Laatujuomatopiikki

Nyt olen löytänyt hyvää kotimaista vodkaa.
Yhtä pehmeä ja helposti juotava kuin Russki Standart Platinum.
Mainio minun käyttöön eli huoneenlämpöisenä ruokaryyppynä.

Puolustuslaitos Viinaa.

11357563_825105150899864_1310394248_n.jpg
 
Päivitystä vaan.... vuosi sitten ostetusta Puolustuslaitos-viinalaatikosta on vielä 5 pulloa jäljellä. Kesällä ei mennyt yhtään. Johtunee siitä että aurinkoisten kelien puuttumisen takia ei ollut tarvetta pitää pakasteessa yhtään virkistyspulloa. Noh, ehkä viikolla lataan yhden.

Ja sitten vinkki viskien kokeilijoille.
Jos osuu kohdalle viski jonka piikkinen maku ei sovi omille makuhermoilla, niin hokkus pokkus -loitsulla siitä saa kelvollisen juotavan. Lasiin ensin nautittava määrä piikkiviskiä, perinteisen vesitilkan sijasta lorautat teelusikallisen punssia. A vot, siinäpä aika vierähtää mukavasti hyvää viskiä maistellessa. Mutta huom! tämä on sitten vasta siinä vaiheessa kun viski on todella todettu juomakelvottomaksi liian terävän makunsa takia. Loitsu auttaa kuitenkin. Eikä käytetä mallasviskeihin - ehdottomasti kielletty! mpnet approved ja kaikki muutkin mallasviskien puolustukset.......
 
Laatujuoma säikeeseen muistutuksena, että on sitä olemassa "ei niin laatujuomaakin" , joiden pahan maun saa suusta pois huuhtelemalla makunystyrät laatujuomalla :D

Kiinalaisen riisiviinan synkeä salaisuus


https://oikurjulaisetkultamunat.blogspot.fi/2016/10/kiinalaisen-riisiviinan-synkea-salaisuus.html

Joskus kauan aikaa sitten eli aikaisemmin tänä vuonna olin saanut eräältä sukulaiseltani lahjaksi puolen litran pullon kiinalaista riisiviinaa.

Pullon etiketin tiedoista on melkein kaikki kiinaksi, jota en osaa. Joten ilmeisesti pullo on peräisin suoraan sylttytehtaalta. Todennäköisesti juoma on kuitenkin tehdasvalmisteista. Niin, ja juoma on 55-prosenttista.

Tämä riisiviina maistuu maailman kauheimmalle. Olen pyrkinyt pakottamaan kaikkia kämpilläni vierailleita ihmisiä maistamaan sitä yhden kerran. Melkein jokainen on maistanut. Kerran.

En ole itse viitsinyt myöskään nauttia loppuja pullon sisuksia itsekseni, koska tunnen korkeakulttuurin ja pidän siitä kiinni. Kiinalainen kulttuuri voi olla 5000 vuotta vanhaa, mutta se ei tarkoita, että kenelläkään siinä maassa tulisi olla oikeutta valmistaa tällaista kammotusta.

Vuosia sitten, kun eräs tuttu kirjailija oli siihen aikaan naimisissa bulgarialaisen naisen kanssa, sain heidän luoksensa kerran pistäydyttyäni maistettua heidän Suomeen tuottamaansa pullollista bulgarialaista pontikkaa. Se oli täydellisen hirveää. Kun tulimme kaikki kolme sen todenneeksi, niin lisäsimme laseihimme vettä. Maku ei siitä kuitenkaan parantunut, vaan kurkkuun kaadettavaa juomaa vain oli nyt monin verroin enemmän. Kokemus jäi mieleen.

Pontikka ei sitä paitsi ollut tehdasvalmisteista. Se on ainakin suurin piirtein samaa hirveysluokkaa kiinalaisen riisiviinani kanssa, mutta oletan, että jälkimmäisessä on vähemmän epäpuhtauksia, koska se on kerran tehdasvalmisteista. Tosin Kiinassa valmistetuista juomatuotteista ei koskaan tiedä, mitä niihin on lisätty. Tärkeintä on kuitenkin se, että siinä on metanolia vähemmän kuin etanolia. En minä eikä yksikään näistä tutuistani ole menettänyt juoman vuoksi näköään.

Minä ja lauantaiseen kulttuurielämätapahtumaani osaa ottavat ihmiset päätimme kuitenkin tässä jokin aika sitten, että olisi jo korkea aika saada riisiviinapulloni pinta alenemaan, mutta mieluiten suhteellisen miellyttävällä tavalla. Sovimme silloin, että riisiviinan kanssa yhteen tullaan sekoittamaan sellaisia juomia, joissa on itsessään sellaista makua, joka peittää mahdollisimman hyvin riisiviinan kammottavuutta.

Noh, äsken kuluneen viikon lauantaina me sitten kokoonnuimme peijaisiin. Kulttuurielämäntuntijakollegani oli hankkinut hankkeen toteuttamista varten ison pullon alkoholitonta punertavanväristä Russian Tonic -juomaa sekä jonkin verran 5,5-prosenttista Long Drink -juomaa.

Kollegani mittasi omistamallaan aikoinaan Alkon myymälästä ostamallaan mitalla yhden mitallisen eli kolme senttilitraa aitoa kiinalaista riisiviinaa laseihin. Vallitsi kuolemanhiljaisuus. Sen jälkeen hän kaatoi päälle runsaasti Russian Tonicia ja mausteeksi päälle vielä Long Drinkiä.

Meitä oli kolme henkilöä, jotka nautimme juoman alusta loppuun. Yksi meistä maistoi sekoitusta, ja sen jälkeen jänisti. Hänen juomansa jäi melkein koskemattomaksi.

Täytyy sanoa, että juoma ei ollut varsinaisesti pahaa. Sekoitteet melko hyvin pitivät riisiviinan maun aisoissa. Ainoastaan häiritsi pieni siitä jälkeen jäänyt jälkimaku.

Kun juomat oli saatu alas, jatkoimme alkuiltaa oluitten nautiskelulla. Se vei pois riisiviinan maun jäänteet juomiselimistä. Minä ja kulttuurielämätapahtumakollegani nautimme nyt puoliksi kuusi erilaista olutta. Kaksi muuta osallistujaa nauttivat omia oluitaan. Mutta kauan vieraitteni kotiin lähdön jälkeen eli joskus alkuyöstä minulle tuli sellainen asia mieleen, että riisiviina tuntuu juomiselimissä taas jotenkin...
 
Eilen illalla tuli tehtyä pieni retki Ruotsiin ja Systembolagetiin. Mukaan tarttui viikonloppua varten pullo 3-vuotiasta kuubalaista rommia ja useampi pullo meksikolaista olutta. Eipä tuo Gran Añejo juuri lompakkoon lovea tehnyt, eikä ehkä huippulaatua odotettavissa, mutta onphan jotain mitä kiskoa kokiksen kanssa. Cuba Libre! :salut:
 
Meikäläisellä parhaillaan maistelussa Bushmills Original blended.

Täytyy sanoa, että on nämä irkkuviskit melkoista linnunmaitoa. Todella pehmeän makuinen. Tullamore Dew on melko lähellä tätä, puuttuu ainoastaan se lievähkö vaniljan sävy. Todella helppo ja käyttäjäystävällinen perusviski. Sopii arkeen ja viikonloppuun. Ei todellakaan mitenkään erikoinen (vrt. skottilaiset mallasviskit), mutta hinta ja laatu on kohdallaan (29,90e 0,7 l Alkossa). Taidan maistella vielä "muutaman" paukun lisää.

Bushmills-Original.jpg
 
Ks. Mexican hot chocolate. Kuumaa kaakaota jossa chiliä ja kanelia tjsp. En ole kokeillut itse. Vielä.
 
Tuli maisteltua elämäni ensimmäinen Olvi Halko. Tölkki näyttää koivunhalolta sekä sen olut myös maistuu sille. Ei pidä väärin käsittää - ihan hyvälle maistui. Oikeasti sellaista hentoa saunavihdan makua mukana. Tuli ihan lapsuus mieleen koska viimeksi silloin olen syönyt saunavihdan...
 
Tuli maisteltua elämäni ensimmäinen Olvi Halko.

http://www.reittausblogi.info/2012/04/olvi-reino.html

Olvi Halko on samaa kuin Olvi III, vain pakkaus on eri. Sen Olvi avoimesti myönsi, kun sitä joku Olutoppaan foorumilta kysyi.

OLVI III - POSITIIVISIA AJATUKSIA
OLVI%20III%200,33L%20lasipullo%20160px_resized_150x387.jpeg


OLVI III on Olvin suosituin olut. Kotimaisista maltaista ja baijerilaisesta humalasta vailmistettu OLVI on saanut myös kansainvälistä tunnustusta. Vuonna 1991 se palkittiin Barcelonassa kultamitalilla.


Ravintosisältö 100 ml
Energiasisältö (kcal/kJ) 37/157
rasva/fett g 0
hiilihydraatti/kollhydrater g 2,7

josta sokereita/varav sockerarter g 0,1
proteiini/protein g 0,3


Kantavierrevahvuus (%) 10,4
Alkoholipitoisuus (til.-%) 4,5
Katkero (EBU-yks.) 15
Väri (EBC-yks.) 9


OLVI Halko


[
n5files

Suomalaisista maltaista ja baijerilaisesta humalasta valmistettu positiivinen lager-olut HALKO on kesän takuuvarma janonsammuttaja - niin maalla kuin kaupungeissakin!

Ravintosisältö 100 ml
Energiasisältö (kcal/kJ) 37/157
rasva/fett g 0
hiilihydraatti/kollhydrater g 2,7

josta sokereita/varav sockerarter g 0,1
proteiini/protein g 0,3


Kantavierrevahvuus (%) 10,4
Alkoholipitoisuus (til.-%) 4,5
Katkero (EBU-yks.) 15
Väri (EBC-yks.) 9
 
Aikamoisia huijareita nämä kotimaiset suuret panimot jos asiaan paneutuu. Moni "uusi" olut on vain samaa tuttua eri pakkauksessa.
 
Olvi Halko on samaa kuin Olvi III, vain pakkaus on eri. Sen Olvi avoimesti myönsi, kun sitä joku Olutoppaan foorumilta kysyi.
Ei pidä paikkansa, ei ainakaan tällä viikolla. Olen maistellut molempia lähiaikoina. Itse asiassa MINÄ olen Spartacus... eiku siis Olvin edustaja.
Edit: No ei mut oikeasti, olen maistellut molempia. On makueroa.
 
olen maistellut molempia. On makueroa.
Vain sokkotesti on lahjomaton. Omasta mielestä tuo halko on aivan olvin peruskuraa.
Aikamoisia huijareita nämä kotimaiset suuret panimot jos asiaan paneutuu. Moni "uusi" olut on vain samaa tuttua eri pakkauksessa.
Paitsi nuo apat ja ipat, jotka ovat olleet positiivinen yllätys noilta bulkkioluen tuottajilta.
images
 
Mulle on viime aikoina maistunut vihreän tölkin Kozel. On muuten huomattavasti maukkaampaa kuin se beige tölkin perus-Kozel.
Päätin kuitenkin suosia suomalaista valmistetta ja siirryin KARHU TuplaHumala -juomaan joka on hyvin saman suunna makuinen. Tämä muuten on taivaallinen valinta. NAM!
drinking-beer.gif
 
Hei, onko Lapin Kulta III pullo lopettu myymään Suomessa? Löysin vain Karhu, Olvi, Karjala, Aura pulloja
 
Joo, tuo on kanssa erinomaista, Karhuista myös Ruis oli omalla tavallaan hyvää.
Suomalaisista oluista tunnistan jotain makua ainostaan Aurassa ja Karhun Tuplahumalassa. - täytyypä kokeilla tuo Ruis. Kiitos.
Kaikki muun on sellaisia....noh.... jos on jano niin ota joku olut. Mutta ei niissä kovasti makua tunnu. Liittyy muuten otsikon aiheeseen siten että olut on laatujuomaa.
 
Back
Top