielä enemmän", viestissä mainitaan.
Jonot ovat venyneet kymmenien kilometrien mittaisiksi. Tilanne koskettaa keskeisiä rajanylityspaikkoja, kuten *Bughristoje* (Tšeljabinskin alue), *Veselojar* (Altai-alue) ja *Petuhovo* (Kurganin alue).
"Rekkakuljetusten edustajien mukaan ruuhkan syitä eikä sen purkamisen aikataulua ole kerrottu kenellekään. Yleisin huhu on, että tilanteen taustalla ovat uudet pakotteet. Kazakstan pelkää joutuvansa toissijaisten sanktioiden kohteeksi ja tarkastaa erityisen huolellisesti Kiinasta tulevat lastit etsiäkseen kaksikäyttötuotteita, teknologiaa, elektroniikkaa ja muita pakotelistalla olevia tavaroita", uutinen kertoo.
Venäjän federaation tullipalvelu (FTS) ilmoittaa, että tällä hetkellä Venäjältä Kazakstaniin lähtevällä rajalla on ruuhkaa Kazakstanin viranomaisten tiukentuneiden tarkastustoimien takia.
Venäjän puolella ulkomaisilla rekkakuskeilla on nyt velvollisuus etukäteen rekisteröidä RU-ID tunnistus *"Gosuslugien"* kautta, ilmoittaa saapumisestaan 72 tuntia etukäteen ja käyttää venäläisiä rekisterikilpiä sekä lupia. Joissain tapauksissa vaaditaan myös uutta sertifiointia. Nämä toimenpiteet hidastavat rajanylityksiä.
Kukaan ei anna ennusteita siitä, milloin ruuhka "sulaa". Optimistisimmat arviot lupaavat tilanteen ratkeavan noin kymmenen päivän kuluessa.
Samaan aikaan logistiikkayritykset ja tavarantoimittajat joutuvat valtaviin taloudellisiin menetyksiin, ja Kiinasta tulevat tavarat eivät pääse Venäjän markkinoille.


Seitsemän tuhatta rekkaa on juuttunut Kazakstanin ja Venäjän rajalle, raportoi 24. syyskuuta *Inbusiness.kz*, viitaten *MASH*-julkaisuun.
"Rekkakuskit ovat jumissa ilman ruokaa, vettä ja käymälöitä jo kolmatta viikkoa. Tämä aiheuttaa ongelmia markkinoiden ja noutopisteiden (PВЗ) toimituksissa. Yritykset kärsivät taloudellisia tappioita, sopimukset raukeavat, ja ruuhka vain pahenee", uutisessa todetaan.
Kuten *Oborot.Ru* huomauttaa, logistiikkayritykset arvioivat, että pelkästään Venäjän puolen rajanylityspaikoilla ruuhkassa on noin 5 000 rekkaa. "Kazakstanin puolella niitä on vielä enemmän", viestissä mainitaan.
Jonot ovat venyneet kymmenien kilometrien mittaisiksi. Tilanne koskettaa keskeisiä rajanylityspaikkoja, kuten *Bughristoje* (Tšeljabinskin alue), *Veselojar* (Altai-alue) ja *Petuhovo* (Kurganin alue).
"Rekkakuljetusten edustajien mukaan ruuhkan syitä eikä sen purkamisen aikataulua ole kerrottu kenellekään. Yleisin huhu on, että tilanteen taustalla ovat uudet pakotteet. Kazakstan pelkää joutuvansa toissijaisten sanktioiden kohteeksi ja tarkastaa erityisen huolellisesti Kiinasta tulevat lastit etsiäkseen kaksikäyttötuotteita, teknologiaa, elektroniikkaa ja muita pakotelistalla olevia tavaroita", uutinen kertoo.
Venäjän federaation tullipalvelu (FTS) ilmoittaa, että tällä hetkellä Venäjältä Kazakstaniin lähtevällä rajalla on ruuhkaa Kazakstanin viranomaisten tiukentuneiden tarkastustoimien takia.
Venäjän puolella ulkomaisilla rekkakuskeilla on nyt velvollisuus etukäteen rekisteröidä RU-ID tunnistus *"Gosuslugien"* kautta, ilmoittaa saapumisestaan 72 tuntia etukäteen ja käyttää venäläisiä rekisterikilpiä sekä lupia. Joissain tapauksissa vaaditaan myös uutta sertifiointia. Nämä toimenpiteet hidastavat rajanylityksiä.
Kukaan ei anna ennusteita siitä, milloin ruuhka "sulaa". Optimistisimmat arviot lupaavat tilanteen ratkeavan noin kymmenen päivän kuluessa.
Samaan aikaan logistiikkayritykset ja tavarantoimittajat joutuvat valtaviin taloudellisiin menetyksiin, ja Kiinasta tulevat tavarat eivät pääse Venäjän markkinoille.