Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Saadaan maksaa vielä sen saatanan lähtökin. Suurimmat velkojat Neste ja valtio. Hiukan niin kuin meidän kukkarolla käytäisiin.

Mulla on ehdotus: Teboililla on kiinteistöjä, se omistaa osan huoltamoista. Ne ulosmitattakoon veloista ja vaikka Nesteelle asemiksi, ja ylimääräiset voi myydä vaikka Mikalle, rahat valdelle.

Paljonko Teboililla on velkaa?

Teboililla oli viime vuodenvaihteessa noin 360 miljoonaa euroa erilaisia velkoja. Niistä 240 miljoonaa oli velkoja konsernin ulkopuolelle.

Kenelle Teboil on velkaa?

Teboililla oli vuodenvaihteessa ostovelkoja eli maksamattomia laskuja 159 miljoonaa euroa.

HS:n tietojen mukaan Teboil on ostanut viime vuosina miltei kaikki polttoaineensa suomalaiselta öljynjalostajalta Nesteeltä.

STT kertoi keskiviikkona, että Neste oli keskeyttänyt toimituksensa Teboilille.
Myös valtiolla on todennäköisesti saamisia Teboililta. Vuodenvaihteessa Teboililla oli 22 miljoonaa euroa arvonlisäverovelkaa ja polttoaineista maksettavaa valmisteverovelkaa 52 miljoonaa euroa.

 
Belgia on myös pyytänyt muilta EU-mailta kompensaatiota siinä tilanteessa, että Venäjä kostaisi jäädytettyihin varoihin koskemisen takavarikoimalla belgialaisten yritysten omaisuutta Venäjällä.
:mad:

Mitä hittoa! Miksi belgialaisilla on yhä toimintaa Venäjällä. Ja mitä helvetin kompensaatiota. Ei sitä muutkaan maat ole saaneet venäjälle menetetyn omaisuuden osalta.
 
Joensuulainen TB-kauppias Nikkinen kertoo tilanteestaan YLE:llä:

"Joensuussa Teboil omistaa huoltoaseman kiinteistön, tontin ja polttoainetankit, ja Nikkinen on yrittäjänä Teboilin vuokralainen.

– Panemme vain kuittipaperia sisään ja pidämme kentän siistinä.

Irtautuminen Teboilista ei ole Nikkisen mukaan vaihtoehto. Vaikka kiinteistö on Teboilin, riski on kauppiaalla.

– Yrittäjänä olen sijoittanut kuitenkin rahaa. Autonpesukoneet, keittiökoneet ja korjaamolaitteet ovat kaikki meidän."


Mies on kaksi (2!) vuotta sitten aloittanut TB-kauppiaana ja nyt on rahat kiinni tuossa irtaimistossa. Huoltamon siirtäminen toiseen ketjuun ei ole mikään vaihtoehto kun ei omista muuta kuin irtaimiston.



Teboilin toimintatapa on kuin suoraan mobikien kohtelua Ukrainan rintamalla:

"Teboil ei ole ollut missään yhteydessä Taisto Nikkiseen, joka toimii huoltamoyrittäjänä Joensuussa."



Kauppias ei selvästikään ymmärrä mistä on kyse. Eilen hän vielä oli hakemassa rekalla bensaa Euroopasta tai Ruotsista.

"Koska Teboil on Yhdysvaltain sanktioiden kohde, sen kanssa toimivilla yrityksillä on riski joutua toissijaisten pakotteiden kohteiksi. Uhka ulottuu siis myös Teboil-kauppiaisiin, jotka ovat itsenäisiä yrittäjiä.

– En osaa sanoa, mitä kaikki tämä tarkoittaa, Nikkinen toteaa.

Kauppias on kuitenkin luottavainen.

– Meillä on oma kassajärjestelmä eikä meille tule Teboililta kuin pieni provisio polttoainemyynnistä ja kentästä. Kenttä toimii automaattisesti, eikä meillä ole polttoaineen kassamyyntiä."


Oma kassajärjestelmä ei paljoa pelasta. Nikkisenä alkaisin jo etsiskelemään paikallisen seurakunnan ruoka-avun sijaintia ja hilloaisin käteisvaroja patjan alle.

 
Viimeksi muokattu:
Joensuulainen TB-kauppias Nikkinen kertoo tilanteestaan YLE:llä:

"Joensuussa Teboil omistaa huoltoaseman kiinteistön, tontin ja polttoainetankit, ja Nikkinen on yrittäjänä Teboilin vuokralainen.

– Panemme vain kuittipaperia sisään ja pidämme kentän siistinä.

Irtautuminen Teboilista ei ole Nikkisen mukaan vaihtoehto. Vaikka kiinteistö on Teboilin, riski on kauppiaalla.

– Yrittäjänä olen sijoittanut kuitenkin rahaa. Autonpesukoneet, keittiökoneet ja korjaamolaitteet ovat kaikki meidän."


Mies on kaksi (2!) vuotta sitten aloittanut TB-kauppiaana ja nyt on rahat kiinni tuossa irtaimistossa. Huoltamon siirtäminen toiseen ketjuun ei ole mikään vaihtoehto kun ei omista muuta kuin irtaimiston.



Teboilin toimintatapa on kuin suoraan mobikien kohtelua Ukrainan rintamalla:

"Teboil ei ole ollut missään yhteydessä Taisto Nikkiseen, joka toimii huoltamoyrittäjänä Joensuussa."



Kauppias ei selvästikään ymmärrä mistä on kyse. Eilen hän vielä oli hakemassa rekalla bensaa Euroopasta tai Ruotsista.

"Koska Teboil on Yhdysvaltain sanktioiden kohde, sen kanssa toimivilla yrityksillä on riski joutua toissijaisten pakotteiden kohteiksi. Uhka ulottuu siis myös Teboil-kauppiaisiin, jotka ovat itsenäisiä yrittäjiä.

– En osaa sanoa, mitä kaikki tämä tarkoittaa, Nikkinen toteaa.

Kauppias on kuitenkin luottavainen.

– Meillä on oma kassajärjestelmä eikä meille tule Teboililta kuin pieni provisio polttoainemyynnistä ja kentästä. Kenttä toimii automaattisesti, eikä meillä ole polttoaineen kassamyyntiä."


Oma kassajärjestelmä ei paljoa pelasta. Nikkisenä alkaisin jo etsiskelemään paikallisen seurakunnan ruoka-avun sijaintia ja hilloaisin käteisvaroja patjan alle.

Nilkkisestä kertoo kaiken tarvittavan, että siirtyi Teboilin leiriin vuosi ryssien hyökkäyksen jälkeen...
 

:mad:

Mitä hittoa! Miksi belgialaisilla on yhä toimintaa Venäjällä. Ja mitä helvetin kompensaatiota. Ei sitä muutkaan maat ole saaneet venäjälle menetetyn omaisuuden osalta.
Iltalypsy ja Venäjä ei ole niin iso uhka kun Puola ja Saksa on välissä.
 
Joensuulainen TB-kauppias Nikkinen kertoo tilanteestaan YLE:llä:

"Joensuussa Teboil omistaa huoltoaseman kiinteistön, tontin ja polttoainetankit, ja Nikkinen on yrittäjänä Teboilin vuokralainen.

– Panemme vain kuittipaperia sisään ja pidämme kentän siistinä.

Irtautuminen Teboilista ei ole Nikkisen mukaan vaihtoehto. Vaikka kiinteistö on Teboilin, riski on kauppiaalla.

– Yrittäjänä olen sijoittanut kuitenkin rahaa. Autonpesukoneet, keittiökoneet ja korjaamolaitteet ovat kaikki meidän."


Mies on kaksi (2!) vuotta sitten aloittanut TB-kauppiaana ja nyt on rahat kiinni tuossa irtaimistossa. Huoltamon siirtäminen toiseen ketjuun ei ole mikään vaihtoehto kun ei omista muuta kuin irtaimiston.



Teboilin toimintatapa on kuin suoraan mobikien kohtelua Ukrainan rintamalla:

"Teboil ei ole ollut missään yhteydessä Taisto Nikkiseen, joka toimii huoltamoyrittäjänä Joensuussa."



Kauppias ei selvästikään ymmärrä mistä on kyse. Eilen hän vielä oli hakemassa rekalla bensaa Euroopasta tai Ruotsista.

"Koska Teboil on Yhdysvaltain sanktioiden kohde, sen kanssa toimivilla yrityksillä on riski joutua toissijaisten pakotteiden kohteiksi. Uhka ulottuu siis myös Teboil-kauppiaisiin, jotka ovat itsenäisiä yrittäjiä.

– En osaa sanoa, mitä kaikki tämä tarkoittaa, Nikkinen toteaa.

Kauppias on kuitenkin luottavainen.

– Meillä on oma kassajärjestelmä eikä meille tule Teboililta kuin pieni provisio polttoainemyynnistä ja kentästä. Kenttä toimii automaattisesti, eikä meillä ole polttoaineen kassamyyntiä."


Oma kassajärjestelmä ei paljoa pelasta. Nikkisenä alkaisin jo etsiskelemään paikallisen seurakunnan ruoka-avun sijaintia ja hilloaisin käteisvaroja patjan alle.

Hyvä tietää, että osa kiinteistöistä on Teboilin omaisuutta, joten ainakin ne voidaan ulosmitata maksamattomien velkojen vuoksi. En epäile hetkeäkään, etteikö nykyiset rästissä olevat velat jää TB:ltä maksamatta.
 
Tällainen uutinen tuli vastaan eilen enkä nähnyt sitä tässä ketjussa (varsinainen artikkeli on maksumuurin takana):

Flows of Russian oil to major Indian processors are expected to fall to near zero after US sanctions on crude giants Rosneft and Lukoil, according to India's senior refinery executives.

https://www.bloomberg.com/news/arti...ply-to-india-set-to-fall-to-near-zero-sources


-

Toki on erilaisia keinoja kiertää tällaiset suoran oston kiellot, voidaan muunmuassa tehdä paperitekninen temppu missä lastin alkuperäksi vaihdetaan vaikka Timbuktu Venäjän sijaan. Minkä jälkeen ostaminen jatkuu entiseen tapaan.

Tai vaikeampi temppu on polttoaineen siirto merellä tankkerista toiseen, tosin näitä on nähty jo useiden vuosien ajan mm. Välimerellä. Merenkäynnin rajuus tietysti ratkaisee, kuinka haastavaa tuollainen siirto on. Se vie myös aikaa ja vaatii suunnittelua joten ei ole ilmaista.

Jäämme seuraamaan, miten tuo Intian ostojen mahdollinen vähentyminen näkyy ryssän polttoaineen viennissä sekä tankkerilaivojen liikenteessä.
 
Tällainen uutinen tuli vastaan eilen enkä nähnyt sitä tässä ketjussa (varsinainen artikkeli on maksumuurin takana):

Flows of Russian oil to major Indian processors are expected to fall to near zero after US sanctions on crude giants Rosneft and Lukoil, according to India's senior refinery executives.

https://www.bloomberg.com/news/arti...ply-to-india-set-to-fall-to-near-zero-sources


-

Toki on erilaisia keinoja kiertää tällaiset suoran oston kiellot, voidaan muunmuassa tehdä paperitekninen temppu missä lastin alkuperäksi vaihdetaan vaikka Timbuktu Venäjän sijaan. Minkä jälkeen ostaminen jatkuu entiseen tapaan.

Tai vaikeampi temppu on polttoaineen siirto merellä tankkerista toiseen, tosin näitä on nähty jo useiden vuosien ajan mm. Välimerellä. Merenkäynnin rajuus tietysti ratkaisee, kuinka haastavaa tuollainen siirto on. Se vie myös aikaa ja vaatii suunnittelua joten ei ole ilmaista.

Jäämme seuraamaan, miten tuo Intian ostojen mahdollinen vähentyminen näkyy ryssän polttoaineen viennissä sekä tankkerilaivojen liikenteessä.
Venäläisen öljyn seuraaminen voi olla vaikeampaa, mutta kun seuraa sitä mitä ei edes yritetä salata niin se kertoo toisen puolen totuudesta. Eli jos Intia ostaa aidosti muualta niin se ei osta ryssältä. Riittää, että jompi kumpi toteutuu niin toinen ei toteudu.


Jotenkin sattuu nyt ajankohdat liian hyvin kohdilleen. Jos Kiinakin tosissaan vähentää/lopettaa ryssien öljyn ostoa niin juuri tällä hetkellä siihen on todella hyvä mahdollisuus. Ylituotantoa on reilusti ja OPECilla vielä potentiaalia nostaa jopa miljoona tynnyriä lisää tuotantoa 2-3 kuukauden aikajänteellä, tässä siis poislukien noin puolet Venäjän öljystä joka menee vientiin eli 4-4.5 miljoonaa tynnyriä päivässä.

Putkiöljytoimitukset jatkunevat Kiinaan ja muihin lähimaihin, joten pakotteiden myötä tuleva leikkaus voisi olla 2-3 miljoonaa tynnyriä päivässä korkeintaan ja sekin volyymi on korvattavissa muiden tuotannolla.

 
Viimeksi muokattu:
Joensuulainen TB-kauppias Nikkinen kertoo tilanteestaan YLE:llä:

"Joensuussa Teboil omistaa huoltoaseman kiinteistön, tontin ja polttoainetankit, ja Nikkinen on yrittäjänä Teboilin vuokralainen.

– Panemme vain kuittipaperia sisään ja pidämme kentän siistinä.

Irtautuminen Teboilista ei ole Nikkisen mukaan vaihtoehto. Vaikka kiinteistö on Teboilin, riski on kauppiaalla.

– Yrittäjänä olen sijoittanut kuitenkin rahaa. Autonpesukoneet, keittiökoneet ja korjaamolaitteet ovat kaikki meidän."


Mies on kaksi (2!) vuotta sitten aloittanut TB-kauppiaana ja nyt on rahat kiinni tuossa irtaimistossa. Huoltamon siirtäminen toiseen ketjuun ei ole mikään vaihtoehto kun ei omista muuta kuin irtaimiston.



Teboilin toimintatapa on kuin suoraan mobikien kohtelua Ukrainan rintamalla:

"Teboil ei ole ollut missään yhteydessä Taisto Nikkiseen, joka toimii huoltamoyrittäjänä Joensuussa."



Kauppias ei selvästikään ymmärrä mistä on kyse. Eilen hän vielä oli hakemassa rekalla bensaa Euroopasta tai Ruotsista.

"Koska Teboil on Yhdysvaltain sanktioiden kohde, sen kanssa toimivilla yrityksillä on riski joutua toissijaisten pakotteiden kohteiksi. Uhka ulottuu siis myös Teboil-kauppiaisiin, jotka ovat itsenäisiä yrittäjiä.

– En osaa sanoa, mitä kaikki tämä tarkoittaa, Nikkinen toteaa.

Kauppias on kuitenkin luottavainen.

– Meillä on oma kassajärjestelmä eikä meille tule Teboililta kuin pieni provisio polttoainemyynnistä ja kentästä. Kenttä toimii automaattisesti, eikä meillä ole polttoaineen kassamyyntiä."


Oma kassajärjestelmä ei paljoa pelasta. Nikkisenä alkaisin jo etsiskelemään paikallisen seurakunnan ruoka-avun sijaintia ja hilloaisin käteisvaroja patjan alle.

Nää on paskamaisia tilainteita ja nähnyt itsekkin monen monta saman tyylistä jossa on innolla lähdetty yrittämään mutta lopulta on havahduttu siihen, että on vain maksanut siitä, että saa "yrittää". Liiketoiminta riskistähän tuossa on kyse ja moni yrittäjä olisi säästänyt sekä rahansa että hermonsa kun ei olisi lähtenyt ketju kuvioihin mukaan.
 

:mad:

Mitä hittoa! Miksi belgialaisilla on yhä toimintaa Venäjällä. Ja mitä helvetin kompensaatiota. Ei sitä muutkaan maat ole saaneet venäjälle menetetyn omaisuuden osalta.
Belgia, tuo Euroopan Bryssel. Paska kansa, toki ehkä vain sijaintinsa vuoksi.
 
Teboilin rahaliikenne ei kuulemma toimi normaalisti mutta sehän on vain merkki siitä, että pakotteet purevat:


Toimistopäällikkö Pekka Vasara Finanssivalvonnan rahanpesun estämisen toimistosta kertoi torstaina, että Fivan selvitysten perusteella Teboil näyttää olevan kokonaan Lukoilin omistuksessa. Teboil on siten pakotteiden piirissä. Teboil itse on kommentoinut pakotteita tähän mennessä perin niukkasanaisesti.
 
Ryssälän keskuspankki laski ohjauskorkoa puoli prosenttia. Taloutta yritetään tekohengittää, mutta polttoaineen hintojen nousun myötä taitaa olla pisara meressä tuo puolisen prosenttia.


Myös sotateollinen tuotanto on voimakkaasti hidastumassa, loppuuko raha vai mistä on kysymys. Jokatapauksessa kertoo, että talous ei kokonaisuutena voi hyvin.


Edellinen on täysin linjassa tämän kanssa, että MMK:n terästuotanto on reippaassa lähes 15 % laskussa vuositasolla ja tässäkin tulee muistaa, että ryssä kyllä kaunistelee tilastoa parhaansa mukaan välttääkseen avoimen ikkunan syndrooman.

 
Viimeksi muokattu:
Nää on paskamaisia tilainteita ja nähnyt itsekkin monen monta saman tyylistä jossa on innolla lähdetty yrittämään mutta lopulta on havahduttu siihen, että on vain maksanut siitä, että saa "yrittää". Liiketoiminta riskistähän tuossa on kyse ja moni yrittäjä olisi säästänyt sekä rahansa että hermonsa kun ei olisi lähtenyt ketju kuvioihin mukaan.
Teboili oli ainakin 90-luvulla noin ainoa ketju johon pääsi järjellisellä tavalla mukaan, seurasin yhden puolitutun yritystoimintaa tuolloin. Jos halusit perustaa uuden aseman paikkaan X niin eipä muut ketjut tätä oikein tahtoneet tarjota. Ehkä termi akressiivinen laajeneminen ei muilta luonnistanut. Eli Teboil tai sitten ei mitään.

No noista ajoista on aikaa, en tiedä mikä se peli nykyään on mutta jos on samanlaista niin osittain ymmärrän noita Teboilisteja.

Tässä ollaan kuitenkin nyt:
Suomen Pankki varoittaa Teboilin asiakkaita: Suuri vaara joutua pakotteiden kohteeksi
https://www.hs.fi/talous/art-2000011582910.html
 
Back
Top