Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Venäjän energiaministeri Sergei Tsivilev kertoi bensan tuontitullien poistamisen olevan voimassa ensi vuoden puoliväliin. Minsteri ilmoitti että bensan tuonnille on nyt luotu taloudelliset edellytykset. Toiseksi bensapulan ratkaisuksi ministeri kertoi päätöksen lykätä suunniteltuja jalostamoiden huoltoja.

The Cabinet of Ministers has eliminated import duties on petroleum products until mid-2026.​


MOSCOW, October 15. /TASS/. The government has decided to eliminate import duties on petroleum products until mid-2026 as part of a series of measures to stabilize the fuel market in Russia. This was announced by Russian Energy Minister Sergei Tsivilev at a meeting with Russian President Vladimir Putin.

"Economic conditions have been created for the import of motor gasoline by eliminating import duties until mid-2026, and decisions have been made to ensure damping payments on imported fuel. Cooperation with partners in supplying gasoline to the Russian market has been ensured," he said.

Another measure was the use of previously accumulated fuel reserves at refineries and oil depots. A decision was made to postpone scheduled refinery maintenance, Tsivilev noted.

Other measures include extending the ban on motor gasoline exports for all market participants, including producers, until the end of the year. Authorities have also imposed a ban on diesel fuel exports for all market participants except producers, also until the end of 2025, the Energy Minister said.

"Currently, the following additional measures are being implemented: adjusting the rules for exchange trading to prevent speculative increases in fuel prices in the wholesale segment, coordinating logistics, and accelerating fuel deliveries to all regions, as well as for agricultural producers," Tsivilev added.

Alongside these measures, he noted, comprehensive work is underway to strengthen the security of fuel and energy facilities.
https://tass.ru/ekonomika/25357717
 
Venäjän energiaministeri Sergei Tsivilev kertoi bensan tuontitullien poistamisen olevan voimassa ensi vuoden puoliväliin. Minsteri ilmoitti että bensan tuonnille on nyt luotu taloudelliset edellytykset. Toiseksi bensapulan ratkaisuksi ministeri kertoi päätöksen lykätä suunniteltuja jalostamoiden huoltoja.

https://tass.ru/ekonomika/25357717
Ukrainalaiset edesauttaneet jalostamojen huollon lykkäämistä, voisivat nyt ryssätkin edes vähän kehua, toverillisesti tietysti
 
Kiinalaisvalmisteisen Geelyn autoissa ongelmia kun ryssälän bensalaaduissa on sen verran sanomista. Lieköhän siellä polttoaineet ihan toleransseissa?

Geely's Russian representative office acknowledged that it is aware of complaints from owners regarding engine malfunctions in some models. However, these incidents are isolated and not widespread, according to a company statement received by Izvestia on October 15.

Earlier in the day, reports surfaced on Telegram channels that owners of the new Geely Monjaro, Cityray, and Boyue Pro vehicles were experiencing engine failure, with a possible manufacturing defect cited as the cause.

"Geely Motors is currently conducting a series of service campaigns aimed at updating engine control unit software. These measures are being implemented to improve vehicle performance and enhance engine adaptability to potential variations in the composition and quality of fuel used in the Russian Federation," Geely Motors stated.

 
Kiinalaisvalmisteisen Geelyn autoissa ongelmia kun ryssälän bensalaaduissa on sen verran sanomista. Lieköhän siellä polttoaineet ihan toleransseissa?



Ryssän kannattaisi teettää lisenssi-Ladoja kiinassa. Ei olisi turhan moderneja ja toimisivat millä vain palavalla nesteellä ja laatukin paranisi. Ovat siellä Kiinassa suunnitelleet ja tehneet sellaisia länsilaatuisia, kehittyneitä, mutta hieman herkkäsieluisia moottoreita autoihinsa.
 
Jos mä nyt oikein muistan niin sovjetti ryssät osti viljaa jotta kykenivät myymään viljaa. Näin uskoteltiin muun maailman uskovaisille että hyvin pyyhkii ja sosialismi voittaa. Vilja ostettiin tavaranvaihdolla kehitysmaista aka bilateraali kauppa, ilmeisesti aseita, sotilaita, koulutusta ryssän yliopistoissa, hiiltä mahdollisesti myös öljyä, ja saatiin vastineeksi viljaa joka sitten myytiin länsivaluutalla vapaaseen maailmaan.

Yhdysvallat myi paljon viljaa Neuvostoliittoon vuosikymmenten varrella. Vuonna 1973 jopa niin paljon, että se aiheutti isoja häiriöitä ruuan maailmanmarkkinahinnoille.
 
Tämä on iso muutos mikäli pitää täysin paikkansa. Tuskin Trump tuota kuitenkaan lämpimikseen julistaa.


Samasta aiheesta vähän lisää. Intialle ei todennäköisesti ole nuo tullit maistuneet, joten parempi etsiä asiasta jokin muu ulospääsytie ja sitä on tarjolla jos ryssien veriöljylle sanoo ei.


Myös paine Japania kohtaan nousee. Siellä on jonkin verran sellaista hankintaa Venäjältä, jonka voisi lopettaa melkeinpä heti. LNG toimitusten lopettaminen vaatii sen, että pakotteet tulevat koskemaan myös LNG kaasua ja sitä tuottavia yrityksiä Venäjällä.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjän autokorjaamoiden liiton mukaan venäläiset bensa-asemat ovat aloittaneet sekoittamaan bensaan korvikkeita ja nostamaan sekoituksen oktaanilukua lisäaineilla.

The Russian Union of Automotive Services reported on diluted gasoline at gas stations.​


The appearance of low-quality gasoline at Russian gas stations is due to fuel dilution by retailers, Yuri Valko, head of the Russian Union of Automotive Services, told the National News Service (NSN).

"Many have begun increasing the octane rating with additives due to the economic situation, amid shortages in certain regions," explained Yuri Valko.

According to the expert, this situation already occurred in Russia at the turn of the 2000s and 2010s. "You could fill up and immediately go to a service center," explained Mr. Valko. He did not rule out a similar scenario today.

The head of the Union of Automotive Services said the only solution is "tighter control over gasoline quality by the responsible authorities."

Geely Motors previously confirmed engine failures in its 2025-model vehicles imported via parallel imports. The company described these incidents as isolated, but acknowledged that the problem could theoretically be related to the composition of Russian fuel. According to Geely Motors, although Russian gasoline meets GOST standards, "it has higher levels of oxidants than Chinese gasoline."
https://www.kommersant.ru/doc/8121608
 
Vaihteeksi kommunistisia uutisia:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/354c9784-3ed6-48c9-8fe6-f1e17d69f6ce

Itse jutussa taas kertoillaan kremlin ja Kiinan viranomaisten sanomisia mutta itse aihe sanahöpinän keskellä: "Kiinan tullin tietoihin viitaten, että syyskuun lopussa Kiinan vienti Venäjälle romahti 21 prosenttia edellisvuodesta."

Kiina on käytännössä lähes ainoa iso kauppakumppani ryssille. Kiinan tilastoissa on tasantarkkaan vain normaali siviilikauppa ja se on kutistunut hyvin. Täälläkin olleiden öljynmyyntitilastojen pohjalta ryssän öljytulot ovat kutistuneet, joka vastaakin aikahyvin tuota Kiinan kaupan kutistumista. Kutistuminen seuraa siis suoraan päävaluttatulojen tasoa eli öljynmyyntiä. Tämä myös kertoo siitä että Kiina ei ryssää luotota vaan vaatii rahat heti.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän autokorjaamoiden liiton mukaan venäläiset bensa-asemat ovat aloittaneet sekoittamaan bensaan korvikkeita ja nostamaan sekoituksen oktaanilukua lisäaineilla.

https://www.kommersant.ru/doc/8121608
Bensiinin puristuskestävyyttä voidaan parantaa vaikkapa lisäämällä alkoholia. Lisäaineitten käyttö voi olla paljon järkevämpää kuin itse perusbensiinin tappiin jalostaminen.
 
Lyhyen aikavälin ongelma ryssille on, että Intia siirtää hankintansa mm. Gayanaan loppuvuodesta.


Pitemmällä aikavälillä tämä taas tulee olemaan isompi ongelma kun Saudi-Arabian oma öljyn kulutus sähkön tuotantoon laskee yli miljoonalla tynnyrillä päivässä muutaman vuoden sisällä ja siten markkinoille tulee rajusti lisää volyymia. Sama koskee muitakin Lähi-Idän valtioita ja miljoona tynnyriä on tavallaan jäävuoren huippu.

Energiatehokkuus paranee, uusiutuvia rakennetaan ennätys tahtiin ja öljyvoimaloita muutetaan kaasulla toimiviksi. Muistetaan, että Euroopankin kulutus laskee 1-1.5 % vuodessa. Tulee äkkiä ylitarjontaa ja jokin kapasiteetti jää sitten yli.

Yksi syy saada sota loppumaan, mutta ei ryssä voi nykyisellään sitä tehdä.

 
Viimeksi muokattu:
Pitemmällä aikavälillä tämä taas tulee olemaan isompi ongelma kun Saudi-Arabian oma öljyn kulutus sähkön tuotantoon laskee yli miljoonalla tynnyrillä päivässä muutaman vuoden sisällä ja siten markkinoille tulee rajusti lisää volyymia. Sama koskee muitakin Lähi-Idän valtioita ja miljoona tynnyriä on tavallaan jäävuoren huippu.

Energiatehokkuus paranee, uusiutuvia rakennetaan ennätys tahtiin ja öljyvoimaloita muutetaan kaasulla toimiviksi. Muistetaan, että Euroopan kun kulutus laskee 1-1.5 % vuodessa. Tulee äkkiä ylitarjontaa ja jokin kapasiteetti jää sitten yli.

Yksi syy saada sota loppumaan, mutta ei ryssä voi nykyisellään sitä tehdä.

Syy tähän aurinkoenergian lisäämiseen on yksikertainen, jopa saudeille on halvempaa tehdä sähkö aurinkopaneleilla kuin polttaa öljyä/kaasua. Tuotantokustannuksiltaan maailman halvin öljy tulee saudeilta ja kaasu on ollut tuolla aina enemmän ongelmajäte kuin hyödyke.

Tähän sitten kannattaa verrata ikiroudasta sulavaa suota jossa pitäisi öljyä kairata ja kuljettaa. Kun ryssä ajetaan ulos markkinoilta niin on täysin mahdollista että jäljelle jää vain eteläisen siperian ESPO. Uralssin pumppausalueet vain ei enää kannata millään mittarilla kun koko infra pitäisi uudista kulumisen, ilmastomuutoksen vaikutusten ja pommitusten tuhojen takia.
 
Täälläkin on keskusteltu miten yleisellä tasolla ryssän talous voi. Erinäisistä lähteistä on saatu viitteitä että talouskasvu olisi ollut 1-2 prosenttia vuodessa. Tätä pitää peilata kuitenkin siihen miten paljon ryssä on työntänyt rahasto ja lainarahaa talouteen. Vertailuna voi pitää Saksan GPD:tä noin vastaavana kautena eli sotaan valmistautumisen ja sotimisen kaudella 1933-1942. Panostukset olivat vastaavia kuin mitä ryssä on nyt tehnyt mutta Saksan talous kasvoi tuolloin 10 prosentin vuositasolla. Jos kerta ryssä päätyi jo sotatuotannon rahoituksen aikaan vain lähelle nollaa niin tämä kertoo aika karuja faktoja muusta taloudesta. Käytännössä muun talouden on täytynyt kutistua melkein 10% vuosivauhtia.

Kun rahastoidut öljytulot on loppu ja tuon rahan velkavivutus päättyy niin romahdus on hyvin raju ja jyrkkä. Kymmenen prosentin talouskasvun buustaus loppuu ja allaoleva talous on jo kyykännyt toiset 10 prosenttia vuosia niin kyyti on kylmää vatnikille. Päälle sitten öljyteollisuuden romahdus ja öljynhinnan lasku. Kaikki tämä on nyt toteutumassa kun putleri ei saanut sotaansa loppumaan 2024 kuten ryssälän sisäisesti aikoinaan hehkutettiin. Tuolloin olisi ollut vielä rahastoa normaalin talouden pikastarttiin. Nyt ei ole, ne loput rahat poltettiin palavina raatoina Ukrainan aroilla.

No se on vatnikin murhe miten tuosta aikovat selvitä. Raaka todellisuus on että kesän 2022 jälkeen on jyrsitty taloutta urakalla pois, pumpattu lainarahaa sotateollisuuteen ja samalla poltettu rahastoja. Onnea vaan, kyyti tulee olemaan kylmää seuraavat vuosikymmenet ryssälässä.
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin on keskusteltu miten yleisellä tasolla ryssän talous voi. Erinäisistä lähteistä on saatu viitteitä että talouskasvu olisi ollut 1-2 prosenttia vuodessa. Tätä pitää peilata kuitenkin siihen miten paljon ryssä on työntänyt rahasto ja lainarahaa talouteen. Vertailuna voi pitää Saksan GPD:tä noin vastaavana kautena eli sotaan valmistautumisen ja sotimisen kaudella 1933-1942. Panostukset olivat vastaavia kuin mitä ryssä on nyt tehnyt mutta Saksan talous kasvoi tuolloin 10 prosentin vuositasolla. Jos kerta ryssä päätyi jo sotatuotannon rahoituksen aikaan vain lähelle nollaa niin tämä kertoo aika karuja faktoja muusta taloudesta. Käytännössä muun talouden on täytynyt kutistua melkein 10% vuosivauhtia.
Ja tähän kun vielä lisätään faktat, että virallinenkin talouskasvu hidastumassa:

Ja kun epävirallisten lähteiden perusteella arvioidaan, että todellinen inflaatio pyörii jossain 15% (ilman rossstatin hintakorin ”tasapainottamista”). Niin, tästä voidaan päätellä, että reaalinen talous, ilman sotataloutta, on todella synkkää menoa. Ja tämän seuraukset tiedettiin jo Roomassa.
“Nervos belli, infinitos pecuniae, non exercitum”
Cicero, 43 ekr.

Sodan voima ei perustu armeijaan, vaan rajattomiin varoihin.
 
Venäjä osaa kusta kansalaistensa muroihin. Suuttuivat Renaultille, joten kiellettiin kaikenlainen yhteydenpito autofirmaan. Harmi vain, että Renuja on paljon ja Rellun osia myös Ladoissa. Joten aiheuttaa riesaa monille. Voi kyynel.
 
Venäjä osaa kusta kansalaistensa muroihin. Suuttuivat Renaultille, joten kiellettiin kaikenlainen yhteydenpito autofirmaan. Harmi vain, että Renuja on paljon ja Rellun osia myös Ladoissa. Joten aiheuttaa riesaa monille. Voi kyynel.
TIlanne tuskin muuttui miksikään. EU:n sanktiot ovat jo tehneet sen mahdottomaksi, että Renault voisi laillisesti toimittaa varaosia Venäjälle.
 
Venäjän rautateillä on vaatimattomasti 700000 työntekijää, mutta eipä hätää, nyt siellä alkaa YT-neuvottelut ja väliportaan kihoja taitaa lähteä kilometritehtaalle melkoisia määriä. Parin tuhannen vähentäminen ei nimittäin tule näkymään yhtään missään. Jos irtosanoo vaikkapa 5 % eli noin 35000 niin sillä alkaa olla jo vaikutusta romahtaneeseen kannattavuuteen. Ja rintamalle löytyy taas kuukaudeksi vapaaehtoisia.

 
Varapääministeri sanoo, että polttoaineen saanti on ihan hanskassa.

Mitä nyt seuraavia toimenpiteitä tehty tai tehdään:

- kaikki vienti on kielletty
- tuontitullit poistettiin lakimuutoksella
- hätäkokouksia on pidetty useita
- naapurimaihin toimitetut määrät ovat alakanttiin ja siellä on jo pulaa polttoaineista
- Valko-Venäjää on raskaasti painostettu ohjaamaan ylimääräisen polttoaineensa Venäjälle
- säännöstelyä esiintyy laajasti myytävien määrien suhteen
- jalostamojen suunnitellut seisokit on käsketty perumaan
- jälleenmyyjät jatkavat myymäänsä polttoainetta kaikella vähänkään palavalla litkulla
- autoilijat ovat raakasti vähentäneet ajamistaan ja logistiikkaketjut alkaneet tökkiä muun muassa maan rajoilla, koska ulkomaalaiset rekkakuskit eivät uskalla ajaa syvälle Venäjälle siinä pelossa etteivät saa autoihinsa polttoainetta ja se jää sitten yllättäen sinne (varastettavaksi tai purettavaksi varaosiksi kun selän kääntää)
- varastot käytetty jo aikaa sitten
- hinnat nousseet vuoden alusta alkaen 40-60 %
- polttoaineiden laatu/lisäainestandardeja on höllennetty

Mutta joo, ei ole ongelmia.

Taitaa pian ikkuna kutsua Novakia, sen verran vihkoon menee.

 
Back
Top